Přepis Poradny pro spotřebitele: "Boj proti nadměrným obalům" - 16.8.

16. srpen 2010

V Poradně pro spotřebitele jsme se věnovali nadměrným obalům. Hostem byl Václav BENEŠ z časopisu dTEST. Kromě audiozáznamu (Rádia na přání) a záznamu on-line chatu s posluchači, který proběhl po ukončení této poradny, nabízíme také needitovaný přepis poradny (uvnitř článku).



Tomáš Voženílek, moderátor
--------------------
14:32, boj proti nadměrným obalům začíná vést redakce časopisu Test. Více nám v dnešní spotřebitelské Poradně odpoledního Kolotoče Českého rozhlasu 2 Praha prozradí redaktor časopisu Test Václav Beneš. Dobré odpoledne.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Hezké odpoledne.
moderátor
--------------------
Pane Beneši, proč vám ty nadměrné obaly tolik vadí?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Vadí nám z několika důvodů. Tím úplně prvním, který napadne asi každého, je to, že jsou poněkud zavádějící. Takže když to řeknu konkrétně, jdete do lékárny, do jakéhokoliv jiného krámu, koupíte si poměrně velkou krabici, dózu, sklenici, která tedy navozuje dojem, že je tam spoustu obsahu, který si chcete koupit, pak přijdete domů, tu krabici vybalíte, nebo otevřete tu dózu a ono na vás vypadne několik tabletek, nebo z velké krabice vytáhnete poměrně malou lahvičku. Jste překvapeni, určitě to není to, co jste očekávali v tak velké krabici. Čili prvním důvodem je to, že spotřebitelé samozřejmě jsou tímto významně klamáni, stěžuje jim to nákupy, stěžuje jim to porovnávání ceny a obsahu jednotlivých výrobků. A tou druhou neméně závažnou věcí je vztah k životnímu prostředí. Ty obaly samozřejmě jednak se vyrábí, jednak se převáží a my jsme celou naši kampaň nazvali - Kupujete vzduch, protože tady jde skutečně o to, že se vyrábí a balí vlastně vzduch, který samozřejmě, to s sebou nese vysokou zátěž pro životní prostředí, zejména při skladování, při transportu. A nedomníváme se, že je to to, po čem spotřebitelé touží, aby si kupovali prázdné krabice, kde na dně se krčí jakýsi výrobek.
moderátor
--------------------
No právě, pane Beneši. Ono už je člověk na to skoro zvyklý, protože se to týká téměř, no, podstatného množství druhu zboží. Není to už předem prohraný boj?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Doufáme, doufáme, že není. Je to samozřejmě tak, jak říkáte, zejména v některých oblastech je to celkem pochopitelné, protože samozřejmě konkurence funguje i zde a výrobci se snaží přizpůsobit. A ve chvíli, kdy by některý výrobce chtěl být poctivý a ten výrobek zabalil do odpovídajícího obalu, tak by si ho nikdo nekoupil, protože by proti ostatním se někde krčil v rohu. My jsme na tu kampaň přišli po vzoru našich německých kolegů, kteří provozují podobné aktivity již léta. A jde nám o to, aby se s námi spotřebitelé spojili a posílali nám svoje zkušenosti, posílali nám svoje výrobky s nadměrnými obaly.
moderátor
--------------------
A teď už se vlastně dostáváme k tomu, jak bude ta vaše snaha vypadat, nebo už vypadá v praxi?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Čili my potom vybereme ty nejmarkantnější příklady, které zveřejníme. A už jsme ve dvou vydáních časopisu Test zveřejnili některé ty výrobky, což samozřejmě vyvíjí tlak na ty výrobce, aby změnili tu svou praxi. Pak je tam samozřejmě aspekt legislativní, to, jak je to ošetřeno, a to je běh ještě na delší trať, protože u nás to skutečně není dobře ošetřeno, i když evropská směrnice, která stála na počátku všech těchto snah, se snaží zamezit právě těm nevhodným obalům. Nicméně to převedení té právní směrnice se u nás příliš nepodařilo.
moderátor
--------------------
Kupujete také vzduch? Jaké máte zkušenosti s nadměrnými obaly, vážení a milí posluchači Českého rozhlasu 2 Praha? Zavolejte nám do dnešní spotřebitelské Poradny s Václavem Benešem z časopisu Test. Dvě telefonní čísla do živého vysílání, 221552525, anebo 221552424.
moderátor
--------------------
Nadměrné obaly a koupě vzduchu jsou tématem spotřebitelské Poradny Českého rozhlasu 2 Praha. Hostem je Václav Beneš z časopisu Test. Tak trochu mi to dnešní téma, pane Beneši, připomíná takový ten obrovský dárek, velká krabice, v něm ještě menší, dojdeme k té nejmenší a uvnitř je prstýnek. Tak nějak to vypadá i dnes v obchodech.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Může to tak někdy vypadat, ale problém je v tom, že když chcete někomu dát takový dárek, tak si zpravidla chcete udělat z něj legraci. Výrobci si z vás takhle dělají legraci, ale ono už to pak tak vtipné není ve chvíli, kdy za to zaplatíte poměrně dost peněz a čekáte víc.
moderátor
--------------------
No, jsem zvědav, jakou zkušenost s tím mají naši posluchači. Zdá se, že už prvního máme ve vysílání. Dobré odpoledne.
posluchač
--------------------
Michal, dobrý den.
moderátor
--------------------
Zdravíme, Michale.
posluchač
--------------------
Já když nakupuju, tak naopak vítám, že tam je malinká věc někde, protože stejně už mám plnej barák věcí, který nepotřebuju, ale mě baví ten shopping, rozumíte, to nakupování. Teďko jedu domů, ty sousedi koukají, jaký krabice vykládám, že jo, a to já myslím, že je princip současnýho života, že tady ten obsah už je opravdu jako druhořadej. Jde o tu hru kolem. Konečně významný politik taky vykládá, co si dal k obědu, a nešlo mu o to, prostě co s ní, ale mluvit o tom, cosi znamenitýho jaksi, nebo vypadá blahobytně, že jo. A s tím se vyhrává skutečně. Jako hubenej člověk v politice nemá šanci, protože jde o to repre, jo. Čili já to vítám, ty obaly, je to hra, jako hračky pro děti. Je to úžasná věc, baví mě to a lidem to přeju. A já myslím, že se tím příroda naopak šetří, protože místo nějakých náročných investic třeba do protipovodňových, že jo, který pak jsou stejně nazmar, tak se hrajou takovýhle hloupý hry a je to v pohodě.
moderátor
--------------------
Ano, tak děkujeme za svérázný názor. Věřím, že byl myšlen s ironií v hlase. Na co se ptá druhý posluchač? Vítejte.
posluchačka
--------------------
Haló?
moderátor
--------------------
Ano, jste ve vysílání.
posluchačka
--------------------
Ano, já jsem od toho Litvínova. Já jsem nekoupila vzduch, já jsem jenom chtěla říct takovou úsměvnou příhodu. Já jsem si koupila v cukrárně jeden věneček, ano, dort, nesla jsem ho domů. Ona odešla ta prodavačka, zabalila mi, dala mi docela dost velký zábal. A když jsem přišla domů a rozbalila jsem ten věneček, tak ten zábal byl ve žlutém papíře a ten žlutý papír měřil metr a půl krát metr. Jeden věneček.
moderátor
--------------------
Tak jste to měla s tím rozbalováním podobné, o čem jsme mluvili před chvílí.
posluchačka
--------------------
Ne, já jsem s tím bavila přátele, vždycky když kdejakej přišel, tak jsem říkala - podívej se, co mám, tohle to, v tomhle tom byl zabalený jeden věneček.
moderátor
--------------------
Co k tomu dodat? Snad jen, že i to se děje. A také proti tomu by chtělo společenstvo lidí okolo časopisu Test bojovat?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Ten věneček je taky výrobek, také by měl být zabalen v nějakém adekvátním obalu. Tam je samozřejmě otázka toho, že je to křehké nějakým způsobem, ale...
moderátor
--------------------
Aby se nepomačkal.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
To s tím pobavením mně paní připomněla, co já vždycky, když máme v redakci taky pár takových vzorových výrobků s nadměrnými obaly, tak já si vždycky vzpomenu na ty klasické ruské Matriošky, protože skutečně začnete u té velké krabice, z té vyndáte menší krabičku, respektive menší piksličku, z piksličky vytáhnete vatičku, která zabraňuje tomu, aby ta pikslička příliš chrastila, pak si vysypete těch pár pilulek na dlaň. A skutečně je to tak, že ty pilulky by se třeba vešly jenom do toho víčka od té krabičky.
moderátor
--------------------
Ano. Jaký nadměrný obal vnáší do vysílání Českého rozhlasu 2 Praha třetí volající? Vítejte?
posluchačka
--------------------
Haló?
moderátor
--------------------
Ano.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, u telefonu vaše věrná posluchačka Ludmila. Jsem hrozně ráda, že otevíráte toto téma, ale já osobně si myslím, nebo vidíme to dnes a denně. Prostě balíme potravinám, ke spotřebnímu zboží, ke všemu vzduch. To všechno se převáží. Já jsem tak strašně ráda, že jste to konečně otevřeli a že se tím někdo bude zabývat, a věřím, že se pro to něco udělá, protože to se nejedná o to, že kupujeme vzduch, ale to se jedná o to, že přepravujeme kamiony vzduchu, a to já vidím jako velmi, velmi špatné. Já věřím, že se to začne konečně řešit. Děkuju vám za takový pořad, na shledanou.
moderátor
--------------------
Děkujeme za připomínku, na slyšenou. Václav Beneš přikyvuje a souhlasí s posluchačkou Ludmilou.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Je to samozřejmě tak. Jak jsem o tom hovořil, ten ekologický aspekt, to převážení vzduchu je samozřejmě zejména v dnešní době velmi, velmi výrazné. Minus pro tedy výrobce. Ovšem ta jejich motivace je samozřejmě v tom, že ta velká krabice, jak o tom hovořil ten úplně první pán, je to součást té hry, na kterou, velkou krabici se vejde spousta reklamních sdělení, vejdou se tam grafické prvky, lépe se to prodává. A tohle bohužel těm výrobcům bohatě vynahradí zvýšené náklady spojené s převážením vzduchu. Ovšem dopady na životní prostředí, to je žádným způsobem nenahradí.
moderátor
--------------------
Komu teď patří vysílání Českého rozhlasu 2 Praha? Dobré odpoledne.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Tady posluchačka Vlasta z Vinohrad.
moderátor
--------------------
Ano, Vlasto, máte slovo.
posluchačka
--------------------
A předem řeknu, že mi jde na 91. rok, tak aby nikdo neříkal, že je mu 70, už jsem hodně starý, nebo podobně. A jenom bych chtěla říct toto. Taky mám občas takovou chuť na čokoládu a ne, že bych se jí moc najedla. Balíček mi stačí na týden. A tak jsem taky chtěla zkusit, řekla jsem sousedce, jestli by mi koupila teda krabičku, kde jsou kousky, že. A tak mi přinesla, jmenuje se Modrá z nebe, je to výrobce Orion a když jsem otevřela, na pohled vypadala pěkně a když jsem otevřela, velké zklamání, zlato, v tom důlečky, 20 důlečků, kde bylo 20 malinkých kousků. To znamená, že tam je napsáno 18,5 deka, ale představte si, že to stálo bez desetihaléře 108 korun, tak to se mi zdá, že taky by měli překontrolovat.
moderátor
--------------------
Dobrá, tak děkujeme i za váš vstup, paní Vlasto, a přejeme hezký zbytek dne na Vinohrady, jestli jsem slyšel dobře. Václave Beneši z časopisu Test, jak dotlačit výrobce k těm úsporám? Jaké páky máte?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Bohužel v současné chvíli je jedinou naší pákou donutit je, aby dobrovolně se vzdali těchto praktik, o což my se snažíme právě tím, že hodláme zveřejňovat ty nejkřiklavější příklady v našem časopise, tedy ty, které nám spotřebitelé pošlou. Bohužel legislativně je to problematické. Sice, jak už jsem o tom hovořil, existuje zákon o odpadech, který jsme museli přijmout na základě evropské směrnice o obalech, ovšem oni tam zákonodárci udělali takovou menší botičku v tom zákoně, a to v tom, že ten zákon hovoří o tom, že osoba, která uvádí na trh obal, je povinna zajistit, aby ten obal byl přiměřený. Ale tady je pro to problematické slovíčko - osoba, která uvádí na trh obal, protože to znamená, že to je ten výrobce toho obalu, který samozřejmě dodává ten obal potom tomu výrobci toho výrobku, který potom uvádí ten výrobek na trh. To znamená, z hlediska toho zákona nemůže být přímo pokutován ten, kdo vyrábí ten výrobek v obalu, ale ten, kdo vyrábí obal. Takže když, dejme tomu, výrobce vyrobí krabice, do které se vejdou dvě kila pracího prostředku, tak je to v pořádku. Pokud by ta krabice měla nepřiměřeně silné stěny, tak může být pokutován, což on tu pokutu, on tu krabici tak nevyrobí, protože samozřejmě šetří náklady, ale když do toho výrobce pracího prostředku nasype jenom polovinu, tak už to je problém samozřejmě toho výrobce pracího prostředku, ale z hlediska zákona o odpadech nemůže být pokutován. Takže my bychom chtěli, aby se na konci toho našeho snažení ten zákon samozřejmě změnil tak, aby vycházel z té logiky selského rozumu a té evropské směrnice.
moderátor
--------------------
Když jste vyzýval posluchače ke spolupráci s vámi, jak technicky mají možnost posluchači, spotřebitelé s vámi na boj proti nadměrným obalům spolupracovat?
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Zřídili jsme emailovou adresu vzduch@dtest.cz. Čili dobře zapamatovatelnou, kam nám mohou posílat tipy na ty výrobky, ideálně s identifikací toho výrobku a ještě ideálně s fotodokumentací, kterou bychom mohli zveřejnit. A z této adresy tedy budeme čerpat ty naše příspěvky do časopisu a vždy ty nejmarkantnější případy zveřejníme. Takže vzduch@dtest.cz.
moderátor
--------------------
Jak symbolické. Takové bylo téma dnešní spotřebitelské Poradny, nadměrné obaly. Václav Beneš odchází z vln Českého rozhlasu 2 Praha, aby se přesunul na chat. Tedy pusťte si k poslechu rozhlasu naše internetové stránky praha.rozhlas.cz, najděte si je. Právě tam bude na vaše dotazy k tématu nadměrné obaly odpovídat Václav Beneš po dobu asi půlhodiny, hodiny, kdoví. Děkuju za návštěvu.
Václav BENEŠ, redaktor časopisu Test
--------------------
Hezký den.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.