Přepis: Jak to vidí Denisa Hejlová – 20. dubna 2021

21. duben 2021

Hostem byla vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová.

Vladimír KROC, moderátor
Hostem pořadu Jak to vidí je dnes Denisa Hejlová, vedoucí Katedry marketingové komunikace a public relations z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, přeji dobrý den.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Dobré ráno.

Vladimír KROC, moderátor
V čem spočívá strategická komunikace, jak funguje diplomatická řeč, může zafungovat mlčení a staneme se někdy skutečně zemí pro budoucnost, anebo zůstaneme jen u zbožného přání? Tak o tom všem bychom si rádi dnes povídali. Příjemný poslech vám přeje Vladimír Kroc. Paní docentko, jste garantkou oboru strategická komunikace. Připomeňte, co vlastně znamená.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Strategická komunikace, je komunikace, která vlastně pomáhá organizacím dosahovat svých cílů. Což je taková poměrně vágní definice. Ale v zásadě se jedná o komunikaci, jak prokomerční tak i nekomerční anebo třeba státní subjekty, která jim pomáhá udržovat vztahy s různými typy veřejností tak, aby zvýraznila jejich dopad. Není to jenom nějaká marketingová komunikace, která vlastně dává nějaký obal na to, co už máte. Ale pomáhá vlastně spoluvytvářet ten obsah tak, aby vlastně bylo co nejvýhodnější pro tu danou organizaci, firmu nebo instituci.

Vladimír KROC, moderátor
Řekla byste, že je strategická komunikace silnou stránkou této vlády?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak strategická komunikace je věc, kterou nemá v podstatě ani tato vláda, ani ty vlády předchozí. V podstatě ta oblast té vládní komunikace u nás je zatím podceňována a odehrává se vlastně pouze v těch tiskových odborech jednotlivých ministerstev nebo úřadu vlády. Měla by vycházet minimálně z toho programového prohlášení vlády, ale v zásadě na to nenavazuje žádný strategický dokument.

Vladimír KROC, moderátor
Opozice teď aktuálně kritizuje komunikaci vlády ohledně protiepidemických opatření jako zmatečnou. Změnilo se podle vás něco po příchodu nového ministra zdravotnictví Petra Arenbergera?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Nezměnilo se v té strategii vůbec nic. Samozřejmě vyměnili se lidé. To je obvyklé, obvykle se vymění ten tiskový odbor nebo alespoň tiskový mluvčí. To není nic zvláštního, ale skutečně. To o čem mluvil již na podzim ministr Prymula, že tedy komunikace má být jedním ze třech pilířů, na kterých se ministerstvo zdravotnictví zaměří, tak to jsme zatím neviděli.

Vladimír KROC, moderátor
A v čem je to podle vás tak obtížné, proč se to zřejmě nedaří?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Má to několik důvodů a jedním z nich je také to, že vlastně v těch uplynulých 30 letech skutečně této oblasti se vůbec nevěnovala pozornost. Nebylo to považováno za něco, co bylo důležité. A dokonce v těch devadesátých letech to bylo považováno v podstatě za kontraproduktivní. Musíme to vidět v těch širších souvislostech. My jsme tady do roku 89 byli naprosto pod vlivem sovětské a komunistické propagandy, která nám byla vlastně diktována především ze Sovětského svazu a v těch devadesátých letech se v té vládní a státní úrovni odehrál proces, který se od to snažil opravdu co nejdůrazněji odstříhnout. Problém je trošku v tom, že jaksi jsme přejali ten systém komunikační, který nám z té doby zůstal. To je ten systém, který vlastně jde odshora dolů a považuje tu komunikaci pouze za jednosměrnou, za nějaké sdělování informací směrem k veřejnosti. A už tam chybí ty ostatní prvky té demokratické debaty.

Vladimír KROC, moderátor
Nevidíte v tom paradox, na jednu stranu mluvíme o nedokonalé komunikaci vlády na druhou stranu premiér je pověstný právě tím, že má dokonale zpracovaný politický marketing. Je v tom nějaký protimluv?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Je v tom velký rozdíl určitě. Ten politický marketing se zaměřuje na ty lidi, které vy potřebujete oslovit. A to jsou vaši voliči nebo potenciální voliči. Ale ta vládní komunikace musí mluvit ke všem. A ti lidé jsou velmi různí, když se podíváte na jakýkoliv výzkum veřejného mínění, tak té společnosti a obzvlášť dnes, v dnešní době je celá řada lidí, kteří mají prostě nejrůznější názory a vy pokud reprezentujete vládu, která prostě je zda pro všechny občany, tak musíte mluvit ke všem, nejenom k těm svým.

Vladimír KROC, moderátor
Jak se díváte na načasování tiskové konference premiéra a vicepremiéra k vrbětické kauze na sobotní večer?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Je právě vidět to, že vlastně ti komunikační poradci se možná orientují v nějaké komerční komunikaci, v reklamě, v marketingu, ale rozhodně tedy podcenili tu komunikaci nějakou mezinárodní, diplomatickou, politickou. To je naprosté diletantství, plánovat cokoliv na sobotu večer, ještě navíc toto je prostě událost s mezinárodním přesahem a prostě v ten den se odehrával dlouho plánovaný pohřeb prince Philipa, který na post jako zastínil mediálně všechny ostatní mezinárodní.

Vladimír KROC, moderátor
No, zjevně šlo o nouzové řešení. Pravděpodobně byla ta tiskovka svolána z nějakých důvodů na poslední chvíli a narychlo. Na druhou stranu nejvyšší představitelé státu měli informace o sabotáži ruských agentů podle tedy posledních informací asi 3 týdny. Umíte si vysvětlit, proč se s jejich zveřejněním tak dlouho otáleli a je to správně?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Pravděpodobně to bylo něco, do čeho se jim úplně nechtělo. Ty důvody samozřejmě neznám. Ty zná, ty znají jenom ti lidé, kterých se to týká. Ale rozhodně to naplánování a provedení té tiskové konference tady opravdu jako nesvědčí o tom, že by ta vláda té strategické komunikaci rozuměla a že by vlastně rozuměla tomu světu, té současné informační a hybridní války, jak se o tom někdy hovoří.

Vladimír KROC, moderátor
Ve světle dnes známých událostí, jak hodnotíte výměnu na postu ministra zahraničí a plánovanou cestu vicepremiéra Jana Hamáčka do Moskvy?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Já bych tuto otázku raději přenechala politologům, ale opět z toho komunikačního hlediska, z těch událostí, které dnes již víme, tak samozřejmě je jako velmi nešťastné chtít nějakým způsobem manipulovat s tou veřejností, protože ty informace později vyjdou najevo, a ty zmatené informace, která se nyní objevují, právě přispívají k tomu, že ta veřejnost ve je ve velké nejistotě. A že vlastně neví, jak se v tom vyznat, což je přesně prostor pro různé dezinformační kampaně.

Vladimír KROC, moderátor
Já jsem směřoval k tomu právě jestli třeba je uvěřitelné, že co se týče té cesty, která byla naplánovaná na včerejšek, vicepremiéra Jana Hamáčka do Moskvy, že se mohlo jednat o krycí manévr, jak to bylo vysvětleno.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Prostě z hlediska mezinárodní politiky a diplomacie takováto vysvětlení a vůbec tyto myšlenky jsou jako naprosto. Už jsem tady jednou řekla to slovo diletantské, tak ho nechci opakovat, ale není to prostě vhodné.

Vladimír KROC, moderátor
Jak vám zní ticho, které zatím přichází z Pražského hraduPrezident Miloš Zeman vzkázal, že se vyjádří v neděli.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Prezident Miloš Zeman vyjádřil předběžnou podporu ústy premiéra a svého mluvčího. Nicméně přirozeně jeho role je symbolická. A stejně tak ji vnímají čeští občané a očekávají, že se jich zastane. Očekává, že vyjádří lítost nad smrtí dvou českých občanů, že podpoří Čechy v této těžké situaci. Musíme si uvědomit i dopad té komunikační situace. To, že ta tisková konference skutečně byla jako blesk z čistého nebe v sobotu večer. Tak velmi špatně zapůsobilo na některé naše spoluobčany, zejména staršího věku, kteří si pamatují třeba ještě osmašedesátý. Já jsem to viděla i ve svém vlastním okolí, kdy ti lidé, kteří třeba skutečně prožili doslova ten osmašedesátý na Václavském náměstí, kde nebyli z nějakých politických důvodů, ale prostě z čistě osobních důvodů. Žili tam běžný život, prostě kupovali si tam jídlo a najednou začali jako létat sklo, rozbily se výlohy. Oni byli vyděšení. Tak tato komunikační událost na ně, na ně způsobila skutečně šokově.

Vladimír KROC, moderátor
Pro Seznam Zprávy jste řekla, že vláda nedokázala dostatečně prodat příběh do zahraničí. Můžete to, prosím, vysvětlit, jak by měl podle vás takovým narativ vypadat?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak jak už jste říkal, je evidentní, že vláda o této situaci věděla minimálně týdny dopředu. To znamená měla se na ní důkladně připravit. Měla se připravit strategie komunikace a získat si spojence pro to, aby se, aby se zastali té naší pozice, aby nás v této těžké situace podpořili. Proto je potřeba komunikovat se zahraničím, především s našimi spojenci v Evropské unii a v NATO, ale také dát vědět i domácím politikům a byť i jenom třeba s krátkým časovým předstihem, že se taková důležitá tisková konference bude konat a v neposlední řadě jsou to novináři nejenom ti čeští, ale i mezinárodní, kteří se potřebují nějakým způsobem připravit na tu událost a je možné dát jim avízo o tom, že mají očekávat důležitou informaci dopředu, aby s tím počítali a rezervovali se na to třeba svůj čas. Nejenom čeští novináři říkali, že třeba ani neměli čas dojet na tu tiskovou konferenci.

Vladimír KROC, moderátor
Rozumím tomu, co říkáte, ale já jsem spíš tou otázkou mířil k tomu jádru. To znamená, jak ten příběh vyprávět, v čem vlastně by ta story pardon, měla spočívat?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Ano ta, ten příběh by měl být především jednoznačný. Ta vláda si musí být jako jistá, co chce říct a jaké kroky chce podnikat, jestliže tady zastává pozici, že to byl nějakým způsobem akt mezinárodní agrese, pak se podle toho musí chovat a ten příběh musí být důvěryhodný a jednoznačný. Nejde prostě jeden den vyhostit diplomaty a druhý den říci, že to byl jenom útok na zboží.

Vladimír KROC, moderátor
Právě na to jsem chtěl teď se zeptat, protože jenom připomenu, že opozice tvrdí, že ve Vrběticích šlo o akt státního terorismu. Tak jak vy už jste řekla, premiér se nechal slyšet, že se jednalo o útok na zboží bulharského podnikatele. A ta otázka samozřejmě směřuje k tomu, jestli v tom reálně je nějaký rozdíl, je omluvou záškodníků, že údajně chtěli vyhodit munici do vzduchu až mimo naše území?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Je v tom samozřejmě velký rozdíl a ten kdo se domnívá, že slova v této situaci nemají žádnou vážnost, že je potřeba opírat se pouze o nějaké činy, tak to není vůbec pravda. Já bych jenom tady připomněla slova významného pruského generála von Klausovice, který říkal, že válka je pouze diplomacie jinými prostředky. Ta slova skutečně tady v tom hrají obrovskou roli a jsou součástí, i když dneska říkáme, že žijeme v míru, tak prostě jsou součástí mezinárodního boje o moc, postavení a vliv.

Vladimír KROC, moderátor
Není to ale poněkud cynická argumentace, jakoby se zapomínalo na to, že při výbuchu muničního skladu zemřeli dva nevinní lidé, Luděk Petříka, Vratislav Havránek.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Je to samozřejmě velmi nešťastné a jsou to dva čeští občané a stejně tak jako se prostě věnuje pozornost lidem, kteří zahynou v jiných podobných situacích prostě třeba na zahraničních misích a tak dále toto navíc byl prostě civilista, tak já považuji tu pietu za nedostatečnou.

Vladimír KROC, moderátor
V pořadu Jak to vidí je dnes hostem Denisa Hejlová, vedoucí Katedry marketingové komunikace a Public relations z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Když se podíváme na postup protistrany, jak to že si možná to zjednodušuju, ale vystačí se zdánlivě primitivní metodou, všechno popře a označí za výmysl tečka.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
No, ta metoda není pouze tato. Tam je spousta dalších nástrojů taktik a technik, která jsou propracovanější a především je zatím mnohem větší lidská síla a nasazení a také využití technologií, včetně komunikace v on-line prostoru. Takže to není pouze jenom tato jedna taktika. Těch taktik je víc. Jde také o to vlastně nabídnout různé další příběhy, různá další vysvětlení tak, aby lidé si potom mohl říct, ale vlastně čert ví, co zatím vězí. My nemáme jednoznačné informace. Nevíme komu máme věřit, tak si o tom budeme myslet své.

Vladimír KROC, moderátor
Máte pravdu, že ještě v sobotu večer se na plné obrátky rozjely dezinformační weby. Jsou tak pohotové, anebo byly připraveny, až se informace zveřejní?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
To bych spekulovala, ale každopádně v zásadě pokud máte už ty prostředky, máte ty lidi, tak je jako velmi jednoduché, dát jim z minuty na minutu prostě jenom jiný pracovní úkol a oni na tom začnou pracovat jenom trošku jinak.

Vladimír KROC, moderátor
Když se vrátím k té myšlence, že se vše popře a dál se to nekomunikuje, ke komu takto třeba Moskva promlouvá k těm, kteří chtějí uvěřit?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Samozřejmě ta strategie je sofistikovanější. Je to zacílené na různé typy lidí. Každému konvenuje nějaký jiný způsob vysvětlení. A tady bych asi jako to nerada nějak specifikovala.

Vladimír KROC, moderátor
Dobrá a mluvili jste o tom, že vlastně existuje arzenál nejrůznějších metod. Můžete jenom naznačit, jaké jsou ty další?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak především v té České republice se hodně projevuje jednak ten vliv mocenský, politický, napojený na určité politiky. Samozřejmě prostřednictvím poradců, lidí z nejbližšího okolí, politiků, pana prezidenta a tak podobně. Dále se tady projevuje nějaká ta diplomatická nebo vlastně operace komunikace nebo prostě operace zahraničních služeb Intelligence. Samozřejmě tu teď nyní vidíme na těch půtkách o vyhošťování diplomatů a dalších osob. A potom je to komunikace především on-line, kdy vlastně se vkládají různé názory do diskuzních fór, na on-line médiích, na sociálních sítích a tak podobně. Dneska je to poměrně jednoduché to vytvořit, pokud na to máte ty lidi. Navíc čeština je ruštině poměrně blízká a samozřejmě to nemusí být pouze ze strany Ruska, jo tyto operace mohou mít i jiné státy.

Vladimír KROC, moderátor
Jak fungují diplomatické symboly? Vy nám 18 my vám 20 včetně zástupce velvyslance. Co tím ruské ministerstvo zahraničí vzkazuje?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Vždycky i v této situaci chce mít samozřejmě symbolicky navrch. Jo chce ukázat, že má větší sílu, byť by to bylo takhle o ty, o ty, o ty dva lidi, tak vždycky prostě tam je ta touha jako být navrch.

Vladimír KROC, moderátor
A funguje komunikace v diplomacii jinak než v běžném životě? Třeba i mlčení může mnohé znamenat.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Samozřejmě přesně tak, i to mlčení je velmi významný komunikační akt a my to nyní právě vidíme třeba na tom příkladu prezidenta Zemana, který řekl, že se vyjádří za vlastně 8 dní, za více než týden. Tak vidíte, že už jenom tím, že řekl, že bude mlčet, tak to mlčení si lidé různým způsobem vykládají. Tady není jako důvod proto, proč by zrovna za týden ta situace měla být jiná. Ta situace může být jiná za den, za dva, za měsíc nebo za půl roku jo. Ale to, že řekne, že prostě za týden se vyjádří, tak v sobě nese nějaký význam.

Vladimír KROC, moderátor
Je podle vás v současné situaci přednější snaha udržet za každou cenu komunikaci se státem, který se chová nadřazeně anebo dát najevo, že jsme, byť malá ale suverénní země?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
No, jednoznačně je potřeba zapracovat na naší, to je, to se týká skutečně jako obrany státu. Tady už se pohybuju trošku jako mimo mojí sféru expertizy, to bych asi nechala spíše odborníkům na obranu. Ale jednoznačně prostě ta strategická komunikace státu je naprosto klíčová obzvlášť v těchto dobách.

