Potřebujeme Kaplického Chobotnici i Maršmeloun, říká "šumný" architekt David Vávra
Musíme se naučit žít v betonu. Beton je krásný přírodní materiál. Spoustu práce na něm udělá Pánbůh jenom světlem. Herec pro zábavu David Vávra má profesní židli jen jednu. A tou je architektura. Všechno ostatní je zábava, ze které čerpá inspiraci.
David Vávra se při jedné činnosti zotavuje z té předešlé. Například divadlo je pro něj sauna, ve které se zotavuje z různých přetlaků. „Něco se nám nelíbí, tak napíšeme báseň nebo se tomu zlu vysmějeme, protože to je jediný způsob, jak s ním bojovat. Když se jím trápíte, tak vás zničí.“
Panelák i Maršmeloun
Od Davida Vávry by se tedy dalo čekat, že složí nějakou hanlivou báseň na paneláky. Kupodivu se s nimi ale už dávno smířil. Domy prý v sobě mají příběhy lidí a i v těch panelácích vznikají mnohdy romantické příběhy. „Z úcty k těm osudům už nechci paneláky kritizovat.“
Co jest šumného na atriu rozhlasu Českého? Klikněte na video!
Praha ale samozřejmě moderní architekturu potřebuje. Stejně jako dobrou ochranu historického centra. „To ale neznamená, že ho zakonzervujeme, protože by umřel. Moderní architektura by měla podpořit tu historii. Takže potřebujeme Kaplického Chobotnici i ten hanlivě nazvaný Maršmeloun.“
Začalo to Ostravou
Šumná města byl populární a sledovaný seriál o architektuře, který svým neopakovatelným způsobem moderoval právě David Vávra. První díl byl o Ostravě a měl rehabilitovat industriální a funkcionalistickou architekturu. „Bylo to v 90. letech, kdy se řada měst a podnikatelů na tyhle domy vrhla a poničila je. Neuvědomovali si, že je to úctyhodná památka.“
Protože o našich architektech, kteří odešli za hranice, se toho moc neví, rozhodli se tvůrci natočit seriál Šumné stopy. „Stopujeme v něm osudy českých stavařů, architektů, ale i výtvarníků na různých místech světa.“
Může za to puberta a stará kredenc
Divadlo Sklep existuje už 44 let a příběh jeho založení je podle Davida Vávry otřepanou historkou. „Založili jsme ho ve 14 letech a chtěli jsme si zpříjemnit předpubertální večírek.“
Obrovskou roli v tom taky sehrála i stará kredenc, která se válela u Vávrů ve sklepě. „Byla výborným jevištěm. Kdyby tam nebyla, nebylo by ani divadlo.“ To se nakonec stalo pro všechny zúčastněné projevem svobody. „V době, která měla velice úzký mantinely, jsme mohli na jevišti říkat, co jsme chtěli. Byla to kolektivní a spontánní radost.“
Jaké stavby našich archtektů máme hledat ve světě? Co mu na současné architektuře nejvíc vadí?
Související
-
David Vávra: "Vnímejte jaro všemi póry i pórky"
Pondělním (5. března) hostem Dvojky ČRo a magazínu „Je jaká je“ byl hodinu před polednem „šumný“ architekt, herec, publicista a moderátor David Vávra.
-
David Vávra: Ke svému životu potřebuji stádo
Když byl ještě dítě, babička ho obula do holínek a vyhodila z lodi uprostřed Orlické přehrady, aby svého vnuka připravila na mezní situace v životě.
-
V rozhlasové budově v Karlových Varech se léčí duše, říká architekt David Vávra. VIDEO
Přízemí rozhlasové budovy připomíná spíš čekárnu u lékaře než veřejnoprávní instituci. Taky tady byla ještě v 90. letech psychiatrická ordinace. Místní tak vilce do...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.