Přepis Poradny pro spotřebitele (Kupujeme zimní dovolenou)
V Poradně pro spotřebitele, kterou vysíláme každé pondělí v rámci bloku Odpolední kolotoč (cca 14:30 hodin), jsme se věnovali nákupům zimní dovolené. Hostem byla zástupkyně společnosti Spotřebitel.cz Lucie LUŇÁČKOVÁ. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).
Přepis Poradny pro spotřebitele na téma: "Kupujeme zimní dovolenou".
moderátor
--------------------
Ve studiu Českého rozhlasu 2 Praha naproti mně sedí Lucie Luňáčková, zástupkyně občanského sdružení Spotřebitel.cz. Dobré odpoledne.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Příjemné odpoledne i vám a všem posluchačům.
moderátor
--------------------
Já jsem posluchačům téma představil, pojďme si tedy asi říct na úvod na co si máme dát pozor při výběru zájezdu. Blíží se zima, myslím si, že po tomto sychravém listopadovém počasí asi nejeden z nás začal přemýšlet o dovolené, ať už tedy do nějaké exotické země aby se ohřál, anebo na hory do Alp třeba, aby si dobře zalyžoval. Pakliže toto rozhodnutí teda uděláme a chceme si koupit zimní dovolenou, na co si dát pozor.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže, určitě bychom se neměli dívat pouze na cenu když vybíráme zájezd, ale měli bychom si zjistit i ostatní podmínky, které se týkají ubytování, stravování. Měli bychom se zajímat i o to, jestli nám třeba cestovní kancelář garantuje v případě že v tom letovisku lyžařském, které jsme si vybrali nebude sníh, jestli nás převeze do jiného letoviska. Jak daleko máme sjezdovku, vlastně, od hotelu a tak dál. A taky bychom se měli zajímat o to, jaká je vůbec ta cestovní kancelář, jakou má pověst, zda je pojištěna. A k tomu bychom mohli využít Internet, kde je řada recenzí jak na hotely, tak právě i na cestovní kanceláře, takže určitě nepodcenit ten výběr, nedívat se jenom na cenu, ale zjistit si komplexní informace.
moderátor
--------------------
Máte zkušenost takovou, že třeba někdy se snaží cestovní kanceláře podvádět? Že třeba uvádějí, že jsou pojištěné a přitom pojištěné nejsou?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
S tímhle, si myslím, že jsme se úplně nesetkali, takže v tomhle tom směru je většinou ta cestovní kancelář, když na svých webových stránkách uvádí, že je pojištěná, tak většinou pojištěná je. Nicméně tuhle informaci si můžeme určitě ověřit jednak u té pojišťovny, kterou ona tam uvádí a ještě navíc, nebo třeba u Asociace cestovních kanceláří.
moderátor
--------------------
Tak, když si všechno dobře prověříme, přečteme si recenze na Internetu, jsme spokojení, líbí se nám destinace a rozhodneme se tedy uzavřít cestovní smlouvu s danou cestovní kanceláří, co všechno by mělo být v cestovní smlouvě uvedeno?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže určitě by tam měly být uvedeny, jednak popsány smluvní strany, to znamená my a ta cestovní kancelář. Důležité je, že ta cestovní smlouva musí být vždy písemná. Musí tam být vymezen vlastně ten zájezd a všechny služby s ním spojené, to znamená úroveň ubytování, konkrétní hotel, úroveň stravování a určitě bychom neměli opomenout ty všeobecné podmínky, na které se cestovní smlouva odkazuje, protože ty jsou pro nás závazné.
moderátor
--------------------
To říká Lucie Luňáčková, zástupkyně občanského sdružení Spotřebitel.cz a teď je řada na vás vážení a milí posluchači, pokud máte zájem na cokoliv se zeptat v souvislosti s nákupem zimních dovolených, můžete využít našich dvou telefonních čísel 221552525 nebo 21552424.
Lucie Luňáčková je hostem v Poradně pro spotřebitele. Lucie pracuje jako zástupkyně nebo je zástupkyní občanského sdružení Spotřebitel.cz, bavíme se o zimních dovolených, o jejich nákupech a s prvním dotazem se k nám dovolala posluchačka, které přeji hezké odpoledne.
posluchačka
--------------------
Dobré odpoledne. Já bych měla takový dotaz. Jestli je možné, když má cestovní kancelář uvedeno, že změna programu vyhrazena, že i když potom udělá změnu, že vynechá jednu destinaci, že o tom dopředu neřekne.
moderátor
--------------------
Děkujeme vám z váš jasný dotaz a poslechněte si prosím odpověď. Na slyšenou.
posluchačka
--------------------
Já vám děkuji, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže pokud se bavíme o poznávacím zájezdu a ta cestovní kancelář je nucena z objektivních důvodů před zahájením zájezdu nějakým způsobem ten program změnit, tak ona nás na to musí upozornit. A my máme vlastně 5 dnů na to, abychom se vyjádřili, zda s touto změnou souhlasíme nebo ne. V momentě kdy s ní nesouhlasíme, tak jsme povinni do 5 dnů toto, vyjádřit se vlastně, dát náš nesouhlas s touto změnou a vlastně máme nárok na odstoupení od smlouvy. Pokud my na ten návrh změny nezareagujeme, tak se má za to, že se změnou souhlasíme.
moderátor
--------------------
A co když se stane tedy, že se ta změna uskuteční až v místě pobytu. Zkrátka a jednoduše cestovní kancelář nedodrží své slovo a jednu destinaci vypustí.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže v momentě kdy už jsme vycestovali a cestovní kancelář takhle vlastně nedodrží smlouvu, tak v ten moment máme jedinou možnost a to pokud tedy ji nepřinutíme, aby tomu slibu dostála, tak pak žádat třeba slevu z ceny toho zájezdu zpětně.
moderátor
--------------------
Telefonní čísla 221552522-25 nebo 221552424 jsou vám stále k dispozici, zatím jsou telefonní linky volné, tak se zeptám já co dělat v situaci, kdy onemocníme, kdy nemůžeme se dovolené z těchto objektivních důvodů zúčastnit. Jaké máme šance, že nám budou peníze třeba vráceny?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže ono záleží, jaké podmínky vlastně nám garantuje ta cestovní smlouva, ale obecně z občanského zákoníku vyplývá, že když se nemůžeme dovolené zúčastnit, ať už to je z důvodu nemoci nebo z nějakých jiných důvodů, tak my můžeme vlastně místo sebe uvést nějakého náhradníka. Pokud je tato změna spojená s nějakými dalšími náklady, například přebookování letenky, tak my jsme povinni tyto náklady uhradit nebo teda ta osoba, která se toho zájezdu zúčastní místo nás. Jinak kromě tohoto tak většinou bývá v těch cestovních podmínkách ještě uvedena určitá možnost nějakého storna zájezdu a je tam pak vlastně, vždycky se nám vrací určité procento vlastně z té ceny, kterou jsme za zájezd zaplatili. Ale toto záleží vlastně na té cestovní kanceláři, jak ona má stanovené tyto podmínky a vlastně co my jsme v té cestovní smlouvě podepsali.
moderátor
--------------------
V dnešní spotřebitelské poradně se bavíme o nákupu zimních dovolených. Svůj dotaz právě teď pokládá další posluchačka, která se k nám dovolala. Dobré odpoledne.
posluchačka
--------------------
Dobré odpoledne, tady je Ezlová, Brno. Prosím vás pěkně, já jsem se chtěla zeptat. Třeba na Internetu nějaké kanceláře tam zprostředkovávají jako pobyty, ale pro jiné, ano, pro jiné cestovky. Zajímalo by mě, když by třeba došlo k tomu, že bych chtěla něco stornovat, na kterou se mám teda potom obrátit. Jestli na tu, kde jsem si to objednávala z Internetu nebo na tu opravdovou, od které teda jedu.
moderátor
--------------------
Děkujeme vám váš dotaz.
posluchačka
--------------------
Děkuji.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Takže pokud vlastně tam figuruje jakýsi prostředník, tak my se stejně musíme obrátit až na tu koncovou cestovní kancelář, se kterou jsme tu smlouvu uzavřeli, takže s tou máme vlastně uzavřený ten právní vztah a případné další problémy, odstoupení od smlouvy, reklamace zájezdu řešíme až s tou koncovou cestovní kanceláří. Nicméně toho zprostředkovatele můžeme třeba požádat o pomoc.
moderátor
--------------------
Na dotazy odpovídala Lucie Luňáčková, zástupkyně občanského sdružení Spotřebitel.cz. Poradna sice končí na rozhlasových vlnách, ale Lucie Luňáčková se přesune k počítači a bude odpovídat on-line v chatu na vaše dotazy, takže pokud jste se k nám nedovolali a jste u počítače připojeného k Internetu, můžete právě teď napsat internetovou adresu www.rozhlas.cz/praha, hned na této úvodní straně uvidíte odkaz na spotřebitelskou poradnu, na tento odkaz kliknete a rozbalí se vám on-line chat, můžete položit svůj dotaz a Lucie Luňáčková, zástupkyně občanského sdružení Spotřebitel.cz vám jistě odpoví. Připomínám, že na chatu budete odpovídat půl hodiny, takže vám přeji hodně zdaru, loučím se s vámi alespoň pro tuto chvíli ze studia a přeji vám všechno dobré.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, zástupkyně sdružení Spotřebitel.cz
--------------------
Děkuji, hezký zbytek dne všem posluchačům.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.