Přepis: Jak má vypadat bezpečná jízda - 18. března

21. březen 2011

Hostem páteční poradny byl Pavel Dušánek z autodromu Sosnová. Hovořili jsme na téma bezpečná jízda. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu vás zveme do Centra kurzů bezpečné jízdy, naším hostem je Pavel Dušánek, ředitel Global assistance, Racing Areny Sosnová neboli krátce řečeno Autodromu Sosnová u České Lípy. Dobré dopoledne přeji.

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Dobré dopoledne.

moderátorka
--------------------
Můžete nám představit Centrum kurzů bezpečné jízdy?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak Centrum kurzů bezpečné jízdy působí v závodním areálu, který je znám spíše motoristický veřejnosti, která se zajímá o sport a druhou naší činností je bezpečná jízda komplexně, kdy děláme jednak bezpečnou jízdu pro řidiče, který se chtějí vzdělávat a druhou naší činností je potom, jsou kurzy s možností odpočtu bodů, kdy řidiči si můžou ze své karty odmazat nějaké body, když jsou hříšníky.

moderátorka
--------------------
Možná právě tato činnosti teď zaujala naše posluchače, tato vaše činnost zaujala naše posluchače. Budou chtít vědět další informace. My je pochopitelně přidáme, ale také přidáme informaci, která se týká kontaktního spojení sem k nám do vysílání. Můžete telefonovat své otázky na číslo 22 155 25 25 a nebo můžete také posílat své otázky mailem, máme adresu jejakaje@rozhlas.cz. Pojďme k té první možnosti, k té první činnosti. Vy jste akreditovaných školícím střediskem, který umožňuje odpočet 3 trestných bodů. Za jakých podmínek je to možné?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak řidič musí splnit legislativní věci, co se týče přestupku, který spáchal, nesmí to být závažný trestní přestupky, nesmí mít 6 bodů v kartě řidiče za jakýkoliv přestupek, který potom teďka bude novelizován, ale ta škála je daná. A nesmí mít víc jak 10 bodů v kartě řidiče nasbíraných za dobu předešlou. Nebo 10 můžou a už nesmí mít 11, takhle bych to upřesnil. A ten proces spočívá v tom, že oni se musí přihlásit, vyplnit dotazníky, poslat nám potřebný dokumenty a následně potom se posílá seznam ke schválení, jestli ten řidič je schopný se toho školení zúčastnit a absolvovat ho.

moderátorka
--------------------
Takže zkontrolujete ty podmínky, které musí splňovat, to znamená jde především o to, jestli má platný řidičský průkaz, jestli tedy má jenom nasbírané 3 ty trestné body, to je ta podmínka v podstatě.

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak, jestli má nasbíranej ten počet bodů, který může mít a nemá tam ten přestupek, ten vážný. A tady ten seznam se posílá ke schválení potom na krajský úřad, který nám potom dá potvrzení, že ti účastníci přihlášení můžou absolvovat to školení.

moderátorka
--------------------
Vy je pozvete a co následuje dál?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak samotný školení potom trvá řádově 8 hodin, je rozdělený na 2 části, na teorii a praxi. Při tý teorii se probírají věci, který jsou daný zase zákonem, ta legislativa, ta osnova toho školení je přesně daná, kde se zaměřujeme od věcí na fyziku jízdy až po věci, co se týče hygieny řidiče, přestávkách, odpočinku a těch všech věcích a samozřejmě se tam snažíme i dávat prvky, který jsou pro ty řidiče důležitý, to znamená nějaký technický specifika vozu, nových vozů, elektronických systémů a těchhle všech věcí, který řidiči potřebují k tomu, aby zvládli nové vozy nebo vozy, s kterýma vozí a ty systémy jim ve svý podstatě nejsou vysvětleny třeba při prodeji vozu, aby dokázali s tím vozem jezdit bezpečně.

moderátorka
--------------------
Jsou to i profesionální řidiči, kteří k vám chodí?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
To spektrum je všech řidičů, je to od mladých řidičů po ve svý podstatě seniory, jsou to profesionální řidiči i řidiči víkendoví. Prostě to spektrum je široký, zasahuje to prostě všechny řidiče, všechny věkový skupiny.

moderátorka
--------------------
Jak dlouho tato teoretická část trvá?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Ta teorie trvá řádově 3,5 hodiny a je rozdělená na sekce jako ve škole vyučovací hodiny, pak jsou přestávky a v těch jednotlivých sekcích se probírají ty jednotlivé body, to znamená zaměřujeme se po těch sekcích, to znamená po tý hygieně, teorii jízdy, potom nějaká věc co se týče zákonů, úprav zákonů a tady těch všech věcí, aby se vysvětlilo i ty přestupky, probírají se i ty přestupky, který spáchali, aby se dokázaly ty chyby vysvětlit a proč k tomu došlo a tak dále.

moderátorka
--------------------
To znamená osobní rozhovory i v rámci této teoretické části jsou aktuální?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak ten instruktor, který tam je, je ve svý podstatě i pedagog, ten instruktor, který tam je, je vysokoškolsky vzdělaný, musí splňovat, řekl bych, velmi přísný kritéria ze zákona a samozřejmě i pro nás to musí být člověk, který je profesionálem a je to hlavně učitel, protože on tam není ve nějaký funkci jenom přednášejícího, ale musí diskutovat a musí hlavně ty žáky nebo ty příslušníky toho školení, aby jim dokázal ty věci vysvětlit, takže musí být pedagog a musí ten přístup mít tak, aby je zaujal, protože když se budou nudit a přistoupí k tomu jako nutnosti, že to musej absolvovat, tak to nemá ten výsledek, kterej potřebujem.

moderátorka
--------------------
Píší nějaký závěrečný test?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Ne, je to, to školení je vlastně o účasti, to znamená, že ten řidič se musí zúčastnit a samozřejmě instruktor na základě toho, jak on provádí potom tu následnou praktickou část, tak ji vyhodnocuje a kdyby ten účastník nezvládal ty všechny věci, tak on ho může z toho školení vyřadit samozřejmě. Je to čistě na tom instruktorovi, aby on byl schopný to posoudit.

moderátorka
--------------------
Po té teoretické části následuje část praktická v ten samý den.

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Ano, v ten samý den.

moderátorka
--------------------
Ano. Tak to si řekneme po písničce.

/ Písnička /

moderátorka
--------------------
Dnes je hostem vysílání Pavel Dušánek, ředitel Global Assistance Racing Areny Sosnová, Centra kurzů bezpečné jízdy. My jsme mluvili o možnosti odečíst si 3 trestné body a absolvovat kurz, který pořádáte. Mluvili jsme o teoretické části, po ní následuje i část praktická. Jak probíhá?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Ta praktická část je zase daná tou osnovou, která prostě je nutná a musí se splňovat. Instruktor na začátku tý praktický části si samozřejmě musí zkontrolovat vozy, který s ní absolvují, musí zkontrolovat všechny ty věci, který tam jsou a na základě toho potom postupuje dál.

moderátorka
--------------------
Máme telefonát do vysílání, ptám se do režie? Zatím není, tak já jenom připomenu 22 155 25 25. Jak dlouhá je ta část praktická a co všechno musí konkrétního absolvovat?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak ta praktická zase trvá řádově 3,5 hodiny, zase je rozdělená na různý sekce, aby účastníci měli přestávky a spočívá od základních věcí, jako je správný posez v autě, používání zpětných zrcátek a všech těch věcí, který v tom autě jsou až po to, že ty řidiči musí absolvovat výcvik na speciálních plochách, kde se jim ukazuje, jak případný smyk, který dostanou, zvládnout. Samozřejmě to školení je o tom, aby ten smyk nedostávali, protože smyk je až to, že špatně používám to vozidlo nebo špatně reaguju na ty vzniklý situace, takže prioritně se učí, aby ten smyk nedostali, ale samozřejmě v rámci kurzu je možný nebo je potom to, že se učí i tu krizovou situaci zvládnout.

moderátorka
--------------------
Řeší se třeba i to, jakých přestupků se dopustil ten konkrétní řidič, který se účastní kurzu bezpečné jízdy v souvislosti s odpočtem 3 trestných bodů? I to se zohledňuje?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Nezohledňuje. Ta osnova potom je daná, zohledňuje se jakoby to spektrum účastníků, to znamená i ten pedagog musí rozdělit podle toho jaký mají vůz, to znamená jaký ty řidiči jsou a samozřejmě někdo zvládá tu situaci líp, někdo hůř a musí se tomu věnovat podle toho, jak ten žák k tomu přistupuje.

moderátorka
--------------------
Ano, máme tady dotaz, dobré dopoledne.

Petr, posluchač
--------------------
Dobrý den, tady posluchač Petr. Já bysem měl dotaz, je mi 20, mám rychlý auto a dejme tomu, že adrenalinově chci jezdit rychleji nebo líbí se mi to. To znamená, že pán mě přesvědčí, že si mám koupit Favorita a jezdit třeba 50? Nebo k čemu slouží ten výcvik?

moderátorka
--------------------
Ano, dobře, děkujeme. A my se tímto dostáváme k té druhé možnosti, kterou můžeme zvolit my všichni kteří chceme se naučit jezdit v extrémních situacích, neumíme jezdit v extrémních situacích, neumíme jezdit na sněhu, na ledu a podobně, za zhoršených klimatických podmínek. Tak co mě čeká v rámci takových kurzů bezpečné jízdy?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak my nebudeme nikoho přesvědčovat, aby si kupoval lacinější auto ani nebudeme ho k tomu nutit, nicméně jde o to, že když si koupí vůz, který je výkonnější, tak by měl absolvovat jakýsi vzdělávání k tomu, jestli ten vůz vůbec umí používat, protože to není o tom, my nechceme nikoho učit jezdit rychle, protože prostě jednak zákony jsou daný, rychlosti jsou daný, a to není naším cílem, ale cílem je to, aby když si pán koupí rychlý auto, tak ho uměl ovládat. A ovládat ho do tý míry, aby nedošlo k těm krizovým situacím, takže naším úkolem je to, aby ti řidiči uměli ovládat to vozidlo a ty řidiči byli na stejné úrovni, jako je úroveň toho vozu, to znamená, že on musí vědět, jak to vozidlo ovládat.

moderátorka
--------------------
Čili ten náš posluchač si může právě na těch vašich místech zkusit rychlou jízdu, prudkou jízdu, aby viděl, co to jeho auto udělá v daném okamžiku na té výcvikové ploše.

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Přesně tak. Je to to, že spolupracujeme samozřejmě s ministerstvem dopravy, s oddělením BESIP a tam implementujeme věci, který jsou potřeba na tu cílovou skupinu, to znamená na řidiče a potom podle věku, podle vozu a ve svý podstatě je to o tom, že když si člověk ve 20 koupí rychlý vůz, tak aby s tím vozem nejezdil tak, jak si myslí, ale je potřeba, aby jezdil podle platných zákonů a samozřejmě jezdil tak, jak to vozidlo vyžaduje, to znamená aby věděl, kdy má brzdit a tak dále.

moderátorka
--------------------
Jaké situace simuluje výcviková plocha?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak simuluje ztížený klimatický, to znamená na úrovni ledu, kdy to už je ta situace, kdy to vozidlo je strašně špatně ovladatelný, ale jsou tam i plochy, který jsou, simulují mokrý asfalt, to jsou věci prostě, kdy se stane, že v létě začne pršet a stává se to, ten asfalt, kluzkým a to jsou věci, který prostě je potřeba těm řidičům ukázat, aby si tu krizi zkusili tam, kde jsou bezpečný zóny a ne na silnici, kde mají prostě ten svůj jízdní pruh a řidiče okolo, aby neriskovaly ty životy svých, ale i ty ostatní.

moderátorka
--------------------
Řidič je v autě sám nebo s instruktorem?

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Řidič je sám, před výcvikem dostane vysílačku do vozu, aby byli ve spojení a instruktor ho ve svý podstatě přes tu vysílačku nebo všechny ty účastníky navádí, co mají provádět a zároveň řeší s nima tu situaci, když projedou tu zatáčku, aby jim řekl, co udělali špatně, to všechno on ve svý podstatě musí zvládat podle toho, těch signálů, to jsou brzdový světla a tak dále, který mu říkají, co ten řidič udělal špatně a nebo dobře.

moderátorka
--------------------
Ještě úplně na konec webové stránky, na kterých můžeme získat další informace.

Pavel DUŠÁNEK, ředitel Global Assistance Racing Areny Autodromu Sosnová
--------------------
Tak jsou to kurzybezpecnejizdy.cz, kde jsou i ty kurzy pro mladý řidiče, pro řidiče s možností odpočtu bodů a zároveň i to představení toho Centra kurzů bezpečné jízdy.

moderátorka
--------------------
Děkujeme za informace.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.

František Novotný, moderátor

setkani_2100x1400.jpg

Setkání s Karlem Čapkem

Koupit

Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.