Povánoční slevy a výprodeje
S Lukášem Zeleným, vedoucím právní poradny časopisu dTest, jsme v poradně hovořili o povánočních výprodejích.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Pa, pa, pa, pá, v sieti ťa mám, to zpívala slovenská zpěvačka Kristina a já si to zpívám spolu s ní, protože vás mám na síti, milí posluchači, Dvojky Českého rozhlasu. Už za hodinku dostaneme návštěvu, přijde ředitelka pražské Informační služby Nora Dolanská, které se budu ptát na turistiku, kolik k nám teď jezdí turistů a také se chci zeptat, zda zabrala reklamní kampaň televizní stanice CNN, která označila Prahu za jednu z nejlepších nebo jednu z deseti nejlepších destinací pro zimní dovolenou. Tak jestli se to skutečně projevilo na návštěvnosti Prahy, ale i dalších měst České republiky. To bude za hodinku. Teď trošku z jiného soudku, protože jsme vstoupili do Spotřebitelské poradny. My Češi milujeme slevy, vyčkáváme často s nákupy až po Vánocích, ta tak chci mluvit s Lukášem Zeleným, vedoucím právní poradny časopisu dTest o povánočních výprodejích. Hezký den, pěkně vítám.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, je to tak skutečně, že my Češi milujeme slevy, lišíme se od ostatní Evropy nebo myslím podle televizních záběrů mnohdy vidíme, že i jiné národy mají rády ty povánoční výprodeje a slevy, berou obchody útokem?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak já myslím, že všichni spotřebitelé kdekoliv na světě milují slevy. Známe ty záběry z Ameriky, takzvaný černý pátek, ale je pravda, že Češi mají slevy velmi rádi, a to nejen ty povánoční, ale celoročně využívají různých slevových akcí, momentálních výprodejů, ale teď po těch Vánocích jsou, řekněme ty výprodeje nebo by měly být větší.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne každá sleva ale je výhodná a ne každá sleva se vyplatí. Mnozí obchodníci na to jdou od lesa a možná také porušují zákon?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, mnoho obchodníků si uvědomuje, že právě Češi ty slevy mají rádi a snaží se toho využít, někdy dokonce zneužít, čímž tedy pak porušují mnohdy zákon o ochraně spotřebitele.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, nechali jste se někdy nachytat na slevu, která slevou vůbec nebyla, byla třeba takovou falešnou slevou, chytili jste se na to, že sleva až 70 nebo 80 % a potom uvnitř obchodu bylo takhle zlevněno jenom pár kousků zboží. Chceme se s vámi podělit o vaše zkušenosti a jestli máte nějaký dotaz na Lukáše Zeleného, můžete se ptát právě teď. Můžete napsat mail na jejakaje@rozhlas.cz a nebo se můžete ptát prostřednictvím telefonu 221552525 nebo 221552424, to jsou notoricky známá telefonní čísla, která vám jsou právě teď k dispozici, mluvíme o povánočních výprodejích a o slevách.
/ Písnička /
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je s vámi Dvojka Českého rozhlasu a teď ve Spotřebitelské poradně mluvíme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest o povánočních výprodejích a s vámi. Jsou vám k dispozici telefonní čísla 221552525 nebo 221552424 a nebo mail jejakaje@rozhlas.cz. Tak, Lukáši, já myslím, že letos, nevím, jestli jsem to objevila první rok, byly slevy už před Vánocemi, je to obvyklé a jsou ty slevy stejné jako po Vánocích?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, někteří prodejci už přicházejí stejně jako v loňském i v některých předchozích letech se slevami již těsně před Vánoci, mezi vánočními svátky trošku více zlevní, a teď by měli zlevnit ještě více.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to tak, že třeba využívají takové té nákupní horečky před Vánocemi, a ty slevy mohou být třeba až falešné slevy, že třeba to vlastně sleva vůbec není?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak určitě, těsně před Vánoci jsou lidé náchylnější k tomu, že pospíchají a i neuvážlivě koupí. Často se někteří nezamýšlí nad cenami vůbec, takže často je ani ty slevy nepřesvědčí a naopak zase někteří, už když vidí před Vánoci slevu, tak rychle, rychle, aby to koupili.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že ta falešná sleva vypadá tak, že se tváří jako sleva a vlastně slevou vůbec není?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, ono tady hraje velkou roli i nějaké to grafické znázornění. Často to jsou řekněme agresivnější barvy, zejména ta žlutá, aby nás uhodila do očí, my jsme k tomu stojanu přišli, tam je často ta cena původní přeškrtnutá, pod ní je cena nová nižší a tohle to všechno funguje na smysly člověka, který pak snáze podlehne a udělá to nákupní rozhodnutí.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Platí nějaká pravidla u těch slev, musí třeba být ta sleva nějak vyznačena, i ta původní cena?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, prodávající podle zákona musí spotřebitele řádně informovat o ceně tedy. V prvé řadě spotřebitel musí dostat cenu konečnou, tu, kterou zaplatí, ale měl by být schopen posoudit, i zda ta sleva je skutečně slevou, zda se mu nákup vyplatí, tedy měl by se dozvědět jak velká byla sleva, kolik činila sleva, kolik činila cena před slevou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, milí posluchači, můžete se také zapojit do povídání s Lukášem Zeleným 221552525 nebo 221552424 nebo jejakaje@rozhlas.cz. Jak je to se zárukou na to zlevněné zboží, vztahuje se na ně záruka, když to koupíme ve slevě?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tady jsme se setkali mnohdy od některých prodejců, podle zkušeností spotřebitelů, že jim při nákupu toho zlevněného zboží už bylo řečeno, zboží je zlevněné, tady záruku nedostanete. To není pravda, záruční doba zde běží standardní 24 měsíců. Jedinou řekněme výjimkou by bylo, kdyby spotřebitel kupoval zboží, na které byla poskytnuta sleva pro určitou vadu, tak na tu vadu by se záruka nevztahovala, ale na ostatní řekněme možně se vyskytnuté vady už by se pak opět vztahovala.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že když ten výrobek dejme tomu koupím si svetr a je tam vytažená nit, tak musím být o tom informovaná, že ta sleva je kvůli tomu, že to zboží je nějakým způsobem poškozené a na to už se potom záruka nevztahuje?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, pokud dostanete slevu právě pro to vytažené oko na svetru, tak už nemůžete reklamovat vytažené oko na svetru, protože ten spotřebitel to věděl a ještě za to dostal slevu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A když třeba chci si koupit konkrétní zboží, tam mají poslední kus a je to nějakým způsobem poškozené, mám nárok na slevu?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak samozřejmě jak nastaví prodávající cenu záleží na něm. Na té slevě je samozřejmě vhodné někdy i možné se dohodnout, apelovat na toho prodávající, je to poslední kus, tady je to poškozené, snižte mi cenu tohoto zboží.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vztahuje se, protože 1. ledna vstoupil v platnost nový občanský zákoník, jsou nějaké změny dejme tomu tady v zárukách a tak podobně?