Přepis Kauzy pro reportéry a Občansko-právní poradny na téma: "Otevření příhraniční cyklostezky pro automobily" - 25.3.

25. březen 2010

Kauza pro reportéry a následující Občansko-právní poradna patřila "Otevření silnice mezi polským Mieroszowem a českým Zdoňovem i pro automobily". Hostem, který vysílanou kauzu komentoval a radil volajícím posluchačům, byl Miroslav PATRIK. Host radil prostřednictvím telefonních linek, nebyl ve studiu ČRo 2 - Praha a on-line chat na našich stránkách se tedy neuskutečnil. Od prosince 2009 nabízíme, kromě on-line rozhovoru s hostem po ukončení vysílání, také needitovaný a neautorizovaný přepis vysílání. Tento přepis máme k dispozici až následující den po vysílání. 

Přepis Kauzy pro reportéry

moderátorka
--------------------
Proti odstranění pohraniční závory a otevření silnice, která spojuje polský Mieroszow s českou obcí Zdoňov a také s nedalekým Adršpachem pro automobilový provoz protestují místní obyvatelé. Obávají se, že skončí jejich poklidný život a po klidné vozovce bude nebezpečné kvůli hustému provozu chodit, jezdit na kole, prostě žít tam. V současné době vede přes Zdoňov mezinárodní cyklostezka a tu by prý zprovoznění silnice znehodnotilo. Tak se na místo vypravil kolega Miroslav Ponomarev.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
Tak tady jsme přímo u závory, která tvoří hranici Česka a Polska. Slyšel jsem už i názor, že je to poslední závora v schengenském prostoru.

Petr KOHL, místní chalupář, rodák
--------------------
Lidé si zde chrání klid, protože podle měření CHKO do Adršpachu přijde za hodinu ve špičkách, ve svátcích v Polsku až 800 aut za hodinu. Takže to by znamenalo pro celou vesnici totální kolaps.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
Říká místní rodák a chalupář Petr Kohl.

Petr KOHL, místní chalupář, rodák
--------------------
My jsme samozřejmě přemýšleli o tom, že by se koupil nějaký ekologický autobus na plyn, který by spojil Mieroszow s Adršpachem. A že by to byla závora na čipovou kartu, přes kterou by se ten autobus dostal a nikdo jiný. Takže by se ulehčilo automobilové dopravě. A šetrným způsobem by se lidé dostali z Polska do vytouženého Adršpachu.

Jan JARÝ, místní občan
--------------------
Nejen skrze automobilismus vede cesta, takže rádi uvítáme každýho cyklistu, chodce, vesnice je otevřená, hranice je taky otevřená. Jenom jediný, co nechceme, jsou auta ve vesnici, protože to nám nic nepřináší.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
To už promluvil místní občan Jan Jarý. Imrich Dioszegi, mluvčí Královéhradeckého kraje, který chystá rekonstrukci silnice a následné otevření pro automobilový provoz, obavy místní lidí nesdílí.

Jan JARÝ, místní občan
--------------------
Nebudou tam jezdit kamiony, ta silnice bude určena především pro malá osobní vozidla, to znamená pro turistický ruch, případně pro dodávky.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
Kousek za hranicí už v Polsku jsme potkali několik polských občanů. Jejich názory jsou prakticky totožné s názory představitelů Královéhradeckého kraje.

osoba
--------------------
Není problém. Dvouprodový provoz i mezinárodní cyklostezka, i pěší. Dovede si pán představit takový provoz?

osoba
--------------------
Do Adršpachu přijede za hodinu až pět set aut z polský republiky. Po této cestě je problém.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
Za hranicí je silnice už zrekonstruovaná, měříme její šířku.

osoba
--------------------
Její šířka je 400 centimetrů, takže poměrně taky úzká silnice na hustší provoz, ale je pořád podstatně širší nežli u nás, kde je to v nejužším místě tři metry. A na dýlce dva kilometry.

osoba
--------------------
Provoz na té silnici bude možné regulovat, bude možné regulovat návštěvnost Adršpašských skal v extrémních termínech. Tento problém by měl řešit informační a komunikační systém, který by měl ukazovat například s Polskem v Mieroszowě, že parkoviště v Adršpachu jsou již plná.

osoba
--------------------
Budete za to ručit, když pojede prostě víc aut, že říkáte, že provoz nenaroste a když naroste, zavřeme to?

osoba
--------------------
Protože to nejkratší, GPS vede cestu tudy, a GPS bude mít za pět let každej, i v Polsku.

osoba
--------------------
Petice, která proběhla ve Zdoňově, tak jasně prokázala, že víc než 90% obyvatel nechce přechod pro motorový vozidla, nechce.

Imrich DIOSZEGI, mluvčí Královéhradeckého kraje
--------------------
S lidmi na místě samotném se jednalo. Je pravda, že někteří se na tuto iniciativu, to znamená rekonstrukci té silnice a zprovoznění této silnice nedívají zrovna s nadšením. Jsou tam ale také lidé, kteří si od toho slibují výraznější turistický ruch.

Miroslav PONOMAREV, redaktor
--------------------
Namítá mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi. Proti otevření cesty mezi Zdoňovem a polským Mieroszowem je také Olga Hilmsbergerová.

Olga HILMSBERGEROVÁ, odpůrce otevření cesty mezi Zdoňovem a Mieroszowem
--------------------
V územním plánu i ve vyšší územním celku je přechod veden jako přechod pro cyklisty, pěší a vozíčkáře. A není v plánu tento statuts přechodu měnit. Takže projekt byl napsán v rozporu s územním plánem a nadále je v rozporu.

moderátorka
--------------------
A jak se kauza bude vyvíjet dál, zkusíme maličká řešení s odborníkem na dopravu, Miroslavem Patrikem hned po písničce.


Přepis Občansko-právní poradny
moderátorka
--------------------
V dnešní kauze jsme otevřeli téma, zda odstranit pohraniční závoru a otevřít silnici, která spojuje polský Mieroszow s českou obcí Zdoňov. A hlavně s nedalekým Adršpachem, nádherným skalním městem. Mně by měl slyšet v brněnském studiu Českého rozhlasu odborník na dopravu, pan Miroslav Patrik, dobrý den.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Dobré odpoledne.

moderátorka
--------------------
Slyšíme se nádherně. Já přemýšlím o tom, že v té reportáži bylo řečeno, že v územním plánu je ta cesta nebo silnice značená pro cyklisty jako cyklostezka. A jestli tato skutečnost potom nemůže být překážkou právě ve zprůjezdnění té hranice i pro osobní vozy.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Já si myslím, že to je ta správná námitka vůči úředníků na krajském úřadě, že pokud územní plán počítá s úplně jiným vymezením toho území, tak nelze do doby té změny toho územního plánu plánovat jakékoliv změny. Takže česky řečeno, pokud územní plán plánuje nemotorovou dopravu, tak si nedovedu představit, že by krajský úřad nějakým násilným způsobem, bez změny územního plánu obce prosazoval otevření těch hranic.

moderátorka
--------------------
Já ještě připomenu telefony sem k nám, pokud se chtějí posluchači Českého rozhlasu 2 Praha připojit k tomu tématu, možná žijí třeba ve Zdoňově nebo někde poblíž, tak mohou vytočit 22 155 25 25, anebo 22 155 24 24. Ale když jsem zmínila ten Zdoňov. Myslíte si, že i kdyby se ta silnice otevřela pro motorová vozidla, pravděpodobně kamiony a náklaďáky by tam jezdit nemohly, protože ta silnička je malá, že by to Zdoňovu přece jen vůbec nic nepřineslo?

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Těžko takhle na dálku radit někomu, místním lidem. Pokud ten pocit, že ta silnice nebo ty návštěvníci občanům obce nepřinesou, tak je potřeba podle mě počkat třeba zase několik let, zda ten názor se nezmění. Je to prostě o tom psychologickém pocitu, že my bydlíme na vesničce, ve vesničce někde v přírodě a jsme tam právě pro to, že jsme v přírodě a v klidu a víc nepotřebujeme. A pokud ty dvě obce se nedohodly na tom, že společně jim jde o jednu věc, otevřít ty hranice, tak mi to připadá poněkud absurdní, že jedna vesnice v Polsku chce otevřít hraniční přechod a druhá vesnice se tomu brání. A přesto nedojde k nějaké dohodě. Krajský úřad vlastně se postaví na jednu stranu a ignoruje názor místních, kteří to vidí jako velkou újmu.

moderátorka
--------------------
Já teď myslím právě na turistický ruch. V létě jsem v Adršpachu byla. Vím, že tam Poláků skutečně jezdí velice mnoho. Řekla bych, že je to téměř půl na půl s Čechy. A tedy turistický ruch může přinést například i pracovní místa, může přinést něco zajímavého podle mě do té obce, pokud bude správně regulován.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Jasně. Tyhle ty námitky nebo tyhle ty náměty jsou jako legitimní, ale zase musím zopakovat to, že místní občané nemají jako buď nějaký lidský potenciál nebo finanční potenciál zachytit ty automobilisty hned na místě, není tam nějaká kulturní akce, nějaká turistická zajímavost nebo ubytování. A prostě to vnímají, že to je jenom průjezdní místo, tak prostě to vidí jako ohrožení svého životního stylu a prostě se s tím nedá nic takhle dělat, pokud samozřejmě nebude nějaká místní iniciativa, že máme tady nějakou turistickou zajímavost, vybudujeme tady nějakou ubytovnu, nějaký hotýlek a tak dále. A pokud tahle ta místní aktivita, třeba teď v současné době není, tak se s tím prostě nedá jako nic dělat. Prostě to vnímají, že budou jenom průjezdní obcí, bez nějakého pozitivního vlivu a je to prostě o té komunikaci mezi lidmi a mezi úředníky, nemyslím silniční komunikaci, která je opravdu úzká. Jako tři metry, to si myslím, že se auta nevyhnou, ty potřebujou tak šest, sedm metrů. A třímetrová silnice, to je opravdu na cyklistickou stezku mezinárodní.

moderátorka
--------------------
Právě připomenu, že v létě jsem byla v tom kraji a ta silnička je nesmírně úzká, když tam jede auto, tak je problém i pro chodce, aby se mu vyhlo, aby měl pocit, že je stále v bezpečí. A takových silniček, které jsou úzké, je tam více, takže možná ta výtka z české strany je skutečně jaksi na místě, protože bezpečnost by to asi ohrozilo, chodníky tam nejsou.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Ano, já si dovedu představit tu silničku a proto mě překvapuje, že v územním plánu je mezinárodní cyklistická stezka nebo pro nemotorovou dopravu, pro pěší. A aniž ta silnice třeba je rozšířená na těch sedm metrů, nebo existuje nějaká, že by se naplánovala nějaká boční silnice, která by třeba tu obec obešla, přesto je snaha nejdřív otevřít závoru a potom řešit nějaké případné negativní vlivy, které mohou přijít, anebo nemusí. To znamená, mně tady chybí nějaká plán A,B,C, co se stane, když bude moc aut, když v tom příspěvku bylo řečeno, že kamiony nebudou, je možné uvažovat o nějakém autobusu, to jsou jako zatím plány, ale nejdřív bych chtěl vidět ten plán jako na papíře, kdo za to bude garantovat. A potom, teď mě napadá, že by se třeba ty hranice otevřely jenom příležitostně na nějakou akci jednou za měsíc třeba, nebo jednou za půl roku. A vyzkoušelo se, co se stane, aby každá straně viděla ty důsledky pozitivní i ty negativní, ne to otevřít jako paušálně od nějakého termínu a konec.

