Přepis: Jak to vidí David Mareček – 29. září

29. září 2016

Hostem byl ředitel České filharmonie David Mareček.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobré ráno a příjemný poslech vám přeje Karolína Koubová. Dnešním hostem Jak to vidí je David Mareček, generální ředitel České filharmonie. Vítejte. Dobrý den.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Dobrý den.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Operní pěvec Richard Novák oslaví 85. O jak významnou osobnost na hudebním poli jde? Jaký smysl má festival Open Square, jehož třetí ročník se uskuteční o víkendu na náměstí Jana Palacha v Praze a co slibuje 121. sezóna České filharmonie? Nejen o tom bude řeč. A začneme hned prvně jmenovaným jubilantem Richardem Novákem, který za své celoživotní dílo převzal od ministra kultury Cenu Antonína Dvořáka. Pane řediteli, jakým osobnostem se uděluje tradiční křišťálové violoncello a na základě čeho?

Čtěte také

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Ta Cena Antonína Dvořáka je poměrně demokratická v tom smyslu, že se uděluje významným hudebníkům a ten význam právě je tím významem vnitřním, to znamená, záleží na tom, co dotyčný hudebník v životě dokázal a nezáleží na tom, jak moc je proslulý. To asi nejlépe ukazují poslední dva držitelé Ceny Antonína Dvořáka, a to je na jedné straně violoncellista Yo-Yo Ma, který je světovou hvězdou, dá se říct, i celebritou, protože on hraje nejen klasickou hudbu, ale hraje i jazz, nebo to, čemu se populárně říká world music a vedle toho Richard Novák, který svým významem a svým uměním je neméně důležitý jako Yo-Yo Ma, ale je, řekl bych, opakem takové té globální celebrity, protože Richard Novák, dá se říci, že v podstatě celý život zůstal věrný svému rodnému Brnu, kde působil jako sólista Janáčkovy opery, a přesto dokázal vytvořit řadu nejenom nezapomenutelných rolí, ale opravdu uměleckých kreací na té nejvyšší světové úrovni nahrávek s nejlepšími dirigenty, počínaje Sirem Charlem Mackerrasem a konče třeba právě Jiřím Bělohlávkem, a ty nahrávky získaly řadu mezinárodních ocenění, čili v tom opravdu hudebním světě je Richard Novák tou skutečnou celebritou, ale ve světě mediálním je viděný spíše méně.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď to tady trošku napravujeme, ale čili ta jeho věrnost Brnu mu v kariérním rozletu nebránila?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Záleží na tom, jak berete kariéru. On určitě mohl být sólistou Národního divadla v Praze, mohl by být sólistou Metropolitní opery v New Yorku, milánské La Scaly, v podstatě každý velký operní dům, který bychom jmenoval, tak by tam Richard Novák uspěl, ale on se rozhodl zůstat doma, ale nebránilo mu to na druhé straně v hostování právě na těchto významných scénách a s významnými pěvci a uchoval si obdivuhodnou pokoru až do tohoto pokročilého věku, kdy při přebírání té ceny říkal: "Vždyť já jsem jenom obyčejnej zpěvák." A on tedy nejen, že není obyčejný zpěvák, ale je to taky varhaník a skladatel a ten, to komplexní vzdělání hudební, které Richard Novák má, tak se v jeho interpretaci projevuje.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ta pokora Richarda Nováka se projevila i v různých rozhovorech, které poskytl u příležitosti jeho jubilea. Četla jsem například, že těch rolí, o nichž jste mluvil významných nebo že ztvárnil více jak 150 rolí a on hned upozornil, že to nebyly jen velké role, ale že jsou do toho počítány i ty takzvané čurdy, protože pro basisty těch příležitostí tolik není. Je ta kariéra operního zpěváka, který zpívá basem, těžší třeba než tenora či barytona?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Nemyslím, že je těžší, je možná trochu jiná. U Richarda Nováka bychom museli také dodat, že to je významný interpret písní, například jeho podání biblických písní Antonína Dvořáka je nepřekonané a asi nepřekonatelné a potom záleží právě, jak moc zpěvák tu kariéru dělí mezi operu, mezi písňové recitály třeba s klavírem a mezi vystoupení z orchestrem. A tam, myslím, že může být stejně bohatá kariéra tenora nebo basa a u Richarda Nováka je sympatická jedna věc, jak ho upřímně obdivují mladí čeští zpěváci. Já jsem byl svědkem toho, kdy vystupoval spolu s Adamem Plachetkou a Janem Martiníkem, což jsou dvě takové hvězdy té mladé pěvecké generace a oni nejenom, že o něm mluví s maximální úctou, ale inspirují se jím a na druhé straně Richard Novák, který i v těch 85 zpívá, skvěle zpívá a zpívá na koncertech, bude mít i recitál v Rudolfinu 31. října, tak tento Richard Novák místo toho, aby se připravoval na vystoupení tak, jak to zpěváci dělají, že se rozezpívávají, pak jsou dlouho někde zavření v šatně, pak přijdou na pódium až těsně předtím, než mají vystoupit, tak Richard Novák v klidu seděl vzadu za pódium a koukal se na monitoru, jak jeho mladší kolegové zpívají, pochvalně to komentoval a potom asi po 20 minutách bez rozezpívání vyšel a zpíval skvěle, což taky už je veliká zkušenost a veliké umění.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to ta velká zkušenost opravdu té dlouholeté kariéry. Čili podle vás ten věk vůbec není znát na jeho hlasové kondici, na jeho interpretaci?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Řekl bych bráno přísně umělecky, takže ten věk se musí projevit na dechu, protože v určitém věku už nemůže mít zpěvák takovou kapacitu plic, jako měl třeba v 50 nebo ve 40. A na hlasu se věk někdy projeví, někdy neprojeví. Záleží to jednak na technice, jakou ten zpěvák používá, záleží to ale taky na vrozených dispozicích. Někomu to zkrátka zpívá déle, někomu méně dlouho. Vidíme příklady v populární hudbě, kdy Karel Gott taky dodneška zpívá na té nejvyšší úrovni. V opeře je hezký příklad třeba Plácido Domingo, který je dobře známý a málo se ví, že on začínal jako baryton, potom se z něho stal tenor a teď ve vyšším věku zase přešel na ty barytonové role.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Kdežto Richard Novák?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Richard Novák je bas stále celou dobu.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Stále bas. Více tedy, než šedesátiletá kariéra, to je také unikum, že tedy zpívá opravdu ...

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
To je unikum, a jak jsem říkal, chce to veliké dispozice vrozené, bez nich by to nešlo, ale taky obrovskou hudební inteligenci a disciplínu, že ten zpěvák ví, jakou roli si může dovolit, na jakou by měl ještě počkat a ta správná volba repertoáru hraje u zpěváků obrovskou roli a taky umění odejít, protože v minulosti byla řada zpěváků jako Dietrich Fischer-Dieskau nebo Thomas Quasthoff, kteří dokázali odejít na vrcholu a takhle si je posluchači pamatují. A jiní, ať už v klasice nebo v populární hudbě, kteří zpívají, i když už by neměli, a to je potom smutný příběh.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste se dotkl toho, že Richard Novák oslaví své jubileum mimo jiné i koncertem 31. října ve Dvořákově síně pražského Rudolfina. Na něm ho doprovodí pianista a dlouholetý člen České filharmonie Jaroslav Šaroun. Budete tam?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Bohužel tam nebudu, protože Česká filharmonie je tou dobou na turné v Asii a musím doprovázet orchestr, ale mrzí mě to, že ho neuslyším.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Operní pěvec Richard Novák oslaví 2. října pětaosmdesátiny a připojujeme se ke gratulantům. Teď, prosím, pane řediteli, věnujme vzpomínku jazzmanovi, klavíristovi Karlu Růžičkovi, který zemřel ve věku 76 let.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
To je samozřejmě smutná zpráva pro nejenom pro jazzový svět, ale pro celý hudební svět, protože Karel Růžička byl veliký hudebník, ale docela hezky se ta vzpomínka pojí s tím, co jsme řekli o Richardu Novákovi, protože i Karel Růžička byl mimořádnou osobností lidskou, nejenom hudební a spojoval jako interpret a jako učitel později mnoho generací hudebníků. On moc rád učil, jak na konzervatoři Jaroslava Ježka, tak na HAMU, a říkal, že může jak on něco dát těm mladým studentům, tak zase oni jemu, což ukazoval v praxi, protože ke svým vystoupením do různých seskupení si přibíral právě muzikanty o generaci, nebo dokonce o dvě generace mladší a jeho význam asi nejlépe shrnul Lubomír Dorůžka, který o něm říkal, že byl pianistou, skladatelem, že dokázal vzdělání v klasické hudbě, které měl, protože vystudoval klavír, bicí i kompozici, takže dokázal jazz harmonicky i formálně obohatit a i sám Karel Růžička říkal, že chtěl, aby jazzová muzika do sebe nasála fundament, aby ukázala, že stojí na pevných základech a v tomhle smyslu byl opravdu renesanční osobností, kdo ho znal nebo sledoval jeho kariéru, tak si pamatuji, že začínal ve Studiu 5 Luďka Hulana, že byl v Divadle Semafor, prošel Orchestrem Ferdinanda Havlíka, taky Jazzovým orchestrem Československého rozhlasu, kde byl dlouho nejenom jako klavírista, ale i jako skladatel a aranžér. Jazz Celula Laca Decziho, s tou hrál v šedesátých letech. Hodně hrál s kytaristou Rudolfem Daškem, mimo jiné taky třeba na festivalu Montreux nebo v sídle UNESCO v Paříži. Spolupracoval s polskými muzikanty, se kterými natočil i cédéčko v sedmdesátých letech a jako skladatel byl ocenění na prestižní soutěži v Monaku, kde ho potom zvali do poroty. A určitě bych neměl zapomenout jako člověk z toho klasického světa, že jeho Jazzová mše byla mimo jiné uvedená na Pražském jaru nebo třeba ve Washingtonu, takže ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili skutečně naplněný muzikantský život.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Opravdu naplněný život a v tomhle směru krásný a život, který má pokračování mimo jiné i v jeho synovi, protože Karel Růžička mladší je skvělým jazzovým saxofonistou a působí sice hlavně v New Yorku, ale často přijíždí hrát i do Čech.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Teď trošičku odběhneme od hudby. V Praze pozítří začne třetí ročník festivalu Open Square Otevřené Palachovo náměstí. Vy jste se už i v předchozích dílech Jak to vidí často věnoval architektuře. V čem je tato akce pozoruhodná, protože upozorňuje vlastně na to zacházení s veřejným prostorem a samozřejmě na náměstí Jana Palacha, kde tedy je Rudolfinum?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Je to tak, je to sídlo Rudolfina, ale nejenom Rudolfina a České filharmonie, ale Palachovo náměstí je unikátní v tom, že je tam několik, řekněme, uměleckých nebo vzdělávacích institucí, je tam filozofická ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Velmi důležitých.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Ano, je tam Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, je tam taky Vysoká škola umělecko-průmyslová a Umělecko-průmyslové muzeum, které je teď krásně obnovené, už minimálně zvenku je to vidět a blízko je konzervatoř. A festival Open Square chce to náměstí, ten veřejný prostor naplnit tím, co se děje v budovách okolo, to znamená, nejenom hudbou, ale taky výtvarným uměním, besedami, přednáškami, projekcemi a úplně podprahově si klade za cíl upozornit na neutěšený stav Palachova náměstí, protože, kdo tu prochází denně nebo i návštěvníci Prahy, kteří někdy Palachovým náměstím šli, tak ví, že je obklopené hustou dopravou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Dosti zanedbané.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Dosti zanedbané. Jsou tam vlastně výdechy těch podzemních garáží a když prší, tak se tam nedá ani na koncert pořádně projít, protože ta voda se smíchá s pískem a je z toho takové bahno nepříjemné, ale pražský magistrát už dlouho chce s Palachovým náměstím něco dělat, dokonce existuje vítězný návrh pana architekta Králíčka, který by měl být realizován a podle mých informací už v Praze na tom intenzivně pracuje, aby k jeho realizaci skutečně došlo, a to je tím, jak jsem říkal, tím dalším cílem Open Square upozornit i na to, jak by Palachovo náměstí jednou, doufejme, že v dohledné době mohlo vypadat, jak by mohla se snížit dopravní zátěž toho místa, aniž by se zneprůjezdnilo nějak. Jak by to prostranství, které dneska je těžko průchozí nebo opravdu jenom průchozí, tak, jak by mohlo sloužit jako přirozené shromaždiště buď studentů nebo pouličních muzikantů, umělců, aby to ožilo trošku, pokud posluchači cestují, tak, jestli viděli Beaubourg nebo známější je jako Centre Pompidou v Paříži, taková ta moderní budova, to muzeum, co má všechny sítě tažené venkem, tak tam přirozeně jsou pouliční umělci, ať už muzikanti nebo artisté nebo umělci jiného druhého a to náměstí tím žije, jinak by se tam opravdu nedělo nic. A Palachovo náměstí má navíc přirozeně obrovskou výhodu, že je takovým tím nástupním místem nebo jediným místem, odkud jsou Hradčany vidět z nějakého většího prostoru, že prostě vyjdete Kaprovou ulicí ze Staroměstského náměstí a teď se před vámi otevře ten nádherný prostor a doufám, že k tomu Open Square trošku pomůže, protože tam budou v sobotu jednak workshopy od kaligrafie asijské až po houslařskou dílnu. Budou tam ty zmíněné koncerty.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Urbanistické vycházky.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Urbanistické vycházky.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Architektonický larp, jak jsem si přečetla, zážitkový, to mě velmi zaujalo, kdy se bude moci vlastně návštěvník zažít situaci uprchlíka na Palackém náměstí, na Palachově náměstí, promiňte, tak ale do toho, do všech těch workshopů se zapojí i filharmonici. Jak?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Zapojí. Zapojí se nezvykle nebo pro tu příležitost správně, protože, když jsem avizoval koncerty, tak koncertovat budou filharmonici ale ve formacích, ve kterých byste je asi nečekali, a to je jazz band a cimbálovka. Musím říct, že to nejsou formace náhodně sestavené pro tuto příležitost, ale že filharmonici takhle hrají pravidelně a je to jenom důkazem toho, že hudba, když je dobrá, tak úplně nezná hranice a že dobrý muzikant ke své duševní hygieně vždycky potřebuje zasahovat do trošku jiných žánrů.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Jen se vrátím k té rekonstrukci alespoň, pokud se úplně nemýlím, tak podle vedení Prahy by bylo reálné, že by mohla propuknout v roce 2018, bude to nějaké omezení pro návštěvníky Rudolfina?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
To teď nedovedu říct. Samozřejmě by to vyplynulo potom z jednání s příslušnými úřady, ale myslím si, že jakékoliv omezení bychom nejenom my, ale i ostatní instituce, které jsou na Palachově náměstí, uvítaly, protože my se i scházíme jako představitelé těch institucí, které tam jsou a velmi si to přejeme, aby se Palachovým náměstí něco stalo a je jasné, že ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili jste smířeni ...

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
To omezení bychom prostě museli vydržet.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Smířeni s tím, že to ponese nějaké, nějaká omezení. Zažít město jinak, což je tedy také jaksi cílem Open Square, tak o to se snaží i jiné městské části. Obecně, jak se vám takové akce zamlouvají?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Zamlouvají se mi moc, protože trochu se mi teď dostává na mysl to 80. výročí Václava Havla, které se slaví a připomíná a jeho usilování o probuzení občanské společnosti a mně se vždycky moc líbí cokoliv, co opravdu vychází nejenom z přání, ale z iniciativy lidí, kteří v tom místě žijí, to znamená, ne to, co jim vymyslí někdo ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Nad nimi.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Na magistrátě nebo na radnici, ale to, co oni sami chtějí a to místní zastupitelstvo jim třeba pomůže to realizovat a většinou to má vždycky dobrou atmosféru. Já pořád bydlím v Brně, kde Králově Poli, to je ta čtvrť, kde bydlím, se také pořádá v parku řada akcí během roku a vždycky to dopadá velmi dobře právě proto, že postupem času už se podařilo vybrat takové, o které mají lidi zájem a kam skutečně chodí ti místní, protože problém, obecný problém měst bývá právě v tom, že se vylidňují nebo že lidé zůstávají doma a cokoliv, co je dostane na ulici tak, aby společně něco zažili, nebo dokonce něco společně vytvořili, tak si myslím, že je moc dobrá iniciativa.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Už dříve jste v Jak to vidí chodíte rád do kina. V říjnu přichází film s názvem O čo ide Idě, tedy dokument o uznávané jazzové zpěvačce Idě Kelarové, o tom, jak v romských osadách hledá pěvecké talenty. Na pěveckých táborech se pak připravují na koncert s Českou filharmonií, která ostatně na filmu také spolupracovala. V čem je tento snímek zajímavý,

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Je zajímavý svým obsahem, protože hodně se mluví a píše o integraci romských dětí, o potřebě vůbec integrace dětí ze sociálně vyloučených skupin, ale málo projektů je úspěšných. Já si troufám říct, že projekt Idy Kelarové úspěšný je, a to ne proto, že by dosahovala nějakých masových výsledků, to znamená, že by těch nadaných dětí se našly stovky a tisíce, ale právě proto, že je účinný tam, kde účinný být může. Abych to vysvětlil. Výhodou Idy Kelarové nebo výhody Idy Kelarové vidím dvě zásadní, jedna je ta, že Ida je vynikající zpěvačka, opravdu špičková v tom jazzovém oboru a druhá výhoda je, že to je romská zpěvačka. To znamená, že ona při práci s dětmi si může dovolit daleko víc, než by si dovolil neromský zpěvák nebo dejme tomu projektový organizátor, a to v tom smyslu, že ona může být daleko tvrdší. Já jsem zažil asi před dvěma lety, jak ten letní tábor nebo to soustředění probíhá a tam jsou tak tvrdá pravidla, že by se posluchači divili, co všechno těm dětem neprojde. Za sebemenší prohřešek jsou okamžitě vyloučeni z toho tábora, navíc ještě vyloučeni tak, že tam třeba dva dny musí zůstat a ty ostatní děti jim to dají pocítit, že se zachovaly špatně, nebo že vlastně ohrozily úspěch toho a na tom je celý projekt Idy Kelarové Romano drom založený, že jak v rolích pořadatelů, tak těch účinkujících jsou romské děti a Romové, dospělí, a oni sami musí dosáhnout toho, aby ten projekt byl úspěšný. Takže to je jedna věc, kterou obdivuju a která si myslím, že stojí za úspěchem toho projektu. No, a druhá je právě to, že pomůže dětem z těch nejchudších oblastí, které by se vůbec nedostaly k profesionálnímu vzdělání hudebnímu, takže jim dá ochutnat to, jak to vypadá, když na sobě pracujete, když se dobře připravíte a když potom odvedete koncert, kde přinesete lidem radost a nějaký zážitek a ...

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
A také asi generuje vzory pro další?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Určitě generuje vzory, generuje jich relativně málo, ale myslím si, že to je dobře, protože není možné předstírat, že těch vzorů vygeneruje desítky a samozřejmě taky není možné předstírat, že by ten projekt se všude setkávat s otevřenou náručí a s pochopením a je to i logické, že to tak je, protože jsou oblasti, kde obyvatelé mají problémy v soužití s Romy a není to rozhodně jejich chyba, je to chyba těch Romů a tam potom, když Ida přijede, tak často naráží na docela těžkou bariéru, kterou musí překonávat, ale myslím si, že to je právě druhá strana toho projektu, co by měl dokázat přesvědčit i lidi, kteří mají s tímhle etnikem problém, že to lze dělat pozitivně a že to lze dělat dobře a že dokážou udělat něco, co má smysl.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono v tom soužití určitě vždy jde o obě strany a jak třeba tady v tomto případě pomáhá hudba překlenovat ty rozdíly či odbourávat předsudky?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Pomáhá zásadně. Já myslím, že to je nejenom schopnost hudby, byť právě to, že se hrají romské písničky v úpravě pro ansámbl, tam nehraje celá filharmonie, ale jenom několik hudebníků, tak to pomáhá odbourávat bariéru na straně těch romských dětí, ale zároveň i u těch muzikantů, protože mají společnou řeč.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě k tomu, že dnes propukne zahájení 121. sezóny České filharmonie, jaký bude ten zahajovací koncert, pane řediteli?

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Zahajovací koncert bude pestrý, Čajkovského osloví koncert s Joshuou Bellem, americkým virtuosem, a Mahlerova Píseň o zemi s českými, s českým pěvcem Pavlem Černochem a slovinsko-argentinskou pěvkyní Bernarda Fink a samozřejmě s Jiřím Bělohlávkem. Já se vždycky zdráhám zvát na koncert, který je vyprodaný, ale tenhle vysílá stanice ČT Art, takže si to můžu dovolit a Joshua Bell mimochodem také souvisí s tím veřejným prostorem, protože je to houslista, který kdysi ve Washingtonu zkoušel hrát v metru a byl to takový experiment, kolik si vydělá. Tak si vydělal asi 32 dolarů za tři čtvrtě hodině, ale to jenom díky tomu, že ho jedna paní poznala a ta mu dala 20 dolarů.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Co čeká Českou filharmonii v nové sezóně? Jen velmi stručně, prosím.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Koncerty v Praze, z velkých zájezdů ta zmiňovaná Asie podzimní a potom Německo v prosinci a jak už jsem říkal, hlavně sezóna pražská, česká, na kterou se těšíme.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Takové bylo dnešní Jak to vidí s generálním ředitelem České filharmonie Davidem Marečkem. Děkuji vám za návštěvu ve studiu, na shledanou.

David MAREČEK, generální ředitel České filharmonie
--------------------
Děkuji za pozvání. Na shledanou.

Karolína KOUBOVÁ, moderátorka
--------------------
Zítra se budu na vás opět těšit. Mým hostem bude spisovatel Ivan Kraus. Od mikrofonu se loučí Karolína Koubová.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: kko
Spustit audio