Přepis: Jak to vidí Pavel Kosatík – 4. února 2021

4. únor 2021

Hostem Pavel Kosatík.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Dobrý den přeje Zita Senková, vítám vás u poslechu půlhodiny na aktuální témata. Glosovat je bude spisovatel a publicista Pavel Kosatík, dobrý den, ráda vás slyším.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Dobrý den, já vás taky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Pozornosti neujde například fenomén Božena Němcová či sexuální predátoři mezi námi, nerušený poslech. Ústavní soud 8 měsíců před sněmovními volbami zrušil část volebního zákona. Podle jeho nálezů zákon porušoval rovnost volebního práva a šance kandidujících subjektů. Je tento rozhodnutí Ústavního soudu interpretováno jako poměrně velký zásah. Jak ho vnímáte vy, pane Kosatíku?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
No, já jsem včera poslouchal některé politické debaty k tomu v médiích, bohužel zdaleka ne všechny. Běželo to myslím celý den a někdo si, někdo z politiků to tom nazval tu věc svátkem demokracie. To je možná trošku patetické, ale v zásadě já tomu rozumím tak, že jsme se přiblížili takovému žádoucím stavu, který bychom si s těmi volbami chtěli spojovat, že, že se posílí nebo má posílit rovnost těch voličských hlasů a to to, kdyby se dosáhlo a všechno k tomu teď zdá se spěje, tak by bylo obecně velmi dobře.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Reakce na rozhodnutí Ústavního soudu jsou rozporuplné. Opozice je vítá, premiér Andrej Babiš se k němu vyjádřil velmi ostře, velmi kriticky. Podle něj se Ústavní soud snaží ovlivnit politickou situaci a otřásá důvěrou lidí v ústavní systém. Ústavní soud je také kritizován, že to rozhodnutí vydal až po třech letech od té stížnosti.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
No, já, já si myslím, že takové trochu napětí tam spíš vzniká z toho, že je relativně nedlouho do voleb. Ty mají být v říjnu, ale připomeňme si, jak, jak to vlastně celé vzniklo. Loni o Vánocích prezident poměrně nečekaně si tento termín voleb stanovil a myslím, že nejsem první, kdo tak trošku si má chuť spekulovat o tom, jestli to neudělal ve chvíli, kdy už měl informace o tom, že ten Ústavní soud toto chystá a jestli se mu v tom nesnažil nějakým způsobem na poslední chvíli zabránit nebo nějak to zkomplikovat. Tím chci říct, že v tom určitém časovém tlaku jsme tak trošičku z toho páně prezidentova rozhodnutí a nikoliv na základě rozhodnutí Ústavního soudu. Já jsem, já jsem včera poslouchal různá vyjádření politiků. Vy jste zmínila to páně BabišovoPředseda Dolní sněmovny také za stranu ANO. Naopak večer myslím v Událostech, komentářích jako z mého pohledu velmi konstruktivně i ve vztahu k ostatním svým politickým konkurentům panu Fialovi z ODS a tak dál. Mluvil o tom, že se prostě budou muset dohodnout a že se chtějí dohodnout. Což znělo dobře, takhle ta politika vlastně jako taková by vlastně měla býti pořád. Jako když se objeví žádoucí téma, znovu říkám, ta rovnost voličských hlasů jim nepochybně je, no tak pak je cílem každého politika hodného toho jména nebo mělo by být, aby tedy se snažili tvořit podmínky pro to, aby toho bylo dosaženo.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Vysvětlil podle vás, pane Kosatíku, Ústavní soud dostatečně pro laickou veřejnost, proč to rozhodnutí padlo právě nyní?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
To si netroufám říct, ono tak ta zpráva taky, že jo ta není zcela k dispozici. My máme jenom ten, ten základní mediální výstup. Ta zpráva pokud vím, je 70 stránková a nevěřím, že někdo z nás jí četl, já teda určitě zatím ne. Čili možná.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Je to i složité čtení pro samotné právníky také.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Jistě, ale já si myslím, že se ještě jako v nejrůznějších interpretací dočkáme, ale domnívám se, že ten jaksi základní záměr už, který jsem tady už naznačil, ten je v tom nesporný a z hlediska demokracie je pozitivní. Prostě vyčistit trošičku tu, tu, tu volební scénu, ten volební mechanismus a učinit ho pro voliče důvěryhodnějším.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Nejnavštěvovanějším snímkem roku 2020 se v Česku stal dokument V síti, o sexuálním zneužívání dětí na internetu. Autory jsou dokumentarista Vít Klusák a Barbora Chalupová. Během 10 dnů ulovili s natáčecím štábem téměř 2,5 tisíce potenciálních predátorů, z toho 30 žen. Autoři dokumentu jim nastavili past, 3 dospělé dívky s dětskými rysy se pod dohledem filmařů přihlásily na sociální sítě, aby prožily zkušenost dvanáctiletých dívek on-line. Takže 3 profily na sítích, 3 věrné kopie dětských pokojíčků a těm predátorům takzvaným nevadilo, že těm dívkám je pouhých 12 let. Připomínám, že nešlo o pedofily. Ti jsou mezi internetovými predátory zastoupení zhruba ve třech procentech. Co si o tom myslíte, pane Kosatíku, jak na vás ten dokument působil?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Mně se z něho udělalo zle, a to je dobře ve smyslu té věci. Já bych doporučil každému rodiči minimálně rodiči, ale myslím i většině dospělých lidí vůbec, aby se na to podívali. Ale mě zaujal takový trošku rozporuplný osud toho filmu. Vy tady správně připomínáte ty jeho slavné okamžiky na jaře, kdy ještě před tím prvním covidem to vidělo hodně lidí a rozpoutala se o tom společenská diskuze. Ale teďka jsme skoro o rok dál a já, já jsem si začal přemýšlet o tom, kam se ta diskuze tedy dostala a nejsem si úplně jist, jestli tvůrci jsou s spokojeni. Ten film má samozřejmě publicitu, před několika dny dostal v Berouně Zlatého Trilobita, cenu podstatnou a tak dále. Ale ono se to vlastně pořád redukuje víceméně jakoby na ten problém pouze kyberšikany. A trošku z toho zdá se mi vypadává to, co vy jste teďka správně připomněla, že to není jenom problém pedofilů, čili nějaké okrajové, nějakého malého procenta nebo snad promile lidí, kteří mají určitou diagnózu. Léčí se nebo měli by se na ni léčit a proti tomu se dá postup prevencí, že řekněme svým dětem, dávej si pozor a tak dál a budeme tam pozor dávat sami. Jako toto všechno řešitelné, ale ten film odkryl ještě něco úplně jiného. A sice to, že těmi nepedofilními pachateli ve velice jaksi plošném rozsahu je, je postižena velká část populace. Jako podle některých průzkumů to vychází až na jednu pětinu, a to jak můžu tak žen. U těch žen je to o něco častější, ale těch, u těch mužů taky vychází snad někde mezi 15, 17 procenty. A já jsem si myslel, že po tom roce ta debata se posune trochu dál, poněvadž to je velký celospolečenský problém. Jako vemte si to, pokud by to tedy tak bylo a každý dejme tomu pátý člověk tady zahajoval dospělý život s tím, že má v sobě trauma, tak jako co, co to s tou naší společností udělá nebo pak leccos čemu jinak nerozumíme, se dá tímto vysvětlit. Čili já bych spíš očekával, že na základě toho filmu se od odblokují různé další a už nejenom kulturní nebo filmové ale celospolečenské mechanismy. Teď by to stálo za to, aby proběhl nějaký opravdu velký a zásadní a a troufám si říct i vládou kontrolovaný nebo inspirovaný průzkum, který by na toto dohlédl, který by popsal, jak to současné sexuální chování dospělých lidí vlastně vypadá, protože evidentně se tedy přesouvá k těm dětem, k těm mladším ročníkům a, a to je strašně nebezpečné.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Mimochodem v tom filmu mimo jiné zaznělo, že ti normální chlapi, v uvozovkách z nich jako důvod proč oslovují nezletilé dívky, uvedli, že jsou pro něj, pro ně snázeji zmanipulovatelné.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
