Před 105 lety nastoupily v Praze do tramvají první ženy. Jako průvodčí
1. prosince roku 1915 začalo v pražské MHD pracovat prvních 40 žen jako průvodčí. Byla to na tehdejší dobu revoluční událost. Hromadná doprava byla ryze mužskou záležitostí, úkolem žen byla hlavně péče o domácnost a děti.
Poté, co na konci července 1914 vypukla první světová válka, ubývalo v pražské MHD pracovníků. Museli totiž narukovat na frontu. Praha se tak inspirovala ostatními evropskými městy, třeba Vídní, Berlínem a Drážďany, kde dopravní podniky začaly zaměstnávat ženy. Prvních čtyřicet žen nastoupilo jako průvodčí 1. prosince 1915. Na tehdejší dobu to byla mimořádná událost, vysvětluje Pavel Fojtík z Archivu Dopravního podniku v Praze:
"Ženy v provozu městské hromadné dopravy... to byla tehdy naprostá revoluce. Do té doby vůbec nepřipadalo něco takového v úvahu. Občas se sice nějaké ženy objevily někde v dílnách jako svačinářky, ale hlavní úlohou ženy bylo být doma a starat se o domácnost a o děti."
Zpočátku panovaly určité obavy, jak ženy roli průvodčích zvládnou, protože to bylo náročné pzaměstnání, ale zejména mužská část cestujících je přijala velmi pozitivně. Práce to opravdu nebyla jednoduchá, nešlo jenom o samotné prodávání jízdenek, ale vyžadovala toho mnohem více. Jízdné bylo rozdělené do několika pásem a průvodčí musela vědět, kam cestující jede a jestli jeho cesta nepřesahuje už do jiného pásma, podle toho kde nastoupil. Na přestupních stanicích se kontrolovalo, jestli zde cestující může přestoupit a zda mu jízdenka platí.
Ženy však náročnou práci průvodčích zvládly výborně a tak je dopravní podnik znovu zaměstnal i během druhé světové války. To už jich bylo skoro 1 400.
V současné době pracuje v pražské MHD v různých profesích přibližně 1 700 žen a považujeme to za samozřejmost.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka