Podle Markéty Šichtařové je úloha poradců v politice téměř bezpředmětná

18. říjen 2013

V dopoledním vysílání Dvojky nás čekalo setkání s velmi zajímavou mladou ženou. Představili jsme českou ekonomku, manažerku a podnikatelku Markétu Šichtařovou.

Pracovala jako hlavní ekonomka velké zahraniční banky, v 28 letech založila vlastní analytickou a konzultační společnost, její články a ekonomické rozbory se pravidelné objevují v médiích. Momentálně je pracovně aktivní i během rodičovské dovolené, na níž stihla vydat i knížku Citlivá kuchařka.

Nelze být s každým zadobře

Ekonomické události, které komentuje M. Šichtařová, jsou komentovány jasně, stručně a většinou bez servítků. Právě tento způsob publicistiky může ledaskomu přijít takříkajíc proti srsti: „Přibližně jednou denně obdržím přisprostlý e-mail, kde mi lidé vyčítají opravdu kde co. Člověk si to ovšem nesmí připouštět.“ Publicistka upřesňuje, že se na druhou stranu jedná z velké části pouze o dezinterpretace, které mají na svědomí média a zbytek tvoří protichůdné názory, což chápe a nevidí v tom problém: „Víte, přátelé o mě říkají, že jsem prostořeká a asi to je pravda. Raději řeknu důrazně svůj názor, než abych byla s každým zadobře.“

Populistická politika

V letech2006 a 2007 byla vedoucí týmu ekonomických poradců ministra financí České republiky Vlastimila Tlustého. Dají si ministři financí vůbec poradit? „Podle mého názoru je velká část role poradců obecně o tom, aby neradili, ale aby marketingově zaskakovali. Na radách takového poradce v podstatě příliš nezáleží.“ V politickém procesu je prý každá myšlenka přepracována tak, že z ní mnohdy vůbec nic nezůstane. Politika v ČR se totiž podle M. Šichtařové dělá tak, že se prosazuje především to, co se prosadit dá. Nikoliv to, o čem je člověk doopravdy přesvědčen.

Logo

Více si poslechněte v záznamu rozhovoru na začátku článku…

Spustit audio