Postřižiny. Kultovní filmová komedie slaví čtyřicet. Předobrazem správce byl Hrabalův nevlastní otec

Oblíbený lyrický snímek, který hned po svém únorovém uvedení do kin roku 1981 sklidil mimořádně velký ohlas u diváků.

Předlohou filmu byla stejnojmenná novela Bohumila Hrabala z roku 1961, která nabízí nostalgickou vzpomínku na prvorepublikovou idylku malého městečka a jeho pivovaru. Autobiografický příběh vypráví o krásné paní Maryšce a jejím manželu Francinovi, který má na starosti městský pivovar. Stále populární filmový titul natočil jako svůj devátý celovečerní film režisér Jiří Menzel.

Předobraz správce

Natáčelo se zejména v Počátkách a v Dalešicích, zejména v tamějším pivovaru. Film o rodině pivovarského správce (ve skutečnosti nevlastního otce Bohumila Hrabala) vychází z reálných událostí.

Ikonická česká komedie z maloměstského pivovaru, jehož správce se pokusí udělat dojem na správní radu a jeho temperamentní žena i výstřední bratr mu to ale pořádně osladí, dodnes rozdává dobrou náladu, laskavý humor a starosvětskou poetiku.

V Příbězích z kalendáře si každý všední den po 12. hodině připomínáme osobnosti, objevy a události v důležitých, ale i málo známých nebo zábavných souvislostech.

Jak můžete poslouchat? Živě, zpětně na mobilu i z počítače

Živě v rádiu na Dvojce, od pondělí do pátku po poledních zprávách. Příběhy z kalendáře můžete poslouchat i zpětně na internetu, všechny díly jsou jako podcast ke stažení. Podcast najdete na webu Dvojky nebo na audioportálu mujRozhlas, který si můžete nainstalovat i jako aplikaci.    

autoři: Jan Kovařík , Tereza Stýblová , Luboš Mareček
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová