Přepis: Bankrot cestovní kanceláře před dovolenou - 6. července

7. červenec 2011

Ve sváteční poradně Dvojky nám ekonomická publicistka Světlana Rysková radila co dělat, když se dozvíme, že naše cestovní kancelář, např. den před odjezdem na dovolenou, vyhlásila bankrot. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
Hostem Dvojky Českého rozhlasu je Světlana Rysková, dobré dopoledne.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Dobré dopoledne.

moderátorka
--------------------
A my se zaměříme na rodinné finance, protože ty nás mohou pěkně potrápit, pokud se chystáme na dovolenou a den před odjezdem se dozvíme, že se žádná neuskuteční a peníze dostaneme třeba od pojišťovny až za půl roku. Tak to je docela velká díra v rodinném rozpočtu. Tak abychom i předešli některým problémům, které mohou v souvislosti právě s krachem cestovních kanceláří předejít, proto mám pro vás spoustu otázek na toto téma. Právě včera se v médiích objevila informace o tom, že další cestovní kancelář u nás musela ukončit svou činnost. Jaké bývají nejčastější důvody.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
No, tak každý rok několik cestovních kanceláří neustojí, jak se říká, tu sezónu. My jsme to tady zrovna o tom hovořili před 14 dny, že i letos určitě některé cestovní kanceláře neodhadnou své možnosti. Letos je to hodně dáno tím, že došlo k nepokojům v Egyptě. To znamená, část klientů tuto destinaci stáhla, nechtěli tam jet. Cestovní kanceláře většinou mívají kapacity nasmlouvané skutečně rok dopředu, takže oni s tím pak už těžko mohou něco dělat, buď přijdou na trh s velkými slevami a snaží se tam přece jenom ty kapacity doobsadit, anebo to vůbec neustojí. Podobným problémem je Řecko, zatímco jedni to Řecko vyhledávají, protože tvrdí, že je tam levně, další se chtějí vyhnout například nepříjemnostem s opožděným odletem kvůli stávkám a vypověděli třeba smlouvy nebo si ani to Řecko nekoupili. To znamená, zase cestovní kancelář orientovaná na to Řecko nemůže s tím počítat rok dopředu a skutečně se může stát, že špatně odhadne ty nasmlouvané kapacity a doplatí na to.

moderátorka
--------------------
Právě ta cestovní kancelář, co ukončila svou činnost, byla zaměřená, jak jsem si přečetla, na Řecko, ale také Turecko, což je zase teď momentálně oblíbená, velmi oblíbená destinace, která, jak se zdá, těží z té situace, která momentálně v tomto směru je. Je to špatný ekonomický odhad té cestovní kanceláře. Přece jenom vždy se asi musí počítat s tím, že mohou nastat nějaké nenadálé okolnosti, že si berou velká sousta cestovní kanceláře.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Já bych to neřekla, já bych neřekla, že si berou velká sousta, je to prostě, oni nejsou schopni rok dopředu odhadnout, co se v té zemi nebo v té destinaci stane. Nemusí jít jenom o politické, ekonomické nepokoje, může jít o přírodní různé katastrofy, záplavy a podobné. Čili ta cestovní kancelář to nemůže odhadnout dopředu a proto právě existuje to pojištění proti krachu, proto je nařízeno zákonem, že cestovní kanceláře se musejí pojistit proti krachu. To je vlastně taková určitá pojistka pro ně a samozřejmě pro jejich klienty, že když i něco takového neodhadnutelného se stane, tak vlastně ten klient není tolik poškozen.

moderátorka
--------------------
Ta situace u nás se asi v tomto směru už hodně stabilizovala, protože dříve, pokud došlo ke krachu cestovní kanceláře, tak se řešila spousta složitých situací, jak dostat třeba české turisty domů a dnes už se běžně oznámí, že je samozřejmě pojištěna cestovní kancelář, že všechno proběhne v pořádku, že prostě díky finančním prostředkům právě od pojišťoven se dostanou do republiky. Tak to je taková už ta normální situace, která konečně u nás nastala.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To už je naštěstí normální situace, samozřejmě pokud jde o pojištěnou instituci. Pokud prodává zájezd cestovní kancelář, musí být ze zákona pojištěna a pak skutečně pro pojišťovnu je prvořadým úkolem dostat klienty krachující cestovní kanceláře zpět domů. To je první, co ta pojišťovna musí udělat. Na druhém místě už je potom výplata těch kompenzací.

moderátorka
--------------------
U nás si hodně lidí kupuje zájezdy také v Německu, jezdí s německými cestovními kancelářemi. Je to jistější?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Tam je to totéž. Taky musí být pojištěny proti krachu cestovní kanceláře.