Vladimír KROC, moderátor
Ono se to dá vlastně zase vrátit k té komunikaci v tom smyslu, že na jednu stranu je tu názor, že je lepší z tím partnerem nebo protivníkem nějak mluvit, nějak komunikovat než se uzavřít, ale nevést žádnou komunikaci. Takhle jsem to myslel.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Ta komunikace vždycky bude probíhat. My žijeme ve světě, kdy nemůžeme jednoduše postavit nějakého opony. Já bych spíš plédovala za to, aby vláda kladla prostě mnohem větší důraz na propracování strategická komunikace. U nás v současnosti se tím zabývá pouze vlastně jako jedno poměrně malé centrum proti terorismu a hybridním hrozbám. A není vlastně nějaká větší iniciativa nebo zastřešující akce na úrovni vlády. Která by na to kladla důraz. Včera vláda na svém zasedání schválila program strategická komunikace, který by měl upozorňovat na hybridní hrozby a vysvětlovat vlastně informačně, co to je. Ovšem je to, zatím si nedokážu přestat úplně, v jakém to bude rozsahu, rozhodně ne v nějakém masivním a je to prostě příliš pozdě.

Vladimír KROC, moderátor
No, navíc je to asi velmi složité, proč je podle vás veřejnost do značné míry náchylná věřit spíš dezinformacím než podloženým informacím?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak ty dezinformace jsou samozřejmě do značné míry důvěryhodné. Dezinformace se minimálně z 90 % musí opírat o fakta. O to čemu lidé věří a musí nabízet nějakou interpretaci třeba překvapivých souvislostí, které ty lidi uvěří a lidé prostě mají potřebu, psychologickou potřebu dávat věcem smysl. Zároveň u nás v České republice je rekordně nízká důvěra vládě. Když se tyto dvě věci spojí potom lidé hledají jakékoliv jiné vysvětlení než to, které jim nabízí vláda.

Vladimír KROC, moderátor
Co bylo myslíte skutečným cílem těch bouřlivých debat o účasti Rosatomu v tendru na dostavbu Dukovan, který včera vláda tedy vyloučila, jak víme nebo použití neschválené ruské vakcíny. Nešlo v první řadě jen o to rozkolísat to veřejné mínění?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Nejde jenom o to rozkolísat veřejné mínění. Ale jde o to prosadit své geopolitické zájmy. Toto jsou zájmy i komerční a samozřejmě tady vlivové. A jsou to prostě minimálně dvě důležité věci. Jak jsem nedávno četla i Dana Drábová řekla, že prostě nelze oddělit tendr na Dukovany od politiky. Je to v zásadě vždy politická záležitost.

Vladimír KROC, moderátor
Co myslíte, zůstane vrbětické kauza nebo bude jedním z hlavních témat volební kampaně v parlamentních volbách?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Bude určitě tématem všech těch, ovšem těch témat bude více. Už nyní můžeme spekulovat o tom, zda vlastně nějaký ten odklon od toho prvotního vyjádření premiéra Babiše, nějaké změkčování vlastně toho konfliktu není prostě proto, aby konvenovalo jeho voličům. Protože ten názor na tuto kauzu bude velmi rozlišný mezi voliči jednotlivých stran. Naprosto jiný názor na Vrbětice budou mít voliči SPDANO a KSČM než voliči ostatních stran.

Vladimír KROC, moderátor
Kde je podle vás PR vítězem této kauzy na domácí půdě. Může to být Jaroslav Faltýnek a jeho diář, na který si kvůli tomu mezinárodním skandálu jakoby zapomnělo?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Ano tato interpretace se také objevila. Ovšem já na této straně nevidím vítěze spíše jakousi menší prohru zatím. Nepříliš dobře rozjetou bitvu pro českou stranu.