No, určitě tam ten, tam mocenská role tam jako je podstatná. Podívejte, jako sex nebo láska může být hezká, ale taky v řadě případů to může být jenom to, že ten kdo má sílu, ji používá proti tomu, kdo ji nemá nebo kdo jí má míň no a taky se tomu může říkat sex, ale je to takovej ošklivej sex. A nikdo z nás by asi nestál o to se toho účastnit. Doufám, že v žádné z těch rolí. Takže co s tím, no já.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Šel byste tedy cestou jednak průzkumu, rozumím-li vám správně a i třeba větší osvěty.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Možná jednu situaci, jenom větičku. Jeden muž v jedné scéně obviňuje rodiče dívky, že to oni se mají starat o to, co dělá jejich dcera.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
No, podívejte, teď se třeba blíží volby a všichni máme plné zuby covidu a leckdo může mít pocit, že to je téma, které nás totálně by mohlo zaměstnat nebo zaměstnává, ale já věřím, že tomu tak není, že je čas a prostor i na jiné věci, a tato je jedna z těch, které mi přijdou důležité. Čili já bych si třeba přál, aby některá strana si to vzala do svého volebního programu jako politikum, že se tímhle tím prostě bude zabývat. Znovu, co se s tím sexuálním chování jako celku děje, protože evidentně tam probíhá něco, o čem máme velmi málo informací a co je nebezpečné.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Otázka je, kolik tabu vůbec ještě existuje v naší společnosti. Jen pro zajímavost, v Jak to vidí jsem minulý týden hovořila s Kateřinou Šafaříkovou, redaktorkou Respektu o tom, kolik obětí incestu ve vlastních rodinách existuje. Francií hýbe velký skandál sexuálního zneužívání dětí přímo v rodinách a podle jednoho průzkumu z listopadu zažil incest každý desátý obyvatel Francie.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
No, tak to by bylo možná ještě horší než tady. Podle těch českých statistik, které já jsem měl k dispozici, tak těmi pachateli jsou nejčastěji ti, ti nejbližší rodinní příslušníci nebo blízcí. Ne nebývá to tak často rodič, ale bývá to strýcbratranec a tak dále.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Ukazuje mimochodem, pane Kosatíku, úspěch tohoto dokumentu V síti i to, jak roste obliba tohoto žánru?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Žánrem teď myslíte.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Dokument přesně tak.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Žánrem dokumentu. Myslím si, že ano a že je to vidět i na jiných filmech. Teď je nový film Heleny Třeštíkové, nedávná nešťastná smrt Karla Vachka připomněla jeho filmy a tak dál. Určitě ta, myslím si, že role dokumentu se zvětšuje, respektive že se rozšiřuje množství významů, které tomu slovu připisujeme i z toho hlediska, že třeba i z části stírají nebo komplikují ty kdysi velmi striktní hranice oddělující film hraný od dokumentu. Teď se v něčem ty sféry začínají prolínat. Někdy to může být na škodu věci, ale velice často je to ku prospěchu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Posloucháte názory spisovatele a publicisty Pavla Kosatíka. Velké diskuze vyvolala i televizní série Božena, o spisovatelce Boženě Němcové. Vrátila ses s ní i debata o tom, jak zobrazovat soukromí známých lidí osobností. Jak k tomu přistupovat? Mimochodem narodila se Božena Němcová 4. února 1820.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Jejda. To je hezké, tak vidíte, to jsem netušil, to mám radost. No, podívejte, možná vás překvapím, mě na tom malinko zaskočil už ten název Božena. A zaskočil mě i proto, protože si pamatuju, že sám jsem si kdysi čehosi podobného dopustil a až od s odstupem několika let mi to došlo a ve svém případě jsem se za to pak omluvil. Já jsem psal knížku o manželkách prezidentů a všechny jsem je tam důsledně nazýval křestními jmény. A ono na tom něco může být. Ono u žen je to trochu jinak. Jako u chlapa je příjmení tím /nesrozumitelné/. Teď myslím Masaryk a zní to normálně. Když to kdybychom točili film, nezlobte se, že použiju příklad třeba o vás a jmenovalo se to Senková. Tak by to znělo trošku stroze možná, ale, ale zároveň taková ta automatická a bezmyšlenkovitá, jako to v mém případě bylo, ta bezmyšlenkovitá volba toho křestní jména jakoby vypovídala, že, že, že je to něco tak, já nevím na hraní nebo, nebo není, není to tak.