Přepis: Nákup na internetu - 24.11.
V Rodinných financích se Světlanou Ryskovou jsme se věnovali nákupům na internetu.
moderátor
--------------------
Vy už asi víte, že se mnou u mikrofonu je teď ekonomická publicistka Světlana Rysková, vítejte, dobrý den.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Dobré dopoledne.
moderátor
--------------------
Navážeme o tom, o čem byla řeč v Dobrém jitru, tedy na předvánoční nákupy na internetu. Nutno říci, že jsou stále populárnější, ale je dobré poukázat na nějaká úskalí. Jsou nějaká asi?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Ano. My jsme se dnes ráno bavili hlavně o takových úskalích, jako je například možnost vrácení zboží, které na tom internetu vypadá jinak, než pak, když ho rozbalíme nebo nesouhlasí velikost nebo prostě nedostaneme to, co jsme si představovali.
moderátor
--------------------
Koupila byste si boty někdy přes internet, aniž byste to vyzkoušela?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Já asi ne, protože si myslím, že konkrétně u těch bod opravdu každý, i když má stejnou velikost, tak má tu nohu trošičku jinou a je potřeba to vyzkoušet. Nicméně ta možnost vrácení tady je, zákon nám to dovoluje, můžeme to zboží vrátit do 14 dnů a v podstatě ten prodejce by ho měl bez problémů převzít. Jiná věc je ovšem, pardon, že pokud ten prodejce neuvede v těch podmínkách obchodních podstatné údaje, například chybí tam jeho IČO nebo nějaký jiný podstatný údaj, tak my máme na to vrácení až 3 měsíce. Málokdo to ví a když se do té smlouvy podívá a nějakou takovou chybičku tam najde, tak by možná mohl využít i té 3měsíční lhůty. Na druhou stranu, vrátit nemůžeme zdaleka všechno. Nemůžeme například si koupit počítačový program, rozbalit ho, nainstalovat a pak ho poslat do 14 dnů zpátky nebo nějakou počítačovou hru, pohrát si a pak ji vrátit, to prostě nejde. Tam samozřejmě je potřeba to vrátit do těch 14 dnů v naprosto neporušeném stavu a jinak to prostě ten prodejce nevezme zpět.
moderátor
--------------------
Dobře. Kdybychom to ale brali obecně, je nutné opravdu vracet to zboží v neporušeném obalu, jak to někdy prodejci žádají?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Je to taková otázka velice choulostivá, ale v podstatě spotřebitelské organizace se k tomu vyjadřují tak, že není třeba ho vracet v neporušeném obalu, kromě těch případů, co jsem tady říkala, to znamená, skutečně počítačové hry, počítačové programy a tak dále, tam je to jasné, tam to prostě nejde manipulovat s tím obalem. Ale zas na druhou stranu, když si koupíte svetr, boty, nábytek a neotevřel byste tu krabici a nepodíval se, co jste dostal, tak ani nemáte důvod to reklamovat, protože nezjistíte, jestli to teda odpovídá vašim požadavkům, nebo ne. Čili ano, otázka je, že zákon umožňuje těm prodejcům, že oni si mohou naúčtovat oprávněné poplatky, které s tím vrácením zboží souvisejí. Čili může se stát, že ten prodejce bude mít tendenci si naúčtovat nějaké balné, to znamená, že musel to vrácené zboží znovu tedy zabalit do nějakého stavu.
moderátor
--------------------
Do kdy bychom měli dostat zpět peníze za to vrácené zboží?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Měli bychom je dostat do 30 dnů od toho, kdy tedy vypovíme tu smlouvu, nebo tedy pošleme to zboží, to znamená, není to tak příliš dlouhá doba. Ale pokud chceme nakupovat vánoční dárek, tak máme vlastně nejvyšší čas, abysme to případně stihli.
moderátor
--------------------
Je pravda, že internetové obchody nabízejí teď zboží v těch předvánočních slevách. Někdy uvádějí, že při nákupu zlevněného zboží nelze od smlouvy odstoupit a tedy do těch 14 dnů vrátit. Je to pravda?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
No, je a není. Samozřejmě není to pravda, pokud to zboží je naprosto v pořádku a je tam nějaká prostě sleva z důvodů, že chtějí vyprodat zásoby a tak dále. Je to pravda, pokud to zboží je zlevněné, protože má nějakou vadu, například poškozený lak nebo prostě něco jiného. Koupíme si ledničku, ta je poškrábaná, máme na ni slevu. Pokud ten prodejce uvede přímo, že ta sleva je poskytovaná na tu určitou vadu, tak samozřejmě my kvůli té vadě už to zboží nemůžeme ani reklamovat, ani vrátit, protože už jsme jednou dostali slevu a nemůžeme tu vyčerpat nějaké 2 výhody 2x.
moderátor
--------------------
Když si přijdeme vyzvednout to zboží sami, byť je objednáno přes internet, vztahuje se i na tento případ možnost odstoupení do 14 dnů od té smlouvy?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Ano, tady také spotřebitelské organizace se tím zabývaly, protože ty případy jsou, je tendence obchodníků říct: Vy jste si to přišel vyzvednout, tak tady platí stejné podmínky jako v kamenném obchodě, odstoupit nemůžete. Nicméně fakt je ten, že pokud je smlouva, to znamená, to zboží je objednáno a ta smlouva je uzavřena přes internet, tak to platí, jako že je to obchod na dálku a platí pro něj všechna ta pravidla obchodu na dálku, to znamená, odstoupení do 14 dnů.
moderátor
--------------------
A jak je to se zpětným odběrem starého elektrospotřebiče, když si ten nový kupujeme v e-shopy? Musí například prodejce odebrat, stejně jako obchodník v kamenném obchodě starou pračku, když si kupuju tu novou?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
No, měl by, podle zákona by měl. Jsou s tím ale také problémy. Někdy požadují ti prodejci, abychom něco si za to připlatili. Tady je otázka, když si kupujeme nějaký elektrospotřebič, my tam vždycky platíme něco navíc právě za ten zpětný odběr. Čili je potřeba v té ceně diferencovat, co je tedy ta cena a co je ten odběr. Někdy se ten poplatek za ten odběr kryje právě s tím, co ten prodejce chce od nás navíc za to, že si ten starý elektrospotřebič odebere. Čili tam je to opravdu o transparentnosti toho vyúčtování celého vlastně.
moderátor
--------------------
Podle čeho se dá poznat spolehlivý internetový obchod?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
To je taky taková tradiční otázka. Myslím, že velký pořad o tom byl právě v říjnu letošního roku na vašem, na vaší stanici. V podstatě pokud vím, tak tam bylo doporučováno sledovat certifikace těchto obchodů, dělá to jednak Asociace pro elektronickou komerci a jednak Sdružení obrany spotřebitelů. Nejlépe je samozřejmě, když ten obchod má obě certifikace. Jsou to certifikace obchodních podmínek, certifikace toho, jak se ten obchod chová k zákazníkům, jak například vyřizuje reklamaci, jak rychle dodává zboží, jak je ochoten právě přijímat to zboží v té 14denní lhůtě po odstoupení a tak dále. Čili doporučuju, pokud obchodník má tato loga, má tyto certifikáty, tak se jedná s největší pravděpodobností o spolehlivějšího obchodníka.
moderátor
--------------------
Téma vánoční obchody na internetu, můžete nám telefonovat svoje dotazy na čísla 221552598 nebo 99 na konci.
moderátor
--------------------
Tady je Český rozhlas 2 Praha, v Hostu do domu teď posloucháte Ekonomickou poradnu s ekonomickou publicistkou Světlanou Ryskovou. My jsme mluvili o předvánočních nákupech na internetu, upozorňovali jsme na některá úskalí zejména ve chvíli, kdy chcete reklamovat zboží, které jste si koupili, také jaké máte povinnosti a hlavně práva. Chcete-li, můžete volat teď na čísla 221552598 anebo 221552599. Přišel jeden dotaz také SMSkou, takže děkujeme za něj, i když jsme nevyzývali k tomu, abyste to psali SMSkou, nevadí: "Vrací se originál paragonu při reklamaci poslané poštou?"
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Při reklamaci poslané poštou si myslím, že stojí, stačí kopie toho paragonu, anebo nějaké jiné potvrzení o zaplacení. Pokud například posluchač platil kartou, tak třeba výpis z toho karetního účtu nebo ten ústřižek, který dostává v obchodě, že zaplatil kartou, prostě nějak musí doložit, že to zboží nakoupil právě v tom obchodě a zaplatil.
moderátor
--------------------
Máme první telefonický dotaz. Vítejte, dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, jsem /nesrozumitelné/, Jihlava. Já jsem se chtěla zeptat, jak je to se stornováním objednávky? Já docela nakupuju často, někdy to tam mají v obchodních podmínkách, že je 24 hodin lze stornovat, někde, že už to nelze. A já teď mám problém, že jsem si jako něco vybrala a po 48 hodinách jsem jim volala, že to chci zrušit a už to nejde. Tak chtěla jsem se zeptat, jak to je? Děkuju.
moderátor
--------------------
Také děkujeme. Bohužel ta linka byla nekvalitní, ale rozuměli jsme.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Ano, rozuměli jsme. To záleží na tom obchodníkovi a těch obchodních podmínkách, jak on si to stanoví. Většinou to bývá těch 24 hodin, stejně tak to bývá i u ostatních finančních transakcí a podobně. Takže myslím, že těch 48 hodin asi už bude na něj dlouho. Ale doporučuju přečíst si dobře ty podmínky, protože samozřejmě ta storna potom bývají problém, tam se ten posluchač ocitne vlastně na takovém tenkém ledě, má objednáno a ...
moderátor
--------------------
Samostatnou kapitolou jsou nákupy přes internet ze zahraničí. Ono je to mnohdy lákavé, protože zejména vně Evropské unie často člověk najde neuvěřitelné ceny, až třeba poloviční oproti těm, které jsou v kamenných obchodech v České republice. Ale není to tak jednoduché.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Není to tak jednoduché. Ohledně těch cen je potřeba zmínit, že tam je potřeba připočítat k tomu tedy tu dopravu, která nebývá levná, ceny té dopravy by tam měly být uvedeny, nebo se někde dají najít na internetu. Druhá věc je právě ta ochrana spotřebitele mimo Evropskou unii, která má také různé parametry v Evropské unii. Sice to není úplně ve všech státech stejné, nicméně některé věci už jsou nějak ošetřeny, například jsme tady hovořili o té 14denní lhůtě odstoupení od smlouvy. Každý stát tu lhůtu má jinou, ale od prosince loňského roku může spotřebitel využívat té lhůty, která je v jeho domovské zemi anebo která je pro něj výhodnější, což je úplně super. V zahraničí to samozřejmě neplatí. Jiné jsou tam také lhůty vyřizování reklamací, někde to bývá až 6 týdnů. Čili zase je potřeba se podívat. Záruky jsou jiné v zahraničí, v Evropské unii, nebo u nás jsou 2 roky, v zahraničí to může být třeba jenom 6 měsíců, například v USA. Ale zase ten obchodníků může dávat nějakou záruku navíc, čili zase je potřeba přečíst ty obchodní podmínky dobře, aby ten spotřebitel nebo ten zákazník nebyl potom překvapen.
moderátor
--------------------
No a pokud člověk nakupuje třeba přes internet, dejme tomu právě z těch Spojených států, tak nesmí zapomenout také na clo, to se musí připočítat a obstarat. Ale jaké jsou ještě další, dejme tomu, ne chytáky, ale fígle těch internetových obchodů? Třeba ve Spojených státech mám pocit, že některé mají vlastní kurzy.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
No, nedávno se objevila informace právě o Amazon, což je známý obchod, který, ze kterého se dá nakupovat i u nás a právě informace o tom, že oni mají vlastně přepočítávací kurz, to znamená koruna versus dolar. Je to potom samozřejmě o tom, jaký ten kurz je, je potřeba se na to podívat a nespoléhat se tedy jenom na ten oficiální kurz našich směnáren nebo České národní banky. No, takovými chytáky, které jsou jak v českých, tak v těch zahraničních obchodech, vy to zboží najdete na tom, v té nabídce, je tam výhodná cena a jakmile ho vložíte do košíku, tak se objeví jiná cena. To je takový docela zajímavý chyták. Nevím, čím to je, někteří to zdůvodňují právě tím okamžitým přepočtem měny, pokud je to například euro versus koruna nebo dolar versus koruna, jiní to zase zdůvodňují tím, že vlastně se to odvíjí od skladových zásob, nebo jestli to zboží je na skladě nebo jestli je o něj velký zájem, nebo ne. Vždycky je potřeba tedy se zarazit na tom kroku, než člověk potvrdí tu objednávku. Nebývá to velký rozdíl v ceně, ale pokud někomu na tom skutečně záleží, tak by měl postupovat pomalu a vyloučit tady ty překvapení.
moderátor
--------------------
A podle vašich zkušeností, platí opravdu důsledně to, že vždycky je cena v internetovém obchodě nižší než v tom kamenném?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
No, určitě to neplatí, určitě ne. Zvláště ty kamenné obchody, které mají zároveň internetový prodej, častokrát to dělají tak, že právě do těch kamenných obchodů lákají zákazníky slevami, které platí jen pro ten kamenný obchod. Samozřejmě počítají s tím, že ten zákazník přijde a třeba si vybere teď v předvánočním čase ještě něco, s čím nepočítal, nebo co se mu tam zalíbí. Takže určitě to neplatí. Mezi těmi internetovými obchody se dají ty ceny srovnávat, jsou na to známé srovnávače. No a u těch kamenných, to člověk musí už vyhledávat tu nabídku mnohem složitěji, ale neplatí to vždycky, že nakoupíme na internetu všechno levněji, než v tom kamenném obchodě.
moderátor
--------------------
Máme další dotaz. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Mohu se ..., já musím vypnout rádio.
moderátor
--------------------
Ano, to bude lepší. Nás nějak zlobí ty telefony.
posluchač
--------------------
Mohu se zeptat ...
moderátor
--------------------
Ale ptejte se, ano.
posluchač
--------------------
... na případ obchodu, kdy ten obchod jednou za 4 měsíce až půl roku přijede do města, kde na nějakém sále rozloží zboží a prodává, přičemž řekne, že nemá razítko na to, aby dalo paragon a dává jenom lístečky vyjeté z elektronické pokladny, kde vlastně není adresa a je možné si potom počkat, až znovu přijedou a reklamovat?
moderátor
--------------------
Rozumíme vaší otázce. Děkujeme a ještě jednou se omlouváme za nekvalitu telefonní linky. Musíme zjistit, co to způsobuje. No, to je vlastně možná zdánlivě zapeklitá otázka, ale ve skutečnosti asi jednoduchá odpověď, ne?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Není to tak úplně jednoduché odpovědět. Tam se vlastně s těmi elektronickými obchody shoduje jen to, že vlastně ten obchodník neprodává ve svém kamenném obchodě ani v sídle své společnosti, tudíž by se na tento obchod také vztahovala možnost 14denního odstoupení od smlouvy. Problém ovšem je, pokud on nedává žádný kontakt na ten paragon, takže jestliže do 14 dnů nepřijede, tak my nemáme kam to zboží vrátit a jak tu smlouvu vypovědět.
moderátor
--------------------
Ale není to jeho povinnost? Tam už je to ...
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Je to samozřejmě jeho povinnost a je velice riskantní u takových obchodníků to zboží nakupovat, protože tam vlastně ztrácíme i možnost reklamovat to zboží, my nemáme na koho se obrátit a komu například výrobek, který je poškozený nebo nefunkční, vrátit.
moderátor
--------------------
Takže rozumnější je se obrátit a odejít a nekupovat.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Raději ano.
moderátor
--------------------
Tak to není samozřejmě poslední rada, kterou dnes můžete získat od Světlany Ryskové, ekonomické publicistky, ale napříště už se obracejte, prosím, na naše internetové stránky, protože poradna, Ekonomická poradna na téma předvánoční nákupy na internetu bude pokračovat na adrese www.rozhlas.cz/praha. Já vám přeji hezký den. Na shledanou.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Hezký den.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.