Přepis Poradny pro spotřebitele (Záruční doby) - 25.1.

25. leden 2010

V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali záručním dobám. Hostem byla Lucie Luňáčková z občanské společnosti Spotrebitel.cz. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).



Pavel KUDRNA, moderátor
--------------------
Ano, z kolegů Slováků si děláme legraci. Vždycky říkáme /nesrozumitelné/ a tak podobně. Tak je tu Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel.cz, kterou moc zdravím do dnešní Poradny, dobrý den.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Hezké odpoledne.

moderátor
--------------------
Záruční doby, to je dnešní téma. Byla doba půlroční, šest měsíců, kdy jsme si koupili boty a samozřejmě šestý měsíc a první den se porouchaly, rozbily. Ono svým způsobem to platí i dnes. Koupíme televizi, nebo auto, přesně jako hodinky dva roky a první den po té záruce zpravidla dojde k nějaké hodně drahé poruše. Jak je to s tím ostatním? My víme, že obuv, ledničku, tričko, že můžeme reklamovat po dobu dvou let, ale pak je řada dalších výrobků, pro které platí úplně jiné záruční doby. Já nevím, potraviny třeba. Začneme jimi?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Můžeme potravinami. Já jenom potvrdím to, co jste říkal. Dřív na spotřební zboží byla záruční doba šest měsíců. Od 1. 1. 2003 se prodloužila na 24 měsíců. A teď zpátky k těm potravinám.

moderátor
--------------------
Pardon, já podezírám dokonce výrobce, že mnohé výrobky vyrábějí s životností dva roky, abychom si pak rovnou koupili nový. Mobilní telefony, já mám pocit, že déle než dva roky nevydrží, ale to jsou moje úvahy, pojďme k těm potravinám.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Možná máte pravdu. Může to být jejich obchodní strategie. Takže k těm potravinám. Na potraviny je obecně záruční doba osm dní, ale pokud na nich není uvedeno takové to známé minimální trvanlivost, nebo spotřebujte do. To pak vlastně se ta záruční doba váže na toto, co je uvedeno vlastně na tom obalu toho výrobku.

moderátor
--------------------
Když máme spotřebujte do a je tam třeba, dnes je 25. ledna, to znamená, že dnes se to ještě může, řekněme, prodávat, jestli to máme v lednici a zkonzumujeme, je to na nás, jak hazardujeme, či nikoliv, ale když je to 26., už by to v obchodě být nemělo?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě už by to v obchodě být nemělo.

moderátor
--------------------
A když je tam minimální trvanlivost? To je vždycky trochu problém. To je, jak si to máme vysvětlit?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
A tak minimální trvanlivost je to, že ten výrobce, nebo prodávající nám říká - ten výrobek vlastně do toho data té minimální trvanlivosti můžete sníst, nic se vám nestane a je to doba, po kterou je to určitě garantováno. Nicméně vám i říká, že vlastně nějakých, záleží výrobek od výrobku, že jo, něčeho je to třeba pár dnů ještě po, vlastně ten výrobek je bezvadný a můžeme ho vlastně spotřebovat, ale to už asi záleží i na našem uvážení.

moderátor
--------------------
Takže když je minimální trvanlivost do 25. ledna a zítra bude prodejce prodávat, tak vlastně je to v pořádku?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
On by to prodávat, tady v tomhle tom si úplně nejsem jistá. Minimálně by měl to vyznačit, že vlastně ten výrobek už je prošlý a že už vlastně uplynula ta minimální trvanlivost.

moderátor
--------------------
Ten název minimální skutečně říká, že ještě by mohla teoreticky pokračovat.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Ještě by teoreticky mohla pokračovat.

moderátor
--------------------
Pak jsou tady takové zvláštní druhy výrobků jako třeba krmiva. Řekněme, koupíme třeba nějaké granule pro kočky, pro psy.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
U krmiv pro zvířata je ze zákona vlastně ta lhůta, záruční doba tři týdny.

moderátor
--------------------
Já si tady budu teď odškrtávat, protože jsem si poznamenal řadu věcí, o kterých se hodně mluví. Když si, a já vím, že teď nepěkně použiju, koupíme zvíře, zvíře je stále bohužel bráno jako věc. My ho můžeme reklamovat, to je hrozná představa. Jak dlouho?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
No, takže na zvířátko, které koupíme buď ve Zverimexu, nebo od nějakého chovatele profesionálního, tak máme záruční dobu šest týdnů. Pokud bysme to kupovali od neprofesionála, tak ta záruční doba těch šest týdnů tam platí i tak.

moderátor
--------------------
Když mám, můj pes má čtyři roky, mohu ho reklamovat? My jsme ho koupili jako hodného, milého. Co se z něj vyklubalo, to je na reklamaci.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
No, po těch šest týdnech vám už nikdo nic negarantuje. Takže když byste ho reklamoval z toho důvodu dříve, tak třeba byste uspěl, ale po čtyřech letech, to už asi ne.

moderátor
--------------------
V životě bych to neudělal. Když si dáme něco opravit, nebo upravit. Koupíme si oblek, nebo..., to asi není dobrý případ, ale třeba televizi, je opravená. Jak dlouho trvá garance?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže zase v těchhle těch případech je ta záruční doba speciální. Je upravena zákonem a je to ve lhůtě tří měsíců.

moderátor
--------------------
Pak jsou tady takové zvláštní kategorie. Koupíme si třeba dům, jak dlouho, nebo postaví nám firma dům. Jak dlouho tady platí záruka?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže pokud vlastně se jedná o stavbu na základě smlouvy o dílo, tak vlastně je záruční doba na tu budovu, na dům, na byt je ve lhůtě tří let.

moderátor
--------------------
I na byt?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
I na byt.

moderátor
--------------------
Já jsem myslel, že u bytu je to kratší.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
U bytu je to kratší, pokud vlastně se nejedná o smlouvu o dílo, ale ten byt koupíme jakoby již hotový. Takže právě tam máme dva takové různé režimy. Jak víme, tak v občanském zákoníku vždycky je to, že buď je to kupní smlouva, nebo smlouva o dílo. A v momentě, kdy se právě jedná o tu kupní smlouvu, tak je ta lhůta šest měsíců na ten byt, ale pokud se vlastně jedná o tu smlouvu o dílo, to znamená, necháváme si něco stavět na zakázku, tak je to ta lhůta těch třech let.

moderátor
--------------------
Čili i byt i třeba rodinný dům nebo jiná stavba, ale pokud koupíme hotový kupní smlouvou, tak jenom půl roku.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Musíme si na tohle to dát pozor a často se stává, že vlastně v těch kupních smlouvách nám ten developer nebo ten prodávající dává tu lhůtu na byt delší. Nicméně pokud to tam není upraveno, tak je to pouze těch šest měsíců.

moderátor
--------------------
A když si necháme třeba v tom domě jenom něco přistavět, přizdít, opravit, ono to spadne, jaká je tady záruka?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže u stavebních úprav je to 18 měsíců.

moderátor
--------------------
Potom, vy jste to vlastně už naznačila, nám výrobce může nabídnout delší záruční dobu. My to známe u aut, ze zákona dva roky, ale prodejci nám třeba nabízí pětiletou garanci. Je skutečně plnohodnotná i ty zbývající tři roky?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Zase přesně tak, jak jste řekl. Prodávající nám může dát vlastně delší záruční dobu. Pokud tato záruční doba není blíže specifikována v záručním listu nebo ve smlouvě, tak vlastně máme stejná práva, jaká vlastně nám vyplývají ze zákona i po tu dobu zákonnou. Nicméně pokud ten prodávající tu nadstandardní záruční dobu nějakým způsobem upraví, tak bohužel jenom teda v tom rozsahu, ve kterém on ji upravil, takže se může například jednat jenom o pozáruční servis zdarma.

moderátor
--------------------
Lucie Luňáčková, host dnešní Poradny, téma záruční doby. Lucie Luňáčková je ze sdružení Spotřebitel.cz. Prosím o vaše dotazy. 221552525, nebo 221552424.
Teď během písničky jsem se s Lucií Luňáčkovou ze sdružení Spotřebitel.cz, se kterou si povídáme v dnešní Poradně, bavil o věcech. A musím říct, že mi řekla tragikomickou větu, že když si necháme operovat psa, který je považován zákonem za věc, že se jedná o úpravu, či opravu věci a vztahují se jako na to pouze tři měsíce. To zní strašně, když to takhle řekneme. Necháme opravit psa jako věc.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
No, zní to hrozně, ale z hlediska zákona to tak prostě je.

moderátor
--------------------
Ne všechny jsou dokonalé teda.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Na operaci pejska máme záruční dobu tři měsíce.

moderátor
--------------------
Tak máme-li dotazy, pojďme se ptát. Dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, tady Jirka. Já jsem se chtěl zeptat, jaká je záruka na dentistické práce, když vám třeba udělají nahoře i dole můstek na třeba 25 zubů dohromady?

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Tak toto je taky častý dotaz. Takže tady by se jednalo pravděpodobně o úpravu věci, takže záruční doba by měla být tři měsíce.

moderátor
--------------------
Jaký vliv na délku záruční doby má reklamace? Tady z dotazů mailem přišel.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže v momentě, kdy my nějaký výrobek reklamujeme, tak vždycky po tu dobu, kdy je vlastně v reklamaci, se nám prodlužuje záruční doba. Proto apeluji na spotřebitele, na posluchače, aby si vlastně schovávali i záruční, nejenom záruční listy, ale i ty reklamační protokoly, ze kterých je pak patrné, o kolik dnů se jim ta záruční doba vlastně prodloužila.

moderátor
--------------------
Čili přičte se k té zákonné době.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Pak můžou mít právě to štěstí v ten moment, jak vy jste říkal, že máte televizi 24 měsíců a den vlastně poté se vám rozbije, tak pokud už byla reklamovaná předtím, tak jste ještě vlastně v záruční době a můžete si o to tu záruční dobu prodloužit.

moderátor
--------------------
Prosím další dotaz. Dobrý den.

posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Zdeňka z Brna.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.

posluchačka
--------------------
Dobrý den. ...plastová okna, záruka, po ránu jsou mokrá, utírám okna v celém bytě.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže vy jste si ty okna nechávali dělat, pravděpodobně se jednalo o stavební úpravu.

posluchačka
--------------------
Ano, stavební úprava a dělalo to družstvo.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
No, tak tady záleží, takže objednavatelem bylo to bytové družstvo?

posluchačka
--------------------
Ano.

moderátor
--------------------
A vy reklamujete, že se vám rosí okna, nebo mezi skly?

posluchačka
--------------------
Rosí se okna, rosí se okna, jsou opravdu velice mokré, jo, poránu velmi mokré, prostě hadry všude.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže v tom domě bytovém vlastně jste to dělali v různých bytech a tu vadu máte jenom vy v bytě, nebo vlastně i v jiných bytech se vyskytla?

posluchačka
--------------------
I v jiných bytech.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
I v jiných bytech. Tady to by mělo řešit to bytové družstvo. A já si myslím, že tady vlastně by ta smlouva nebyla uzavřena jako spotřebitelská, ale tím, že to bylo uzavíráno na to družstvo, tak se jedná vlastně o takzvaný, podnikatelskou smlouvu, respektive mezi dvěma subjekty obchodními. A v tento moment by se to řídilo obchodním zákoníkem, ale každopádně i z hlediska obchodního zákoníku vyplývá odpovědnost za vady, takže určitě by to chtělo sepsat tu reklamaci v rámci toho bytového družstva, abyste se vy jako ti nájemníci domluvili, nebo vlastníci těch bytových jednotek a sepsali vlastně, v jakých bytech ty závady se projevují, a takhle hromadně vlastně tu reklamaci podali.

moderátor
--------------------
No, hlavně by to asi chtělo zjistit, proč se vůbec ta okna rosí. Třeba je i jiná příčina, kdoví.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Třeba. Na tohle nejsem specialista.

moderátor
--------------------
Promluvil odborník, ano.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Nejsem specialista na plastová okna.

moderátor
--------------------
Mějte se krásně a děkujeme, na shledanou.

posluchačka
--------------------
Taky díky, na shledanou.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Na shledanou.

moderátor
--------------------
Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel.cz vám bude k dispozici i nadále. Máte-li dotazy, tak na našem chatu ráda odpoví, tedy na Internetu. Adresa www.rozhlas.cz/praha. Děkuji za návštěvu, prosím k Internetu a na slyšenou.

Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Také děkuji, na slyšenou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.