moderátorka
--------------------
Tam je trošku možná problém někdy s tou komunikací.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Určitě tam je, protože i třeba delegáti, kteří jsou v místech pobytu, většinou hovoří pouze německy, takže pokud český turista neumí německy, tak pro něj může být trošku komunikační problém dozvědět se například, že ta cestovní kanceláře zkrachovala a jak se bude postupovat.

moderátorka
--------------------
U nás prodávají cestovní zájezdy cestovní kanceláře, to jsou takové ty většinou, zdá se, kamenné obchody nebo už takové zavedené instituce některé. Pak také cestovní agentury, pak různí zprostředkovatelé, pak také vlastně na internetu můžeme si koupit zájezd. Tak jak v tomto směru se máme orientovat, pokud chceme mít jistotu, že bude všechno v pořádku.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
My vlastně vždycky na každou cestu musíme mít smlouvu s tou institucí, která ten zájezd organizuje. A jestli nám to prodává nějaký zprostředkovatel, to není důležité. Důležité je, kdo je na té smlouvě jako náš partner smluvní, jako nás tedy klienta. A to by měla být ta cestovní kancelář a tam je název, obchodní jméno té kanceláře, sídlo a tak dále. A musí tam být samozřejmě také uvedeno, že ten subjekt, který nám ten zájezd prodává, bude ho pro nás organizovat, je pojištěn proti krachu.

moderátorka
--------------------
Tak to je zásadní informace. Ta by nám nikdy neměla ujít.

moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu radí Světlana Rysková, jak si poradit v případě krachu cestovní kanceláře. Pokud se o krachu cestovky dozvíme před odjezdem na dovolenou, co máme dělat.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Tak jsme v jednodušší situaci samozřejmě, protože můžeme požádat pojišťovnu o kompenzaci, máme na to klid, můžeme do té pojišťovny zavolat nebo se podívat na webové stránky, tam většinou bývají formuláře hlášení pojistné události. Přiložíme potom ověřenou kopii té cestovní smlouvy a přiložíme doklad o zaplacení té části zájezdu, to znamená, pokud jsme zálohu zaplatili, žádáme vrácení zálohy, pokud celý zájezd, žádáme zaplacení celého zájezdu, no, a pojišťovna vlastně do půl roku nám ty peníze vrátí.

moderátorka
--------------------
To je dlouhá doba poměrně.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To je dlouhá doba, jenomže tam jde o to, že vlastně když ta cestovní kancelář zkrachuje, tak se nejdřív musí udělat taková, dalo by se říct, inventura, to znamená, zjistit všechny ty pohledávky a zjistit taky, jestli to pojištění na to stačí, protože pojištěno je zhruba 30 procent obratů té cestovní kanceláře, takže do té výše se vlastně kryjí ty pohledávky a v první řadě se ale musí dopravit ti klienti, kteří už někde jsou, domů a z toho zbytku se vlastně pokryjí vlastně ty pohledávky těch ostatních klientů. Většinou, pokud zkrachovaly cestovní kanceláře, tak pojišťovny vyplácely sto procent, ale byly případy, kdy vyplatily třeba jenom 90 procent, protože ta pojistka na to všechno nestačila prostě.

moderátorka
--------------------
Víte o tom, jak se třeba ke klientům dostane na dovolené informace o tom, že ta cestovní kancelář, která pořádala jejich zájezd, ukončila činnost?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
No, tak víte co, pokud je to solidní cestovní kancelář, má tam delegáta nebo někoho, kdo tam o ty klienty pečuje, tak většinou jim to sdělí. Je to také v zájmu té cestovní kanceláře, aby všechno proběhlo v pořádku. Samozřejmě se o tom dozví pojišťovna, u které je ta zkrachovalá cestovní kancelář pojištěna a ta pojišťovna by potom samozřejmě přebírala také odpovědnost, takže může kontaktovat ty klienty i pojišťovna a sdělit jim, jakým způsobem je například dopraví zpět domů.

moderátorka
--------------------
Čili ta komunikace už v tomto případě docela velkou nepříjemnosti na té dovolené, protože vy během toho pobytu budete muset řešit věci, jak se, a věci návratu domů, případně, já nevím, prodloužení té dovolené. Tak většinou to tedy bývá ta pojišťovna, která zkontaktuje účastníky zájezdu?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano. Já tady mám doporučení takové, které při vlastně příležitosti krachu asi druhé cestovní kanceláře letos vydal pan Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur a on doporučuje, aby ti klienti, pokud se to nějakou cestou dozvědí, oni se to mohou dozvědět třeba i od svých rodinných příslušníků doma, protože jim prostě zavolají nebo pošlou zprávu, že ta cestovka zkrachovala, tak aby byli oni, kdo budou iniciativní a hned se začali vyptávat, jak to bude, oni mají, všichni mají v cestovní smlouvě, u které pojišťovny je ta cestovní kancelář pojištěna a je tam i kontakt, takže oni mohou zavolat, poslat SMS, poslal mail, pokud mají možnost a dotazovat se, jak to tedy bude.

moderátorka
--------------------
Kdo v tom okamžiku i na tom zájezdu víceméně řídí vůbec teda ten odjezd a návrat do České republiky. Jsou to takové otázky, které jsou velmi praktické, ale v dané situaci, protože tam je těch lidí více, anebo to může být i jeden člověk v tom hotelu, který vlastně je účastníkem zájezdu.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Anebo mohou být také roztroušeni, jako je to například. Ano, tam už to musí řídit ta pojišťovna, protože ona vlastně potom zajišťuje odlet těch lidí, to znamená, ona musí zajistit buď dopravu nějakými náhradními lety, musí ty klienty zkrachovalé cestovní kanceláře rozmístit do těch letů, čili ona si to už musí ta pojišťovna zmanagovat sama, protože ona za to od té chvíle krachu nese odpovědnost.

moderátorka
--------------------
Teď samozřejmě může dojít k situaci, kdy z nějakého důvodu ten plánovaný let se neuskuteční, protože je odložen z důvodu právě toho, že cestovní kancelář není solventní a oni si třeba určitým způsobem chtějí prověřovat nějaké věci, kontaktují pojišťovnu a podobně. A vy potom musíte zůstat třeba o den, o dva déle v hotelu. Jak je to potom s těmi náklady, které samozřejmě právem vyžaduje majitel hotelu, kde bydlíte.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To je docela praktické, ano. Sice doporučení je takové, že vlastně od momentu krachu cestovní kanceláře by klienti neměli nic platit a měli by teda spoléhat na to, že to zaplatí všechno pojišťovna, ale v praxi ta situace bývá daleko složitější a nebývá to tak úplně jasné a ne vždy se to dá uplatnit, že prostě musíte zůstat v hotelu o noc déle a řeknete, že to prostě nezaplatíte, někdy to nebývá možné. Takže doporučuje se samozřejmě uhradit, pokud se let odkládá o 24 hodin, 48 hodin, pojišťovna to sdělí, zůstat v tom hotelu, zaplatit samozřejmě za ten hotel a uplatnit to, ten účet uplatnit u pojišťovny k náhradě za vlastně, za vlastně jako náklady způsobené krachem cestovní kanceláře.

moderátorka
--------------------
Tam může být i velmi nepříjemný vlastně ten rozvoz jednotlivých klientů ze všech těch hotelů potom právě na letiště, protože vlastně i jemu dluží peníze, dejme tomu, třeba nějaké dopravní společnosti ta cestovní kancelář, takže do té situace se dostat není rozhodně záviděníhodné. Zpoždění letu, co v tomto případě, máme právo něco reklamovat, ať už z důvodu třeba stávky, nebo z důvodu nějakých jiných nepředvídatelných důvodů, z důvodu třeba, já nevím, sopka na Islandu a podobně, tak jak v tomto smyslu i můžeme chtít finanční prostředky a náhrady za to, že třeba se vrátíme později do práce.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
My se dostáváme už někam jinam, to znamená, nevím, jestli jste tím myslela, cestovka zkrachuje a je zpožděný let, nebo cestovka nezkrachuje, ale je jenom zpožděný let kvůli nějakým.

moderátorka
--------------------
Cestovka nezkrachuje, je zpožděný let.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Potom samozřejmě můžeme uplatnit reklamaci jako v případě, že máme horší hotel, nebo máme horší stravu a tak dále, reklamujeme u cestovní kanceláře a cestovní kancelář se k tomu musí nějak postavit a musí nám nějakou tu kompenzaci vyplatit. Tady jde o to, že asi od roku 2008 se řada cestovních kanceláří už pro tyto případy pojišťuje, oni se pojišťují pro škody vlastně z provozu té cestovní kanceláře, ne proti, nejenom proti krachu, ale pro ty škody z provozu. A potom to hradí vlastně také z pojistky, samozřejmě proplácí nám tu kompenzaci pojišťovna, ale ona ji dostane zpátky, nebo může ji dostat zpátky z toho pojištění odpovědnosti.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.