Postavit výuku na vztahu je podle mě budoucnost školství, myslí si oceněný učitel Karel Gamba
Učí na Arcibiskupském gymnáziu v Kroměříži a čerstvě dostal cenu Global Teacher Prize CZ 2024. „Je to obrovská inspirace a velký start,“ přiznává pedagog. Proč se stal učitelem a jaké byly jeho začátky? Co studenti skutečně potřebují? Co je ŠVP? Jak předcházet tomu, aby studenti neztratili sami sebe? Jak vzpomíná na své moderátorské období? Hodí se mu to při výuce?
Jak pozná učitel, že je dobrý? „Tak, že se ve třídě cítí dobře, že je tam vzájemná důvěra a rozumíte si. Nemusíte studenty přesvědčovat o tom, že vzdělání má cenu,“ zamýšlí se učitel Karel Gamba.
„Já studenty nevnímám jako někoho, koho mám za každou cenu vzdělávat, ale ke komu mám mít vztah. A postavit výuku na vztahu je podle mě budoucnost školství. Už nemůžeme fungovat na bázi toho, že učitel je zmenšený Google. To už je minulost. Studenti už dokáží rychle pracovat s informacemi sami. Proto je to o vztahu.“
„Vzdělávání dialogem je podle mě výborná věc. To není nic, před čím by měl mít učitel strach. Důvěra a vztah je cestou, jak se studentům přiblížit. To, že my dospělí máme na všechno názor, nám zavírá dveře k tomu, aby ho projevili oni sami,“ uzavírá v Blízkých setkáních oceněný pedagog Karel Gamba.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.