Před tím, než si na internetu něco koupíte, prostudujte si obchodní podmínky

14. březen 2013

Nakupování na internetu, takové bylo téma pro středeční poradnu se Světlanou Ryskovou. Na co si dát pozor se dozvíme v následujícím přepisu Dvojky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posluchači milí, Jiří Korn nás uvedl do druhé hodiny dopoledního vysílání. Je právě 8 minut po 10 hodině, a to je čas, kdy začíná rubrika Rodinné finance. Já dnes vítám Světlanu Ryskovou, která se rozhodla, ženám poradí jakým způsobem se orientovat v nakupování po e-shopech. Přeji hezké dopoledne.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Hezké dopoledne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, povězte mi, proč právě tohle téma, je nakupování v e-shopech něco nového?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
No, určitě to nové není, ale téma je to zajímavé ze dvou důvodů. Jeden důvod je, že stále více nakupujeme v e-shopech a obrat těch e-shopů stoupá, počet lidí, kteří nakupují, stoupá. No a za druhé, děje se tam pořád něco nového. Jsou nové trendy, ale samozřejmě také nové triky obchodníků, kteří nejsou příliš poctiví a skrývají se tedy za ten internet, aby nás mohli sem tam o nějakou tu koruny připravit. Takže současné takové trendy jsou, to asi většina nakupujících zná, ale pro ty, kteří neznají, spojování kamenných obchodů s e-shopy, to znamená kamenný obchod si zavádí svůj e-shop nebo naopak, kdo měl jenom internetový obchod, tak si dělá pobočky, kamenné prodejny a podobně. Už tolik se nesoupeří v cenách. Také Češi meziročně uvedli, že o 10 % méně jich nakupuje v internetových obchodech kvůli slevám. Více už jich nakupuje kvůli úspoře času a potažmo také kvůli úspoře prostředků, a proto také o tom chci hovořit, protože většina lidí, kteří nakupují v internetových obchodech, říká, že se nenechají tolik zlákat tím, tím zbožím jako když chodí mezi regály a že nakoupí tedy méně a jenom to, co potřebují, zatímco v tom kamenné obchodě občas přiberou do toho košíku i něco, co třeba původně nechtěli a ten nákup je potom dražší.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Zejména my ženy sběračky se musíme velmi krotit.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Nebo chodíte s dětmi nakupovat, tak tam je to také.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy říkáte nové trendy. Já vím, že ještě před několika měsíci nebo lety bylo poměrně netradiční koupit si jakékoliv jídlo přes internet. Kupovalo se třeba oblečení a nebo navíc ještě věci, které se nemusí zkoušet, elektronika a podobně. Ale všimla jsem si, že stále více lidí nakupuje přes internet normální velké nákupy pro rodinu.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Ano, to je také trend současné doby. Nejenom nákupy, tedy velké nákupy potravin, ale jídlo z restaurací a podobně a myslím, že ten trend bude i pokračovat, protože kromě malých obchodů, které dosud působily v těch internetových sítích, tak přicházejí velké řetězce, které začínají nabízet svoje služby. Tam je to samozřejmě o dovážce toho zboží, o určitých službách nadstandardních, můžete tam mít například svůj stálý seznam zboží, který jenom doplňujete, můžete si objednat, kdy vám to zboží přivezou. Můžete si objednat, aby vám ho i vyložili, uskladnili a podobně. Takže já myslím, že to je trend, který je určitě, stojí za pozornost a určitě ho uvítají zejména třeba mladé maminky s dětmi doma nebo senioři, kteří zase nemohou tak často nakupovat a nebo nepoberou tolik těch těžkých věcí, jsou odkázáni na nějaký ten odvoz. Takže služba, která stojí určitě za pozornost. Záleží teď na tom, kam ji přivede konkurence, jestli se bude zlepšovat a jestli bude příjemnější a levnější.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Mně je ještě také záhadou, že už máme tolik, jak bych to řekla nespisovně udělátek, které nám šetří čas a já si pokládám otázku, tak kde je? Proč, když si objednáme jídlo z restaurace přes internet, tak ho pak jíme za chůze a ve stoje. Ale to už je námět na úplně jiný pořad. Vy už jste řekla, že nejenom trendy se mění, ale také úskoky těch obchodníků a firem, které a kteří přes internet obchodují. Co můžeme očekávat a na co si máme dát pozor?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Tak určitě stále a o tom jsme tady už se zmiňovali jsou i falešné internetové obchody, to znamená, že ten obchod je založen už primárně na základě toho, že chce podvést toho zákazníka. Nabízí zboží, většinou požaduje platbu předem a potom zboží nedodá nebo nedodá v té kvalitě nebo dodá nějaké bezcenné zboží a tak dále. Zrovna minulý měsíc objevila Česká obchodní inspekce takové podvodné e-shopy v Ústeckém kraji. Nabízeli zlaté šperky a dodávali tedy normální běžnou bižuterii za cenu toho zlatého šperku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Co pak můžeme ale dělat, když se stane to, že i ČOI to odhalí a my máme doma prostě něco, čemu můžeme říkat akorát šmuk a nemá to valné hodnoty a my jsme za to zaplatili poměrně mnoho peněz.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
To se pojí hned s tím druhým trikem, který je velmi častý a na který také ČOI poukazuje. My samozřejmě, když nakoupíme něco v internetovém obchodě, tak to můžeme do 14 dnů bez udání důvodu vrátit, máme za to dostat do 30 dnů ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale když už nás někdo chce podvést, tak nebudeme mít ani ten šmuk, že jo.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Tak většinou neuvádí ani kontaktní adresu, ani tuto informaci, kam je možné zboží vrátit a tak dále. To znamená primárně už se pídit po obchodních podmínkách toho internetového obchodníka a pokud tam všechny tyto údaje nenajdeme, tak raději nakoupit někde jinde.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A většinou tady tito podvodníci mají PO Boxy, fiktivní adresy a podobně. To je pak najednou situace, kdy neušetříme ani čas, potažmo ani peníze. Takže když nás chtějí opravdu napálit, tak si to trošku připraví.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Určitě, zas na druhou stranu už dnes existuje Asociace pro elektronickou komerci, která certifikuje své obchodníky, má členské obchodníky. Tito obchodníci mají certifikát na svých webových stránkách. Naopak tato asociace zase uvádí seznamy obchodníků, aby nemohlo dojít k podvodu, že tedy podvodník používá certifikaci a nemá ji ve skutečnosti. Existují weby, které sledují obchodníky.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je důležité, jaké jsou to třeba, kde se můžeme informovat, kde najdeme tu asociaci?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Asociace má zkratku APEK čili www.apek.cz, tam najdete a na této, nebudeme tady jmenovat ty servery, protože jsou většinou komerční, ale na této adrese i najdeme třeba doporučené servery, kam se obrátit a kde jsou vlastně sdílené reference klientů o internetových obchodech a my se tam můžeme připojit a můžeme se podívat, zda ten obchod, ve kterém chceme nakoupit, má reference, jaké reference, jak si na tom stojí.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já se samozřejmě budu ještě Světlany Ryskové ptát za malou chvíli, co třeba s prodejem alkoholu nezletilým přes internet a podobně, ale ráda bych dala prostor také vám, milí posluchači, proto nám můžete telefonovat vaše dotazy na 221552525 nebo 2424. Také nám můžete poslat mail na adresu jejakaje@rozhlas.cz a nebo SMSkujte na R2 JEJAKAJE text na vašeho dotazu na číslo 9077704. Možná, že se právě teď chystáte učinit nějaký obchod svého života přes internet a je možné, že bychom vás od toho mohli buď odradit, anebo vám třeba alespoň poradit jak byste si mohli být jisti, že to skutečně bude obchod vašeho života a že nepůjde pouze o nějaké hadí kousnutí. Takže, milí posluchači, nezapomeňte 221552525 nebo 2424.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední vysílání Českého rozhlasu Dvojka, konkrétně teď posloucháte rubriku Rodinné finance, která se zabývá tématem nakupování v e-shopech. Hostem Světlana Rysková, ještě jednou přeji hezké dopoledne.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Hezké dopoledne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, já už jsem předeslala, že by mě zajímalo, jak tak ten počítač rozezná, když si objednávám několik kartonů cigaret a karton whisky, že je mi 17?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
No, vidím, že se trefujete do úplně aktuálních témat. Je to také téma, o kterém se hovořilo v posledních dnech. Jednak prověřovali nakupování v internetových obchodech dTest, spotřebitelská organizace a zjistila, že tedy poměrně velmi snadno je možné se dostat nezletilému k cigaretám nebo k alkoholu, protože vlastně stačí tam jenom zaškrtnout, že tedy je zletilý, což ten obchodník si nijak neprověřuje nebo respektive on si to neprověřuje ten, kdo to zboží dodává, no, a ten mladistvý si klidně ten alkohol nebo ty cigarety může vyzvednout. Jak proti tomu postupovat, to je velice složité. Podle mě by to muselo být nějak zákonně ošetřeno jak tedy tam prověřovat a nedovedu si představit ani to prověřování teda zletilosti toho kupujícího. Pravděpodobně to bude asi na těch, kteří to zboží dodávají, aby potom prověřili, že tedy ten, kdo si ho odebírá nejenom otevře peněženku s penězi, ale ukáže také občanku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, telefon k nám do studia je 221552525. Možná, že jste si právě objednali věc, která je velmi, velmi, velmi výhodná přes e-shop na rozdíl od kamenných obchodů a teď jste možná na pochybách, tak neváhejte a zavolejte. Řekněte mi, co byste si vy, Světlano, nikdy neobjednala přes internet?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
No, já bych si pravděpodobně neobjednala věci, které bych potřebovala například velice často se dneska přes internet nakupují obrazy, grafiky, šperky, to jsou všechno věci například obraz, grafiku nemít v ruce nepodívat se na ní, neprověřit si jí ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To by mohl člověk dostat obraz Lislerovy matky.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
A přesto je řada lidí, kteří nakupují velice rádi v internetových aukcích a dopřejí si tedy to nechat si poslat tedy tu grafiku nebo ten obraz. Je to zajímavé.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je totiž, to je 2 v 1, to je takový adrenalin.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Asi ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Než vám ta grafika přijde domů. Ale co třeba léky, kosmetika a takové ty věci, které mohou přímo ovlivnit naše zdraví, mnohdy i naše bytí?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Já kosmetiku tedy ano, musím říct, ale většinou je to taková kosmetika, kterou už znám a samozřejmě v tom internetovém obchodu, který taky už znám, nějak ho mám ověřený. U těch léků bych byla velice opatrná, zvláště po varováních, kterých se nám dostává v poslední době, že skutečně můžeme dostat léky, které nejsou pravé a není to jenom v České republice, je to celosvětový problém. Takže se také řeší, jakým způsobem se budou tady ty vlastně, jak bych to řekla padělky léků na tom internetovém obchodu nebo v těch internetových obchodech omezovat, případně hlídat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Beru nějaké léky, řekněme třeba nějaké potravinové doplňky drahé, vím jak vypadají, vím i třeba jak chutnají, objednám si je a přijde mi něco, co zjevně vypadá jinak. Vezmu pilulku, zaplatím rozbor, což už tedy v tuto chvíli výhodnost tady této koupě už vzala za své. Ale chci to dotáhnout řekněme do konce a zjistím, že skutečně mi poslali sodu s něčím třeba. Co mám dělat?
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Tak, vy ani nemusíte dělat ten rozbor toho léku. Pokud se vám to nezdá, že to tedy neodpovídá tomu, na co jste zvyklá, jak to chutná, jak to vypadá, není tam třeba na příbalovém letáku to, na co jste zvyklá a podobně, můžete klidně do 14 dnů vrátit a dostanete do 30 dnů zboží zpět. Pokud uděláte už tento rozbor, tak je to asi s nějakým záměrem a teď je otázka, co s tím? Pokud jste nakoupila takové potravinové doplňky za cenu 4, 5 tisíc korun, tak nejde ani o podvod, vy vlastně nemůžete toho člověka ani žalovat, to znamená, nebo ten obchod žalovat. Můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci, nechat obchodníka prověřit. Můžete si stěžovat například na živnostenském úřadu tam, kde je ten obchodník registrován, ale v podstatě na trestní oznámení to není. Takže jedině, když to přesáhne tuto částku, tak potom je možné jako podvod na policii se obrátit.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Většinou býváme varování, že příliš nízká cena by nám, nás měla uvést skutečně do stavu bdělosti. Já jsem zrovna minulý týden, ale musím říct podlehla výhodné ceně, objednala jsem hru, jednu stavebnici a přišla mi opravdu stavebnice, dokonce funguje a já jsem o proti kamennému obchodu ušetřila 1500 korun. Mně to přijde hodně.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Nevím, z jaké to bylo ceny, ale pokud je to řekněme 30 % z ceny tak ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Bylo to z ceny 5 tisíc.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Tak to je velice slušná úspora. Já si myslím, že mohou být takové případy výjimečně, ale na tu enormně výhodnou cenu, to znamená, těch 20, 30 % bych asi nesázela a tam bych asi byla opravdu opatrná. I Asociace elektronické komerce na to upozorňuje, pozor na velmi výhodné ceny.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, teď by mě zajímalo, jaký dotaz má naše posluchačka. Přeji vám hezké dopoledne.
osoba
--------------------
Dobrý den, Jehličková, Chrudimsko. Já mám prosbu, chtěla bych se zeptat, objednané léky z internetové lékárny, jestli jo nebo ne, děkuji. Na shledanou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě prosím vás, chci se zeptat, internetová lékárna, to znamená, že lékárna, kterou vy znáte má i zásilkovou službu?
osoba
--------------------
Ano, tak, tak, ano.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
To je ten případ, o kterém jsme hovořili na začátku, kamenný obchod si otevře internetový obchod. Tam si myslím, že ta obava nemusí být tak velká, protože posluchačka může potom do té lékárny zajít a v případě, že se jí něco nebude líbit, tak přímo tam ten lék tedy reklamovat. A pochybuju, že by ta lékárna prodávala v kamenném obchodě pravé léky a po internetu posílala léky nějaké padělané nebo falzifikáty. Tam bych asi takovou velkou obavu neměla, pokud posluchačka tu lékárnu zná.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je zrovna ten případ, kdy asi můžeme víceméně zůstat v klidu. Milí posluchači, pokud máte nějaké otázky ohledně internetového nakupování a báli jste se zeptat, tak máte ještě možnost na webu 2.rozhlas.cz teď vstoupit do chatové komunikace se Světlanou Ryskovou a ona vám poradí co a jak a třeba bude i konkrétnější. Děkuji vám mnohokrát, Světlano, a těším se za 14 dní.
Světlana RYSKOVÁ, finanční poradce
--------------------
Hezký den.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová