Petr Zuska chce, aby byl balet přístupný široké veřejnosti

13. prosinec 2013

V pátek jsme nahlédli do profesního i soukromého života šéfa baletu Národního divadla v Praze a vynikajícího tanečníka a choreografa Petra Zusky.

Poznal nejrůznější divadelní scény doma i v zahraničí, získal prestižní ocenění a podílel se na klasických i netradičních představeních. Jeho posledním uměleckým projektem na naší první scéně je balet Romeo a Julie. K inscenaci nejslavnějšího milostného příběhu přistoupil s jiným úhlem pohledu a zpracováním než tvůrci předchozí.

Balet by měl být přístupný všem

Do své práce, jako umělecký šéf Národního divadla, vnesl hodně nového. Petr Zuska se prý od začátku svého působení ve funkci snažil změnit skladbu repertoáru, který prý již není jednostranně orientován, jako tomu bylo v minulosti, ale podařilo se ho nakonec zpřístupnit široké veřejnosti: „Spektrum stylů a žánrů je za posledních jedenáct let opravdu široké. Myslím, že by si Balet Národního divadla neměl usurpovat právo vycházet vstříc estetickému cítění pouze omezené skupiny návštěvníků, ale měl by vyhovět širší veřejnosti.“

Žal Juliin a bolest Romeova

V listopadu proběhla premiéra nového nastudování představení Žal Juliin a bolest Romeova. Jaký byl před rokem plán, když se divadelní představení připravovalo? „Původně jsme chtěli k představení přistoupit více originálně, ale ne za každou cenu. Snažil jsem se předejít naschválům, které se často dějí v honbě za invencí a být věrný Shakespearovu dílu a hudbě Sergeje Prokofjeva." Cílem prý bylo dostat do inscenace něco, co zatím nebylo k vidění. Hlavním klíčem se nakonec staly postavy otce Lorenza a královny stínů Mab. V každém případě je to ovšem stále baletní dílo vzniklé ve 20. století, ovšem co se týče pohybového slovníku, stojí prý Petr Zuska, jako choreograf, na pomezí klasického podání tance s moderními prvky.

Petr Zuska
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová