Přepis: Investovat či neinvestovat do umění? - 11. května
Ve středeční poradně nám Světlana Rysková položila otázku: "Je výhodné investovat do umění?" Samozřejmě, že nás "v tom nenechala" a poradila, jak se rozhodnout. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)
moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední Rodinné finance se Světlanou Ryskovou a dnešní téma je Jak investovat, či neinvestovat do umění. Přeji vám hezké dopoledne, paní Světlano.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Dobré dopoledne.
moderátorka
--------------------
Paní Světlano, představme si, že nás poslouchají lidé, kteří mají určitou finanční částku, kterou by rádi do něčeho uložili, nechce se jim to dávat na účet, kde to úročení není příliš slavné, do nějakých her na burze a investic se zrovna nehrnou. Doporučila byste právě jim normálním drobným střadatelům koupit si třeba nějakou grafiku, plastiku, olej.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Určitě ano. Určitě ano, ale je tady jedna podmínka veliká. Samozřejmě, když někdo chce investovat do umění, tak o tom musí něco vědět a musí k tomu mít nějaký vztah, protože je to investice tak trošku zvláštní. Ona nás ale za to odmění, protože investujeme do věcí krásných, kterými se pak můžeme obklopit a můžeme si jich užívat každý den. Když budeme investovat do akcie nebo dáme peníze do banky, tak je tam sice máme, ale vlastně jsou virtuální, vůbec je nevidíme a nic z toho nemáme v tom každodenním životě. A samozřejmě umění je specifické i v tom, že se musíme na tom trhu umět pohybovat. Musíme o tom něco vědět, abychom koupili dobrou věc, kvalitní věc za dobrou cenu, abychom se vyhnuli tomu, že koupíme padělek, nebo dokonce kopii, což je celkem běžné a můžeme na to narazit i na českém trhu. Těch padělatelských afér už tady bylo celá řada. No, a za to dostaneme tu odměnu, že můžeme krásně strávit čas tím, že navštěvujeme výstavy, galerie, můžeme si vyslechnout přednášky o umění, setkáváme se s umělci, kteří častokrát na těch výstavách bývají přítomni. Čili ten náš život vlastně to investování i obohatí.
moderátorka
--------------------
Na druhou stranu pokud se rozhodneme investovat do prověřených autorů, pokud se rozhodneme, že si koupíme Špálu, Fillu, tak to znamená, že nejsme drobní střadatelé, to už jsme skutečně velcí investoři. Pokud tedy můžeme my investovat, tak můžeme investovat třeba do někoho současného, u koho to vypadá, že ta jeho kredibilita poroste a je to vlastně jakoby naše perspektivní investice. Ale i ta může být velmi nejistá. S kým se radit?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Určitě, určitě. Jednak já bych chtěla se vrátit k těm slavným jménům a k těm drahým jménům. My se většinou z tisku dozvídáme o tom, jaký obraz za kolik milionů se vydražil, ale málo se hovoří o tom, že se dají pořídit například grafika nebo umělecká fotografie, která je dnes velmi módní. Skutečně za sto korun nebo tisícikoruny. Pokud budeme hledat, obejdeme galerie, antikvariáty, budeme se tím zabývat, můžeme skutečně investovat i tyto drobné částky a mít doma třeba sbírku soudobé grafiky. To může být velice hezké a zároveň v tom máme dobře uložené peníze. A to, na co vy jste narazila, soudobé umění určitě ano, současní umělci, absolventi vysokých škol dnes pořádají spoustu výstav, je možné se tam porozhlédnout a pokud máme na to, jak se říká, čich, anebo máme někoho, kdo nám dobře poradí, dozvíme se, že například některá galerie, galerista projevuje už zájem o toho mladého umělce a je tam tedy určitý růstový potenciál, dá se předpokládat, že bude vystavovat, prodávat a tak dále, tak skutečně můžeme i za několik tisíc korun nakoupit, nakoupit obraz, který se nám i v krátké době může zhodnotit.
moderátorka
--------------------
Jak poznáme, že nějaký současný autor je perspektivní do budoucna.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
To je velice těžké poznat, ale existují dneska už galerie, které se na tyto mladé specializují a pokud budeme ve spojení s takovou galerií, budeme tam chodit pravidelně, seznámíme se s jejím majitelem, většina těchto galerií pořádá i různé autorské výstavy, večery a podobně, tak skutečně můžeme také nasáknout tou atmosférou a může se stát, že si vytříbíme tedy ten vkus tak, že, že dokážeme sami vsadit na toho autora. Anebo se spolehneme na to, že ten galerista má dobrý čich a že když on vsadil a my půjdeme tedy s ním, tak že se nám ta investice vyplatí.
moderátorka
--------------------
Jak odhadujete horizont, do kdy se ta investice, řekněme, vyplatí. To znamená, že si koupím nějaké, nějakou buď kolekci, nebo konkrétní soudobé dílo, na jak, jak dlouho na něj nesmím sáhnout.
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
To je v umění velice těžké, protože ten trh s uměním podléhá módním vlivům a trendům. Něco se líbí, někteří autoři se líbí dnes a ti kupující za ně ochotni zaplatit vysoké částky, ale třeba za pět, za deset let přijde do módy jiný autor a my máme dnes třeba zrovna toho, který za 10 let nebude tak dobře prodejný. Takže dá se to těžké říct. Samozřejmě jsou ta zaručená jména, do kterých se investuje, ale to jsou poměrně vysoké položky potom investiční. No, a pokud budeme investovat do mladého perspektivního, tam se nám to skutečně může vrátit velice rychle. Ale velice rychle se to dílo může zhodnotit i v takových jako ne příliš, takových spíš tragických momentech, například když ten umělec zemře. Tady je jasné, že to jeho dílo je uzavřené, že on už nic dalšího nevytvoří a pokud my máme jeho práce, tak my máme možnost třeba v tomto okamžiku je na ten trh dát a můžeme za ně získat dobrou cenu.
moderátorka
--------------------
Ceny umění tentokrát v této době opravdu lámou rekordy. Částky, za které se vydražily Kupkovy obrazy nebo obrazy Toyen jsou skutečně astronomické. Myslíte si, že vlastně ještě máme šanci, když bychom si takovýto obraz koupili, dostat ty peníze jednou zpět, ba co víc, je navýšit?
Světlana RYSKOVÁ, ekonomická publicistka
--------------------
Je to velice složité, protože musíme si uvědomit, že vlastně to investování do umění je spojeno i s určitými náklady. My většinou si přečteme tu cenu, za kterou byl ten obraz vydražen, ale my si k tomu musíme připočíst ještě tak 15 až 20 procent, co ten kupující zaplatí buď galerii, anebo aukční síni, to je ta marže. A když to bude chtít prodat, tak stejnou částku zase bude muset prodat, zaplatit při tom prodeji. Čili pokud se to dílo nezhodnotí o těch 30, 40 až 50 procent, tak vlastně nám nepřináší žádný výnos ta investice. Čili ještě je tam potřeba samozřejmě počítat s tím, že to dílo je potřeba ošetřovat, pravděpodobně pojistit a tak dále. Čili s tím musíme počítat, když kupujeme, když bychom si tedy chtěli koupit tato nákladná díla. A skutečně je otázka, jestli tam je ještě nějaký velký růstový potenciál a u kterých z těch malířů.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.