Přepis Poradny pro spotřebitele (Výsledky testů dětských autosedaček)
V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali dětským autosedačkám a posledním výsledkům testů. Hostem byl Václav BENEŠ z časopisu dTEST. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).
Přepis Poradny pro spotřebitele na téma: "Testy dětských autosedaček."
moderátor
--------------------
Je pondělí a proto Poradna spotřebitelská a proto tady vítám Václava Beneše z časopisu Test, dobré odpoledne.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Pane Beneši, my se dnes máme bavit o dětských autosedačkách, tak povídejte, podle jakých kritérií například máme volit autosedačky.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Tou hlavní kritérií, podle kterého se rozdělují sedačky do jednotlivých skupin, tedy pro jednotlivé děti, je samozřejmě hmotnost, to znamená.
moderátor
--------------------
Hmotnost toho dítěte.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Hmotnost toho dítěte, existuje několik skupin, které se ještě navíc mohou vzájemně kombinovat, ale v zásadě jsou tedy sedačky pro ty nejmenší děti do 13 kilogramů a potom je jakási střední kategorie do 18 kilogramů a ta kategorie pro ty největší děti do 36 kilogramů je určená tedy pro ty děti ve věku kolem 10 let, než dorostou, tedy toho, té výšky 150 centimetrů a věku 12 let, jak předepisuje vyhláška, aby mohly sedět v autě připoutané bez dětské autosedačky.
moderátor
--------------------
Čili to je jediné kritérium, zvážit dítě a pak už můžeme si vesele dojít koupit autosedačku.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Podle hmotnosti poznáte, jakou autosedačku, z jaké skupiny si máte koupit, ale samozřejmě každé dítě má jiný vzrůst, má jinou výšku a vždy je třeba vyzkoušet, jestli se to dítě do té autosedačky vejde a jak je pro to, pro to dané dítě pohodlná, takže doporučuji tu autosedačku skutečně vybírat velmi individuálně, vyzkoušet nejen, jak sedí tomu dítěti, ale je-li to možné, i vyzkoušet, jak sedí do konkrétního automobilu, protože prostor v jednotlivých vozech může být skutečně různý a některé sedačky se zkrátka do vašeho automobilu nemusí vejít.
moderátor
--------------------
Já se tedy teď dívám na monitor počítače, tím jsme vlastně odpověděli dotaz paní Holíkové z Brna, protože naši posluchači už nám mohou zasílat své dotazy na adresu www.rozhlas.cz/praha, kam můžete klást své dotazy do Poradny už v podstatě od dopoledne. Já ještě připomínám, že online rozhovor s panem Benešem na téma autosedačky bude probíhat ještě asi tak půl hodiny po skončení dnešní Poradny, takže pokud se sem třeba například nedovoláte, můžete se potom zeptat formou chatu. Pojďme tedy dál, jakým způsobem vybrat tu správnou sedačku, tak jsme si řekli, že záleží na váze toho dítěte, nejlépe bude si vzít to dítko sebou, abychom vyzkoušeli, jak se mu v tom sedí, jak mu sedí ta sedačka, ale samozřejmě také, jak sedí ta sedačka do našeho auta.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Ano a tady máme dvě zásadní volby, musíme se rozhodnout, jak tu sedačku do toho auta budeme poutat. Klasické sedačky se poutají pomocí bezpečnostních pásů automobilu, tím jsou samozřejmě vybaveny všechny automobily. Poté je třeba se rozhodnout, jakým způsobem ji umístíme, zda ji umístíme po směru jízdy, nebo proti směru jízdy. A ta obecná rada je, že pro menší děti se vyplatí sedačku umístit proti směru jízdy. To výrazně snižuje zatížení té dětské páteře, která ještě není dostatečně vyvinutá v případě čelního nárazu. Je to, my jsme to testovali i na jedné z těchto sedaček, které jsme právě otestovali a skutečně ten rozdíl mezi umístěním stejné sedačky se stejnou figurínou po směru jízdy a proti směru jízdy je výrazný, takže proti směru jízdy, pokud to jde, pokud ta sedačka umožňuje, je rozhodně ta správná pozice.
moderátor
--------------------
Mě tak napadlo, pardon, že vám do toho skáču, ale možná, že je to dobře pro páteř toho dítěte, nedělá se těm dětem náhodou špatně, poněvadž na to vám figurína neodpoví.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Je to samozřejmě individuální, nevím, jestli se těm dětem dělá špatně, to je skutečně asi na tom konkrétním dítěti. Problém může být v tom, že ty děti, pokud jsou větší, tak se nemusí vejít do toho prostoru.
moderátor
--------------------
Ano, už se jim tam nevejdou nohy.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Mezi právě zádovou opěrkou a tou sedačkou, jsou sedačky pro větší děti, které mají ještě jakousi vzpěru, kterou se vlastně ještě oddálí od té zádové opěrky. Ale pro tyto sedačky je třeba skutečně mít v tom automobilu hodně místa, protože ty se skutečně nemusí vejít a také mají často obtížnou, velmi obtížnou instalaci, to právě byl případ jedné této testované sedačky, která je pro větší děti, je možné ji umístit proti směru jízdy, je bezpečnější, ale ta instalace je tak náročná, že tam hrozí velké riziko toho, že to nainstalujete špatně tu sedačku a potom samozřejmě je to zase, je to zase tam, kde jsme byli, to riziko může být samozřejmě vyšší. Pokud je ta sedačka špatně nainstalovaná. Vůbec nejbezpečnější systém uchycení, který ovšem naleznete v novějších vozech, je systém isofix, je to systém kotevních bodů, které jsou přímo umístěné v tom automobilu, jsou pevně spojené s kostrou automobilu a ta sedačka samozřejmě musí být vybavena možností uchytit ji do tohoto systému. U těch sedaček pro nejmenší, tedy u těch modelů, které jsou jako skořepina, kterou lze přenášet, je často třeba dokoupit tu základnu, která samozřejmě také něco stojí. Zpravidla je to nějaké dva, tři tisíce navíc, ale z hlediska bezpečnosti se ta investice skutečně vyplatí, protože je-li to kvalitní isofixová sedačka, pak nabízí skutečně tu nejvyšší možnou ochranu, která je tedy u autosedaček možná a potvrdilo se to opět v tom testu. Sedačka Brio Primo, kterou jsme testovali, kterou lze uchytit jak pásy, tak se základnou, tak tam byl ten rozdíl v hodnocení téměř jedna celá známka a samozřejmě s tím isofixem byla výrazně bezpečnější.
moderátor
--------------------
Já tady mám další dotaz od paní Petry Žlebové. Ta se ptá na to, je-li nějaký rozdíl, patrně tedy určitě bude mezi autosedačkou a podsedákem.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Ano, to je důležitý moment, důležité zjištění. Podsedák samozřejmě je určený pro větší děti, ovšem v současné době se už vyrábí i sedačky pro velké děti, které mají zádovou opěrku. A to bylo jedno z nejdůležitějších zjištění z tohoto testu, měli jsme v testu dvě sedačky, byla to jedna sedačka značky Chicco a sedačka značky Sunshine Kids.
moderátor
--------------------
Pojďme nejmenovat zatím ty značky, ať, možná si to potom mohou posluchači najít u vás v časopise.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Určitě, určitě.
moderátor
--------------------
Stačí obecně.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
A tyto sedačky mají jak zádovou opěrku a lze je rozebrat i na ten samotný podsedák. Ve chvíli, kdy jsme umístili figurínu na samotný podsedák, tak ty sedačky se ukázaly jako velmi nebezpečné v případě bočního nárazu, protože i ty větší děti jsou zkrátka ještě příliš malé na to, aby byly v té správné pozici v případě toho bočního nárazu, došlo ke kontaktu hlavy té figuríny s hranou dveří, což vedlo samozřejmě k nedostatečným výsledkům. Čili ta rada naše obecná je opět používat tu sedačku se zádovou opěrkou tak dlouho, jak to jde, jak to umožňují proporce toho dítěte. A rozhodně ve chvíli, kdy máme volbu sedačka se zádovou opěrkou a pouze opěra, tak volit tu sedačku se zádovou opěrkou. I když třeba to dítě už může být i větší, tedy může mít pocit, že je tedy velké a nechce sedět v té dětské autosedačce, ale z hlediska jeho bezpečnosti se to rozhodně vyplatí.
moderátor
--------------------
Tak to jste řekl naprosto přesně, protože tuto zkušenost mám. Já teď dám v plén naše telefonní čísla, aby se mohli zeptat posluchači i po telefonu. Takže 221552525, anebo 2424 na konci. To jsou telefonní čísla, na které během písničky už můžete volat dotazy na Václava Beneše z časopisu TEST, dotazy, které se týkají dětských autosedaček.
moderátor
--------------------
S Václavem Benešem z časopisu TEST se dnes bavíme na téma dětské autosedačky. Já ještě jednou zopakuji telefonní čísla, na které můžete směřovat své dotazy, pokud vás cokoliv v této problematice zajímá. Takže 221552525, anebo také 221552424 a protože zatím nikdo nevolá, já se vás, pane Beneši, zeptám na takovou otázku možná na tělo, tady jeden náš posluchač se ptal e-mailově už, posluchač Zdeněk, jak je to s věrohodností těch testů. Když se podívá samozřejmě na různé stránky výrobců a prodejců těch autosedaček, tak tam je několik testů všude, jak píše pan Zdeněk a ty jsou všechny v podstatě ve prospěch těch autosedaček, které oni prodávají, a to jsou testy, které si tedy pan Zdeněk může najít zadarmo. Ovšem když se podívá na vaše stránky, tedy na stránky časopisu TEST, tam prý má jedině nabídku toho, aby si koupil váš časopis a teď by tedy chtěl vědět, jestli existuje nějaký certifikát nebo nějaká značka, kterou když na té stránce nebo u té které autosedačky najde, jestli tak může poznat, že ten test je věrohodný.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Takže, první věc, kterou bych chtěl zdůraznit, protože se ty informace skutečně často mísí, je, že každá autosedačka prodávaná na českém nebo evropském trhu, musí mít povinnou homologaci. To znamená, každá musí být označena nálepkou, že byla homologována v akreditované zkušebně a tato homologace zajišťuje jakousi základní bezpečnost té autosedačky. Ovšem je samozřejmě zřejmé, že mezi všemi homologovanými sedačkami jsou rozdíly v bezpečnosti. Je to samozřejmě dané konkrétní konstrukcí té sedačky, je to dané tím, že v těch požadavcích pro homologaci nejsou, nejsou zahrnuty některé zkoušky, které my v testu děláme. Je to například právě ten boční náraz, což je poměrně častá autonehoda, tudíž my to vnímáme tak, že je to něco, co by se sledovat mělo. A z výsledků testů je vidět, že jsou obrovské rozdíly mezi tím, jakou ochranu poskytují jednotlivé autosedačky při bočním nárazu, proto se může stát, že sedačka, která má homologaci, kde je jenom čelní náraz, může u nás získat známku nedostatečně kvůli tomu, že selhala právě při bočním nárazu, což se nám stalo právě v tomhle testu u třech sedaček. To znamená, výrobci často se v těch svých reklamních tvrzeních odvolávají právě na ty zkoušky, které se týkají homologace, ale skutečně je to test, kterým musí projít každá autosedačka. Oni tam dají i to video z té zkušebny, vypadá to dobře, ale není to nic, co by tu sedačku nějak jako a priori odlišovalo od ostatních sedaček. Naše testy, proč za ně chceme peníze, no, je to jednoduché, protože to není reklama, protože v rámci mezinárodních testů se samozřejmě na nákladech těch testů podílíme a u těch autosedaček jsou to skutečně vysoké náklady, které ale ta spolupráce nám tedy umožňuje publikovat velké množství těch výsledků.
moderátor
--------------------
Já vás teď, pardon, přeruším, protože máme na telefonu posluchače, dobré odpoledne. Dobré odpoledne, slyšíme se?
posluchač
--------------------
No, dobrý odpoledne. Já volám z Přerova, vy jste, když tam mluvil ten pán o značkách, který ty sedačky jako nejsou dobrý, tak jste ho přerušil, že se to nemůže. Já nevím, proč by se to nemohlo, protože to je u ledniček, u všech, které se vyrábí, nesmí se říct výrobce. A to je podpora toho šlendriánství, protože oni jsou nepostižitelní. Vy říkáte, ať si koupí ty testy, co prováděný jsou, ten časopis, ale to každý by musel shánět a dělat, podporujete vyloženě šlendriánství, když nechcete říct, který ty sedačky, nebo který výrobci jsou skutečně špatní.
moderátor
--------------------
Ano, to by byla totiž reklama, takže je to samozřejmě váš názor, byla by to reklama, kterou my tady nemůžeme dělat jenom některým výrobcům, takže to vlastně nebylo moc k tématu. Poslední dotaz, paní posluchačka, dobré odpoledne.
posluchačka
--------------------
Dobré odpoledne, tady Nevšímalová, České Budějovice. Chtěla jsem se zeptat, jestli takzvaný podsedák z té dětské autosedačky, může se použít pro dospělého člověka. Máme drobnou stařenku a když se posadí do sedačky v autě, tak jí ty bezpečnostní pásy jdou přímo přes krk. Jestli jako je to z bezpečnostních důvodů by to šlo použít i pro dospělého člověka.
moderátor
--------------------
Ano, děkujeme, děkujeme za ten dotaz. Já myslím, že tady půjde právě o tu hmotnost toho člověka, mám pravdu?
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Přesně tak, jde o hmotnost a o konkrétní proporce toho člověka, to znamená, pokud někdo nedosahuje tedy výšky 150 centimetrů, hmotnosti 36 kilogramů nebo pokud mu jdou ty pásy v případě, že je připoután, přes krok, tak v každém případě je pro něj ta dětská autosedačka vhodná z hlediska bezpečnosti, tam skutečně není žádný rozdíl mezi dítětem a starším člověkem.
moderátor
--------------------
Tak, a to byla poslední rada pana Václava Beneše z časopisu TEST do éteru Českého rozhlasu 2 Praha. Ovšem nebyla poslední, co se týká elektronických dotazů, ty ještě stále můžete směřovat do chatu na www.rozhlas.cz/praha, kde pan Václav Beneš bude ještě asi tak půlhodinu odpovídat na všechny vaše dotazy. Mnohokrát děkuji za vaši návštěvu, mějte se moc hezky a těším se na shledanou.
Václav BENEŠ, časopis TEST
--------------------
Na slyšenou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.