Přepis: Jak to vidí Denisa Hejlová – 8. září 2021

8. září 2021

Hostem byla vedoucí katedry Marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Vítejte u rozhovoru na témata, která hýbou společností. Dobrý den přeje Zita Senková. Dnešní pozvání přijala Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Dobrý den.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Dobré ráno.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Pod lupu si vezmeme především komunikaci politiků s občany, a to nejenom před volbami. Nerušený poslech. Předvolební klání politických subjektů je v plném proudu. Jakým stylem, paní Hejlová, jakými tématy, prostředky strany a hnutí bojují o přízeň voličů v tom veřejném prostoru?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
To, co nyní zažíváme, je klasická předvolební kampaň všech možných subjektů. Určitě, když to srovnáme v čase, tak v současnosti vidíme více politického marketingu a více politické reklamy než dříve. Je vidět, že ta česká politika se v tomto ohledu zprofesionalizovala, a i když to všem úplně třeba nejde, tak jak by si profesionálové představovali, tak pořád je to obrovský pokrok oproti tomu, co třeba bylo před 10, 15 lety.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Platí přímá úměra, řekněme, čím více finančních prostředků vložených do kampaně, tím je lepší, nápaditější, možná akčnější, je kvalitnější, jsou ty veškeré billboardy, lepší obsah, forma, grafika a tak dál?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Je to hodně těžká otázka. Někdy to platí, že když peníze máte, tak si za to opravdu zaplatíte ten lepší servis, lepší službu, lepší grafiku. Ale musíte k tomu mít ještě další složky, bez kterých se neobejdete, pokud chcete uspět. A zejména je to kvalitní politik. Ten politik sám o sobě musí být pro lidi důvěryhodný a musí jim nabízet ta témata, která je zajímají. Bez toho žádná reklama neobstojí. Už jsme to mnohokrát viděli na příkladu třeba prezidentských kandidátů, jejichž kampaň byla i poměrně propracovaná a třeba drahá, ale prostě ten politik nezaujal lidi.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Znamená to tedy, že v boji o voliče hraje hlavní roli ta osoba, osobnost politika? Rozhodujeme se podle těch osob, méně podle programu?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano, je to tak. Čím dál tím více se říká, že politika se emocionalizuje, tzn. že tam více hrají roli nějaké naše pocity, nálady a také sympatie k těm jednotlivým politikům. Ne třeba jenom k tomu prvnímu lídrovi, ale i k těm ostatním.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Čteme, myslíte, nebo čtou voliči kandidátky? Chápu, že to je velmi individuální.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Stále méně. A ono se to také mění. Někteří voliči si dělají takové předvolební kalkulačky, které jsou dostupné, ale častokrát se třeba neřídí podle toho, co jim nakonec vyjde.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Lze říct, jestli volí voliči opravdu strany nebo nakolik často se setkáváme a slyšíme na tzv. protestní marketing?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano, ten protestní marketing u nás velmi silný. A je na něm založena celá řada těch politických kampaní. Mně osobně tam ale trošku také chybí ten pozitivní program. Že negativní kampaň je běžná součást jakéhokoliv předvolebního klání a politici ze všech možných stran na sebe vždycky vytahují v podstatě to nejhorší, co mohou na toho protivníka najít, to je poměrně běžné. Ale jako je potřeba tam k tomu dodat ještě nějakou pozitivní věc, nějaký pozitivní program do budoucna.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
A to nacházíte? Vidíte to tam?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
To někdy postrádám.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Možná bych se ještě vrátila k tomu vývoji politického marketingu v České republice. Už jste naznačila, že teda udělaly strany a hnutí velký kus práce. Známe třeba z médií ty obrovské kampaně americké v tom velkém stylu ve Spojených státech. Našla byste něco typického pro tu tuzemskou volební kampaň nebo kampaně v těch posledních 30 letech?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Určitě. Ta situace téměř v každé zemi v tom politickém marketingu je vždycky specifická a ta národní kultura tam hraje velkou roli. A plánovači těch kampaní musí vystihnout, co lidi preferují v té dané zemi, co je pro ně důležité, jaké hodnoty jsou pro ně důležité. U nás třeba hodně lidé dají na své nejbližší okolí, na své přátele, na svou rodinu, na jejich názory a jejich doporučení. Co u nás třeba oproti Spojeným státům americkým nevadí, jsou různé události soukromého života, ať už jsou to různé rozvody, změny partnerů anebo nějaké vlastně domácí lapálie, tak to Češi vnímají velmi tolerantně a říkají si: to se přece stane každému. Naopak třeba v Americe to hůře odpouštějí.