Přepis: Internetové obchody - 11.10.

12. říjen 2010

V Poradně pro spotřebitele jsme se věnovali nákupu zboží na internetu. Hostem byla Lucie Luňáčková ze společnosti Spotebitel.cz.



Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A my si teď budeme povídat o internetových obchodech. Hostem je Lucie Luňáčková ze serveru Spotřebitel.cz. Vítejte. Dobrý den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Příjemné dopoledne.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Stále častěji využíváme k nákupům právě internetové obchody. Je to jistě pohodlnější, časově nesrovnatelně méně náročné a v mnoha případech i levnější. Jenomže kromě těch výhod nakupování na dálku přináší i jistá rizika. Jaká konkrétně?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Nákup na Internetu je specifický, protože prodávající sice uskutečňuje úkony ze své provozovny, nicméně my se s ním nikdy nesetkáme, maximálně až při převzetí zboží a tedy...
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Upřímně řečeno, někdy je to lepší, ale jenom taková vsuvka.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
To je možný. Právě v momentě, kdy uskutečňujeme objednávku, tak je to často bez toho, aniž bychom si zboží mohli prohlédnout. A musíme takhle slepě někomu důvěřovat na dálku. Takže v tom je asi to největší riziko.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak je to s možností vrátit prodávajícímu jakékoliv zboží, tedy koupené přes Internet, bez udání důvodu?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Tak právě tím, že vlastně se musíme tedy tomu prodávajícímu důvěřovat a nemáme často možnost si zboží předem vyzkoušet, tak ochrana spotřebitele je v těchto případech vzhledem k většímu riziku rozsáhlejší a dává nám možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů vlastně od převzetí zboží.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
To se asi nehezky poslouchá právě těm, kteří provozují internetové obchody. Jaké oni mají možnosti odepřít třeba přijetí toho vraceného zboží, v jakém případě?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
No, oni moc možností nemají. Vlastně je to takové složité, že někdy se snaží nám vlastně vymluvit to, že..., nebo namluvit, že pokud nevrátíme zboží nepoužité a v originálním obalu, neporušeném obale, tak vlastně nám to zboží nazpátek nepřijmou. Nicméně ten zákon nám tuto možnost garantuje a oni nám mohou maximálně strhnout částku z té ceny, pokud třeba bychom to zboží odevzdali nekompletní, nebo by bylo nějakým způsobem poškozené.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
V jaké lhůtě nám prodávající musí vrátit peníze?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Má povinnost nám vrátit peníze do 30 dnů.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Pokud se tak nestane?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Pokud se tak nestane, tak bysme je měli v první řadě zaurgovat a v konečném nějakém posledním kroku se případně soudit a ty peníze vymáhat.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
V jakém případě, nebo jak je to, když si výrobek sice objednáme přes Internet, ale vyzvedneme a zaplatíme ho přímo v kamenné prodejně, už mnohé internetové obchody právě takové prodejny mají. Vztahuje se na nás také ta 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
S tímto se často setkáváme a tady vždycky je důležité, zda vlastně k uzavření té smlouvy došlo přes Internet. A ta smlouva je uzavřená přes Internet, pokud vlastně s prodávajícím byla, nebo pokud prodávajícímu byla doručena závazná objednávka. Takže pokud to, že jsme to zboží zakoupili přes Internet, bylo závazné, tak v ten moment my můžeme odstoupit od smlouvy i v případě, že si to zboží jdeme pouze na tu kamennou prodejnu nebo do té provozovny vyzvednout. V momentě, kdy by to byla jenom určitá nezávazná objednávka nebo rezervace zboží a my bychom si pro něj došli na tu pobočku a tu smlouvu bychom de facto uzavřeli na místě, tak pak právo na 14denní odstoupení od smlouvy nemáme.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak to je jeden z těch případů, kdy nemáme tedy právo na odstoupení od smlouvy. Kdy ještě? Pokud to tedy v té smlouvě není úplně jasně uzavřeno, nebo stanoveno, že tady ta lhůta běží.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže pokud něco koupíme prostředkem komunikace na dálku, to znamená prostřednictvím Internetu, tak zpravidla to právo na odstoupení od smlouvy máme, ale jak jste zmínil, existují i výjimky a například nelze odstoupit od smluv, které jsou na poskytování služeb, pokud se s jejich plněním začne s naším souhlasem ještě před uplynutím té 14denní lhůty, nebo pokud se jedná o dodávku zboží a služeb, jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu nezávisle na vůli dodavatele, nebo na dodávku zboží upravovaného podle našeho přání pro naši osobu, nebo na zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání. Stejně tak se to týká časopisů, novin, periodik, anebo digitálních nosičů, audio a videonahrávek, pokud jsme porušili jejich originální obal.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jak je to s reklamacemi při online nákupech?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Vlastně jsou naprosto stejná pravidla, jako pokud koupíme zboží v kamenné prodejně. Většinou je to spotřební zboží, máme na něj 24měsíční záruku a stejná pravidla vlastně máme, i pokud toto zboží koupíme na Internetu. Takže pokud například něco koupíme, přijde nám, zjistíme, že je to nefunkční, tak můžeme zvážit jednak teda odstoupení od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, anebo že zboží reklamujeme klasicky.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
A úhrada nákladů, které jsou spojeny s reklamací?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže úhrada nákladů spojených s reklamací je také řešena občanským zákoníkem. Spočívá v tom, že v případě, že se ukáže, že vlastně jsme v právu a reklamace by nám měla být uznána, tak prodávající nám je povinen uhradit náklady nutné k vyřízení reklamace. To slovíčko nutné je velice důležité. Nemůžeme si například nárokovat vrácení nákladů na taxík, pokud jsme zboží jeli vrátit tedy taxi službou, přičemž jsme je třeba mohli poslat poštou. Takže tohle to je důležité.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ukazuje se, že někdy bývá cenově výhodné nakupovat přes Internet i v zámoří. Jaká jsou úskalí takových nákupů?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Takže je důležité si uvědomit, že pokud zboží kupujeme v zahraničí, tak není vlastně, jednak je to pro nás trošičku rizikovější, hůř se pak domáháme svých práv a často se můžeme setkat i s tím, že vlastně ta zahraniční legislativa je jiná. Takže to právo třeba například na odstoupení od smlouvy bychom mít nemuseli. Takže to nám garantují naše české zákony. A vlastně co se týče nákupu v Evropské unii, tak tam je evropská směrnice, která je aplikovaná v těch jednotlivých zemích, a ta práva jsou hodně podobná, takže tam určitou garanci máme, ale pokud kupujeme něco mimo Evropskou unii, tak tam už to právo mít nemusíme.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Konstatuje Lucie Luňáčková ze serveru Spotřebitel.cz. Máte-li otázky, co se týče právě nákupu, prodeje přes Internet, můžete je volat do Spotřebitelské poradny na čísla 221552525, anebo 221552424.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak to byl Tom Jones, který teď předává slovo Lucii Luňáčkové ze Spotřebitel.cz. Máme prvního volajícího. Připomínám, že dnes mluvíme o nakupování v internetových obchodech. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady posluchač Jaroslav z Prahy. Já jsem teda asi chronický nakupovač internetový, už si nechávám posílat i potraviny, abych nemusel stávat fronty s košíkem v krámě, ale bál jsem se vždycky nakupovat v zahraničí, jak tady paní mluvila. Porušil jsem to, objednal jsem si z Francie videokameru. Nejenže byla levnější, ale ještě mi poslali k tomu tři kazetky zdarma. Takže neskonale dobrá zkušenost s nakupováním v zahraničí.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Takže to je vaše konstatování, vaše zkušenost, Jaroslave. Nemáte žádnou otázku?
posluchač
--------------------
Velké plus a děkuji za pořad.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Mějte se hezky, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Na slyšenou. Přesně, jak říkal posluchač. Já bych se těch nákupů, které jsou v rámci Evropské unie, až tak nebála. A určitě co je dobré, tak se dívat na Internet a číst recenze, protože ne vždycky nejlevnější může být to nejlepší a je to dobré se podívat, jaký ten daný internetový obchod, ve kterém chceme uskutečnit náš nákup, jaké má reference od jiných vlastně zákazníků. Takže to je určité vodítko k tomu, jak minimalizovat riziko.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Faktem je, že mnohé ty nákupy přes Internet, a může to být i na domácí půdě, ale zejména v zahraničí, jsou nesrovnatelně lacinější. Máte přehled, třeba o kolik procent se liší ceny v kamenných a internetových obchodech? Ono je to samozřejmě asi, to záleží na sortimentu.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
My jsme tento průzkum nedělali, ale přesně jak říkáte, někdy ty ceny, nebo rozdíly v cenách jsou veliké a je to, záleží podle sortimentu.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
221552525, anebo 2424 na konci. To jsou telefonní čísla, na kterých Lucie Luňáčková odpovídá na vaše otázky ohledně nákupu na Internetu. Vítám dalšího volajícího, dobrý den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, tady Petr, Středočeský kraj. Mám takovou otázku. Jsem až mile překvapen, že tam ten pan volající z Prahy tak byl spokojený s dodávkou z Francie. Já taktéž jsem objednával i z Německa kočárek a tak dále. Je to fantastické. Ale mám jeden dotaz. Pokud se jedná o nákupy tady v tuzemsku, mě úplně děsí poštovné. To je opravdu, já jsem invalida na vozíčku a rád bych si koupil nějaké drobnosti, které by mi usnadnily život, a bohužel mě to odstrašuje, zkrátka ta dobírka, nebo platba za poštovné.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Máte pravdu.
posluchač
--------------------
Někdy přesahuje hodnotu nakoupeného zboží. Děkuji.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
My děkujeme také, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Máte pravdu, někdy právě ta cena toho poštovného a balného je poměrně vysoká, takže záleží na tom daném internetovém obchodě a musíme, pokud se vlastně chystáme uskutečnit nákup, tak zvážit i tyto náklady. A je pak dobré třeba objednat několik věcí najednou, abychom to poštovné minimalizovali, že když se nám to rozloží vlastně do více toho zboží, tak je to pak levnější.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Jsou obchody, které samozřejmě nabízejí už od určité částky dopravu zdarma a tak dále, a také záleží na způsobu, ale pán říkal, že má určitá omezení. Ale jinak můžeme volit způsob, jak převzít to zboží. Nemusí to být nutně poštou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Přesně tak. Jsou tam ty varianty. Jednak převzetí osobní vlastně na prodejně, potom je to klasickou Českou poštou, anebo nějakou speciální doručovací službou. Různé obchody nabízí různé služby a je důležité vždycky porovnávat nejenom cenu toho zboží, ale i cenu těch dodatečných nákladů.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Pojďme k další otázce. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Svobodová. Prosím vás, my máme problém s holícím strojkem, který si můj syn objednal přes Internet. Holící strojek byl v pořádku, ale po dvou měsících se mu prodřela planžeta a protože tam je napsáno, že planžeta je spotřební zboží, že se to nereklamuje, tak prostě jsme ji sháněli. Není v celým světě, není ani v Americe. A teď teda jsme přikročili k reklamaci a ta reklamace se nám strašně pomalu vyřizuje. Jestli máme nárok na, když to prostě není k sehnání ten díl, tak ten přístroj je k ničemu, že jo, jestli máme nárok na tu reklamaci, aby nám vrátili třeba peníze, protože ta planžeta k sehnání není nikde.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
No, takže tady je to takový zvláštní případ. Každopádně na kompletní výrobek je záruční doba 24 měsíců a vždycky se posuzuje, vlastně někdy ta životnost toho výrobku může být kratší, ale musí být jakoby obvyklá. A vy byste mohla zkusit, nebo mohli byste zkusit uplatnit podle paragrafu 616 občanského zákoníku takzvaný rozpor s kupní smlouvou. To znamená, má věc má mít vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé. A u toho holícího strojku je obvyklé, že by vlastně nám měl sloužit minimálně tedy po tu dobu té záruční doby. A pokud tedy ta planžeta se takhle rychle opotřebovala a nemůžete sehnat jakoby jinou, nebo je to nedostupné, tak vlastně tím není splněná tato podmínka. Takže zkuste se obrátit na toho prodávajícího, zkuste uplatnit paragraf 616 občanského zákoníku. Jinak nevím, jaké přesně má mít, nebo jaké obvyklé opotřebení těch planžet, protože holících strojcích se nevyznám, ale můžete to zkusit kdyžtak i konzultovat s nějakým odborníkem.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Je tu další hovor. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Martina z Pardubic.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Nakoupili jsme přes Internet notebook, po roce fungování bezproblémového se nám začal vlastně kazit. Reklamovali jsme to celkem pětkrát a chtěli jsme odstoupit od kupní smlouvy. Bohužel ten internetový obchod přestal fungovat, takže v tuto chvíli nemáme ani notebook a nemáme ani peníze. Jak máme postupovat? Protože ten internetový obchod nefunguje, tak co dělat?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Jo, takže vy jste jej zaslali do toho internetového obchodu, ten...?
posluchačka
--------------------
Ne, my jsme zaslali do opravny, která měla nějakou spolupráci s tím obchodem. A pak když jsme chtěli vlastně vrátit peníze, tak nemůžeme se kontaktovat na ten obchod, protože nefunguje.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Tak tady bych kdyžtak doporučila obrátit se na příslušný živnostenský úřad, protože vlastně podnikatelský subjekt, který zaniká, tak má povinnost na živnostenském úřadě nahlásit nástupce, který pak bude nadále vlastně řešit odpovědnost za vady výrobků místo něj. Takže zkuste se podívat na Internet. Podle identifikačního čísla byste měli vlastně zjistit, pod který živnostenský úřad ten daný internetový obchod spadá. A zkuste se informovat tam.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak máme tady zřejmě už kvůli času poslední dotaz telefonický. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Můžu?
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Ano, povídejte.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Ano, my vás posloucháme.
posluchačka
--------------------
Prosím vás, sice to jsou už dva roky, víc, ale pro další kupující jako výstraha volám. Koupila jsem odšťavňovač od firmy PROFIS MB, s. r. o., to bylo roku 2008, a ten odšťavňovač tekl hned na začátku, tak jsem jim telefonoval, jestli jim ho můžu poslat. Ne, oni mají opravovnu ve Vraném. Tak jsem tam odvezla, ležel tam měsíc, vrátili, že to neteče. No, tak jsem, to bylo minulý rok. A potom jsem myslela, že neteče, dovezla jsem domů, teklo to, ale už jsem říkala, už jsem stará, na to nemůžu s nimi, nemám ani nervy, ani prostě chuť, no, tak přišla jsem o těch 325 korun. Takže lidi by měli dávat velký pozor. Tam prostě nechtěli se mnou mluvit v tom PROFISU.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Jasně. To jsou taky případy, se kterými se setkáváme. Tady bych jenom dala jednu takovou radu. V momentě, kdy si jdeme vyzvednout zboží, které by mělo být tedy po reklamaci opravené, a zjistíme, že ta závada stále přetrvává, tak vlastně reklamace nebyla vyřízena, protože na vyřízení reklamace má prodávající lhůtu 30 dnů a spočívá v tom, že nejenomže reklamaci prošetří, ale i tu závadu odstraní. A vlastně pokud on to nestihne v té lhůtě 30 dnů, tak máme nárok na odstoupení od smlouvy. Takže pokud se s tím někdy setkáte, tak vlastně trvejte na tom, že reklamace nebyla vyřízena. A pokud to prodávající i dodatečně nestihne vlastně odstranit v té lhůtě 30 dnů, tak můžete požadovat vrácení kupní ceny.
Vladimír KROC, moderátor
--------------------
Tak to byla poslední rada Lucie Luňáčkové, tedy pro tuto chvíli, ze serveru Spotřebitel.cz. Ona bude dál odpovídat na vaše případné dotazy, pokud je budete směřovat na Internet na www.rozhlas.cz/praha. Díky, mějte se hezky, na shledanou.
Lucie LUŇÁČKOVÁ, server Spotřebitel.cz
--------------------
Taky se mějte hezky, na slyšenou.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.