moderátorka
--------------------
To je velmi zajímavý postřeh, který vnesl do našeho vysílání Miroslav Patrik, odborník na dopravu. Pokud chcete vnést svůj dotaz, tak ještě jednou připomínám telefony 22 155 25 25, nebo 22 155 24 24. Když bychom se na to podívali úplně z takového generálního pohledu, tak přece jenom ta přeshraniční spolupráce většinou přináší pozitivní věci, to, co člověk zná ze zahraničí, kde to funguje nepřerušeně léta, tak je, že například ti lidé mluví dvěma jazyky, kteří bydlí na hranicích, že ty kultury se prolínají, proplétají a přináší to pozitivní věci. Ale vy říkáte, že zvyk tady u nás už dlouhá léta takový nebyl, tak by to možná přineslo více problémů než těch pozitivních věcí.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Já samozřejmě znám i případy, kdy naopak obě dvě strany, jak třeba v Rakousku nebo na jižní Moravě, obě dvě strany chtějí třeba zprovoznit železniční trať, komunikují spolu, snaží se několik let o to a přesto nějací ti úředníci, v uvozovkách, v Praze na ministerstvu dopravy nebo na krajským úřadě prostě tvrdí, že nejsou peníze, není to zájmem kraje nebo státu. A přitom ty lidi tam to chtějí. A tady zase je opačný případ. Tady samozřejmě se může stát, že to otevření hranic chce pouze jedna strana. A tady opravdu, si myslím, že to nemá cenu dělat násilím, když ta druhá buď nejeví zájem, nebo má velké obavy, nikdo je nepřesvědčil nějakými rozumnými argumenty, že tu nějakou hrozivou negativní situaci je možné nějak úspěšně řešit. To znamená, pokud tam není rozšířená silnice, není tam třeba nějaký to parkoviště, neuvažuje se o nějakém obchvatu nebo, nevím, kolik policistů tam bude, prostě nejsou nějaký ty konkrétní plány B, C, D, tak ti lidé prostě tomu nevěří, nedůvěřují. A třeba ani nepřemýšlí o tom, že by to mohlo být pozitivní. Takže si myslím, že celej ten plán na to otevření je ve velmi předčasný míře. Česká strana to tam asi správně nevykomunikovala. A nepřesvědčila, že to může mít nějaký pozitivní případy, příklady pro tu obec. Prostě zatím občané si to nepřejí, tak divím se sám, že se to jako plánuje. A navíc to je v rozporu s územním plánem. Kdyby to bylo v souladu s územním plánem, tak samozřejmě ti občané se vyjádří v rámci té změny územního plánu a může se tam daleko lépe vyříkat ty pozitiva a negativa.

moderátorka
--------------------
Už jsme se zase dostali k počátku našeho povídání. Teď si poslechneme jeden telefonický dotaz nebo poznámku, dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, Honza Jarý, já jenom, jak jste tam mluvili o tom, že vlastní lidi ve Zdoňově to nechtějí, to otevření přechodu. Já jsem ze Zdoňova teda přímo a že neumíme zachytit turisty a podobný věci. Já si myslím, že to není tak docela pravda, protože tady je řada penzionů, který vlastně fungujou i pro návštěvníky Adršpachu, ale ty penziony jsou právě postavený přesně na tom, že je tady klid. Že ty lidi, který přijedou i do Adršpašskejch skal, tak vlastně do Zdoňova odpočívají a odsud dělají ty paprskový výlety do okolí, protože tady je svatej klid. Tady můžou s dětma jezdit na kolách a můžou bejt úplně v klidu. A do tý vřavy v těch Adršpaškejch skalách, kde už člověk opravdu chodí pomalu jak na Václaváku, si můžou jakoby zajít na tu návštěvu. Ale ta penziony tady normálně běžej, ale běžej právě na tom klidu.

moderátorka
--------------------
Pane Jarý, a vy byste byl pro otevření té silnice, anebo jste proti?

posluchač
--------------------
Já jsem rozhodně proti, protože pro ten život v tý vesnici to nepřináší nic, protože Adršpašský skály mají vlastně 90% turistů jednodenních, což je prostě jenom turista, kterej přijede do skal, zaplatí si parkoviště, koupí si párek v rohlíku u stánku, vstupenku do skal a za chvíli jede zase zpátky. V podstatě, řekl bych pro krajinu nebo pro místní podnikání víceméně nezajímavej turista. A ti Poláci většinou fungujou tímhle tím způsobem. Možná je to tím, že je tady neumíme zadržet, ale rozhodně otevření tohohle přechodu v tomhle místě pro tu vesnici nepřínáší vůbec nic pozitivního. My se tím stáváme v podstatě jako tranzitní obcí. Celej ten projekt je vlastně postavenej i tak, že dvě třetiny toho projektu podle našeho názoru ani nesplňujou přeshraniční spolupráci, protože se hranice vůbec nedotýkají. A tahle ta třetina Zdoňovska, kde vlastně bydlíme my, je použitá jenom jako rukojmí, aby šly vyfasovat peníze z Evropský unie. To je jakoby náš podpis celýho tohotohle dění, který tady probíhá, jo, že vlastně komunikace, která zkraje proběhla, že nás postavili před hotovou věc, nekomunikovali ani s místním zastupitelstvem, natož s náma. My jsme se také dozvěděli ze sdělovacích prostředků. A také jakou, těch chyb je v tom samozřejmě spousta a já myslím, jako když by vás to zajímalo, tak máme o tom celou řadu věcí, který bysme vám mohli sdělit. Nebudu vám zdržovat pořad povídáním.

moderátorka
--------------------
Děkujeme za velmi podstatné připomínky z konkrétního místa, ze Zdoňova. Krásný den přeji a hodně klidu.

posluchač
--------------------
Jo, budeme o něj bojovat, děkuji, na shledanou.

moderátorka
--------------------
Na shledanou, mějte se hezky, Miroslav Patrik, odborník na dopravu poslouchal Jana Jarého, který bydlí ve Zdoňove. To je, myslím, velmi podstatný hlas, který jsme slyšeli.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Určitě jsem rád, že to tam takhle zaznělo, protože já jsem právě ten klient toho ticha a klidu. A ne ten klient nákupů a zběsilého pobíhání po nějaké památce. Takže opravdu se tady as zřejmě potvrzuje to, že ve Zdoňově mají jinou cílovou klientelu, než by byla ta automobilová, která by se tam přehnala a staly by se opravdovou tou tranzitní obcí a bez nějakého užitku. Takže pokud tam mají nějakou tu turistickou infrastrukturu, mám-li mluvit také odborně, tak to je vynikající a přeju jim to a jsem rád, že tam mají tu jinou klientelu, která je bližší mě. A co bylo to druhé zajímavé, je, že krajský úřad nebo někdo vymyslí projekt přeshraniční spolupráce, aniž se s těmi místními domluví a v podstatě navzdory jim, takže ta motivace, asi zřejmě nebylo nějaký regionální rozvoj, ale opravdu jenom utratit peníze České republice, potažmo v tom kraji, bez ohledu na názor těch místních, což je opravdu smutné.

moderátorka
--------------------
Možná, že mstní by věděli, jak utratit ty peníze jiným způsobem.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Přesně tak, než otvírat nějakou silnici, která je navíc úzká, v rozporu s územním plánem.

moderátorka
--------------------
Říká Miroslav Patrik, odborník na dopravu. Mluvili jsme o tom, jestli bude otevřena silnice mezi českou obcí Zdoňov a polským Mieroszowem, všechno je v blízkosti Adršpachu. Je pravda, že když se člověk do Adršpachu dostane, tak je to tam opravdu jako na Václaváku. Pomalu se prodíráte davy turistů a to ticho musíte hledat kousíček dál. Děkuji ještě jednou za spolupráci, přeji krásný den do Brna.

Miroslav PATRIK, odborník na dopravu
--------------------
Já také děkuju, na shledanou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.