Přepis: Autopojištění - 12. října

13. říjen 2011

Středeční poradna Dvojky s ekonomickou publicistkou Světlanou Ryskovou se věnovala autopojištění. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední vysílání Českého rozhlasu 2, je tady pořad Je jaká je a v tuto chvíli je tady rubrika rodinné finance. Hostem je Světlana Rysková. Přeji hezké dopoledne.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hezké dopoledne.

moderátorka
--------------------
A tématem je autopojištění. Autopojištění proto, že ceny pojistného klesají a na trhu se tak objevila řada zajímavých novinek. Já bych se jenom zeptala, paní Světlano, proč ceny klesají?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To má řadu důvodů. Samozřejmě prvním asi nejsilnějším motivem, proč se to pojistné drží, anebo mírně klesá v letošním roce, je to asi o 6 % v průměru, je velká konkurence pojišťoven. Pojišťovny nabízejí jak povinné ručení, tak havarijní pojištění, je na výběr z mnoha pojišťoven, no, a samozřejmě těch řidičů anebo majitelů motorových vozidel tolik nepřibývá, takže ten konkurenční boj vede k tomu, že ty ceny tlačí dolů. Samozřejmě tlačí dolů i majitelé motorových vozidel, protože, jak se ukázalo v řadě průzkumů, ať ty pojišťovny nabízejí, co chtějí, tak pro ty motoristy je vždycky na prvním místě ta cena. Podle ceny pojistného si vybírají pojišťovnu a podle ceny pojistného vlastně volí to, kde se povinně pojistí.

moderátorka
--------------------
Pokud si zahrajeme na prognostiky, můžeme tedy předpokládat, že při poklesu cenu pojištění si sjedná havarijní pojištění více než 18 % řidičů, jako tomu bylo doposud?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Já bych to chtěla rozlišit. Já jsem teď mluvila o povinném ručení.

moderátorka
--------------------
Ano.

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To havarijní pojištění, to je trošičku něco jiného a kdybysme měli jako prognózovat, jak to s tím povinným ručením bude, tak tady samozřejmě budou dva tlaky, jednak ekonomická situace lidi nutí počítat, takže nebudou ochotni platit víc, než musejí nezbytně, je to pro ně povinnost to povinné ručení, takže si myslím, že ten tlak na snižování cen toho povinného ručení bude trvat a včera jsem zrovna byla na konferenci pojišťovacích makléřů, a tam zazněla slova prezidenta České asociace pojišťoven, pana Sýkory, který říkal, že u některých pojišťoven už je to pojistné na hranici rentability, čili tady je otázka i jestli to ty pojišťovny vlastně to nižší pojistné ustojí, protože samozřejmě nehod přibývá a tak dále, a tak dále. Na druhé straně u toho havarijního pojištění to máte taky pravdu, že ho uzavírá jenom málo řidičů, a já bych řekla, že tam je stejný ekonomický důvod, je to samozřejmě zase o tom, že si platí něco navíc. A ten řidič zvažuje, mám platit, nemám platit, vyplatí se mi to, nevyplatí se mi to, kolik jezdím, kolik bourám, jako může mi to auto někdo odcizit, takže všichni dneska velice počítají a myslím si, že i ta nízká propojištěnost v havarijním pojištění je právě na vrub toho, že lidé počítají každou korunu.

moderátorka
--------------------
Řekněte mi, můžeme to porovnat třeba s okolními státy, pojišťují se kolem nás řidiči více, ať už tedy to povinné, tak to povinné musí být, anebo to havarijní a jaké jsou vlastně ceny těch produktů, které ty pojišťovny nabízejí v okolí?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Tak to povinné, to je povinné, takže tam se nedá nic dělat, ale je pravda, že třeba ta incidence je v různých státech různá. U nás teďka v posledně době poměrně dost klesá díky osvětě České kanceláři pojistitelů a taky většímu tlaku na to, aby se v podstatě tedy ti řidiči nemohli z toho nějak vyvléknout, protože potom ty škody, které vlastně způsobí ten nepojištěný řidič, nebo neznámý řidič, tak se musí platit z garančního fondu České kanceláře pojistitelů, kam přispívají všechny pojišťovny, no, a samozřejmě všechny ty pojišťovny mají zájem na tom, aby tedy to bylo co nejmenší vlastně tyto škody. Takže to je k tomu. A to havarijní pojištění, si myslím, že ten, i když ta propojištěnost v zahraničí je větší samozřejmě, tak ten trend je v podstatě stejný, lidé šetří všude v Evropě, takže šetří i na tom havarijním pojištění.

moderátorka
--------------------
Doposud to bylo tak, že vlastně vyplatilo se lidem při incidenti, jaká je u nás, uzavírat to havarijní pojištění, anebo ta vlastně naše perspektiva, že třeba té havárii unikneme, byla vlastně výhodnější, než si pořídit havarijní pojištění?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Víte, co, to záleží na tom, ona vlastně ta škála těch škod je poměrně velká. Já jsem si tady vypsala to, co uvádí Česká asociace pojišťoven u toho havarijního pojištění, oni rozsortírovali ty škody do jednotlivých skupin a podle toho třeba řeknu například nedání přednost v jízdě většinou způsobí průměrnou škodu 50 tisíc koru, nebo například nedodržení bezpečné vzdálenosti 33 tisíc korun, výtluky na silnicích, to prostě dneska je úplně běžná věc, 32 tisíc korun za škodu, nebo vandalismus, zrcátka, známe to všichni, 20 tisíc korun průměrná škoda, ale odcizení vozu 200 tisíc korun průměrná škoda, a co je velice zajímavé a co si myslím, že tedy opravdu těm motoristům zřejmě pomohlo, v minulých letech jsme byli svědky živelných pohrom, které dopadly i na ta auta, známé krupobití v loňském roce, tak tam byla průměrná škoda tady vlastně z těch škod živelných 116 tisíc korun, čili to je hodně. Takže tady vidíte, že ta škála je velká a ten majitel toho motorového vozidla musí zvážit, co tedy mu hrozí, nebo čeho se nejvíc obává a potom dneska má možnost u toho havarijka si nakombinovat. On si může vzít třeba odcizení a živel, pokud chce, nebo si může vzít havárii a živel, nemusí to odcizení, pokud garážované auto, má ho prostě bezpečně zaparkované, jak v zaměstnání, tak doma, tak třeba mu nehrozí tolik to odcizení, takže dá se to různě nakombinovat a dá se to nakombinovat prakticky u všech pojišťoven, jenom prostě jde o to si nad tím sednout a trošku nad tím popřemýšlet, jestli se to vyplatí.

moderátorka
--------------------
Víte, co mi úplně nehraje, že vlastně do rachotu krup, což je v poslední době se to zopakovalo asi třikrát, alespoň nám kroupy auto zdemolovaly hned dvakrát, tak vlastně ty ceny pojištění klesají, platí to i o těchto živelných pohromách, že se ty pojišťovny třeba už pro jistotu raději nesnaží chránit a bránit tím, že to pojištění naopak třeba pro ty živelné pohromady zvednou?

Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Samozřejmě, že kdyby se ty kroupy opakovaly, to je úplně stejné, jako jsme tomu byli svědky u povodní, kdyby se to opakovalo příliš často a vyvolávalo by to velký tlak vlastně na to plnění u těch pojišťoven, tak ony by to pojištění zvedly, anebo by udělaly výluky, to je samozřejmé, protože vlastně ta filozofie pojištění, to si málokdo uvědomuje, to je vlastně pojištění proti neočekávaným a nahodilým skutečnostem, které nás tedy připraví o majetek, poškodí nám zdraví a tak dále, čili, když se něco opakuje pravidelně nebo velmi často, tak už to není tak nahodilé a tak neočekávané a samozřejmě ty pojišťovny se tomu potom brání buď těmi výlukami nebo částečnými výlukami anebo tím, že na to určité riziko nastaví teda jiný tarif, to znamená zvednou ceny, lidově řečeno.

moderátorka
--------------------
Milí posluchači, my si za malou chvíli budeme povídat o tom, jaké novinky pro nás všechny možné pojišťovny připravily co se týká autopojištění a havarijního pojištění, ale především budeme odpovídat na vaše otázky, a to, pokud nám zavoláte na 221552525 nebo 2424. Také nám můžete napsat na mail jejakaje@rozhlas.cz anebo pošlete SMS R2 mezera JEJAKAJE text vašeho dotazu, a to vše na číslo 9077704. Naproti mě sedí Světlana Rysková, která všechny vaše otázky zodpoví.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.