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, občanský zákoník dopadl na všechny občany i z pozice spotřebitele. Týká se každodenního nakupování, týká se reklamací a právě u těch reklamací některé změny jsou méně důležité, některé více. Co asi hned na začátek je třeba říci, vzniká tu už i spor o to, jestli je záruční doba nebo není záruční doba. Naštěstí na poslední chvíli přispěchala ministerstva, aby nám dali sice nezávazný, ale přesto výklad, aby sdělily, že skutečně záruční doba nadále trvá 24 měsíců. Jednou z velkých podstatných změn je, že když dojde během záruční doby k výměně zboží, tak do konce roku na vyměněné zboží běžela nová záruční doba a teď už nebude běžet, protože nový občanský zákoník tuto úpravu neobsahuje.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili, když si koupím zboží, které má tu 24 měsíců záruku a rozbije se mi to v tom 23 měsíci, vyměním si to, tak ta záruka už potom je jenom jeden měsíc?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tam už bude jenom jeden měsíc. Ale to už se vztahuje pouze na zboží, které bylo zakoupeno od 1. ledna tohoto roku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, můžete se k nám připojit do Spotřebitelské poradny, nabízím telefonní čísla 221552525 nebo 221552424, případně mailovou adresu jejakaje@rozhlas.cz. Lukáši, co byste poradil lidem, kteří by rádi využili těch povánočních slev, půjdou do obchodu a chtějí se rozhlédnout po zlevněném zboží, co byste jim poradil, jak by si měli počínat?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Tak, ono tady chce vycházet nebo znát ty nejčastější triky těch prodejců. Jedním z těch základních triků všichni jsme to už teď viděli v posledních dnech, slevy až 70, až 80 někdy až 90 %. Často se to vztahuje jenom na vybrané zboží v té prodejně a ostatní sortiment buď zlevněný není vůbec nebo je zlevněný méně. To slouží k tomu, aby zákazník byl nalákán do prodejny a tam samozřejmě podlehl nějakému rozhodnutí a pořídil si některé zboží, byť méně zlevnění. Důležité je tedy v tomto případě si uvědomovat, kolik ta sleva činí, kolik je cena, zda se mi ta sleva vyplatí a důkladně si to rozhodnutí posoudit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dostali jsme krásný mail, ráda bych vám ho přečetla. "Zdravím vás, paní Marie i pana Zeleného. Mám historku z jednoho obchodu, asi ho nebudu jmenovat. Tři měsíce jsem chodila okukovat úžasnou bundu za 1900. Celou dobu jsem se těšila, že si na ni ušetřím a koupím. Jaké bylo velmi veselé překvapení, když v onom obchodě nastaly slevy. Po telefonátu kamarádky, že bude zřejmě bunda ve slevě, jsem vyrazila s pocitem vítězství, že ušetřím. Zkrátím to. Vedle nápisu sleva byla po 4 měsících o 250 korun cena vyšší než původní, co dodat. Jsem zklamaná a bez bundy se dá v pohodě žít, jen jsem bohatší o zkušenost se slevami." Tak to je pěkná zkušenost. Může i takhle, taková sleva vypadat, Lukáši?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Taky jsme se s tím setkali. Je to dáno tím, že je nastavena cena, prodejce ví, že bude třeba zlevňovat v určitém období, tak ceny na čas zvýší, třeba řekněme o tisíc korun, a pak postupně zlevňuje. Takže paní přišla do prodejny třeba v době, kdy bunda byla ještě stále dražší než před tou slevou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, Lukáši, asi se dneska žádných telefonátů nedočkáme, možná posluchači spí zemním nebo teretiárním spánkem a ještě se neprobrali z vánočního a novoročního vytržení. Nicméně chci vám moc poděkovat za to, že jste přišel na Dvojku Českého rozhlasu. Určitě asi bychom uzavřeli téma povánoční výprodeje s tím, že je důležité všechno si rozmyslet a nedělat impulsivní nákupní rozhodnutí.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Určitě, zároveň je třeba asi upozornit, že pokud se setkáme třeba s tímto případem, co nám tady paní zaslala, je vhodné podat podnět České obchodní inspekci, která může provést šetření a skutečně by mohla prodávajícího i postihnout za nekalou obchodní praktiku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A my bychom možná ještě mohli přidat linku do časopisu dTest, poradenskou linku 299 149 009. Říkám to správně?
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Přesně tak a právní poradci dTestu určitě rádi pomohu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju mockrát Lukáši Zelenému z časopisu dTest. Mějte se hezky.
Lukáš ZELENÝ, vedoucí právní poradny časopisu dTest
--------------------
Hezký den, na shledanou.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hezký den, na slyšenou.
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka