Přepis Poradny pro spotřebitele: "Výsledky testů GPS navigací" - 19.7.

19. červenec 2010

V Poradně pro spotřebitele jsme se věnovali výsledkům testů GPS navigací. Hostem byl Václav Beneš z časopisu dTEST. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).



Tomáš VOŽENÍLEK, moderátor
--------------------
14:32 minut, na vlnách Českého rozhlasu 2 Praha začíná spotřebitelská Poradna, dnes o GPS navigacích. Vyzkoušeli je odborníci pro časopis Test a za všechny přišel do studia Václav Beneš. Dobré odpoledne.
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Pane Beneši, z čeho jste vybírali, z jakého vzorku? Testovali jste navigace v mobilech, nebo klasické elektronické mapy do vozů?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Testovali jsme klasické přenosné navigace do automobilu. Jsou to tedy ty, které jsou zdaleka nejprodávanější, protože ne každý vůz je vybaven vestavnou navigací. Respektive jsou to ty vozy vyšších kategorií. Čili většina řidičů dává přednost těm klasickým navigacím, které se přísavkou připevňují na přední sklo. Samozřejmě dnes jsou v nabídce i navigace v mobilních telefonech. Těm jsme se věnovali loni. Oproti těm klasickým velkým navigacím samozřejmě jejich nevýhoda je ve velikosti, protože ty mobilní telefony mají malý displej, je na ně hůř vidět a také jsme tam zas měli problémy s hlasitostí toho zvukového výstupu. Čili soustředíme se na ten nejprodávanější segment, což jsou tedy ty přenosné.
moderátor
--------------------
Ano. Zase v těch mobilech člověk si kupuje dva v jednom, je to i levnější než jedna navigace a jeden mobil. Ale dobře, soustřeďme se na ty klasické. Podle jakých kritérií jste postupovali?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Tak testovali jsme samozřejmě celou škálu věcí. Tou první a nejdůležitější funkčností je samozřejmě samotná schopnost navigace. To znamená, to testujeme ve speciální komoře za pomoci simulátoru GPS signálu, což je tedy krabička, která nahrazuje tu družici, a tak zajišťujeme, že všechny ty navigace mají shodné podmínky. Měří se čas, který je potřebný pro vůbec nalezení satelitu a k tomu, aby ta navigace vůbec poznala, kde je. Měří se rychlost výpočtu trasy, to znamená, zadáte-li krátkou trasu, dlouhou trasu, jak dlouho to trvá, než vám nalezne optimální trasu. Tam u některých navigací byly poměrně velké problémy, protože některé jsou skutečně pomalé. A potom samozřejmě v neposlední řadě jsme se zaměřili na obrazový a zvukový výstup, tedy na tu samotnou navigací v průběhu trasy. Tak jako u ostatních testů jsme testovali obsluhu, to znamená, jak dobře se ty navigace obsluhují, jak mají dobře zpracovaný návod k použití. A dokonce jsme testovali i odolnost a zpracování jednotlivých přístrojů. Takže když vám upadne náhodou, zda se vám zcela nerozkřápne.
moderátor
--------------------
A jak ty testy dopadly? Vidím, že máte rozevřený časopis Test, tam tabulku s přehledem jednotlivých navigací, také spoustu bodů, černých puntíků, nebo také prázdných. No, povídejte.
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Překvapivě, nebo spíše nepřekvapivě ty testy dopadají stále velmi podobně. Lze říci, že mezi těmi navigacemi v těch našich testech se na předních místech umisťují navigace značky TomTom. Ono je třeba říci, že těch značek navigací skutečně není mnoho. Jsou to dvě velké značky TomTom a Garmin, které si konkurují. A pak jsou menší výrobci jako Becker, Navigon, které se, kteří se na trhu prosazují, nicméně ta, ten hlavní konkurenční boj se vede mezi těmito dvěma. A TomTom opět potvrdil to své prvenství. Nicméně je třeba poznamenat, že samozřejmě ty navigace jsou různě vybavené. Jsou vybavené různými mapami a jsou vybavené různými funkčnosti. Takže některé umí přenášet ty hlasové pokyny například do autorádia pomocí FM přenosu. Některé mají funkci přehrávače hudby, nebo videa. Zkrátka některé jsou už více takové multimediální zařízení než jenom ty jednoúčelové navigace.
moderátor
--------------------
To v nich můžeme sledovat televizi?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Už existují navigace s příjmem digitálního vysílání, ale ty jsme v testu bohužel neměli.
moderátor
--------------------
GPS navigace nám v automobilu ukazují průběžnou trasu. Jakou s GPS navigacemi máte zkušenost vy, posluchači Českého rozhlasu 2 Praha? Podělte se s námi. Zavolejte do dnešní spotřebitelské Poradny s Václavem Benešem z časopisu Test. K dispozici vám od této chvíle jsou naše dvě telefonní čísla, 221552525, anebo 221552424.
moderátor
--------------------
Co říkáte, vážení a milí posluchači, Českého rozhlasu 2 Praha GPS navigacím? Máte s nimi nějaký problém, zkušenost? Zavolejte 221552525, anebo 221552424. Naším hostem je Václav Beneš z časopisu Test. Pojďme pochválit vítěze a pokárat poraženého, tedy tu nejslabší navigaci. Co byste řekl na jejich adresu?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Jak již jsem řekl, na těch prvních místech se umístily přístroje TomTom, ale paradoxně se k nim váže ta výtka, o které jsem hovořil, a to je rychlost výpočtu trasy. Jsou skutečně pomalé. Ten nejhorší přístroj, nebo nejpomalejší potřeboval na trasu dlouhou tisíc kilometrů téměř šest a půl minuty, což samozřejmě je hodně. Je to také dlouhá trasa. Je třeba si uvědomit, že ten výpočet provádíte jen jednou předtím, než vyrazíte. Čili je to výtka, ale není tak závažná, aby ty navigace TomTom získaly za to špatnou známku. U ostatních jsme se setkávali s různými problémy, které často souvisí s jejich softwarem, takže jsou, bývají společné více modelům téže značky. Překvapivé bylo chování v tunelu, respektive při nájezdu do tunelu, navigace Garmin 1690. Ta navigace zjevně tunely neměla ráda, protože ve chvíli, kdy byl na trase tunel, tak ho ignorovala a začala navrhovat objízdnou trasu po povrchu. Čili na to je třeba dát si pozor. Dalším problémem, který se váže k navigacím Mio a k jejich softwaru, je nepohodlné vyhledávání. Takže když si zadáte nějaké cílové místo, tak místo toho, abyste vyhledávali nejdřív město a pak ulici v daném městě, tak je to přesně obráceně. Čili vám vyjde seznam všech ulic Palackého v České republice a vy samozřejmě potom musíte tam vyhledat tu v tom správném městě, což samozřejmě není zcela pohodlné.
moderátor
--------------------
Já vás na chvíli přeruším, protože do naší spotřebitelské Poradny, dnes o GPS navigacích, vstupuje první volající. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Já...
moderátor
--------------------
Kdopak se k nám dovolal?
posluchač
--------------------
Tady je Vladimír z východních Čech. A já mám GPS Garmin. Je to 76 a už dvakrát jsem ji vracel kvůli tomu, že měla slabý signál. Zajímalo by mne, jestli jste také zkoušeli v podstatě na sílu signálu?
moderátor
--------------------
Ano, odpovíme. Na shledanou, Vladimíre.
posluchač
--------------------
Na shledanou.
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Tak samozřejmě jak jsem říkal, pomocí toho generátoru GPS signálu zkoušíme to, jakým způsobem umí pracovat tedy s těmi satelity, vyhledávat je při různé úrovni signálu. A když se zběžně kouknu na ty výsledky, tak u Garminu u dvou ze třech testovaných vidím známku uspokojivě, tedy trojku, čili nemohu vyloučit, že tyto navigace s tím budou mít problém. Ovšem je třeba dát si pozor na to, kde je ta navigace umístěná, protože některá vozidla jsou vybaveny fólií kovovou na předním skle, která dokáže poměrně spolehlivě ten signál odstínit. Čili ještě předtím bych si zkontroloval, jestli ten vůz není právě vybaven nějakou takovou fólií, která by odstíňovala ten signál, protože pak je samozřejmě jediným řešením použít externí anténu, anebo samozřejmě vyměnit čelní sklo.
moderátor
--------------------
Kam je nejbezpečnější umístit navigaci? Teď jste mluvil o signálu, ale z hlediska bezpečí, výhledu řidiče?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Z hlediska bezpečí nic nebrání tomu, aby byla na spodní straně čelního skla tak, aby nebránila ve výhledu. Samozřejmě záleží na konstrukci automobilu. Záleží na tom, jak dobře na ni uvidíte. Když některé automobily mají to sklo příliš zkosené, tak samozřejmě může ta instalace tam být obtížná.
moderátor
--------------------
A na co se ptáte vy? Vítejte. Haló, haló.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady je posluchač Michal z Prahy. Já se chtěl zeptat na navigaci TomTom XL IQ Routes Traffic. A zajímalo by mě, za prvé, co jí říkáte, týhle tý navigaci. A za druhý, slyšel jsem teda, že pakliže já třeba budu chtít obnovovat ten software, to znamená, já nevím, nový mapy, nový dálnice a všechno, tak že musím nakoupit vlastně veškerej ten software, co byl předtím, což by vycházelo děsně drahý. Nebo jak se to vlastně řeší, když, já nevím, někde vznikne nová dálnice a novej úsek dálnice, jak to teda, abych nemusel pokaždý nakupovat, já nevím, všechny ty aplikace, co byly předtím? Když to koupím, já nevím, ta navigace je třeba rok stará, nebo dva roky stará.
moderátor
--------------------
Ano, rozumíme dotazu. Děkujeme.
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
To byla poslední otázka, ke které jsme se chtěli dostat a kterou jsme v testu také zkoumali. Jinak k té navigaci jmenované TomTom XL IQ, byla to nejlepší navigace z celého testu. K aktualizaci map, samozřejmě tu navigaci dostanete s nějakými mapami, které časem samozřejmě pozbývají své aktuality a je třeba je aktualizovat pomocí tedy softwaru, který je k nim dodáván, a stáhnout si nové mapové, nebo aktualizované mapové podklady přes Internet. Důležité je upozornit na to, že ty mapové podklady, ty aktualizace nejsou zdarma. Je třeba za ně zaplatit a různí výrobci mají různou cenovou politiku v tomto ohledu. My jsme zkoumali kromě ceny samotných navigací i cenu aktualizace map na dva roky. A někteří výrobci ji mají zahrnutou již v té základní ceně. To znamená, když si ji koupíte, budete si moct dva roky aktualizovat mapy. Jiné, jiní výrobci, jako třeba Garmin, nabízí za přibližně tři tisíce korun celoživotní aktualizaci. To znamená, po dobu životnosti toho přístroje si můžete neomezeně aktualizovat mapy. A zmíněný model, který má pán, tam ta cena aktualizace na dva roky vychází asi na 2400 korun. Čili je to věc, s kterou je třeba určitě při tom nákupu počítat a určitě se informovat na to, kolik bude stát ta aktualizace.
moderátor
--------------------
Pane Beneši, platí v případě GPS navigací, že ta nejdražší je zároveň nejlepší a naopak?
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Záleží hodně na vybavení a záleží hodně na ceně té aktualizace. Nejlepší, nejlevnější dobrá navigace z našeho testu stála 6300 korun, včetně té dvouleté aktualizace, což v poměru k těm dražším je téměř poloviční cena. Čili dá se vybrat i levnější, ale musí se dobře vybírat.
moderátor
--------------------
A na další vaše posluchačské dotazy k GPS navigacím bude Václav Beneš z časopisu Test odpovídat na našich internetových stránkách praha.rozhlas.cz. Děkuji vám.
Václav BENEŠ, časopis Test
--------------------
Hezké odpoledne.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.