Přepis Poradny pro spotřebitele (Nákup použitých věcí)
V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali nákupu použitých věcí v second handech a bazarech. Hostem byla Lucie LUŇÁČKOVÁ ze sdružení Spotřebitel.cz. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také i needitovaný přepis poradny. Najdete jej uvnitř článku. Tj. v textové a zvukové podobě nabízíme úplně vše co nám náš host řekl o avizovaném tématu! Tyto přepisy zveřejňujeme /po 24 hodinách/ od poloviny června 2009 v needitované podobě. Pořad na této stránce najdete také ve zvukové podobě.)
Přepis Poradny pro spotřebitele na téma: nákup použitých věcí ...
moderátorka
--------------------
V Poradně pro spotřebitele vítám Lucii Luňáčkovou ze sdružení Spotřebitel.cz. Hezký den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Hezký odpoledne všem posluchačům.
moderátorka
--------------------
Dnes se budeme bavit o nakupování takzvaně z druhé ruky, které má jisté své zákonitosti. A vlastně liší se od nakupování v běžném, normálním obchodě nakupování nového zboží v různých aspektech. Pojďme si je probrat.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Dobře. Takže v první řadě tedy se bavíme o použitých věcech, nebo o nákupu použitých věcí, takže o second handech, bazarech a taky hodně o autobazarech, což je takové, s čímž se na nás spotřebitelé obracejí asi nejčastěji. Takže základem je to, že když kupujeme použitou věc, tak prostě není nová, a proto je na ní i odlišný jakoby režim co se týče třeba reklamací. A ty zák..., a zákony se na ní dívají jiným způsobem. To znamená, takže v první řadě, pokud kupujeme něco použitého nebo prodávající něco použitého prodává, tak nás nesmí vzbuzovat dojem, že je to věc nová. Takže musí vždycky být oddělena od těch nových produktů a musí to být někde znatelně uveřejněno nebo vyznačeno, abychom věděli, že kupujeme použitou věc. To je asi první aspekt. Další aspekt je to, že vlastně se nám na ty použité věci nevztahuje klasická záruční doba dvouletá, jako jsme zvyklí u běžného spotřebního zboží.
moderátorka
--------------------
Což je pochopitelné.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Jasně. Takže ale zase vždycky, i v tomto případě tu věc reklamovat můžeme. Nicméně můžeme reklamovat pouze vady, které na té věci byly v době, když jsme si ji pořídili, anebo vady, které vlastně například. Koupíme ojetý automobil, prodávající nám tvrdí, že měl najeto 20 tisíc kilometrů, my později zjistíme, že měl najeto 40 tisíc kilometrů. Toto je jednoznačně rozpor s kupní smlouvou a ten prodávající nás uvedl v omyl, takže toto je klasický příklad toho, kdy vlastně tu použitou věc reklamovat můžeme.
moderátorka
--------------------
Hm. A, no, k reklamacím se dostaneme později. Reklamace jsou poměrně zajímavým, zajímavým problémem v tomto, v tomto směru. Ale říkala jste, to je jeden druh zboží. Zboží, které je použité. Ještě se jedná o nějaké jiné druhy zboží?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Teď jsem myslela jakoby použité zboží a zboží nové, pak vlastně ještě třetí takový režim, tak to je zboží, které má nějakou vadu a které ten prodávající prodává vlastně s určitou vadou. Například kupujeme kalhoty, kalhoty jsou nové, ale mají rozbitý zip. Takže sice kupujeme nový produkt, na který máme dvouletou záruční dobu, ale už jej kupujeme vlastně s tou vadou, takže tento produkt my můžeme kdykoliv reklamovat klasicky jako nové zboží, jediné, co nemůžeme reklamovat, tak to je ta vada, kvůli které jsme měli slevu.
moderátorka
--------------------
Hm. Jak se v těch zárukách vlastně člověk má orientovat? To asi by mělo být napsáno všechno na účtence. To znamená, kupujeme-li věc, která má větší hodnotu než, já nevím, 30 korun, tak asi by tam ty vady toho výrobku měly být vypsány. Nebo ne?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Hm. Takže obecně. V záruční, když jsme u záručních dob, tak je jednoduché si pamatovat, že na spotřební zboží je záruční doba 24 měsíců. U zboží, které koupíme v bazaru, tuto záruční dobu může ten provozovatel snížit na 1 rok. A takže tohle je asi základní, čím bychom se měli řídit. Jinak, pokud kupujeme něco dražšího, tak vždycky máme většinou u toho záruční list a vlastně v tom listě je vyznačena i podmínka, podmínky vlastně té záruky. A často už je tam i napsána ta doba 24 měsíců. Ještě jste se ptala na něco, a teď si nemůžu vzpomenout, na co. Jo, už vím. Jestli, pokud kupujeme zboží, ve, které má nějakou vadu, tak jestli to ten prodávající musí na tom dokladu vyznačit. Ano, měl by to tak udělat. V momentě, kdy nám dá slevu kvůli tedy nějakému poškození, tak by měl vlastně v tom dokladě zdůvodnit, proč jsme to slevu dostali.
moderátorka
--------------------
Hm. Mě ještě napadá jeden způsob nakupování. Pokud to nekoupím v obchodě v bazaru, ale od někoho. Já nevím, třeba přes Internet funguje velmi čilý prodej a nakupování, tak si od fyzické osoby zakoupím, já nevím, třeba sekačku na trávu a pak zjistím, že je rozbitá. Tak kam potom se obracet?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Jasně. Ano, i na tohleto občanský zákoník pamatuje, nicméně se to řeší trošku v jiném režimu. My jako spotřebitelé jsme obecně více chráněni, pokud kupujeme něco od prodávajícího od podnikatelského subjektu než od jiné fyzické osoby. V momentě, kdy, pokud koupíme tedy něco na inzerát od jiné fyzické osoby a zjistíme, že ta věc v pořádku není, tak samozřejmě můžeme to zase s tím dotyčným prodávajícím řešit, můžeme chtít slevu z ceny, ale, ale už se na nás nevztahuje klasická ochrana spotřebitele, už se třeba nemůžeme obrátit na Českou obchodní inspekci.
moderátorka
--------------------
Takže jedná se tam o občanskoprávní spor.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Občansko... přesně tak.
moderátorka
--------------------
Hm. Jinak zásady reklamace, říkala jste, že netýká se to vlastně té dvouleté reklamační lhůty. Někdo si ji může snížit na rok. Někdo může ji úplně vyškrtnout, reklamaci?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě úplně vyškrtnout nemůžeme. A často se s tím setkáváme, že se na nás vlastně spotřebitelé obracejí s tím, že přišli do bazaru, chtěli věc reklamovat a bylo jim řečeno, že se na ni nevztahuje žádná záruka. To takto není. Ještě jednou to tady zopakuji. Pokud koupíme použitou věc, tak na této věci můžeme reklamovat vady, které byly, které vlastně na ní byly už v době jejího zakoupení. Nemůžeme reklamovat vady, které vznikly nějakým běžným opotřebením. Takže tohleto je asi důležité, že, a pak další, co můžeme reklamovat je to, pokud nás ten prodávající uvedl v omyl, jak už jsem již uváděla přetočený tachometr, nebo automobil byl - nebyl bouraný, DVD přehrávač má třeba ty a ty funkce, ve finále zjistíme, že ty funkce nemá. A tak dále. Takže tohleto jsou určitě vady, které reklamovat můžeme. A jak jsem již řekla, minimálně po dobu jednoho roku. A pokud tedy se ten autobazar, bazar rozhodne nám tu záruční dobu zkrátit na ten 1 rok, tak zase to musí být vyznačeno v tom dokladu o zaplacení. Pokud to tam vyznačeno nemáme, tak to můžeme reklamovat po dobu 2 let.
moderátorka
--------------------
Hm. Jaký máte, jaké máte zkušenosti co se týká úspěšnosti reklamování právě těch různých skrytých vad? Uspějí s tím zákazníci, nebo by se na to radši měli vykašlat?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
No, musím říct, že často, většinou se na nás obracejí spotřebitelé, ne ti, kteří byli spokojení a kterým ten prodávající vyšel vstříc. Ale většinou se na nás právě obracejí ti spotřebitelé, kteří potřebují pomoci, potřebují radu, jak postupovat dál. Takže musím říct, bohužel, že často se setkáváme i s tím, že ten prodávající se k tomu staví zády a vůbec nechce reklamaci přijmout, zabývat se jí. A často se to bohužel stává i u autobazarů, známých autobazarů.
moderátorka
--------------------
Potom vlastně je jediným, jedinou cestou jít do soudního sporu asi a to zase vyžaduje poměrně i silné finanční zázemí. A hlavně trpělivost asi.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Trpělivost, čas a peníze. Ale doporučujeme spotřebitelům, když se na nás obrátí a je jednoznačně vidět, že, že prostě pravda je na jejich straně, že mají nezvratné důkazy o tom, že vlastně ten prodávající je obelhal, tak v tom případě jim doporučujeme, aby, aby do toho šli a aby se nenechali odradit.
moderátorka
--------------------
Hm. Nabízíme v tuto chvíli možnost i našim posluchačům, aby se mohli ptát na vše, co je zajímá ohledně nákupu bazarového zboží, vlastně i reklamací vadného zboží, které nakoupili takzvaně z druhé ruky. Naše telefonní číslo je 221552525.
moderátorka
--------------------
Na telefonním čísle 221552525 přijímáme vaše dotazy. K dnešnímu tématu, tématu Poradny pro spotřebitele, které zní Nákup a reklamace bazarového zboží. A tuším, že už máme první telefonát. Hezký den, kdopak je na lince?
posluchač
--------------------
Dobrý den. Tady Jaroslav, severní Čechy.
moderátorka
--------------------
Hezký den.
posluchač
--------------------
Já bych měl na vás dotaz ohledně bazarových aut. Já jsem si koupil v AAA Praha jsem si koupil Renaulta Kangoo, jo. Tak jel jsem s ním na dovolenou a zhruba od tý chvíle, co jsem si ho koupil, jsem vlastně najel asi 1000 kilometrů a zadřel se mi na dovolený motor. Jo, volal jsem tam a řekli mi, ať ho spravím, že se určitě domluvíme, že to není žádnej problém. Tak jsem nechal vyměnit motor, oprava mě stála asi 50 tisíc. A když jsem to tam přijel teda reklamovat, tak mi řekli, že se od všeho distancujou, že v žádným případě, že mi tam napsali ve smlouvě, že si to auto mám nechat zkontrolovat a že v rámci loajality nějaký tý obchodní, že mi můžou dát 3000. Tak jestli byste mi k tomu něco řekli. Děkuju, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
No, tak to je samozřejmě nepříjemná záležitost. Není to první případ, který jsme vlastně my, nebo o kterém slyším, co se týče toho jmenovaného autobazaru. Já bych vám tady doporučila shromáždit co nejvíc jakoby materiálu k té dané opravě. Jestli máte protokol i z toho autoservisu, kde vám vlastně ten motor měnili. Pokud vám ho, pokud jej nemáte, tak bych vám doporučila, abyste se s nimi spojil a abyste si ten protokol nechal sepsat. Bohužel, pokud se i vlastně pokud budete mít tento důkaz v ruce a spojíte se s tím autobazarem a nebudou vám chtít vyjít vstříc, tak nezbyde než to řešit soudní cestou. Tam není, není žádná jiná páka, ani žádný státní orgán, na který byste se mohl obrátit. A opravdu jediná cesta je řešit to pak soudní cestou. Ještě bych možná doporučila zkusit se obrátit na někoho z managementu z AAA a zkusit se domluvit s nimi. Tam někdy se podaří narazit na člověka, který je přece jenom ...
moderátorka
--------------------
Vstřícný.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Vstřícný. A záleží mu taky na pověsti společnosti.
moderátorka
--------------------
Jak to vidíte, paní Luňáčková, jaké šance by měl náš posluchač právě kdyby šel do toho soudního sporu?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Těžko říct bez toho, aniž bych viděla ty podklady a aniž bychom viděli vlastně, co vlastně, nebo respektive, které materiály může ...
moderátorka
--------------------
Co přesně podepsal.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak, doložit, jakou smlouvu podepsal. A myslím si, že teda je irelevantní to, že vlastně v rámci podpisu té kupní smlouvy podepsal, že si ten automobil ještě nechá prohlídnout. Já, v té kupní smlouvě je obvyklé protokol o stavu toho vozidla. A tam by mělo být vlastně popsáno, v jakém je stavu.
moderátorka
--------------------
Hm. No, skutečně ten argument je divný. Takže nejspíš možná asi poradit se s právníkem, případně s někým z poradny ...
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Určitě, já tak, přesně tak. Ještě další krok. Takže první sehnat si maximum důkazů, nechat si třeba udělat i výpis od operátora telefonního, že jsme, že vlastně pán do toho autobazaru telefonoval, když byl ještě na té dovolené. Ty hovory bohužel nejsou nahrávány, takže tam těžko dokáže, že mu to potvrdili. Ale zase bylo by to slovo proti slovu. Takže nashromáždit co nejvíc těch důkazů, spojit se ještě jednou zkusit s tím autobazarem, případně kontaktovat management a posléze se spojit s právníkem.
moderátorka
--------------------
Hm. Vlastně my jsme, když jsme hovořili o těch reklamacích, tak jsme ještě se nezmínili, čeho přesně se mohou a čeho přesně se nemohou týkat. A vůbec, s jakým druhem zboží se člověk v těch různých bazarech setká? Pokud nakupuje zboží, které takzvaně je ještě v záruce, tak má nárok na plnou záruku?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Dobře, že jste se o tomto zmínila, na to bychom asi zapomněli. Ale je to určitě jedna z důležitých věcí, kterou jsem tady chtěla dneska říci. A to je to, s čím se často setkáváme, že vlastně, když něco koupíme, ta věc je stará třeba 6 měsíců, to znamená, že ještě na ni běží standardní záruční doba u původního prodávajícího. Nicméně tím, že vlastně nám ji další osoba, ten kupující nám ji přeprodá, tak v ten moment už vlastně ta záruka jako taková pro nás zaniká. Nebo může zaniknout. Někteří prodávající to neřeší, takže často nemáte v záručním listě třeba u telefonu, že jo, koupíte telefon v bazaru a není tam napsáno, že jste ho koupila vy nebo ten předchozí kupující. A, a není problém u toho autorizovaného servisu tu reklamaci uplatnit. Ale někdy třeba právě při nákupu těch automobilů, pokud se tam vlastně vztahuje ještě záruční doba z toho původního autosalónu, který automobil prodal, tak ten, ten prodávající nebo ten autosalón nám může argumentovat, že tu záruční dobu držel tomu, vůči tomu prvnímu majiteli, ale už ne vůči nám. Takže tady se můžeme pojistit tím, že vlastně požádáme toho původního kupujícího, původního majitele, aby nám prostřednictvím plné moci svěřil ta jakoby, ta práva převedl na nás z odpovědnosti za vady.
moderátorka
--------------------
Hm, já myslím, že problém je širší než zvládneme v tomto krátkém časovém úseku vyřešit. Každopádně, já myslím, že kdybychom odkázali naše posluchače na webové stránky spotrebitel.cz, je to tak? www.spotrebitel.cz.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Www.spotrebitel.cz, tak tam určitě najdou řadu dalších informací a i spoustu dotazů, kteří vlastně nám položili spotřebitelé, kteří měli nějaký problém. Takže ...
moderátorka
--------------------
Tak. A ještě poslední dotaz, velmi rychle, stručně, pěkný den.
posluchač
--------------------
Holubec u telefonu, dobrý den. Já teďko, jak jsme se dozvěděli o tom AAA bazaru, tak já tam mám taky negativní zkušenost. A to tu, protože pokud voláte k nim a jim se nezobrazí vaše číslo, tak ho z vás doslova násilím mámí. Mámí ho tím způsobem, že kdyby nám hovor vypadl, aby jsme vám mohli zpátky zavolat. Oni si dělají databázi telefonních čísel až takovým způsobem, že já číslo, které jsem dostal před 2 roky, tak tam měli ještě starého majitele, který ho kdysi používal a tvrdili mně, že jsem Jurčík, což není pravda. A skutečně pak na Eurotelu jsem zjistil, že to číslo už jednou použito bylo. A pokud se s nima, pokud po nich něco chcete a nedáte jim číslo po opakované výzvě, tak ten hovor vypadne. Oni se s váma vůbec nebaví. Oni si dělají databázi telefonních čísel a jméno nechtěj, jméno je nezajímá, oni chtějí mermomocí telefonní číslo. A to, že prodávají vraky, to je pravda, protože já jsem si jeden vrak taky odnesl a neměl jsem šanci ho taky reklamovat. Takže jenom tu reakci na to mámení, násilné mámení těch telefonních čísel, jestli chcete se opravdu najít.
moderátorka
--------------------
Tak, děkuji, děkujeme za připomínku.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Děkujeme za připomínku, tady je to o ochraně osobních údajů a my samozřejmě, pokud někomu poskytneme naše osobní údaje, tak často bychom měli vlastně písem..., písemně, takhle, pokud oni by s nimi chtěli nakládat k nějakým dalším marketingovým účelům, tak by mohli jenom, pokud my jim k tomu dáme výslovný souhlas. Ale často se s tím setkáváme, někdy vlastně některé firmy tohleto dělají v rámci zdokonalování služeb. Některé vlastně to používají k nekalým třeba i účelům.
moderátorka
--------------------
No, v rámci zdokonalování služeb. Ano, známe.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Ale je to na nás, komu to telefonní číslo poskytneme a jestli nám to tedy za to stojí, no.
moderátorka
--------------------
Je to složité. To byl poslední dotaz do dnešní Poradny pro spotřebitele. Děkuji Lucii Luňáčková, Luňáčkové ze sdružení Spotřebitel.cz.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, Spotřebitel.cz
--------------------
Já děkuji.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.