Pražský dopravní podnik zahajuje třídenní sčítání cestujících

10. květen 2011

V pražských tramvajích začíná sčítání cestujících. Třídenního průzkumu se zúčastní přibližně 700 zaměstnanců Dopravního podniku a Ropidu, a také více než 1000 studentů Střední průmyslové školy dopravní. Výsledky následně poslouží jako důležitý zdroj dat při projektování sítě městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy.

„Tyto průzkumy pravidelně cyklicky opakujeme, protože nikdy nevíme, co se mezitím mohlo změnit. Kolikrát třeba vzniknou nové obchody, vzniknou nové pracovní příležitosti, některé zase zaniknou. A to má samozřejmě vliv na pohyb cestujících, proto periodicky průzkum opakujeme, abychom měli přesná data,“ vysvětluje účel pravidelného monitoringu dopravní ředitel pražského Dopravního podniku Petr Blažek.

Průzkum má také ukázat, jak vytížená je pražská tramvajová síť. Skoro sčítacích komisaři budou zjišťovat, kde jezdí nejvíc lidí, kolik cestujících vystupuje a nastupuje na jednotlivých zastávkách.Průzkum má také ukázat, jak vytížená je vlastně pražská tramvajová síť. Sčítací komisaři budou zjišťovat, kde jezdí nejvíc lidí a kolik cestujících vystupuje a nastupuje na jednotlivých zastávkách.

Podle Filipa Drápala z organizace ROPID už studenti a zaměstnanci dopravního podniku i ROPIDu podobné průzkumy prováděli v předchozích letech a mají tak nejen zkušenosti, ale jsou také pečlivě vyškoleni.

Evidence počtu cestujících se totiž opakuje každé dva až tři roky, poslední proběhla v roce 2008.

Minulé průzkumy už přinesly užitečné údaje

„Zkoumali jsme vývoj dopravních špiček, to znamená, že víme od kdy do kdy trvá dopravní špička, jestli některé linky nejezdí přetížené a některé nevytížené. Z těchto dat jsme potom přehodnotili konkrétní jízdní řády. Data také slouží například při organizaci výluk, kdy díky těmto číslům dimenzujeme náhradní autobusovou dopravu,“ vysvětluje Filip Drápal.

Dopravní podnik má v současné době zhruba 1000 tramvajových vozů a v ranní špičce jich vypravuje přibližně 750 takže zbývá asi 150 vozů, které je při nárazové potřebě možné využít.

Nejvíce vytížená je podle Drápala už dlouhodobě trať mezi I.P.Pavlova a Karlovým náměstím, kde se pohybuje během dne zhruba 60 tisíc cestujících

„V kombinací s tím, že tramvaje musí na dvou místech překonat pražskou magistrálu, tak je to někdy úctyhodný výkon. Nicméně snažíme se této trati odlehčovat jinými způsoby. Například zavedením expresní autobusové linky po jižní spojce, která nám ulehčuje dopravní vztah mezi jižním městem a levým břehem Vltavy. Právě po tomto aktuálním průzkumu uvidíme, co tato změna vlastně s aktuální obsazeností tramvají udělala,“ říká Drápal.

Spustit audio