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Má vůbec Evropa - volby budou za chvíli třeba u sousedů v Německu - také nějaká specifika, možná ve srovnání s těmi americkými kampaněmi?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano, určitě. V Evropě a tedy zejména u nás v České republice ještě zatím méně politici dělají takovou tu klasickou kontaktní kampaň, tzn. že neobcházejí dům od domu, což je v Americe běžné, že skutečně ti politici vám zaťukají na dveře. U nás spíše je vidíte třeba na náměstí a častokrát je vidíte ještě na nějakém pódiu, což je takové distanční prostě ti lidé vám nejsou blízko. A taková docela dobrá rada pro politiky, pokud chtějí skutečně mít úspěšnější kampaň, musejí se s těmi lidmi potkat na stejné rovině, nesmí být někde výš.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co mívá z vašeho pohledu jako expertky na politický marketing největší mobilizační efekt?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
No tady budu asi trošku pragmatická a řeknu, že to je nějaká nenadálá negativní zpráva, možná i trošku vystrašení těsně před volbami, protože celá řada lidí se rozhoduje skutečně až třeba v předvečer toho volebního dne. A když se vypustí nějaká zpráva, která je třeba může trošku znepokojit a říct si: tak já skutečně k těm volbám půjdu a dám hlas tomu, kdo mě ochrání. Tak to je takový ne vždycky úplně košer trik, ale častokrát se to dělá.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Jak často? Setkáváme se s tím?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Viděli jsme to i u nás.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Umí vůbec strany a hnutí sladit svá marketingová sdělení s tou cílovou skupinou voličů?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
To je velmi dobrá otázka. Ne všechny strany to umí, protože ne všechny strany na tom pracují průběžně a nemonitorují si třeba, co jejich voliči chtějí anebo jaká témata by jim měly nabídnout.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
To je vlastně teď podotázka, nakolik víme, že po volbách i před volbami, jak se říká, vůbec jaksi kontinuálně pracuji politici se svými voliči, nejenom tedy ten měsíc nebo 2 měsíce před volbami, ale celé to legislativní období?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
A je to velmi zajímavá otázka a i pro občany, protože ta politika by neměla nabízet jenom nějaké krátkodobé cíle nebo to, co občané chtějí. Když se zeptáte lidí, tak přirozeně každý by chtěl platit co nejmenší daně a získávat za to co největší výhody. To je naprosto logické. Ale politici jsou tady od toho, aby nám předkládali nějaké dlouhodobější vize, nějaké programy, které prospějí naší demokratické společnosti a jejímu rozvoji.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Vymyslely letos strany a hnutí, paní Hejlová, témata nebo téma, kterým by dali jasně voliči najevo, proč mají zrovna volit toho či onoho, tu kterou stranu?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano, těch témat je určitě více. Samozřejmě hodně se objevují ty otázky finanční, sociální, což hodně lidí zajímá, ale opět je velmi žhavým tématem migrace, která ještě třeba před létem nevypadala jako něco, o čem se začíná mluvit. Ale nyní opět se situací v Afghánistánu je to větší téma v politice.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co je vůbec, pokud ano, vidíte tam nějaké hlavní téma? Lze říct, je nějaké téma, které dominuje? Bude to nakonec ta migrace v souvislosti hlavně s vývojem v Afghánistánu?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
To je zatím ještě poměrně těžké říci, ale toto jsou ta hlavní témata a lidi určitě také bude zajímat vlastně ten postcovidový návrat k běžné ekonomice.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Když se podíváme na ty sliby, proklamace, do jaké míry jsou z vašeho pohledu jednak srozumitelné, nakolik strany vůbec komunikují srozumitelně, a jestli jsou i relevantní a také jestli teda realizovatelné?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Velmi dobrá otázka. Politici se snaží ta témata co nejlépe lidem přiblížit a jenom některým se to daří. Protože máte třeba nějakou větší věc, kterou chcete komunikovat, a slíbíte ji lidem a ne vždycky třeba se to skutečně podaří anebo ne vždycky je to vhodné. Jako některým hnutím se to daří lépe a některým hůře. Problém je také v tom, že některé ty politické strany zatím nemají úplně vyjasněný ten politický program anebo toho říkají příliš mnoho. Když se bavíme o tom, co vlastně spousta lidí nazývá populismem, tak častokrát je to prostě pouze to, že ty politické strany seškrtají to, co těm lidem chtějí říct. A říkají jim jenom třeba 2 nebo 3 důležité věci a ty neustále opakují.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Není čas mimochodem už mít tedy ten program hotov?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Každé strany mají ty politické programy hotové, jsou běžně k dispozici online, ale to samozřejmě ne každý čte.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Proč vlastně nečteme nebo málo čteme, opět nechci paušalizovat, ale je třeba menší možná poptávka nebo se spokojíme možná s tím sdělením na billboardu? Nevím. Máte vy pro to nějaké vysvětlení?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Tak podívejte se, když se bavíte téměř s kýmkoliv ve svém okolí, tak spousta lidí vám řekne, že politika je vlastně nezajímá, že je to vlastně otrava, že je to nějaké takové divadlo, které je vůbec nebaví, že politici se pouze mezi sebou hádají. A sledovat to v nějakém dlouhodobějším horizontu je vlastně i docela obtížné, protože si musíte zapamatovat spoustu věcí, spoustu vztahů, kdo s kým, kdy, kdo komu co provedl, jak to nakonec bylo. A je to náročné na ten mozek. Není to vůbec jednoduchá věc a pro, troufám si říct, velkou část lidí to opravdu není něco, čím by chtěli trávit čas. Takže ta politika spíše nějaká naše povinnost, kterou my bychom se měli naučit vnímat a nevyškrtávat ji z našich životů.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Konstatuje Denisa Hejlová, expertka na PR a strategickou komunikaci z Univerzity Karlovy. Jak, paní Hejlová, využívají politici komunikační kanály, které mají k dispozici, zejména různé sociální sítě?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Když porovnáme Českou republiku s ostatními evropskými zeměmi, tak tady vidíme, že ta kvalita u nás je opravdu velmi dobrá, že politici se naučili velmi dobře pracovat s nejrůznějšími komunikačními kanály a velmi dobře využívají taková ta vlastní média, tzn. vlastní webové stránky, vlastní sociální sítě atd. Určitě je k tomu donutil i tlak konkurence. Tím, že tady zejména hnutí ANO nasadilo tu laťku velmi vysoko ve využívání těch vlastních médií a produkuje těch mediálních obsahů opravdu neskutečné množství a v dobré profesionální kvalitě, tak ty ostatní strany se tomu musí přizpůsobovat. Častokrát se tím i inspirují, ale prostě je to pro ně opravdu tvrdá konkurence.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
A co ti, kteří nepoužívají sociální sítě?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Dneska už jsou to, domnívám se, snad pouze prostě s výjimkou komunistů, kteří se o to také snaží, opravdu skoro všichni.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Teď jsem spíše myslela, omlouvám se, nebyla jsem přesná, spíše voliči, kteří nepracují například s Twitterem nebo Facebookem. Našly politické strany dostatek možností, jak oslovit právě tuto skupinu? Není malá podle mě.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Je to obrovská skupina voličů a velmi důležitá. A tato skupina voličů, kteří nejsou třeba v tom digitálním světě každý den, tak je opravdu jako velmi důležitá. Tato skupina voličů sleduje televizi, poslouchá rozhlas a zejména je důležité potkat se s nimi osobně, přijet za nimi, přijet na to náměstí, do institucí, organizací, do třeba domovů, kde žijí atd. a popovídat si s nimi. A velmi důležitá je tady taková ta šeptanda. To, co ti lidé si řeknou mezi sebou, to fungovalo a funuguje to vždycky.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Slyšel jsi, slyšelas.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Možná tady se můžeme dostat i k práci médií, jak veřejnoprávních, tak i soukromých. Jak hodnotíte vlastně to pokrytí té předvolební kampaně?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ona všechna média se snaží přirozeně ty kampaně pokrývat a mají třeba některé i své nějaké favority, což si myslím, že potom také třeba občané si vybírají podle toho třeba, které to médium jim více konvenuje v nějakém politickém stylu, tak to více sledují. Opět není to žádná novinka. Když se podíváme běžně zpátky do minulého století, tak tady takový ten trik, existoval dokonce stranický tisk, který dneska už v podstatě máme opět jenom v nějakém reziduu u Haló novin komunistické strany, ale i jinak některá ta média, některá tíhnou více k jednomu směru a jiná zase k druhému.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Letošní podzimní volby bude před dezinformátory chránit speciální skupina, která vznikla při Úřadu vlády. Koordinuje ji bezpečnostní poradce premiéra a má zajistit důvěryhodnost voleb. Ve skupině jsou zástupci ministerstev vnitra, obrany, zahraničních věcí nebo také zpravodajských služeb, kyberúřadu. Je to důležité, paní Hejlová? Nakolik křehké nebo naopak nakolik odolné jsou události, jako jsou parlamentní volby proti cíleným dezinformacím, proti hybridním útokům?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Je to velmi složitá věc. Určitě tyto bezpečnostní hrozby jsme u nás zaznamenali, a to nejenom v souvislosti s předvolebním kláním. A je to věc velmi citlivá, o které se velmi těžko mluví, těžko se poznává a ještě hůře se proti ní bojuje. Takže samozřejmě je to součást našeho života, která jen tak nezmizí, ale velmi těžké ji odhalit třeba i technologicky a natož proti ní nějak bojovat.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Takže je pořád pro nás, klasické uživatele nebo občany prostě, odhalit, že ta která zpráva je - zejména co se přeposílají různými emaily, občas je teda vidět, musím říci z vlastní zkušenosti, na první pohled různé typy písem, zvýrazněné, barevnost atd. - jak těžké je podle vás, paní Hejlová, poznat, že dostanu nějaký hoax, manipulativní zprávu?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Je to opravdu těžké. A ještě my tady musíme rozlišovat to, co proti sobě používají politici opravdu v rámci té negativní kampaně a co je výsledkem práce třeba zahraničních služeb jiných států. To je potřeba vždycky rozlišovat. A ne všechno, co politici nazvou dezinformací, je takto vytvořená dezinformace s cílem třeba nabourat bezpečnost v České republice. Někdy to je prostě jenom názor konkurence.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Co se týče té předvolební kampaně, byl by ještě, pokud by nějaká strana usoudila, že by to bylo vhodné, třeba změnit tu volební strategii jenom, pokud se nepletu, 30 dní před volbami?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
To si netroufám úplně odhadovat, ale myslím si, že by to byl jako velký vabank. Muselo by se stát něco opravdu výjimečného.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Odhaduje Denisa Hejlová z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Jak by měly podle vás politici obecně, nehledě nyní na aktuální předvolební kampaň do sněmovny, mluvit s námi, s občany, nejen teda v tom předvolebním klání?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
No jak jste říkala, tak my nyní jsme v tom předvolebním období a máme pocit, že na nás politici mluví ze všech stran a že každý se s námi chce jako s občany potkat, potřást si s námi rukou, něco hezkého nám slíbit a že my máme možnost to v těch volbách ovlivnit. A to bývá skutečně jenom většinou to období těsně před volbami. A i když politici hovoří o tom, že mají tzv. permanentní kampaň, že mluví s občany neustále, tak to častokrát není pravda. A to je otázkou vlastně vládní komunikace, tzn. ne té komunikace jednotlivých politických stran, ale těch vládních subjektů, které by měly také být v kontaktu s občany a měly by nejenom v tom předvolebním klání zjišťovat, co potřebují, a případně tomu přizpůsobovat nějaké svoje jednání.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Aniž bychom teda chtěl radit vládě, ale jaké formy, ať je u moci kdokoliv, jaké formy třeba takové komunikace s občany lze vidět? Možná i v zahraničí, pokud byste měla nějaké příklady. Také jaká je představa asi nás, občanů, co bychom chtěli slyšet?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Tak u nás v České republice zatím je ta komunikace opravdu velmi jednostranná, tzn. že třeba ministerstva komunikují s občany, už mají vytvořené ta vlastní média, mají své vlastní webové stránky, častokrát i sociální média, tiskové odbory, ale v zásadě je to pouze ten jednosměrný tok komunikace, co to ministerstvo říkal ven. A už tam chybí ta zpětná vazba. Častokrát ta ministerstva si nedokáží vlastně zjistit nebo nedělají si pravidelné průzkumy, co jsou priority v tom jejich sektoru pro občany nebo o čem by je měli informovat. Častokrát také, když třeba komunikují nějakou novinku, tak neplánují úplně přesně, jak to občanům sdělit, koho to vlastně zajímá a jak tu informaci podat tak, aby jí rozuměl každý, koho se to týká. Když se podíváme třeba i na investice do těch vládních kampaní, a tady opravdu je potřeba rozlišovat kampaň politickou a kampaň vládní, protože ta vládní kampaň je placená z peněz všech daňových poplatníků, kdežto ta kampaň politická potom spadá vlastně pod účetnictví té dané politické strany. A ta kampaň vládní by se měla snažit zachytit všechny občany, tzn. nejenom používat třeba sociální média, ale právě obrátit se i na ty, kdo žijí ne tak často v tom digitálním světě.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Politologové se víceméně shodují v tom, že aktuálně ty dopady pandemie koronaviru nehrají v předvolební kampani až takovou roli, jak se možná na začátku očekávalo. Nevím, jestli souzníte s tímto názorem?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ta nálada je asi lepší, než jsme předpokládali. Je mnohem nižší nezaměstnanost a lidé nepociťují takové akutní problémy, jak odhadovaly vlastně predikce předtím. Ale na druhou stranu to můžeme vidět například v tom, že politici zcela zakrývají ty obrovské dluhy, které máme za sebou, a snaží se je tak trochu zametat pod koberec. A nemluvit o tématech je také důležitou součástí jako politického marketingu. Prostě o něčem se bavíme a o tom ostatním raději ne.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Kromě té předvolební kampaně běží samozřejmě dál ta očkovací kampaň. Ministerstvo zdravotnictví přichází s tou další fází. Tam by měla zaznít i prostřednictvím médií prosba, cituji: "Pojďte nám pomoct dokončit očkování. Jakmile vakcínu dostane 75 % dospělých Čechů, zrušíme veškerá pandemická opatření." To bude ten hlavní motiv. Kampaň za celkem 50 000 000 Kč odstartuje v sobotu na hlavních televizních stanicích. A úřad ministra Vojtěcha chce tak přesvědčit k vakcinaci zatím nepřesvědčené. Jak se to dosud vůbec daří nebo podařilo, paní Hejlová?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Tak já jsem tady trošku ve střetu zájmů, protože jsem byla ve skupině odborníků, kteří pomáhali vlastně připravovat, vybírat z těch nabídek dobrovolníků tu, kterou potom sdružení Cesta ven předalo vládě, aby ji mohla implementovat. Takže je vidět, že zájem na tom, aby tady ta kampaň proběhla, byl opravdu veliký i ze strany těch profesionálů pracujících v reklamě, kteří poskytli tu svou práci v podstatě vládě zadarmo. Samozřejmě ta částka, o které se tady bavíme, 50 000 000, už potom víceméně je pouze na to provedení té reklamy, tzn. třeba na nákup mediálního prostoru atd. Je to částka poměrně nízká na to, aby zasáhla tak velké procento obyvatel a aby ty informace se skutečně dostaly ke všem. Přesto musíme říci, že ty výsledky jsou velmi dobré a že když se podíváme na ta čísla, tam je velmi těžké odlišit přesně, co je ta práce reklamy a co třeba je i, já nevím, nějaké souzení druhých, okolí, kteří řeknou: já jsem očkovaný, pojď také, nebolí to, neboj se toho, podívej se, naočkoval jsem se a nic mi nebylo, tak to také samozřejmě hraje obrovskou roli. A celkové, když se podíváme na ta čísla, tak jsme na tom zatím opravdu v souladu s těmi cíli té kampaně dokonce ještě lépe.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Otázka je, jak přesvědčit - a nemusím mluvit jenom o vakcinaci - obecně nepřesvědčené nebo možná nepřesvědčitelné?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Je to velmi těžké a v podstatě ta kampaň si ani neklade za cíl přesvědčit takové to opravdu hrubé jádro lidí, kteří nechtějí se k tomu přidat, což je asi 10-15 %. Ale i jinak je to opravdu velmi těžké. A to můžeme vidět každý v našem okolí. Určitě se bavíme s ostatními a není to otázka toho, kdo je třeba zdatnější v komunikaci. I pro mě, když se setkám s člověkem, který má ten názor již vytvořený, tak je téměř jako nemožné ho změnit.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Takže podle vás byla ta, když zůstaneme u očkovací kampaně v České republice, byly vlastně veškeré ty spoty atd. dostatečně efektivní?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Určitě. Když se podíváme na ty výsledky, tak tam můžeme mluvit o tom, že ta kampaň dosáhla svých cílů. Byla efektivní.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Uvidíme, jak se to bude celé dál vyvíjet. A vy se těšíte na nový školní rok akademický na fakultě?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy
Ano. My právě dnes uvítáme odpoledne první ročníky našeho bakalářského a magisterského studia. Potkáme se s nimi a popovídáme si o tom, co je čeká, jak to studium bude vypadat. A chceme je vidět naživo ještě před semestrem.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
Tak ať se to podaří. Denisa Hejlová z Univerzity Karlovy. Děkuji za váš čas a názory a přeji hezký den a dobrý školní rok. Na slyšenou.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations, garantka oboru strategické komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy

Pořady Českého rozhlasu automaticky přepisuje aplikace Beey www.beey.io. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Tohle není povídání na dobrou noc, k zamyšlení určitě.

moderátor Jan Pokorný

tata.jpg

Tata a jeho syn

Koupit

Autorské povídky známého divadelníka a spisovatele A. G. v jeho vlastním podání. Tata a jeho syn je sbírkou úsměvných příběhů na motivy skutečných událostí, ovšem ve skutečných kulisách a především ve skutečné době.