Přepis: Auto pod kontrolou - 17. června

20. červen 2011

V páteční poradně Dvojky jsme radili na téma: auto pod kontrolou. Hostem byl Petr Růžička, produktový manažer autopříslušenství. (V článku nabízíme neautorizovaný a needitovaný přepis pořadu.)

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Auto pod kontrolou, to je naše dnešní téma a hostem Dvojky Českého rozhlasu je Petr Růžička, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou, dobrý den.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Dobrý den.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Vítejte u nás. Mně se zdá, že dnes je v autě tolik elektroniky a tolik možností a tolik věcí a tolik počítačů a tolik techniky, že je to stále těžší a těžší tomu rozumět a umět to ovládat. To je možná pohled ženy na celou věc. Muži si vědí rady.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Nedokážu posoudit úhel pohledu v tomto smyslu. Nicméně samozřejmě tak jako do každodenních činností proniká řada elektronických zařízení, ať je to sporák, pračka, další zařízení, tak samozřejmě i v automobilech se objevuje daleko více elektroniky. Záleží na tom, jak je pojatá, protože někdy klient samozřejmě používá vozidlo čistě pouze k přepravě, ale tyto doplňky by mu měly ulehčit používání automobilu. Takže já si myslím, že je to o soužití s tou elektronikou. Tak jako v jiných zařízeních si zvykneme na to, že nám mobilní telefon umí hrát více melodiemi, tak si zvykneme na to, že v autě máme řadu asistentů, které nám pomohou parkovat, pomohou nás upozornit na chodce, cyklistu a podobně. To si myslím, že jsou doplňky, které do vozidel patří tak, aby nám v podstatě usnadnily jeho používání. Nesmí samozřejmě být takové, aby nám tu obsluhu ztížily a znepříjemnily.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Já začnu tím velmi praktickým, a to je dálkové ovládání auta, protože je to pohodlné v každém případě.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Určitě ano. Vy jste říkala v úvodu, že v podstatě vozy jsou dneska vybaveny množstvím elektroniky. Není tomu ve všech cenových kategoriích tak. Určitě ty levnější vozy pořád vítězí díky tomu, že právě tato příslušenství se jakoby do nich neinstalují. Nicméně po krátkém času uživatel zjistí, že mu tyhle doplňky chybí v tom autě, nicméně už nechce investovat nějaké větší částky, protože samozřejmě většinou při té koupi toho vozu nepočítá s touto investicí. Ale v dnešní době, kdy ta elektronika skutečně jde poměrně rychle dopředu, tak jdou lehce doplnit do auta, dálkové ovládání je záležitostí nějakých 2,5 tisíce korun de facto i včetně práce. Takže dá se říct, že člověk si může tento komfort dopřát i dodatečně, pokud ho v tom vozidle vlastně nemá. Nebo si koupil starší ojeté vozidlo a tento doplněk tam není nebo dálkové ovládání se někde ztratilo, uživatel ho nemá k dispozici, tak dají se tyto příslušenství samozřejmě doplnit do toho auta a ten komfort si dopřát.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Stejně tak centrální zamykání.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Je to tak, přesně.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Které není totéž jako dálkové ovládání. Je to zase nadstavba, zase další možnost, další služba.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Asi si vzpomene každý z nás, kdo je trošku mladšího data narození, kdy když jsme nastupovali do Škodovky, tak jsme museli všechny dveře hezky oběhnout, odjistit ty kolíčky, abysme mohli nastoupit. Dneska tohlens to všechno se dá dělat v podstatě pomocí jednoho tlačítka, v tomhlens tom ta doba šla daleko dopředu, jsou to příjemné doplňky. A samozřejmě jak říkám, důraz je na to, že i to cenové hledisko skutečně je výrazně příznivější vůči tomu uživateli. Jsou ty doplňky daleko levnější, než dříve bývaly.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak si poradit ale v případě poruchy centrálního zamykání, protože tam prostě ten klíček nestrčíme do auta a neotevřeme, tam dojde k nějaké chybě elektronické pravděpodobně. Jak si poradit v takové situaci?

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Tam pokud dojde skutečně jakoby k poruše toho zařízení, tak pořád dost často zbývá ta možnost mechanicky to vozidlo otevřít. Druhou možností je, že samozřejmě se vám poškodí klíčenka nebo ten ovladač, který používáte u vozidla. Dost často narážíme na technický problém v tom, že řada zákazníků používá dálkové ovládání u dražších vozidel, to se jim poškodí a nový ovladač potom stojí řádově několik tisíců korun, 4 až 5 tisíc korun, což je poměrně náročná záležitost. Dá se takový to ovladač v podstatě nahradit za úplně jiný typ ovládání, který je potom cenově méně náročný.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Dálková ovládání, centrální zamykání, parkovací systémy a také třeba systémy pro sledování provozu vozidla, o tom dnes mluvím s Petrem Růžičkou z Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou. 22 155 24 24 anebo na konci 25 25 anebo mailová adresa jejakaje@rozhlas.cz. Můžete se ptát, můžete volat. Jsme tady s panem Růžičkou i pro vás a pro vaše otázky. Parkovací systém. Já bych řekla, že to je veliký pomocník.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Určitě ano. Já sám byť jako muž musím potvrdit, že pokud jezdím s autem bez asistentu a s asistentem, je to pro mě velice příjemný doplněk a přiznám se, že i na soukromé vozidlo jsem si ho velice rychle doplnil, protože jsem ho tam neměl.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Může být vepředu i vzadu namontováno?

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Existují systémy samozřejmě, které jsou buďto určené jenom pro zadní část auta, anebo pokud máte větší vozidlo, tak můžete mít oboustranný, oboustranný senzor, to znamená, zapíná se jak přední, tak zadní hlídání.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Právě že ne každé auto je tím vybaveno už v samotném okamžiku, kdy ho kupujeme. Vždycky to bylo přece, byla to přece jenom vždycky ta dražší, byla to vyšší cena u těchto aut. Takže se to dá namontovat, stejně tak jako centrální zamykání nebo dálkové ovládání. Kolik to stojí?

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Tyto doplňky, zase díky tomu posunu v tom elektronickém průmyslu, šly výrazně dolů, takže tyto doplňky můžete mít v podstatě už od nějakých 2 tisíc korun, de facto i s prací se dá pořídit jednoduchý jenom akustický systém. O malinko dražší potom jsou systémy, které už mají třeba zobrazovací displej, kdy vidíte i vzdálenost, jestli máte ještě 40 centimetrů k překážce, nebo jestli je tam ještě metr za vámi k dispozici. Nicméně ten cenový rozdíl je řádově 500 korun a podobně. Takže tyto systémy jsou, si myslím, velice dostupné bez jakýchkoliv problémů a dá se říct, že pro každého uživatele mohou, mohou přinést ten jeho užitek.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Jak ale vybrat to správné pro to konkrétní auto?

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Já si myslím, že je vhodné asi skutečně vybírat podle velikosti vozu, podle typu řidiče, někdo třeba nemá rád tu akustickou signalizaci, rád by jenom viděl zobrazení, jaká vzdálenost ještě od té překážky je a podobně. Takže záleží asi na tom zvolit vhodně variantu, která by uspokojila toho uživatele toho vozidla a asi volit úměrně velikosti auta, protože potom už třeba pro větší vozy jsou systémy, které mají i třeba v zadní části vozu kameru, mohou vám zobrazovat přímo, co se za vozidlem i děje, pokud je to skutečně dodávkové auto nebo auto s větším, s větším zadkem, tak určitě se vyplatí i takovýhle systém.

Stanislava LEKEŠOVÁ, moderátorka
--------------------
Já bych si přímo i představovala takovou slovní komunikaci s takovým zařízením, ještě kousek, ještě počkat, teď už stůj, teď už dál ne, to už potom by bylo plech na plech, tak to by bylo možná pro některé ženy, protože já bych řekla, že hodně ženám dělá problémy parkování a takové to vjíždění do těch malých prostor.

Petr RŮŽIČKA, produktový manažer autopříslušenství Jablotron Alarms, a. s., Jablonec nad Nisou
--------------------
Ona ta akustika tam svým způsobem působí trošku psychologicky, protože čím blíže jste té překážce, tak tím je rychlejší ta frekvence, takže vás to už trošku jakoby upozorňuje, že pozor, pozor, pozor, už to přijde, takže z tohohle pohledu si myslím, že by to mohlo uspokojit i z té akustické stránky věci. Bych jenom možná doplnil. Pokud už si bude člověk vybírat tyto systémy, určitě je dobré vybírat samozřejmě podle těch technických vlastností. Druhým parametrem by mělo být i to, že by měl ten klient sledovat i to, jestli se jedná o výrobek homologovaný, schválený pro provoz. To je samozřejmě, v té elektronice je řada, řada zařízení, která se dováží bez nějakých homologací, a potom by mohl být i ten klient zklamaný z té funkce, kdy by mu to nemuselo fungovat spolehlivě.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.