Před zaplacením zájezdu chtějte vidět certifikát cestovní kanceláře
Úterní dopolední půlhodinka patřila dovoleným a cestovním kancelářím. Více se dozvíme od hosta poradny pro všechny spotřebitele Dvojky ČRo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je s vámi Dvojka Českého rozhlasu, je s vámi dopolední vysílání, je s vámi Marie Retková. Milí posluchači, nevím, jestli jste teď někdy se přesouvali, vyrazili jste na silnice, je to znát, že jsou prázdniny, je to znát, že jsou odvolené, protože skutečně ten ruch dopravní je velmi silný a je to znát ostatně i ve vzduchu, když se podíváte, tak letadla křižují oblohu a my si teď budeme ve spotřebitelské poradně povídat, co všechno nás může potkat na dovolené, myslím nás klienty cestovních kanceláří. Ve studiu je Lukáš Zelený z časopisu dTEST. Dobrý den.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak já myslím, že kde kdo teď má před očima šot ze zpráv, televizních zpráv, které oznamovaly úpadek jedné cestovní kanceláře, která nezaplatila cestovní pojištění a klienti se tak ocitli, tuším, že to bylo v Chorvatsku, a ocitli bez nějaké pomoci, protože právě pojištění nebylo zaplaceno. Může klient té cestovní kanceláře dopředu zjistit, že ta cestovka není pojištěná?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě tady tu možnost mají všichni klienti cestovních kanceláří, jednak mohou si vyžádat certifikát přímo od cestovní kanceláře, anebo se mohou podívat na stránky příslušné pojišťovny anebo na stránky ministerstva pro místní rozvoj.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My bychom si asi měli povědět, jak si vybrat tu cestovní kancelář nám šitou na míru nebo cestovní agenturu?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Samozřejmě, jak jsme si řekli, sledovat cestovní, sledovat pojištění proti úpadku, vybírat si podle zaměření cestovní kanceláře, podle recenzí na internetu. Velmi důležitý zdroj podívat se, jaké má hodnocení na konkrétní zájezdy, třeba může mít dobré zájezdy do Turecka, špatné do Egypta a tak dále, takže vždycky sledovat recenze na internetu, zeptat se známých, s kým jezdili, kam jezdili a jak se jim tam líbilo.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy v časopisu dTEST jste také velkým pomocníkem, protože máte pomoc a radu pro klienty cestovních kanceláří, povězte jakou?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Ano, v minulém týdnu jsme vydali Bedekr cestovatele, který pojednává o všech nejdůležitějších problémech souvisejících s cestováním. Povídáme si tam o výběru cestovní kanceláře, agentury, o pojištění proti úpadku, cestovním pojištění, storno zájezdu, reklamaci zájezdu a tento bedekr je samozřejmě jako vždy bezplatně ke stažení na stránkách dTESTu, přímo na www.dtest.cz/cestovatel.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak velká pomoc, určitě, a vy, milí posluchači, pokud se chystáte na cesty nebo máte nějaké zkušenosti z cestování, podělte se s námi jejakaje@rozhlas.cz. Můžete poslat také SMSku R2 mezera JEJAKAJE mezera a text na 9077704. No, a telefonní čísla jsou vám k dispozici hned dvě, 221552525 a 221552424. Mluvíme o tom, co všechno nás klienty cestovních kanceláří může potkat na dovolené.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na Dvojce Českého rozhlasu s Lukášem Zeleným z časopisu dTEST mluvíme o tom, co všechno nás klienty cestovních kanceláří může potkat na dovolené a už tady máme na telefonu posluchače. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Dobrý den, Vojta Petr z Prahy. Já mám jednu vážnou připomínku, já jsem takhle naletěl asi před 8 lety nějaký cestovní kanceláři, nějaká Vitečková z Opavy to byla. Přestože jsem si nechal předložit smlouvu o pojištění, abych měl jistotu, že ta cestovka je pojištěná, tak pojištěná nebyla. Ono to bohužel funguje tak, že cestovka uzavře s pojišťovnou smlouvu, dostane ji v písemný formě podepsanou k dispozici, může ji ukazovat klientům, a ta smlouva neplatná, dokavad cestovka nezaplatí pojistný.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A to už nemáte vlastně doklad o tom, že to zaplatili, že?
posluchač
--------------------
A to už já jsem nevěděl, že si to mám zjistit, no, takže jsem přišel o 27 tisíc.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to je hrůza, to je mi vás líto.
posluchač
--------------------
Takže ať jsou lidi opravdu opatrný a zjistěj si to u pojišťovny, jestli ta smlouva je už aktivní, nebo není.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, čili tam vlastně v té smlouvě je psáno, která, se kterou pojišťovnou mají uzavřenou smlouvu a zeptat se u té pojišťovny.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Přímo na jejich webových stránkách té pojišťovny.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkujeme mockrát za velmi užitečnou připomínku, děkujeme a zdravíme. Mějte se hezky. Na slyšenou.
posluchač
--------------------
Na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Na slyšenou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
221552525 a 221552424. Dobrý den, slyšíme vás. Můžete mluvit, ano.
posluchač
--------------------
Dobrý den. U telefonu posluchač Českého rozhlasu 2, já vás zdravím, volá Ruda z Příbrami. Já mám takovou zase připomínku jako velice pozitivní, my cestujeme s mojí paní již podesáté s jednou cestovní kanceláří, jestli mohu prozradit její jméno, CK Bulgaria Tour a nikdy se nám nestalo, že bysme řešili nějaké problémy okolo pojištění, ubytování, dopravy a tak dále, a tak dále, a naopak jsme se přihlásili do jedné destinace odlehlé, kde jsme byli jenom sami přihlášeni a pan majitel nás sám odvezl a přivezl zpátky zase na letiště.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, to je krása.
posluchač
--------------------
Takže příjemný ohlas takovej. Já vám moc děkuji, přeji hezký den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My vám taky a krásnou dovolenou. Mějte se hezky.
posluchač
--------------------
Děkuji. Na shledanou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
A to jsou právě ty recenze, které by klienti cestovních kanceláří nebo agentur měli sledovat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem zaznamenala jeden, jednu zkušenost své známé, která byla na poznávacím zájezdu s cestovní kanceláří, která se specializuje na turistiku, a tam vlastně v rámci toho se chodilo po francouzských horách. Byl celý ten zájezd velmi nespokojen všichni s průvodci. Musí ten průvodce projít už předem tu trasu? Musí znát, kam ty lidi vede? Musí třeba, když se jde bez průvodce, ti klienti dostat cestovní nebo dostat mapu, aby se vyznali? Na co se vlastně zeptat, když ten zájezd kupuju?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě musíme se zeptat cestovní kanceláře na to, zda tam má proškolené průvodce, nebo zda to jsou takzvaně domorodci, nebo to jsou Češi vyslaní do dané země, jaké mají zkušenosti, jak dlouho třeba pracují pro tu cestovní kancelář a následně samozřejmě, pokud jsme byli nespokojeni se službami ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A bylo jich víc těch lidí.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Ano, samozřejmě můžou se spojit ti klienti a reklamovat hromadně. Mohou požadovat samozřejmě slevu z té ceny zájezdu a uplatnit to u cestovní kanceláře do 3 měsíců po návratu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, tak děkujeme za radu a máme další telefonát. Dobrý den.
posluchač
--------------------
Ano, tady Václav z Valašska. Zdravím.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Taky vás zdravíme.
posluchačka
--------------------
Já jsem trošku v šoku, jak již bylo řečeno předchozím, že člověk se musí zeptat a já myslím, že to je naprostá zákonnost, to musí být nějak legislativně vyřešeno, přece není možné, aby, když má povinnost ze zákona se pojistit, abych já ještě musel volat na pojišťovnu a zjišťovat si to. To musí být nějak dořešené, aby k tomu vůbec nemohlo dojít, já tomu nechci uvěřit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Měl by vlastně ten podnikatel v tom cestovním ruchu teprve, až když zaplatí, tak mít možnost podnikat.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
To je právě, každý zákon má nějakou skulinu nebo možnost, jak ho obejít. Ono je vždycky lepší prevence, než následně zjistit, že jsme se nechali napálit a přijít o peníze. Vždycky dávejme si pozor, chraňme si vlastní práva a naše peníze.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Je to pravda. Děkujeme mockrát. 221552525 a 221552424, tak možná bychom mohli projít tedy další věci, co všechno by v té smlouvě mělo být, na co si dát pozor?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
V té smlouvě samozřejmě musí být specifikována cestovní kancelář, musí tam být ten klient, anebo jiná osoba, které té zájezd třeba kupuje, protože samozřejmě zájezd můžeme koupit i naší osobě blízké nebo známému jako dárek. Čili vždycky nechat si přesně specifikovat, o koho se jedná. Mělo by tam být cena, samozřejmě specifikace toho zájezdu. Vždycky si pamatujme na základní zásadu, aby ve smlouvě jsme měli všechno, co od toho zájezdu očekáváme, co není ve smlouvě, jen stěží se toho pak domáháme.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Cestování s cestovkou je povinné? Přišel mailový dotaz od Jaroslava. Jaký je cenový rozdíl mezi cestováním na vlastní pěst a cestování s cestovkou?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě cestování s cestovní kanceláří není povinné. Můžete jet do každé země, kam není zakázaný vstup, nebo pokud máte vízum, nebo by vám chybělo, tak byste tam samozřejmě nemohl, ale cenový rozdíl záleží na tom, jak si pak dokážete vybrat dopravu, ubytování, stravu, nějaké ty poplatky dodatečné. Pokud si dokážete naplánovat zájezd sám tak, aby byl výhodnější, samozřejmě není problém, abyste se vydal na cestu sám.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání telefonujícího posluchače, dobrý den. Ano, můžete se ptát, slyšíme vás.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Marie, já jsem posluchačka, tak já vás zdravím. Já si myslím, že asi mně neporadíte, jenom jsem se chtěla zeptat, jestli váš host zaznamenal, že klienti, kteří už někdy v minulosti byli napáleni cestovní kanceláří, že by se mohli obrátit možná na Evropský soud, že tam zjišťovali nějaké nesrovnalosti ohledně z jejich zemí, že stát neochránil ty klienty, jestli si myslí, že jedné cestovní kanceláře, tedy už soud vlastně proběhl a ti dotyční protagonisté odešli od soudu bez trestu, jestli takový klient by někdy před 11 lety, když jsme zkrachovali, jestli by ještě měl šanci na nějaký úspěch, když už teda soud proběhl a CK Travela už teda bohužel neexistuje a ti dva pánové asi taky možná, ale ti podnikají v cestovním ruchu, tak jestli by se klient mohl ještě někam obrátit, já už jsem ...?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
I po 11 letech myslíte? I po 11 letech?
posluchačka
--------------------
Ale je to, víte co, je to, já jsem někde teď ten článek hledala, ale mám to někde v papírové formě založené a tam někde, já nevím, jestli v Rakousku to bylo, že prostě stát neochránil ty klienti a oni vlastně zjistili, že by se mohli ještě někde domáhat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, na evropské úrovni myslíte?
posluchačka
--------------------
No, no, ale. Děkuju taky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za tenhle dotaz.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Ona je vždycky nějaká obecná promlčecí doba, to je v občanském právu, kam patří samozřejmě cestování, obecně 3 roky a samozřejmě tady vy jste říkala, že už proběhl nějaký soud, nevím jestli trestněprávní nebo civilní, tak samozřejmě tam nabyde nějaké rozhodnutí právní moci, a pak už se s ním dá špatně nějak hýbat. Pokud nebyly vyčerpány všechny možné opravné řádné i mimořádné prostředky v rámci České republiky, jen stěží se můžeme obracet na evropskou úroveň. Vždycky je důležité si uvědomit si tu základní zásadu vyčerpat všechno u nás a až pak můžeme obrátit se na soudní dvůr Evropské unie.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Po 11 letech to je skutečně s otazníkem. Dobrý den dalšímu volajícímu.
posluchač
--------------------
Přeji krásný dobrý den, tady je Michal. Já mám na vás prosbičku, jestli jsem to dobře pochopil. Že by klienti měl zjistit, jestli cestovní kancelář má zaplacené pojistné, to znamená, že když oni vyšlou 40 tisíc lidí za rok, 40 tisíc lidí se bude dotazovat na onu pojišťovnu, jestli mají zaplaceno, jestli si to uhradili?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono je to několik kliknutí.
posluchač
--------------------
Nezůstala tam dirka v zákoně?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Ona to není povinnost klienta, je to povinnost cestovní kanceláře mít pojištění, ale my doporučujeme, aby ten klient byl opatrný. Podívejte se na webové stránky, oni vám dají certifikát, tam je napsaný, já nevím, pojišťovna XA a vy se podívejte na stránky pojišťovny XA, ano, pojištění má, nebo na stránky ministerstva, ano, pojišťovna pojistila tuto cestovní kancelář a je pojištěna řádně a má zaplaceno pojistné. Je to opravdu 2, 3 minutky a vy máte jistotu, že je pojištění uzavřeno.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili skutečně na internetu si to ověřit.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom to měli shrnout, byly to nejrůznější připomínky, dotazy, jaká je největší záludnost, která hrozí právě při cestování s cestovní kanceláří?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Samozřejmě největší záludnost je, že člověk odcestuje a v okamžiku, kdy je, můžeme říct, na Maledivách, v Turecku, v Egyptě, tak v tom okamžiku zkrachuje cestovní kancelář a úplně nejhorší variantou je, že cestovní kancelář nebyla pojištěna vůbec.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tady přišel od Milana jeden mail - připadá mi, že často je krach cestovky záměrný.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Samozřejmě tuto možnost nemůžeme vyloučit. Cestovní kancelář ví, že dluží X peněz, ví, že to bude splácet jen těžko, tak vyhlásí úpadek, půjde do insolvenčního řízení, to proběhne a po nějaké době si založí nějakou novou cestovní kancelář.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak těch dotazů by bylo skutečně hodně, ale možná bychom mohli ještě jednou odkázat na váš bedekr, který jste vydali, časopis dTEST:
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Určitě, bedekr cestovatele ke stažení na stránkách časopisu dTEST konkrétně www.dtest.cz/cestovatel.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A pokud jsou ještě nějaké dotazy na Lukáše Zeleného, můžete psát mailem, pan Lukáš Zelený zůstává na chatu na webu dvojka.rozhlas.cz. Mějte se hezky, pane Zelený, a těším se zase a vám, milí posluchači, šťastnou dovolenou a bez starostí.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTEST
--------------------
Hezkou dovolenou a na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.