Vladimír KROC, moderátor
V pořadu Jak to vidí je dnes hostem Denisa Hejlová z Univerzity Karlovy. Jak se vám líbí slogan, kterým se v posledních letech pyšní Česká republika Country for The Future?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak ten slogan stal spíše takovým domácím vtipem. Celá řada lidí, odborníků nejenom lingvistů ale odborníků na marketing se mu vysmívá, protože je takový komplikovaný a nezní příliš dobře. Jsou tam ta dvě The a hlavně, co je jeho posledním problémem není v souladu úplně s realitou. Jestliže my se chceme prezentovat jako země, která je v souladu s těmi nejnovějšími trendy a predikuje to, co se bude dít v budoucnosti, pak proto musíme mít nějaké dobré důkazy a právě mimochodem tato naše vlastně třeba neschopnost reagovat na hybridní hrozby nebo vůbec si uvědomit, co to jsou současné informační války a jak tedy nějakým způsobem se v této situaci obhájit, tak je důkazem toho, že tedy příliš tou zemí pro budoucnost v tom současném světě úplně nejsme.

Vladimír KROC, moderátor
Co udělat proto, abychom jednou mohli bez uzardění sami o sobě mluvit jako o zemi budoucnosti?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak ta strategie kdybych jí měla vidět v pozitivním světle, tak by mohla odrážet to, co se tady odehrává ve spoustě šikovných firem a inovativních podniků. A bohužel jaksi ta strategie byla naplánovaná marketingově a já přestože tady reprezentuju katedru marketingové komunikace a public relations strategickou a komunikaci. Tak musím říci, že to nebylo asi úplně šťastné, že to prostě nějakým způsobem jako neodráží ty, ty naše úplně silné stránky. Ale kdyby vláda se dokázala spojit více s těmito šikovnými lidmi, s inovativními firmami a podniky, které u nás jsou, tak pak by to samozřejmě dávalo mnohem větší smysl.

Vladimír KROC, moderátor
Jak se tedy střízlivě sebeprezentovat? Teď to je asi trošku záludná otázka, chtít po vás, abyste od boku vystřelila nějaké lepší heslo.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Tak jak jsem říkala, především musí to být prostě založené na nějaké, nějaké silné, silné stránce. Doposud v České republice hodně se zdůrazňovala spíše taková ta role kulturní. Že jsme země, kde vládne kultura, kde jsou milí lidé, kde máme různé příběhy. Je u nás prostě všechno tak nějak v pohodě. Tomu odpovídaly i ty slogany třeba, které používal CzechTourism na propagaci do zahraničí. Kdybychom najednou chtěli tyto příběhy zapomenout a zcela je převrátit a vlastně prezentovat se jako nějaká země typu Izrael, tak by to byl poměrně jako velký obrat a muselo by prostě to být doprovázené realitou.

Vladimír KROC, moderátor
Nevím, jestli budete souhlasit, ale myslím, že co je pro nás typické, je humor. Dá se nějakým způsobem zapojit do strategické komunikace?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Určitě se dá zapojit. Je to vidět třeba i v tom, že když se podíváme na různá současné sofistikované analýzy konverzací, tak pouze některé z nich jsou schopná si poradit s tím českým sarkasmem. Takže to je pro Čechy naprosto typické. Navíc, když to zkombinujeme s tou češtinou, tak vlastně pouze některé firmy to dokáží ale dokáží jako výborně analyzovat.

Vladimír KROC, moderátor
Ve druhé půli příštího roku by měla Česká republika předsedat Evropské unii. Máte nápad, jak to komunikovat směrem k domácímu publiku a také navenek?

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Jsem ráda, že jste to připomněl bude to poměrně oříšek. Češi v rámci Evropské unie nepatří úplně k jejím fanouškům. V České republice ta Evropská unie jako instituce se netěší příliš dobré pověsti a opět domnívám se, že tady spíš bude snaha tuto, jako to nabourat nějakým způsobem. Zatím podle mých informací se opět tomuto nevěnuje nějaká příliš velká pozornost a nevím, že by třeba i český stát alokoval nějaké větší množství lidí, kteří by se na této komunikaci měli podílet.

Vladimír KROC, moderátor
No, tak snad bude příležitost to rozebrat třeba právě v tomto pořadu zase příště. Dnes v pořadu Jak to vidí byla Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Děkuju za rozhovor, mějte se hezky, na shledanou.

Denisa HEJLOVÁ, vedoucí katedry marketingové komunikace FSV UK
Děkuji, pěkný den, na shledanou.

Vladimír KROC, moderátor
Příjemný poslech dalších pořadů přeje Vladimír Kroc.

Pořady Českého rozhlasu automaticky přepisuje aplikace Beeye www.beey.io. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka