Přepis Kauzy pro reportéry a Občansko-právní poradny na téma: "Českobudějovická doprava" - 24.6.

24. červen 2010

Kauza pro reportéry patřila sporu Českobudějovické radnice s místními obyvateli. Radnice totiž plánuje propojení dosud slepé Nerudovy ulice s ulicí Pražskou. S tím ale souvisí předpokládáné zvýšení dopravy. Reportáž připravila Jitka Cibulová - Vokatá. Hostem, který komentoval kauzu, byl Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance. On-line rozhovor se neuskutečnil ... Od prosince 2009 nabízíme needitovaný a neautorizovaný přepis vysílání. Najdete jej uvnitř článku.

Přepis Kauzy pro reportéry ...
Pavel Kudrna, moderátor
--------------------
A jsme zpět v odpoledním kolotoči. Je 14 hodin a 23 minut, správný čas pro Kauzu pro reportéry. Dopravní kolapsy jsou ve větších městech téměř na denním pořádku. Najít vhodné řešení nebývá snadné a ne vždy jsou všichni spokojeni. Českobudějovická radnice plánuje propojení dosud slepé Nerudovy ulice s ulicí Pražskou. S tím ale nesouhlasí místní obyvatelé. Petici proti tomuto záměru už podepsalo víc než 70 lidí. Dnešní kauzu pro reportéry Českého rozhlasu 2 Praha připravila redaktorka Jitka Cibulová-Vokatá.
Jitka CIBULKOVÁ-VOKATÁ, redaktorka
--------------------
České Budějovice mají na mnoha místech ve městě stále nevyřešenou dopravu. Důkazem toho jsou časté zácpy, ve kterých lidé uvíznou hlavně při cestě do zaměstnání a také při jeho návratu zpět do svých domovů. Zprůjezdnění zaslepené části Nerudovy ulice s rušnou Pražskou třídou chce radnice odlehčit dopravě v této části města. Jak ale říká vedoucí odboru dopravy českobudějovického magistrátu Jaroslav Mráz, to není jediný smysl této změny.
Jaroslav MRÁZ, vedoucí odboru dopravy českobudějovického magistrátu
--------------------
Při rekonstrukci komunikace se vyměňujou všechny sítě, který jsou tam dneska z doby 50.let, kdy se to sídliště stavělo. To rozmělnění dopravy je daný už územním plánem, protože ten počítá s tím, že ta komunikace Nerudova by se měla napojit. Ty lidi, který tam třeba vezou děti do školy, tak se snadno dostanou z té oblasti, že nebudou muset zatěžovat celé sídliště objížděním a nevznikne křižovatka na Pražské, bude to jenom připojení, že tam bude ten provoz regulován přikázanými směry.
Jitka CIBULKOVÁ-VOKATÁ, redaktorka
--------------------
Místní obyvatelé sepsali petici a stížnosti, ve kterých jasně dávají najevo svůj nesouhlas. Podle iniciátora petice Josefa Žižky důvodů je hned několik.
Josef ŽIŽKA, iniciátor petice
--------------------
Dnes je situace, že tam parkují jenom obyvatelé stálí. Jestliže pustíte auta dovnitř do Nerudovy, tak kromě těchto aut tam ještě lze předpokládat provoz dalších. K rozmělnění dopravy dojde do obytné zóny Pražské sídliště do prostoru, kde jsou 2 základní školy, mateřská škola, domov důchodců. Otázkou je, jestli toto rozmělnění dopravy bude už skutečně ku prospěchu občanů města Českých Budějovic, protože doprava bude projíždět touto lokalitou a bude se nadále shlukovat u vyústění poblíž obchodního domu Spar. Musí bát minimálně 3 a půl metru pro jeden jízdní pruh, musela by být tedy ubrána zelená plocha. Ne na všech místech v Nerudově ulici to jde a pokud bude dodržování této vyhlášky restriktivně vynucováno, pak to znamená úbytek circa 20, 30 parkovacích míst.
Jitka CIBULKOVÁ-VOKATÁ, redaktorka
--------------------
Tvrzení, že parkovacích míst v Nerudově ulici ubyde ale vedoucí odboru dopravy magistrátu města Jaroslav Mráz odmítá. Podle něj nebude ohrožena ani bezpečnost dětí z přilehlých škol ani obyvatel domova pro seniory.
MRÁZ, vedoucí odboru dopravy českobudějovického magistrátu
--------------------
Asi je třeba si uvědomit, že spousta těch aut, které tam stojí dneska porušují pravidla. To bude zregulováno. Těch oficiálních, který jsou tam dneska, přibude, ale možná, že to nenahradí všechny ty černý parkovací místa. Přes to vyústění Nerudovy na Pražskou bude udělanej přechod a kolem Nerudovy budou udělaný chodníky. Ta komunikace, protože je to krátká vzdálenost mezi křižovatkami, tam neumožňuje nějakou velkou rychlost.
Jitka CIBULKOVÁ-VOKATÁ, redaktorka
--------------------
Zprůjezdnění Nerudovy ulice s Pražskou třídou je další z mnoha projektů obdobného typu, které českobudějovická radnice už uskutečnila a nebo zatím jenom plánuje uskutečnit. Otevření Modrého mostu, proti němuž se také zvedla vlna nevole místních obyvatel mělo rovněž zlepšit dopravní poměry v jiné části města, ale podle architekta Martina Malece se tak nestalo.
Martin MALEC, architekt
--------------------
Je to obdobná situace, jako u Modrýho mostu, kde se předpokládalo, že zprůjezdněním tohoto Modrého mostu dojde nějakým způsobem k vyřešení těch koncentrovaných front aut během špiček, ale to se neukázalo. Ta situace zůstává stejná a nevyřešila se. Tím zprůjezdněním do Pražské by došlo k větší frekvenci vozidel, které by tam mohly projíždět a myslím si, že by nedošlo ke zmírnění dopravy, protože ten důvod k zprůjezdnění, ten v této lokalitě nevidím. Ta lokalita je stabilizovaná, neměnná a myslím si, že se tam nepočítá ani s nějakým větším nárůstem ať už bydlících, či školáků nebo, řeknu, rekreačně sportovního využití.
Jitka CIBULKOVÁ-VOKATÁ, redaktorka
--------------------
Některé plánované dopravní změny se v Českých Budějovicích díky odporu obyvatel nepodařilo zrealizovat. Iniciátor petice Josef Žižka doufá, že se tak stane i v případě Nerudovy ulice.
Josef ŽIŽKA, iniciátor petice
--------------------
Já za sebe můžu říct a za obyvatele, že proti tomu uděláme maximum, nicméně jsem nabyl dojmu, že celá věc je dávno rozhodnutá a že v podstatě vůbec nejde o názory nás, občanů, ale o to, co si rozhodl pan náměstek Jelen a firma Hydroprojekt. Prohlásil doslovně, cituji, že on nám nebude slibovat nic, že politika je populismus, což všichni samozřejmě víme. Ve všech světových metropolích se snaží vedení měst spíše dopravu z měst vytěsnit, pouze u nás se to řeší tím způsobem, že doprava se rozmělní do postranních ulic v centru města a přetíží se celé centrum, což už dneska všichni zažíváme dnes a denně.




Přepis Občansko-právní poradny ...
moderátor
--------------------
Z ústředního pracoviště Národního památkového ústavu z oddělení architektury teď pan inženýr architekt Miloš Solař, dobré odpoledne.
Miloš SOLAŘ, NPÚ, oddělení architektury
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Pane inženýre, jak časté jsou případy, kdy se majitelům nemovitosti nelíbí postup památkářů při různých povolováních.
Miloš SOLAŘ, NPÚ, oddělení architektury
--------------------
Tak těch příkladů je poměrně hodně, protože těch kauz, které se posuzují, je hodně, a nějaké procento lidí není spokojeno s okny nebo s něčím jiným. U těch oken je to poměrně časté, protože je to hodně četná situace, je to teď velmi aktuální. Na druhou stranu já bych připomněl, že i obrácený stav. A protože jsem člověk, který za památkový ústav byl vyčleněn, aby se tím zabýval, tak z vlastní zkušenosti vím, kolik lidí volá třeba s tím, že jsou nájemníci nebo jsou vlastníci bytů, společenství vlastníků chce vyměnit okna, nebo vlastník chce vyměnit okna na celém domě, my nechceme, my ty svoje okna máme rádi, jsou krásné, můžete nám pomoci, co máme dělat, abychom je nemuseli měnit, když nás k tomu majitel nutí. Dokonce jsou třeba nájemníci, který se s vlastníkem soudí kvůli tomu, že nechtějí ta svoje původní okna vyměnit.
moderátor
--------------------
Dobře, nechme tohle stranou. Tohle to asi není jádrem problému, to jsou spory, oni se nějak domluví. Tady jde právě o problém s památkáři. Já jenom, co třeba máte proti těm plastovým oknům, protože když se dnes člověku skutečně na ta okna podívá, tak je nepozná, jsou dobře udělaná, nepozná je od těch dřevěných.
Miloš SOLAŘ, NPÚ, oddělení architektury
--------------------
To není úplně pravda. Já bych k tomu příkladu, který tady byl, jenom upozornil na to, že vlastně o tom, co je pro ten dům nebo pro tu oblast správné, se vlastně ani v té reportáži vůbec nehovořilo. Mluvilo se o tom, že není jednotný přístup, že vlastně ta veřejná správa selhala, protože jaksi připustila nějaký nezákonný postup. A že to takhle nejde, to je i v tom ombudsmanově konstatování. A ta věcná stránka, co je dobře, v tom pozitivním, nebo co je nejlepší, abych to nebral negativně, o tom se vlastně nemluvilo ani v té reportáži. A pokud se dostaneme k těm oknům, je potřeba si uvědomit, že památkový fond je velmi široký, že zrovna předpokládám, že v té Opavě to byl jeden z těch domů poválečné výstavby, který třeba ta okna mohl mít už velmi jednoduchá a ten rozdíl mohl být malý. Na druhou stranu, když si představím ta bohatě členěná dvojitá okna architektury třeba konce devatenáctého století s bohatými kresbami, s bohatým kováním, tak je to úplně o něčem jiném. A srovnám-li třeba dvojitá okna s jednoduchým rámem, tak ten rozdíl je evidentní, protože tahle ta okna působí prostorovým dojmem, můžeme mluvit o detailech. Musíme si uvědomit, že to není jenom otázka materiálu. A já bych netvrdil, že plastová okna, jde o tu podobu také a se systémem plastových oken jsou spojené nějaké detaily, ty okna mají nějaké vlastnosti a to je pro ně charakteristické. A ty vlastnosti jsou jiné než u těch tradičních oken.
moderátor
--------------------
Poznali jste, tak takový mladíček ještě tehdy, Pavel Novák, takže Vyznání, jeho písnička. My dnes v Kauze pro reportéry řešíme problém oken, problém, že majitel chce jiná okna než třeba úřad či památkáři. S inženýrem architektem Milošem Solařem z Národního památkového ústavu si o tom povídáme. Pane inženýre, co byste poradil tedy lidem, kteří plánují výměnu oken, bydlí v historicky cenném území a chtějí mít opravdu všechny formality co nejdřív za sebou?

Přepis Občansko-právní poradny:
moderátor
--------------------
Kauze pro reportéry tentokrát reportérku Jitku Cibulovou-Vokatou o dopravní situace v Českých Budějovicích naslouchal další host odpoledního kolotoče Českého rozhlasu 2 Praha, ředitel dopravně informačního střediska Global assistance Jiří Machovec. Dobré odpoledne.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Dobré odpoledne.
moderátor
--------------------
Pane řediteli, jak z toho začarovaného kruhu v jihočeské metropoli ven? Větší průjezd centrem má své odpůrce, na obchvat asi nejsou peníze.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Víte, ono podle statistik a podle čísel, která jsou dostupná, České Budějovice mají na 1000 obyvatel zhruba 484 vozidel. Celostátní průměr je 422, tudíž i ty České Budějovice tím, že tam mají trošku větší dopravu, trošku víc lidí jezdí autem například, tak městská hromadná doprava se za poslední rok snížila o 7%, kdy lidé daleko více využívají svoje osobní auta k tomu, aby nakoupili, dovezli děti do školky a pokud si vezmeme, že České Budějovice mají centrum, které je staré, nějakým způsobem tam jsou ulice stanovené a nelze možno zbourat komunikace, baráky a udělat tam nové krásné široké silnice, je to problém, který se musí řešit tím, že se doprava rozmělní.
moderátor
--------------------
A jaké řešení vy byste viděl jako odborník v oboru?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Nejsem odborník v odboru stavebnictví, v odboru dopravy, nicméně v řeči tady těch statistických čísel je to věc, kdy bych tuto situaci takto částečně povolil, upravil značkama a samozřejmě sháněl peníze na to, aby obchvat, který bude a je okolo Českých Budějovic, měl daleko více sjezdů, aby lidé nemuseli jezdit do centra proto, že z jednoho konce potřebují na druhý.
moderátor
--------------------
To říká ředitel dopravně informačního střediska Global assistance Jiří Machovec. Více o dopravní situaci ve velkých městech po písničce v odpoledním kolotoči.
moderátor
--------------------
Tady je Český rozhlas 2 Praha, před námi je dopravně bezpečnostní poradna, dnes s ředitelem dopravně informačního střediska Global assistance Jiřím Machovcem. Pane řediteli, vy pro nás připravujete dopravní zpravodajství, nejen pro nás, pro Český rozhlas 2 Praha, ale pro řadu dalších médií také. Jak to vlastně děláte? Jakým způsobem se provádí sledování dopravní situace?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Dopravní situaci je možno, nebo sledování dopravní situace je možno rozdělit na 2 rozdílné věci. Jsou to kamerové systémy a další telematické podpůrné, to znamená i zafrézované smyčky ve vozidlech, teda v silnicích, pardon. To vše jsou technická data, která se sbíhají s ústředně a v rámci vyhodnocení potom dostáváme stupně dopravy, to znamená jakou rychlostí jede ten který daný pruh a pak jsou to samozřejmě ty informace, které získáváme od řidičů, od policie, od lidí, kteří sedí u kamer, u kamerových systémů a sledují dopravu a ti zapisují a dávají informace do systému. Tento systém my, nebo data z tohoto systému, tyhle informace odebíráme, precizujeme a dáváme dohromady spolu i s dopravními zpravodaji Českého rozhlasu, dobrovolnými dopravními zpravodaji Českého rozhlasu a z toho vytváříme dopravní informaci. Ta informace tím, že je z více zdrojů, je verifikována už tím, že druhý, třetí telefonát, případně první zpráva od policie a další telefonát od dobrovolného dopravního zpravodaje je zpráva ověřená a má svoji validitu, časnost.
moderátor
--------------------
Můžeme říci, že víte téměř o každé dopravní nehodě, že máte pokrytu celou Českou republiku, nebo jsou ještě někde hluchá místa, o kterých víte?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Je spousta míst, o kterých nevíme, je spousta nehod, o kterých nevíme. Jsou to nehody, u kterých nejsou přizváni policisté, takže to policie nemůže zapsat nehodu. Jsou to nehody, kdy se na blízku nevyskytuje řidič, který by zvedl telefon a zavolal na bezplatnou telefonní linku. Samozřejmě nikdy a v žádném státě na světě nemají stoprocentní dopravu, i kdyby měli kameru na každém kilometru. Nelze.
moderátor
--------------------
Tak zmínil jste se o kameře. Jak se při tom sledování využívají moderní komunikační technologie, mezi které ta kamera samozřejmě také patří?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Moderní komunikační technologie neslouží jenom při sledování vozidel. Vezměme si systém, který je dneska na dálnicích, následování průjezdu kamionů a platby mýtného, tak v rámci těchto bran jsou samozřejmě i čidla, která mohou a zaznamenávají průjezd vozidel, počty vozidel a z toho vzniká zase další dopravně telematická informace o tom, jak je zahuštěná dálnice, jakým způsobem. Je tam samozřejmě i policejní vrtulník, který lítá nad frekventovanými silnicemi a informace z toho jdou do policejních informací.
moderátor
--------------------
Ve kterých městech v České republice jsou dlouhodobě největší dopravní problémy a z jakých důvodů? Tak už jsme slyšeli příběh Českých Budějovic. Jaká další města?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Já bych to řekl takhle. Po revoluci se všechna větší města, která mají jakési historické centrum, začaly zabývat tím, že to to centrum zavřou a udělají obchvaty a nějakým způsobem zregulují dopravu. Každý z těchto měst a ať to jsou Český Budějovice, ať už to je Hradec Králové, Pardubice, Brno, Ústí nad Labem, Děčín, samozřejmě Praha, mají plány, mají dlouhodobé plány, ale peníze na ty obchvaty a na to zdirigování dopravy chybí. Máme dneska největší počty statisticky z Prahy, když to přeženu, 60% dopravních informací je z Prahy a středních Čech toho, co se uděje, udá, máme v systému. Ostatní jsou potom dálnice a rychlostní komunikace. Je pravda, že na silnici 3. třídy převrácený traktor neohrozí víc jak 1 řidiče, který okolo jede, tím pádem tu informaci se ani nedovíme, takže Praha v tuto chvíli vede. Je to držák.
moderátor
--------------------
Ano, někdy je to kovbojka poslouchat dopravní informace z Prahy, především třeba v pátek odpoledne. Máte pak čas i na zbytek republiky, na celou republiku?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Přiznám se, že v pátek odpoledne mám v call centru posílené směny, kdy tam 3 lidi nestíhají zapisovat jak tu Prahu, tak samozřejmě výjezdy z Prahy a dálnice. Je to frmol.
moderátor
--------------------
Tak a více si povíme v dalším vstupu. Připomínám, že posloucháte dopravně-bezpečnostní poradu Českého rozhlasu 2 Praha odpoledního kolotoče s ředitelem dopravě informačního střediska Global assistance Jiřím Machovcem. Můžete mluvit také vy, pokud zavoláte do poradny na jedno z telefonních čísel. 22 155 25 25 a nebo 22 155 24 24.
moderátor
--------------------
Tak, když mží a prší, tak řidiči asi mají na silnicích co dělat. To potom lidé z Global assistance hlásí těch nehod, kolon, dopravních přestupků a tak podobně. No, nebudeme teď malovat čerta na zeď, venku určitě nemží, mělo by tam být sucho. Ve studiu je ředitel dopravně informačního střediska Global assistance Jiří Machovec. Mluvíme o bezpečnosti a dopravní situaci především ve velkých městech. Na telefonu teď máme koho? Dobré odpoledne z Českého rozhlasu 2 Praha.
BOSÁKOVÁ, posluchačka
--------------------
Dobrý den, Bosáková z Prahy.
moderátor
--------------------
Paní Bosáková, zdravím vás.
BOSÁKOVÁ, posluchačka
--------------------
Myslím, že to bylo zrovna v pátek v odpoledne a že to bývá v pátek odpoledne pravidelně...
moderátor
--------------------
Ano.
BOSÁKOVÁ, posluchačka
--------------------
Kdy jsem si všimla, že nad hlavou mi lítá vrtulník, tak jsem se domnívala, že to bude vrtulník Zelené vlny nebo něčeho takového podobného bezpečnostního, ale opak byl pravdou. Za vrtulníkem vlála reklama na Mountfield, tak bych se ráda zeptala, co to je a myslím, že to je spíše element rušivý, než který by přispíval k bezpečnosti. Děkuju moc. Na shledanou.
moderátor
--------------------
My děkujeme za dotaz. Teď nevím, jestli teď pan Machovec k těm reklamním vrtulníkům něco poví. Možná o těch vašich můžete povědět.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Tím, že Global assistance jako jediný v České republice využívá pro sledování dopravních informací nebo sledování dopravní situace na komunikacích i vlastní letadla, vím o tom, co je pustit něco do vzduchu, myslím tím pustit, takže pokud vrtulník který má pod sebou navěšenou reklamu nahlásí letecké službě to, co má, uvede všechno tak, jak má, není problém, aby se vznášel a lítal tam, kde může. Připomínám, že nad Prahou jako takovou smí pouze dvoumotorová ať už letadla nebo vrtulníky pouze se zvláštním povolením, to znamená pokud Mountfield létal někde na okraji Prahy, měl pro to povolení a tam není možno to nějakým způsobem zakázat. Je to komerční věc, kdy si někdo zaplatil nějakou reklamu. Na druhou stranu musím přiznat, byl jsem dvakrát v policejním vrtulníku a byly to zrovna pátky a sledovali jsme dopravu, kdy jsme letěli z Ruzyně a letěli jsme kolem Prahy v rámci příjezdových a odjezdových tras a byl to velice smutný pohled na ty řidiče čekající dole a je to informace a jsou to informace, které právě nám a vám, řidičům, slouží v tom, že potom informaci, kterou předáme do rádií je o tom, že ano, je tam kolona a příjezdová cesta je možná jedině z pravé strany z ulice x,y, protože z toho nadhledu ta dopravní informace vypadá lépe.
moderátor
--------------------
Taková páteční Praha je asi nejklidnější, protože ta auta jenom stojí.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Přiznat si, že v pátek, když jedu z práce z Prahy 8 Prahou 4 je to přesně, kdy jedu proti všem, kteří vyjíždějí ven, takže je to taková, ano, je to osvěžující.
moderátor
--------------------
Které jsou vlastně ty nejvytíženější dny, nejenom v hlavním městě? To jsou páteční odpoledne, nedělní podvečery a pondělní rána, platí to stále ještě?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Začnou prázdniny, to znamená ano, budou to páteční a samozřejmě, pozor, sobotní návraty a odjezdy na jednotlivé turnusy, to znamená čtrnáctidenní soboty, kdy jednou za 14 dní v sobotu to bude vždycky martyrium, ať už vyjet z Prahy nebo dojet do Prahy, protože se střídají turnusy na různých zájezdech, ale já bych se přiznal, Praha je, není o tom, jestli je pátek nebo středa. Řekněme do 10 hodin dopoledne je Praha totálně, odpoledne od té 1., 2. hodiny je Praha opět. A jestli je to pondělí nebo pátek není až tak velký rozdíl.
moderátor
--------------------
22 155 25 25 a nebo 22 155 24 24. Na dopravní situaci a věci s ní spojené se můžete ptát pana ředitele Machovce. Pojďme z Prahy do dalších měst. Co třeba Brno, jak je na tom s dopravní situací?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Brno díky tomu, že v posledních letech vybudovalo, řekněme, průjezd a hlavní trasy nebo hlavní komunikační tahy uvnitř Brna je na tom celkem dobře a díky tomu, že tam mají, řekněme, menší počet vozidel na hlavu, než je tomu třeba v těch Českých Budějovicích je tam ta situace daleko jednodušší, než v Praze, nicméně i v Brně máme po ránu špičky, kdy na těch hlavních tazích, kdy hlavně lidé cestují do práce a z práce, je tam samozřejmě problematika 2, 3 hodin, kdy je tam stupeň číslo 3, 4.
moderátor
--------------------
Tak jsme teď s panem ředitelem zvědavi, jaké zkušenosti s dopravní situací má další volající. Dobré odpoledne.
Jirka, posluchač
--------------------
No, dobrý den, tady Jirka z Prahy. Já bych se chtěl zeptat, já dělám řidiče z povolání po Praze rozvážím a vlastně už skoro 12 let a chtěl bych se zeptat, proč policie nestojí na nějakejch vytipovanejch křižovatkách a neřídí tam dopravu v určitý době, když jako jsou tyhle ty největší problémy. Teď třeba stojím přímo na Smíchově, /nesrozumitelné/ zúžený do 1 pruhu a proč tady třeba policista nestojí a trošku neřídí a řídí to jenom semafor a vlastně de facto už tejden je tady permanentně zácpa.
moderátor
--------------------
Děkujeme za podnětnou poznámku a dotaz. Na slyšenou.
Jirka, posluchač
--------------------
Děkuju. Na shledanou.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
K tomu bych řekl asi jedno, to je podstatné a ze života. Ruch a dopravní situaci v Praze řídí křižovatky. Křižovatky, to znamená semafory. A vzhledem k tomu, že Praha má někde úzké, někde široké silnice, v případě, že tam je někde uzavírka jízdního pruhu nebo pásu převedení do protisměru, to všechno daleko lépe zdiriguje a zrežíruje informatik, on má počítače ty, které řídí tu danou křižovatku. Musíte si vzpomenou na to, že sice vy stojíte na 1 komunikaci, ale před vámi a za vámi jsou další 2 křižovatky, kde z dalších směrů řítí se dalších x počet vozidel a to všechno z toho místa policisty na 1 křižovatce není uřiditelné, takže...
moderátor
--------------------
Dobře, ale když je nějaká změna provozu nebo ty semafory vypadnou, tak by tam asi strážník, policista dopravu řídit měl.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Výpadek semaforů je hlášen většinou na ústřednu, která má na starosti správu semaforů. Ne většinou, vždycky a ta má nějakou povinnost. Na druhou stranu než se tam dopraví policista v rámci ranního nebo odpoledního provozu, tak je to většinou buďto opravené a nebo nějakým způsobem řízené. Kde je to dlouhodobější a ta ústředna, která dělá a dává dohromady servis semaforů nahlásí policii: "Je nutné řídit," takže tam naskočí a dělají. Viděl jsem je několikrát.
moderátor
--------------------
Další kapitolou je, jak poté řidiči zvládají tu situaci, protože přeci jenom nejsou navyklí na pokyny policistů. Mluvil jste s nimi o tom, jak se vlastně řidiči chovají v takových chvílích?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
V rámci školení a vlastně procházení, mluvení s lidma s dobrovolnýma zpravodajema jsme narazili i na tuto otázku, kdy starý zkušený řidič, bude mu 65, mluvil o tom, že se v Brně shodou okolností setkal dole na Dornychu, což je jedna z křižovatek a silnic, kde je to vždycky nějakým způsobem špatné, právě řízením policie a byť to byl policista, který nebyl nejmladší, to znamená měl a znal ty pohyby, jakým způsobem ten člověk netušil, jestli může nebo nemůže do křižovatky, takže nakonec byl vypískán. Je to problém.
moderátor
--------------------
Tak jsem zvědav i na toho třetího volajícího, s jakým problémem nebo otázkou vstupuje do odpoledního kolotoče Českého rozhlasu 2 Praha. Dobrý den i vám.
Martin, posluchač
--------------------
Martin u telefonu, dobrý den vám i panu řediteli. Mám pár takových základních otázek a dotazů. Jelikož jezdím denně po Praze, v průměru tady najezdím tak 400 kilometrů, což je poměrně hodně, tak jsem si všiml hodně věcí, který tady je potřeba zlepšit a mimo jiný první základní nešvar. Spousta kamionů v současný době, který jedou z Mostu a pokračujou dál na Teplice, tak si to pánové vesele začali zkracovat přes hlavní město, to znamená uhnou doleva na Evropskou a mažou dolů. Xkrát jsem kvůli tomu volal na městskou policii, bohužel než ten kamion někdo zastaví, tak už je dávno pryč. Párkrát se mi stalo, že projeli okolo policejního auta a nikdo ten kamion nezatavil. To je první věc, což mi absolutně vadí, absolutní netečnost těch policistů, absolutní netečnost. Další problém, kterej je, tak je třeba teďkon ta zúžená spojka, ta z Plzně jak se jede směrem k Barrandovu. Vždyť je to tak jednoduchý přece by stačilo, pokavaď vidím, že se blíží zácpa, že se stane cokoliv, postavím před na plzeňskou dálnici k benzínový pumpě Benzina, která je 4 kilometry před sjezdem, policejní hlídku. Ta prostě ty kamiony zastaví a budou je pouštět po 10. A ta doprava tam bude fungovat. Je to úplně prostý a jednoduchý. Další věc, co tady řidiči absolutně v Praze nedodržujou je pravidlo zipu. Pokavaď sice někde víte o nějakým problematickým místě, kde opravdu se to zužuje, stačí tam poslat 1 měšťáka nebo stáťáka, kterej si tam stoupne a prostě tu dopravu bude korigovat. Jedno auto, druhý auto, jedno auto, druhý auto a ten zip funguje a jede. Jezdím v Německu, jezdím v Rakousku, není s tím nikde žádný problém. V Německu, když je desetikilometrová kolona, tak ta ale furt jede.
moderátor
--------------------
Pane Martine, děkujeme. Byly to 3 dotazy, 3 poznámky, odpovíme na ně. Pane řediteli?
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Já bych to shrnul do 1 informace, 1 věty, protože nás tlačí čas. Dopravní informace, dopravní situace má svojí životnost. Pokud někde je jakákoliv, jakýkoliv problém, může trvat 5 minut, může trvat 15, může trvat 2 hodiny. U dlouhodobějších policie je, pokud je pětiminutová záležitost, je to problém, kam se nikdo nedopraví. Co se týče kamionů uprostřed Prahy nebo nějakým přejezdem, určitě to nebylo v 10 hodin dopoledne, určitě to bylo někdy po ránu a přiznejme si, nemůžou mít policisté od rána do večera, od půlnoci do půlnoci služby. To se nedá.
moderátor
--------------------
A více ředitel dopravně informačního střediska Global assistance Jiří Machovec dopoví na chatu, na internetových stránkách www.rozhlas.cz/praha se ho můžete ptát od této chvíle. Pane řediteli, děkujeme.
Jiří MACHOVEC, ředitel Global assistance
--------------------
Na shledanou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.