Přepis Kauzy pro reportéry a Občansko-právní poradny na téma: "Jak má vypadat správné vyúčtování za odběr elektřiny a plynu?" - 4.3.

4. březen 2010

Kauza pro reportéry a následující Občansko-právní poradna patřila "Přeplatkům, nedoplatkům a jiným problémům s vyúčtováním za odběr elektřiny a plynu." Hostem, který vysílanou kauzu komentoval a radil volajícím posluchačům, byl Stanislav WITNER z Ústředního inspektorátu Státní energetické inspekce. Host radil volajícím pouze prostřednictvím telefonních linek. Neuskutečnil se tak živý on-line rozhovor po vysílání. Dotazy můžete psát na e-mailovou adresu produkce@rozhlas.cz (odborníkovi je zašleme). Od prosince 2009 nabízíme, kromě on-line rozhovoru s hostem po ukončení vysílání, také needitovaný a neautorizovaný přepis vysílání. Tento přepis máme k dispozici až následující den po vysílání.

Přepis Kauzy pro reportéry ...

Daniela BRŮHOVÁ, moderátorka
--------------------
Na náš reportérský pořad se obrátila posluchačka, paní Marta z Opavy. Je jednou z mnoha, která má velké problémy s tím, jak se vyznat ve vyúčtování za odběr elektřiny a plynu. A navíc, jak nám řekla, bojí se, že se někdo na jejích penězích obohatí. Příběh paní Marty je, jak říká reportér Martin Knitl, poučením a také dobrou radou zároveň. Vyplývá z něj jediné. Vždy je třeba se bránit a jednat i když jde o zdánlivou maličkost.

paní Marta
--------------------
Byla jsem tři měsíce v nemocnici, všechno doma vypnuté, tak jsem se těšila na přeplatek, protože potřebuju nové brýle a mixér.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Sedm a půl tisíce korun, o tolik přeplatila na zálohách paní Marta v loňském roce. Byla totiž dlouho v nemocnici. Na vyúčtování ale ani zmínka o nějakém vracení peněz.

paní Marta
--------------------
A teď si představte, že oni mi je neposlali, oni si je nechali.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Takže plyn a také elektřina. Dvě věci, bez kterých to doma nejde. Vezměme to ale popořádku. Naše posluchačka právě pro to, aby ušetřila, podepsala smlouvu se zástupkyní menší dodavatelské firmy Bohemia Energy. Změť čísel ve vyúčtování jí ale klidu nepřidala.

paní Marta
--------------------
Tam jsem nenašla nikde zmínku, že si přeplatky nechávají nebo když tak o to zakamuflované.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Snažila jste se třeba se s nimi spojit telefonicky, zeptat se, co s penězi?

paní Marta
--------------------
Ano, snažila, ale bohužel marně. Protože mi půl hodiny hrála hudba a potom mě nějaký robot opakoval, že je mu líto, že jeho spolupracovníci jsou obsazeni. A protože mám mobil, tak jsem ten pokus udělala asi třikrát a pak jsem to vzdala.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
My se tady díváme do další korespondence. Tady je už rozpis záloh vlastně na další období až do května 2011. Z toho je evidentní na první pohled, že jsou nižší ty zálohy, než byly ve smlouvě.

paní Marta
--------------------
No, já si myslím, že ty peníze si nechali, opravdu si je nechali. Dávají mi zálohy menší, ale těch sedm tisíc, kde je těch sedm tisíc, to jsou úroky, to je bez tisíc sedm set můj celý důchod.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Jak to tedy je? Paní Marta podepsala smlouvu. Podle ní má platit měsíčně zálohu pět set korun za odběr elektřiny a tisíc korun za odběr plynu. Je zvláštní, že když projdete jednotlivé výpisy plateb přes takzvané SIPO, částky nejsou každý měsíc stejné. No a v závěrečném vyúčtování je napsáno, třeba u plynu, přeplatek sedm tisíc dvě stě deset korun převádíme do dalšího období.

paní Marta
--------------------
Kde to je, ty peníze, u nich v šuplíku?

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Zdaleka to není detail, zvláště pro člověka, který počítá doslova každou korunu.

paní Marta
--------------------
Je mi z toho smutno, protože jsem důchodce, jsem sama a nemám nikde zastání, nikde.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
A právě od této chvíle problém řešíme už my. Marcela Reichlová, Sdružení obrany spotřebitelů, Ostrava.

Marcela REICHLOVÁ, Sdružení spotřebitelů Ostrava
--------------------
Asi bych všem spotřebitelům doporučovala před podepsáním jakékoliv smlouvy, ať je to malý nebo velký dodavatel, vždy kontrolovat smlouvu, přečíst si velice dobře všeobecné obchodní podmínky, možná požádat, aby byly půjčené domů, pokud je nepodepisuje doma, nebo k nahlédnutí, dobře prostudovat, protože se pak může stát, že tam bude podepsaná smlouva na dobu určitou a v případě předčasného odstoupení budou požadovat jakési penále, které pak musí spotřebitel zaplatit. Takže vždy číst, číst, číst, než cokoliv podepíšu.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Mám odpověď od jednatele společnosti Bohemia Energy Jiřího Písaříka. V mailu mi píše, cituji některé části: "Zálohové platby jsou stanoveny ve smlouvě o sdružených dodávkách elektřiny a plynu. Po vyúčtování jsou upraveny dle skutečné spotřeby zákazníka. Pokud má zákazník přeplatek, převádí se mu automaticky do dalšího období. Zákazník si může požádat o vrácení takového přeplatku. Výše uvedené vyplývá z platných všeobecných obchodních podmínek, které jsou nedílnou součástí smlouvy." Konec citace. Všeobecné obchodní podmínky jsem si přečetl sám několikrát, ale takto přesně se tam o přeplatku nepíše. Všechno je mnohem, mnohem méně srozumitelné. Volám podomní dealerce, která s paní Martou smlouvu tehdy podepsala.

dealerka Bohemia Energy
--------------------
Co byste potřeboval?

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Tvářím se jako nový potenciální zákazník a chci vědět zcela jasně, jak to bude s platbami. Dobře poslouchejte. Je to tak, že prostě platí pevné měsíční zálohy. Potom, když je třeba nějaký přeplatek, automaticky je vrácený. Takovéto jednoduché hospodaření. Funguje to tak, jo, u vás.

dealerka Bohemia Energy
--------------------
Ano.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Čili automaticky s tímto není žádný problém.

dealerka Bohemia Energy
--------------------
Ne, ne, ne, ne, ne.

Martin KNITL, redaktor
--------------------
Jenže ono to tak není, jak už víme. Z důchodu paní Marty odcházejí měsíčně různé částky. O přeplatek musí žádat, protože jí už automaticky peníze rozpočítali do dalšího roku. Tohle to není žádná kauza. Není to krádež, není to zpronevěra. Je to docela obyčejné ekonomické žonglování, zřejmě plně v souladu se zákony. Jenže člověk, který má velmi malý důchod, musí vědět, o kolik měsíčně přijde a zda uvidí svůj přeplatek. Paní Marta nakonec svůj problém vyřešila. Na info linku společnosti se dovolala, pro jistotu poslala doporučený dopis a firma nakonec slíbila přeplatek poslat. Takže dobrý konec.

v moderátorka
--------------------
O tématu přeplatku budeme mluvit i po písničce se Stanislavem Witnerem z Ústředního inspektorátu Státní energetické inspekce.



Přepis Občansko-právní poradny ...

moderátorka
--------------------
V předchozí reportáži jsme slyšeli, jak je problematické získat peníze, které člověk přeplatil na své energie. Ovšem pro mnohé z nás je problematické se vůbec vyznat ve vyúčtování za energie, které jsme dostali. A mě by měl na telefonu slyšet pan Stanislav Witner z Ústředního inspektorátu Státní energetické inspekce. Pěkný den, slyšíme se?

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Ano, dobrý den, Witner u telefonu.

moderátorka
--------------------
Já jsem mluvila o problematických vyúčtováních, ale nejprve je třeba uzavřít smlouvu. Na co je třeba, pane řediteli, si dát pozor při uzavírání nových smluv s dodavateli energií. V čem je největší úskalí?

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
No, já bych to vzal trošku ze širšího pohledu. V souvislosti s úplným otevřením trhu s elektrickou energií, který proběhlo v roce 2006, v elektroenergetice a od roku 2007 v plynárenství, má každý zákazník, včetně obyvatelstva dnes právo volby dodavatele elektřiny. Má tedy přístup k sítím distribučním a tím pádem si dodavatele může zvolit. To je na jedné straně výhoda, protože může využít to, že si může teoreticky vybrat dodavatele, který se mu bude jevit jako pro něj nejvýhodnější, anebo nejlépe splňující podmínky nebo představy, které má o svém odběru. Na druhé straně je tu však ale druhé, a to je to podstatné úskalí, že na sebe tím pádem přebírá poměrně značný podíl odpovědnosti za svoje jednání, protože vlastně uzavírá smluvní vztah jako takový se všemi odpovědnostmi, které z toho vyplývají. Čili znamená to, že v první řadě musí důkladně prostudovat tu nabídku, kterou mu ten nový obchodník předkládá prostřednictvím toho svého zástupce, byť je prováděno to zastupování v jakékoliv formě. To znamená, nenechat se hned v prvé etapě, jak se říká, navodit tu atmosféru, že v každém případě na jeho nabídku přistoupí, byť je v té, byť je sdělováno, že ta jejich nabídka je výhodná. Dále nepodepisovat to dřív, do té doby, než se seznámí s tím kompletním dokumentem, včetně obchodních podmínek dodávky, ať už jsou to všeobecné obchodní podmínky či jinak nazvané, které jsou součástí toho smluvního aktu. Takže to je ta podstata. Je pravdou, že ta problematika je celá poměrně rozsáhlá a specielně v tomhle případě, který já konkrétně neznám, já se k tomu vyjadřuju, pěkně prosím, jenom v obecné poloze, ale vzhledem k tomu, že se to týká elektrické energie a plynu, takže ta smlouva a ty obchodní podmínky jsou společné. Čili jsou tam pojednává o obou médiích a o to je jakoby složitější.

moderátorka
--------------------
Tak tedy, když člověk nechce udělat chybu při uzavírání smlouvy, má si tu smlouvy vzít nejprve domů, prostudovat si ji pečlivě, ovšem mnohé dodatky jsou tam velmi drobným písmem a člověk někdy tomu právnímu vyjadřování tak nerozumí a možná, že tu chybu skutečně nevědomky udělá.

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Takže můj názor je nenechat se nalákat hnedka v prvém kontaktu, to v každém případě. Je pravdou, že snaha obchodníků s elektřinou, kterých je několik desítek v rámci republiky, to znamená, kteří mají licenci na obchod konkrétně s elektrickou energií a následně potom i s plynem, takže ti tu činnost vykonávají ve snaze tedy jaksi získat zákazníky. A protože počty odběratelů elektrické energie v podstatě výrazným způsobem nenarůstají, protože těch počet, který dneska je zhruba, já nevím, necelých pět milionů ale všech zákazníků elektrické energie, takže tam ten nárůst není, kromě individuální bytové nebo takové výstavby. A to už není takový velký podíl. Tak všichni tito zákazníci už u některého obchodníka byli. To znamená, že tento nový obchodník, který se chce etablovat na trhu, musí vlastně přelákat ty zákazníky, kteří měli jiného dodavatele. Čili využívají praktiky, které svým způsobem jaksi navodit tu situaci, že ta jejich nabídka je výhodná. V žádném případě bych jim nedoporučoval, aby se to podepisovalo někde nahodile nějakým způsobem, jež je na to možná reagováno v těch podmínkách, že pokud se to sjednává ne v místnostech obvyklých a tak dále, a to už jsou další souvislosti. Čili důkladně si to rozmyslet. Prostudovat si ty všeobecné obchodní podmínky a pokud s tím zákazník, což se dá předpokládat, řada skupin není schopna si s tím poradit. Máte pravdu, že ten dokument, ty všeobecné podmínky jsou poměrně obsáhlé. Čili jsou v podstatě shrnuty do dvou stránek většinou s drobným písmem a přehlednost tedy pro ty zákazníky, který se tím ještě nezabývají, je poměrně mizivá.

moderátorka
--------------------
Pane řediteli, já teď nabídnu telefonní čísla našim posluchačům, 22 155 25 25 anebo 22 155 24 24, telefony do Českého rozhlasu 2 Praha, mluvíme o přeplatcích za energie. O tom, jak se vyznáme ve vyúčtování energií. A to je další problém. Co mám udělat, když nerozumím vyúčtování za energie, které mi přišlo. A mám pocit, že mě nějak smluvní strana poškodila, jak mám postupovat?

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Co se týká obsahu toho daňového dokladu, neboli faktury jako takové, je pravda, že pro určité kategorie zákazníků může ta faktura být značně nepřehledná. Ale musím zdůraznit, že ten počet těch informací, které je na tomto dokumentu vydáván, není tam uváděn s cílem jaksi znepřehlednit tento dokument vůči zákazníkovi tak, aby získal případně nějaké výhody v dalším jednání, ale je to, vyplývá výrazně z požadavků, které jsou povinni dodavatelé energie jaksi realizovat v tom vyúčtování a které jsou založeny v platných energetických právních předpisech, do nichž právě ale tyto požadavky byly inplementovány z titulů požadavků našeho zapojení do Evropské unie. A je potřeba si uvědomit, že to vyúčtování v podstatě se skládá ze dvou složek. Jednak jedna část je, jsou ty náklady respektive promítnuté v těch cenách za služby, které jsou jaksi prováděné, jaksi regulované jaksi činnosti, to znamená ve veřejném prospěchu, ve veřejném zájmu. To je ta distribuce, transport té elektřiny přes tu distribuční soustavu a tak dále, čili to jsou ceny, které jsou pevně stanovené regulačním úřadem. Jedná se o systémové služby, cenu za distribuci, cenu na podporu obnovitelných zdrojů a cenu na činnost operátora trhu. Další složka, to je ta cena smluvní, která je naprosto volná. A ty výše těchto cen je skutečně stanovena jenom pouze situací na obchodním trhu s tou elektrickou energií nebo s plynem. A to už je cena smluvní, kterou jako svůj produkt nabízí ten který obchodník s elektřinou. A pouze v této položce, prosím vás, je možný, že může nabízet cenu výhodnější než jiný distributor než jiný obchodník, protože ty ceny regulované ty jsou platné pro ten příslušný region, kde ten zákazník je připojen. To znamená, je-li připojen ve středních Čechách, například, tak pro všechny obchodníky, kteří tady se jaksi etablují na tom trhu, tak ti všichni obchodníci jsou povinni uplatňovat regulované ceny stanovené cenovým výměrem Energetického regulačního úřadu.

moderátorka
--------------------
Rozumíme, to říká Stanislav Witner z Ústředního inspektorátu Státní energetické inspekce. Máme tu telefonický dotaz, dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, Rychlý, Budějice. Prosím vás pěkně, loni se zdražovala na novej rok elektrika. Dostali jsme formuláře, kde jsme vypsali stav elektroměrů. Letos sem přišel, protože letos se zlevňovala elektrika, takže jsem tam přišel a měl jsem jeden ten formulář z loňska, chtěl jsem ho dát, protože jsem odebíral elektriku jenom tejden, byl jsem nemocný ve starém roce. A tam mi řekli, že nic takového nepřijímají, že je to nezajímá. Já si myslím, že je to zlodějna.

moderátorka
--------------------
Tak to je velmi ostrý dotaz, pane řediteli.

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Tak jenom, co se týče toho přepočtu k určitému datumu. A je teďka v podstatě jedno, jestli je to k novému roku, anebo k jinému datumu, kdy je prováděna změna ceny energie, ať už se jedná o elektriku nebo plyn. Tak ty podmínky jsou svým způsobem dány, pro tu elektrickou energii jsou upraveny teda v příslušných cenových předpisech. To znamená, on ten provozovatel distribuční soustavy ten přepočet, nebo v té prvé etapě si ho přepočte podle svých údajů, které on má nebo které on může vygenerovat z těch údajů, které vlastně on má ve své evidenci a kdy používá teda jiné technické způsoby jaksi navodit nebo jaksi zjistit, nebo lépe řečeno zmonitorovat tu určitou spotřebu. Ta možnost, jako to bylo v tom loňském roce, jak se zmiňuje tazatel, já neznám tu okolnost, ale pravděpodobně byla dána. A je to možné podle mého názoru kdykoliv teda. Myslím si, že by nebylo od věci, i kdyby v tomhle tom případě i při té změně, že by mohl apelovat na to, že je možný sdělit svůj samoodečet o tom datu, nebo velikosti spotřeby k tomuto datumu, ale je otázka, jestli je to dál upravený, já takhle odpovědět neumím. Bylo by možný to samozřejmě, tu okolnost, přešetřit, pokud pisatel nebo tazatel vlastně má tento problém, tak je možný se obrátit na náš inspektorát, anebo přímo na nás na ústřední inspektorát a my se tím pak budeme zabývat.

moderátorka
--------------------
Děkujeme za tuto odpověď. Poslechneme si další dotaz, dobrý den.

posluchač
--------------------
Dobrý den, tady posluchač z Brna. Prosím vás, já jsem měl takovej problém, že stalo se mi, že mi přestal fungovat elektroměr u Eonu. A tak jsem to nahlásil. Čtrnáct dní jim trvalo, než přišli vyměnit elektroměr a při vyúčtování mi za to období, to bylo asi dva měsíce, mi napsali, že teda žádnou jsem spotřebu neměl a odhadli mi spotřebu za dva měsíce na tři megawatty. Já mám roční spotřebu 2,4 megawatty elektrické energie. Samozřejmě když mi přišla faktura, tak jsem okamžitě zareagoval a šel jsem do Brna na Eon, tam, chtěl jsem jít prostě na fakturační, tam mě samozřejmě nepustili. Řekli, že mají jenom informační linku, ať si na ní zavolám, tak jsem na ní volal, operátorce jsem řekl, ať mě přepojí, ona mi řekla, že ona mi to vyřídí. Já povídám, pochybuji, že vy mi to dokážete vyřídit. Tak jsem jí vysvětlil, o co se jedná. A samozřejmě mně řekla, že mně to nedokáže říct, ať si zavolám na reklamační oddělení. Že to předají na reklamační oddělení. Já jsem teda se vykašlal na celej telefon, protože telefonicky nemáte potom žádnou možnost reklamovat, že jste s někým telefonoval a kdo to byl, tak jsem jim napsal maila, oni mi teda odpověděli, že ano, že teda mi předělávají fakturu. Za čtrnáct dní přišla faktura, špatná faktura, protože oni si připočítávají i daň z té elektrické energie. A tuhle daň za tuhle spotřebu nedokázali odpočítat. Takže jsem jim znovu prostě psal, že s tou fakturou nesouhlasím, že neumí odpočítat, neumí spočítat teda zpětně jako fakturu, protože oni vám udělají opravnou fakturu, nikoliv aby vám udělali novou fakturu, abyste měl přehled, ale opravnou fakturu za jakýsi období. Teď to tam.

moderátorka
--------------------
Rozumíme, řekněte, jak to dopadlo.

posluchač
--------------------
Dopadlo to tak, že mi to samozřejmě všechno vrátili, protože já jsem se nenechal.

moderátorka
--------------------
Tak to dopadlo dobře, to je zajímavý příklad.

posluchač
--------------------
Tady vidíte, protože já jsem si do počítače udělám tabulku a mám tam celou roční spotřebu, takže není problém, abych já si prostě, jsem si spočítal zpětně tu spotřebu, kterou oni mi tam teda vypočítali.

moderátorka
--------------------
Rozumíme, necháme odpovědět pana Stanislava Witnera. Děkujeme za ten velmi obsáhlý dotaz.

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Tak já to vezmu z té jiné strany ohledně té reklamace. Tak samozřejmě zákazník má právo reklamovat vyúčtování dodávky elektrické energie. Tento princip toho vyúčtování, ten proces jako takovej, ta správnost vyúčtování je jeden ze standardů kvality dodávky a služeb v elektroenergetice. Podléhá teda zvláštnímu samostatnému režimu. Tento režim je upraven vyhláškou 540 z roku 2005, která byla novelizovaná v letošním roce vyhláškou 41 z roku 2010, kde teda jsou upraveny lhůty a způsob, co v rámci té reklamace má být vyřízeno. Čili to právě tady je. Pokud ta reklamace není dodržena, tak je možnost uplatňovat i náhradu, ale pouze v termínech, které jsou zase vyhláškou vymezeny. Čili to je k této věci. A co říkal pán ve vztahu k tomu měření jako takovému, tak samozřejmě je tady i legislativa pamatuje, energetický zákon konkrétně v té části pojednávající o měření pamatuje na to, že můžou vzniknout situace, kdy dojde k vadě měřidla, čili má zákazník právo požadovat výměnu, požadovat i případně přezkoušení toho měřidla. Ale pozor, tady to má jeden háček, pakliže se zjistí, že to měřidlo, že není vada v měřidlu, ale v tom provozu spotřebičů, zda ovlivní výši spotřeby, tak náklady na to přezkoušení, které provádí příslušné meteorologické středisko akreditované, tak hradí zákazník. Pokud se zjistí, že to měřidlo je skutečně vadné, tak ty náklady s tím hradí provozovatel distribuční soustavy.

moderátorka
--------------------
To je naprosto vyčerpávající odpověď Stanislava Witnera z Ústředního inspektorátu Státní energetické inspekce. Pokud se ho chcete ještě na něco zeptat, tak máte možnost to udělat na našich webových stránkách. Adresa je jednoduchá praha.rozhlas.cz. A vaše dotazy panu Witnerovi předáme. Děkujeme a hezký den, na shledanou.

Stanislav WITNER, Ústřední inspektorát Státní energetické inspekce
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.