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Promiňte, vzpomněla jsem si na Mach a Šebestová. Musím to říct.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Tak jo, no vidíte, tak, tam to bylo důsledně, ale, ale, ale vždycky to tak není. No, tak prostě jenom dávám k úvaze jí, jestli i v tom, jak ta jména používáme, tak jestli se neprojevuje rozdílný přístup k těm pohlavím. Slyšel jsem, že autorky chystají další cyklus nebo film o skladatelce Kaprálové a že se má jmenovat Lidka. No, tak uvidíme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Je to příliš familiární?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Může to tak znít. Netvrdím nutně, že to tak je, ale znovu říkám, naznačuje, může to taky znamenat, že prostě, že se toho člověka nebojíme v dobrém. Nemusí to znamenat neúctu, ale, ale to, že se to u těch mužů žen tak docela často bych řekl liší, tak něco znamená. Tak jenom abychom to reflektovali, přemýšleli o tom co. A pokud by to znamenalo něco špatného, tak abychom s tím koukali něco dělat.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co vám se, pane Kosatíku, vybaví, když se řekne jméno Božena Němcová? Máme jí mimochodem na bankovce, ve škole, povinná četba.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Bankovky se mi teda, no možná taky, ale tak /nesrozumitelné/ portrét samozřejmě. Potom návštěvy Starého bělidla a já prostě ty knihy nebo ty texty její mám rád, čili já patřím k těm lidem, možná působíme staromilecky, my co čteme knihy, kteří, kterým na tom kromě věcí, který se mi na tom líbily, na tom televizním cyklu, tak mě to vytěsnění toho spisovatelství mně to vadilo, protože jsem v tom nenašel, jako nepochopil jsem, proč se to tak stalo. Já, mně se zdálo, že to vytěsnili jenom proto, že jim to moc neříkalo nebo že se jim to nezdálo tak atraktivní jako některé třeba ty citové záležitosti, a tak, tak by to být nemělo. To je jako kdybyste o filmu, o Gagarinovi v tom filmu zatajila, že se letělo do vesmíru, no.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Tak jakou máme představu o Boženě Němcové? Co přinesl, co nového možná přinesla ta televizní minisérie, co podstatného?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Tak jako v rovině jaksi poznání biografie, myslím si, že zafungovala dobře nebo tak já jsem sledoval ty nejrůznější reakce, tak řada lidí včetně těch, kteří třeba byli zaskočeni tím občas i rodilým sexuálním životem devatenáctý let, devatenáctého století. Tak myslím, že jako ty lidi byli pozitivně překvapeni tím, co se od té doby dověděli, že jim to k něčemu bylo. Já nevylučuju, že přece jenom je to k těm knihám zavede, což bych si přál a což by asi taky mělo být smyslem takového filmu, poněvadž jako film o, historický film by neměl být derivátem té historie, ale měl by vést pro diváka k tomu, aby svůj zájem o to téma prohloubil. Ne aby měl pocit, no tak já už o tom vím dost a o ty knížky už se nemusí zajímat. Takhle by to být nemělo, si myslím.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co s sebou nese točit dobový seriál, i vy máte zkušenosti.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Tak já /nesrozumitelné/, no to je, je to těžké.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Nebo vůbec zpracovávat takovou tu historickou látku.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Je tam myslím si nejtěžší odhadnout, kdy na tom má člověk právo, a to myslím smrtelně vážně, protože zase ta televize, že jo ono je to velkovýroba, málokdy je tam dost času na všechno. A nelze k tomu přistupovat maximalisticky, ale když se jaksi z principu přistupuje i k těžkým látkám tak, že je na přípravu včetně scénáře třeba rok nebo 2 nebo taková kratičká doba, tak je v podstatě vyloučeno, aby ten tvůrce to zniternil, a aby z něho pak, když to dává třeba na papír, tak aby z něho šly skutečně ty nutné věci. Jako za rok nebo za dva se nedostanete do polohy, kdy říkáte to nejnutnější. To jste ještě pořád v situaci, kdy můžete říct mnohé o tom, můžete říct desatero věcí a náhodně některou vyberete a podle toho pak ale taky dopadá, že to působí nenutně. Kdežto jakoby dřív tvůrci nebo ty, kteří mluvíme nebo tvůrci filmů, které považujeme za nadčasové, tak ti si s tím dávali víc tý práce. Neříkám, že to je jenom problém času, ale asi i intenzity toho nasazení, aby se dostali do té polohy, kdy, kdy nebudou mít možnosti jinak. Jak to říkal Kafka, on má tu větu, existuje nedosažitelnej bod nebo a tohoto bodu je třeba dosáhnout. Prostě překonat sebe sama a jít až za tu poslední hranici a až tam se člověk najde.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Myslíte, že proměnila covidová krize jaksi strukturu televizní zábavy? Co vůbec chceme od tohoto média?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Já myslím, že se změnila struktura vizuální zábavy vůbec. Už tím, že jsou zavřená kina a že prostě Jamese Bonda odložili už nevím o kolik let. Teď to přetáčejí kousky, protože už v tom zestárnuly mobily. Tak, aby se lidi nesmáli. No, určitě se změnilo to, že lidé se víc oddávají té televizní kultuře a myslím si, že se velice rozmohla tvorba seriálová proti minulosti. Má vás to své dobré i špatné důsledky. Mně na tom třeba vadí, že z těch seriálů se trošku vytrácí to, co já považuju v tvorbě za důležité a sice katarze. Já se chci prostě dobrat nějakého nového, nového náhledu na svět, když už tomu věnuju nějaké hodiny času. A ten seriál vám to vlastně nedopřeje, poněvadž on na konci vždycky místo aby něco vyřešil, tak vás musí nalákat na to příští pokračování. Takže to jsou takové často nekonečné série vlastně bez katarzí, kde jenom to jaksi vzrušuje vaši pozornost, ale nedá vám to ten konečný zážitek, který kultura dřív přinášela.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Liší se podle vašich informací ta tuzemská produkce nějak zásadně od evropské, co se točí, vysílá na televizní tvorbě?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
To se těžko srovnává, tak podívejte, tak ty reflexy a tak dále, tak ti pracují s nesrovnatelnými rozpočty, s nesrovnatelnými týmy. Zde pořád většinou například scenárista pracuje víceméně na koleně nebo s jedním dvěma poradci. Kdežto tam je to práce na vyšší úrovni, ale zas to má ta rizika, že často nebo pokud se setkávám s lidmi, kteří se jaksi tomu víc věnují sledování třeba toho Netflixu a třeba i profesionálně, tak se mi zdá, že to nadšení jež, které jsem ještě donedávna velice silně z nich pociťoval, tak se mění v cosi jako tak takové, zdá se, že i ta, že i tato produkce se začíná opakovat. Bodeť ne jo, oni vlastně, oni vám tam dneska ukážou pomyšlení, poněvadž oni vlastně pracují s vyprávěcím scénáři. Vy se dovíte, co asi dělala královna, když byla malá. Dozvíte se co dělala královna Viktorie. Dozvíte se o Sherlocku Holmesovi, když mu bylo 10. Tak jestli kopal do balonu nebo jestli už zkoušel kouřit z fajfky. A jako, jakoby tedy nahlédnete pod sukni i těm papežův vlastně a kdekomu. No a teď zase a jde o to, co jsem před chvilkou zmínil v souvislosti s tou Boženou Němcovou. Teď jde o to, jestli se s tím shlédnutým spokojíte jako s definitivním poznáním o světě, řeknete si, aha tak já teď rozumím tomu, o co jde mezi papežem Františkem a jeho předchůdcem /nesrozumitelné/. Výborně dál už se tím nemusím zabývat anebo jestli vás to nastartuje k nějakému hlubšímu zájmu.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
100 let uplynulo od Čapkovy hry RUR a také objevu slova robot. Jak se, pane Kosatíku, vůbec za ta léta vyvíjel náš názor na vztah lidské a umělé inteligence?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
To, to je nadlouho, ale taky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Ještě máme 4 minuty.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Zajímavé je, že Čapek to slovo neměl, on si nepředstavil mechanickou bytost. To nebylo nic, co souviselo se šroubky, matičkami a promazáváním olejem, ale ty, ty bytosti tam byly stvořené chemicky a vlastně se, dá se říct podobaly, byly jen krok od bytostí biologických. Takže, no a pak ačkoliv ta jeho hra je vnímána jako anti utopie nebo jako tedy negativní nebo pesimistický obraz budoucnosti. Tak je, jsou lidé, kteří v ní nacházejí zároveň velmi mnoho naděje a říkají, že ta metafora s těmi novými bytostmi se vlastně týká lidí, že to vůbec není nebo nemusí být chápáno jenom jako nutnost. No takhle bych to ještě řekl. Je to, je to vlastně film, který otvírá otázku stvoření. Podobně jako dávné příběhy já nevím o /nesrozumitelné/, Löwovi, o stvoření Golema a tak dál. Čili ve chvíli, kdy stvoříme bytost a my se i v reálu už pomaličku asi dostáváme do té fáze, kdy to zanedlouho bude myslitelné nebo skutečné. No, tak se jakýmsi způsobem dostáváme naroveň tomu bohu, který také kdysi stvořil nás, vybavil nás svobodnou vůlí a možná byl zvědav, co na to, co, co se s tím stane nebo každopádně byl natolik odvážný, že nám tu svobodnou vůli dal. Tak my teď, ať už v jakýmkoliv stavu, tak se možná dostaneme do podobné situace, budeme jako bohové, jak psali tuším Strubečtí či kdo, no a pak se uvidí, jestli jsme schopni to zvládnout.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Ona ta myšlenka na umělé bytosti nebyla úplně nová, protože ta se tady objevovala už od nedávna. A propo umělá inteligence jsme na ni připraveni, pane Kosatíku?

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Kdo by si odvážel říci, že ano, na to se nedá připravit, ale víte, ono nevím co teď říct moudrého, ale ten teďka nedávno jsem si povídal s kamarádem, který třeba covidovou pandemii, je to autor spekulativní fikce a který ten jí interpretuje jako pokus jiných bytostí, které poměrně nešťastným způsobem pro nás nesrozumitelným se s námi takto snaží v podobě těch, těch virů nebo těch malých breberek se s námi snaží dorozumět. A my tomu nerozumíme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Stane se i ta současná situace námětem pro literární zpracování? Už se objevily různé knihy, spíše ve formě nějakých esejí nebo odborných textů.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Divil bych se, kdyby nestala, určitě ano. Je to, je to celosvětová událost, ale zatím ještě o tom, pořád ještě o tom víme tak málo, že asi leckdo vyčkává s nějakým názorem nebo já, já za sebe nemůžu říct, že bych sám v sobě cítil ten bod, ze které bych cítil to právo, to něco podstatného psát.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Jak vůbec pohlížíte na návrat kultury? Možná zeptám se ještě jinak, co, jaký dopad bude to, že nehraje se, nepromítá, v podstatě jsme odstřižení od těchto možností. Samozřejmě teď nemluvím o tom, že každý z nás určitě má doma knihovnu nebo nějaké desky, cédéčka a podobně, ale ten kontakt s tou živou kulturou prostě není.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Tím trpíme samozřejmě všichni, ale nejvíc tím trpí ti, ti tvůrci té nezávislé kultury, poněvadž to ve velké většině nejsou lidé napojeni na státní rozpočty nebo na nějaký trvalý zdroj příjmů covidem neovlivněný, čili tady dochází k mnoha tragédiím, které teď nevím, teď bych to téma nechtěl otvírat. Nechme si to napříště. Mám za to, že budeme mít půl hodiny bohatě o čem mluvit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Souhlasím, spisovatel a publicista Pavel Kosatík a jeho postřehy. Děkuji vám za ně. Mějte se hezky, na slyšenou.

Pavel KOSATÍK, spisovatel a publicista
Děkuju pěkně, na shledanou.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Mým zítřejším hostem bude světici biskup pražský Václav Malík. Příjemný den přeje Zita Senková.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Z Frenštátu do pohádky. Stačí věřit na dobré konce.

Veronika Sedláčková, moderátorka ČRo Plus

Pohádka o Raškovi

Pohádka o Raškovi

Koupit

Jiří Raška vyhrál na olympijských hrách v Grenoblu 1968 zlatou olympijskou medaili. Spisovatel Ota Pavel úspěch popsal v nezapomenutelné Pohádce o Raškovi. Čte Oldřich Kaiser