Přepis Poradny pro spotřebitele: "Vybíráme letní dovolenou" - 26.4.

26. duben 2010

V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali "letním dovoleným aneb jak správně vybrat cestovní kancelář". Hostem byla Lucie LUŇÁČKOVÁ, ze společnosti Spotřebitel.cz. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).



Jak správně vybrat cestovní kancelář moderátor
--------------------
No, tak když skočit do vody, tak, pravda, někde na dovolené. To je ideální někde u teplé vody, u moře. No, ne každý má na moře, tak nám docela vadí, když se netrefíme do té správné cestovní kanceláře, či agentury a pak bydlíme někde, kde jsme vůbec neměli, a tak dále. Tak vám poradíme. Ne nadarmo se říká, že dobrá rada nad zlato, tak ty nám dnes bude udílet Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel CZ. Dobrý den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Dobrý den.
moderátor
--------------------
Když bychom rádi na dovolenou, a to bychom asi rádi všichni, tak na co si vůbec dát pozor? Já vám dám teď takovou zcela nekonkrétní otázku. Co je takovým nejčastějším kamenem úrazu, když se rozhodneme vybírat dovolenou?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
No, tak třeba si nepřečteme veškeré informace jak o té lokalitě, o hotelu, celkově o tom zájezdu a pak jsme nespokojení. Takže já si myslím, že na začátku bysme si měli vůbec říct, co od té dovolené očekáváme. Potom probrouzdat Internet, nebo si sehnat nějaké katalogy od cestovních kanceláří, poptat se známých, pročíst si recense jak na hotely, tak právě i na ty cestovní kanceláře. A tak nějak minimalizovat tím riziko, že si vybereme špatně.
moderátor
--------------------
Tak třeba máme rádi hory, tak pojedeme do Polabské nížiny, pak se divíme, že tam nejsou hory.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
No, třeba, ale to bych zase posluchače nepodceňovala.
moderátor
--------------------
Já mluvím o sobě, co posluchači, to vůbec ne. Dobře, takže dáme, řekněme, zelenou nějaké cestovní kanceláři, cestovní agentuře. Dají nám katalog a než do něj nahlédneme, tak nám začnou vyprávět, jak je úžasné tohle, jak tahle ta věc je v akci, jak tady, když teď hned zaplatíme, tak pojedeme se slevou. Na začátku jak máme čelit všem těm takzvaným výhodným nabídkám, které nás pak stojí hodně peněz? To jako vždycky nechci slevu zadarmo, mi to tak připadá.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Tak určitě si vzít třeba ten katalog domů, všechno si pořádně prostudovat, prověřit si, zda je ta cestovní kancelář pojištěná. To můžeme jednoduše na Internetu, například na stránkách ministerstva pro místní rozvoj. Pokud tedy cestovní kancelář je pojištěná, nenajdeme žádnou recenzi, nebo negativní nějaký příspěvek jiného klienta, který by měl s cestovní kanceláří špatné zkušenosti, a vyhodnotíme to, že si myslíme, že se k nám zachová cestovní kancelář dobře a dáme jí tu důvěru, tak určitě bychom si měli pročíst tedy pořádně ten katalog, co se tam všechno píše nejenom o tom našem zájezdu, ale kouknout se i na všeobecné podmínky, které bývají malým písmem někde vzadu v katalogu, ale musíme si uvědomit, že i ty jsou pro nás závazné.
moderátor
--------------------
A teď když do nás začne ten dotyčný v té kanceláři hučet, že když to, teď máme poslední hodinu, pak už to musíme uzavřít. Když to teď podepíšete, tak máte nárok, já nevím, na nápoje zdarma, na cokoliv. Dá se, když my takto hned na začátku podepíšeme něco a pak doma si trháme vlasy, že jsme to neměli dělat, dá se s tím ještě takzvaně cuknout?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
No, tam si myslím, že v momentě, když už podepíšeme a v té smlouvě jsou dané nějaké podmínky, i když pak později zjistíme, že to není tak úplně to, co jsme od toho očekávali, tak takhle odstoupit od toho jednoduše nemůžeme.
moderátor
--------------------
Takže nezbývá, než skutečně, jak se říká, dvakrát měř, jednou řež. Pokud nás někdo tlačí do podpisu něčeho teď hned, tak raději od toho. Jsou možnosti, na první minutu, na poslední minutu, nebo na první moment, poslední moment. Co je výhodnější?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Těžko říct. Ty nabídky jsou individuální a sezónu od sezóny se to liší. Destinaci od destinace se to liší. Takže těžko říct.
moderátor
--------------------
Ještě bychom asi možná měli říct, když si něco zařizujeme u agentury, nebo u cestovní kanceláře, jaký v tom je rozdíl.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Takže vždycky můžeme vycestovat jenom s tou cestovní kanceláří, ale ten zájezd nám tedy může zprostředkovat nějaká agentura. Nicméně ona v tom kontraktu funguje pouze jako zprostředkovatel. Takže i později my když ten zájezd reklamujeme, tak pak vždycky u té cestovní kanceláře.
moderátor
--------------------
Už jsem slyšel nejednou - zařídili jsme si zájezd, ale v Německu, v Rakousku u nějaké cestovní kanceláře. Máte s tímhle zkušenosti?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Čeští spotřebitelé tyto nabídky využívají stále častěji, protože jsou pro ně zajímavé cenově. Myslím si, že ta kvalita těch poskytovaných služeb v Německu je srovnatelná, možná i lepší někdy. Přece jenom ta západní Evropa je trošičku o krok dál. Takže vyloženě že bysme se setkávali s nějakými problémy, tak to ne, nebo ve větší míře než s českými cestovkami.
moderátor
--------------------
Vybíráme dovolenou. Za chvíli bychom rádi také zapojili vás s vašimi dotazy. Můžete telefonovat během písničky, Keny Rodgers je připraven. 221552525, nebo 221552424. Naším hostem je Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel.cz. Dnes vybíráme letní dovolenou. Za chvíli konkrétní dotazy.
moderátor
--------------------
Český rozhlas 2 Praha, v dnešní Poradně máme Lucii Luňáčkovou, Spotřebitel CZ, z tohoto sdružení tedy. Vybíráme letní dovolenou. My jsme teď mluvili tak obecně, za chvilku nabídneme konkrétní dotazy. My mluvíme o reklamacích, zpravidla když jsme nespokojení. Mohli bychom připomenout základní pravidla, jak reklamovat dovolenou?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Takže jednak můžeme tu dovolenou, nebo měli bysme, pokud najdeme nějaký problém během toho zájezdu, tak to nahlásit delegátovi a už s ním na místě sepsat reklamační protokol a případně nafotit třeba hotelový pokoj, pokud s ním nejsme spokojeni. Je tam něco rozbitého, nebo se někdy stává, že jsou plísně na stěnách, abysme měli co nejvíce důkazů o tom, že ta cestovní, respektive že ta dovolená byla v rozporu s cestovní smlouvou. Anebo pak můžeme tu reklamaci uplatnit až po návratu z dovolené a na to máme lhůtu tři měsíce.
moderátor
--------------------
Tak a máme dotaz. Za chvilinku budeme pokračovat, ale ať naši posluchači nečekají. Mají přednost. Dobré odpoledne.
posluchačka
--------------------
Dobrý odpoledne.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Dobré odpoledne.
posluchačka
--------------------
Prosím vás, já mám dotaz tenhle. Já jsem byla párkrát v Turecku a byl to zájezd v Bites, letěla jsem do /nesrozumitelné/ a teďka žádná cestovka už asi tři roky nemají, vůbec není tahle ta...
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Destinace v nabídce.
posluchačka
--------------------
Není. Ale já vám něco řeknu, bylo to tam výtečný proč. Pro starší osoby, osoby, které se špatně třeba pohybovaly o holích, jo...
moderátor
--------------------
Já bych, víte, já vám...
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Tak možná vás poslouchá nějaký majitel cestovní kanceláře...
posluchačka
--------------------
Ale výtečné, tam to bylo výtečné.
moderátor
--------------------
Chytí se za nos. Víte, možná bychom si o tom docela rádi popovídali, ale my vám v tuto chvíli, myslím, ani já ani náš host nepomůžeme, protože není zástupcem cestovní kanceláře, která by takový zájezd dala do nabídky, ale děkujeme za postřeh.
posluchačka
--------------------
Dobře. Haló, ještě se chci zeptat na jedno.
moderátor
--------------------
Ano?
posluchačka
--------------------
Prosím vás, proč není žádnej zájezd na Krym?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
To je zase stejná otázka. My tady nehovoříme...
posluchačka
--------------------
...to mají, Poláci mají, Němci tam jezdí, tady ne.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Tady doporučuju zkuste, se obrátit na nějaké české cestovní kanceláře a zkuste jim to doporučit. Možná je to zajímavý tip, aby mohly rozšířit svou nabídku právě, jak jste říkala, pro seniory.
moderátor
--------------------
Já musím říct ale, že s posluchačkou souhlasím. Já jsem byl, když jsem byl na střední škole, na Krymu. Byla to nádherná dovolená. Tam pobřeží potom. Musím říct, že ibišky a kaktusy a vypadalo to nádherně a bylo tam nádherné teplo. Takže souhlasím. Ať někdo udělá takovou dovolenou, určitě. Tak čekáme na další dotazy. A prosím konkrétně, protože naším hostem je ze sdružení Spotřebitel CZ Lucie Luňáčková, čili spíš pravidla, reklamace a tak podobně. Připomínám, není z cestovní kanceláře. Zpravidla takovým problémem je, když nás ubytují do jiného hotelu a říkají - to je v pořádku, máme možnost a máme to třeba, já nevím, v nějakých pravidlech, že je možné nabídnout nějakou adekvátní náhradu. Je to možné, nebo ne?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Tak zase záleží, jaké máme přesně podmínky v té cestovní smlouvě, kterou jsme podepsali, nicméně většinou tam bývá nadefinován určitý konkrétní hotel. A pokud tedy z nějakých objektivních důvodů nás ten, ta cestovní kancelář je nucena ubytovat v jiném hotelu, tak by měl být vždy ve srovnatelné kvalitě. To znamená, měla by být stejná vzdálenost k moři, měl by být stejný rozsah těch služeb, stejná kvalita ubytování, stravování a nemělo by vlastně tam dojít k nějakému zhoršení. I tak pokud zjistíme, že vlastně ten hotel toto nesplňoval, tak bysme měli postupovat tak, jako jsem uváděla před chvílí, když jsem říkala, jak se postupuje během reklamace.
moderátor
--------------------
Teď řada posluchačů měla v době, kdy sopka chrlila lávu, lávu ne ještě, ještě toho trochu, ten popel do oblak, tak měli připraveny lety na nějaké ty destinace, neuskutečnily se. Kde je možné reklamovat? Je vůbec možné v takovém případě reklamovat?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Určitě. Sice v médiích proběhly nějaké informace, že spotřebitelé nemají žádná práva, protože se jedná o nějakou vyšší moc. Nicméně pokud byl zrušený let součástí zájezdu, mají spotřebitelé právo dokonce na vrácení ceny celého zájezdu, pokud se neuskuteční a na asistenci v místě pobytu, kde uvízli, tedy bezplatné poskytnutí stravy, vhodné ubytování v případě na jeden, či více dní podle toho, kdy vlastně ta cestovní kancelář zajistí ten odlet do země. Takže určitě na toto mají nárok.
moderátor
--------------------
Takže nenechat se odbýt tím, že to je nějaká vyšší moc, přírodní katastrofa. Čili pokud je let součástí zájezdu, je to zaplacené, tak máme nárok na vrácení i celé částky.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Přesně tak. A v momentě, kdy tedy necestujeme s cestovní kanceláří a měli jsme pouze zakoupenou letenku, tak vždy si můžeme vybrat, jestli chceme vrátit cenu za ten neuskutečněný let, případně ji tedy přebookovat na jiný termín. A zase ta volba je na nás. Ta letecká společnost nás nemůže nutit do toho přebookování letů na pro nás zcela nevhodný termín.
moderátor
--------------------
Nutit může, ale záleží, jak odoláme. Tak ještě jeden dotaz určitě.
posluchač
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Dobré odpoledne.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Ptejte se.
posluchač
--------------------
Já mám obecný dotaz, jestli budete odpověď na to. Chtěl bych vědět, jak se řeší v takových odlehlých destinacích, na takových odlehlých místech těžké, vážné zdravotní problémy toho typu, kdyby převoz do země ohrozil zdraví, tak jak se to řeší tam s tou péčí? Já mám na mysli to hrazení, jestli se na takové věci pojišťuje u cestovek, nebo jestli se pojišťuje člověk individuálně a pak jestli to individuálně vůbec lze, jestli o tom něco víte? Mám na mysli takové ty skutečně velmi vážné věci, které nesnesou převoz do České republiky.
moderátor
--------------------
Děkujeme, rozumíme.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Rozumíme. Určitě toto doporučuji všem. Vždycky se pojistit. A je řada pojišťoven, které nabízejí právě cestovní pojištění, ze kterého jsou hrazeny léčebné výlohy. Můžeme si pojistit odpovědnost za škodu, kterou bysme v zahraničí způsobili, za ztrátu zavazadel. A tato rizika jsou pak krytá v rámci toho pojištění. A my si můžeme vlastně podle té výše té ceny toho pojištění, jsou pak nám kryta ta rizika do určité výše. Takže ty léčebné výlohy si můžeme třeba krýt do výše 3,5 milionu korun, ale to je individuální. Záleží vždycky na té daní pojišťovně, se kterou to pojištění uzavíráme. A můžeme se rozhodnout, zda jej chceme uzavřít přes cestovní kancelář, či přímo si vybrat pojišťovnu.
moderátor
--------------------
Děkujeme za ten dotaz, protože to je hodně důležité. Odjet někam, zejména do exotických krajin a nebýt pojištěn, tak to by nás mohlo stát taky majetek a doživotní chudobu. Je to tak?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Přesně tak.
moderátor
--------------------
Děkuju, Lucie Luňáčková ze sdružení Spotřebitel CZ bude odpovídat i nadále. Tentokrát už písemnou formou přes náš chat. Dostanete se na něj snadno, na Internet běžte a do řádku pro adresu napište praha.rozhlas.cz. Děkuju, mějte se hezky a na slyšenou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, sdružení Spotřebitel CZ
--------------------
Také děkuji, na slyšenou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka