Pracovat se dá se všemi emocemi. Dokonce i s odporem, říká koučka

4. červenec 2014
Porušování pracovních práv je v Česku častým jevem

Cloumá s vámi často vztek? Nestyďte se a nepotlačujte ho! Emoce jsou totiž vašimi kamarády a je jen na vás, kam je nasměrujete. Stačí se naučit správné techniky.

Emoční inteligencí se zabývá nový vědecký směr. Emoce ale řídí náš život odjakživa.

„Hodně lidí za mnou chodí s tím, že se chtějí naučit emoce potlačovat. Třeba zlost. Ale to je špatně. Já je učím projevit zlost kultivovanou formou. Člověk by měl mít svoje chování a cítění v harmonickém souladu,“ říká Jitka Ševčíková.

Jak pracovat s emocemi

Koučka a lektorka emoce nerozděluje na kladné a záporné. Ale na ty, co nám energii dávají nebo berou. „Zlost je třeba jedna z emocí, která nám energii dává. Ale neměli bychom ji vložit do toho, že rozbijeme talíř, ale že půjdeme a uděláme něco pozitivního pro sebe. Třeba se naučíme cizí slovíčka.“

Čtěte také

Úplně nejdůležitější je naučit se emoce rozpoznávat, pojmenovat si je a naučit se s nimi pracovat. Jak ale pracovat třeba s pocitem odporu k protivnému sousedovi?

„Můžeme k němu třeba změnit postoj tím, že se zaměříme na jeho pozitivní stránky. Uvědomíme si například, že je dobrým otcem nebo profesionálem ve svém oboru. Těch variant je spousta.“

Moderátorku Stáňu Lekešovou dnes na Dvojce koučovala Jitka Ševčíková

Stres si často vytváříme sami

To nezvládnu! To je věta, která se dnes stala mantrou. Je jedno, jestli si jí říká manažer, kuchařka nebo student. Výsledek je stejný: stres. Někdo ho překonává sportem, někdo vyšíváním, někdo antidepresivy.

„Pilulka odbourá následek. Ne příčinu. Samotný problém to neřeší.“ Proto Jitka Ševčíková učí lidi stres redukovat a taky mu předcházet.

Pomáhá třeba psaní úkolů na papír nebo do kalendáře. „Tu myšlenku tím zaparkujete a můžete ji vymazat z operačního systému svého mozku. Už to hodně pomáhá. Na svých lekcích dávám kolovat svůj vlastní diář.“

Co nás často stresuje je nedostatek času. „Největším zlodějem jsme si my sami. Tím, že kolem sebe vytváříme chaos, těkáme a nejsme soustředění.“

Dovolená, odpočinek

„Já sama disciplínu považuju za cestu ke svobodě. Chaos znamená i chaos uvnitř sebe sama.“

Důležité je taky zvolit si svoje priority. Lidi si spoustu věcí naplánují, ale už málo z toho splní nebo to pořád dokolečka odkládá.

„To je dostává do stresu. Takhle to před sebou pořád valí, až je to převálcuje.“

Jaké jou další způsoby, které pomáhají při zvládání stresu? Co máme v životě vnímat jako podstatné? Jak to ovlivňuje naše zdraví? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.