Osvoboďte příběhy uvězněné ve vaší hlavě

29. leden 2016
Trendy

Nizozemští nezávislí novináři se pokoušejí na osobních příbězích prozkoumat, jak někdejší Železná opona ovlivnila životy Evropanů. Zajímají je příběhy z různých důvodů doposud nevyprávěné. Ochotným vypravěčům slibují diskrétnost.

K mezinárodnímu projektu se připojují i dokumentaristé Českého rozhlasu. Pokud máte příběh, který jste neměli odvahu nebo příležitost někomu říct, máte teď jedinečnou možnost. Podrobnosti najdete na adrese mujpribeh.rozhlas.cz.

Vyprávění založené na skutečných příbězích dnes zažívá bouřlivý rozvoj. Stále častěji se budou čtenáři, posluchači i diváci setkávat s formáty, které využívají internet, mobilní telefony i metody datové žurnalistiky.

Podle editora multimediálních projektů Českého rozhlasu Dušana Radovanoviče, který v loňském roce prezentoval v berlínském finále Prix Europa projekt hrdina.cz, je aktuální trend domýšlet nové způsoby interaktivity s posluchačem, případně čtenářem.

„Jako příklad mohu uvést nizozemský projekt Wartime stories, který vypráví dosud neznámé příběhy ze druhé světové války. Uživatel není jen pasivním konzumentem příběhů, ale aktivně se do něj zapojuje. Získává roli novináře / badatele a prochází celou cestu od archivů, kde se o dotyčném dozví první informace, až na místo kde zahynul,“ vysvětluje Radovanovič.

Kdo je pro vás HRDiNA.CZ?

Tvůrci vše kvalitně nasnímali, takže procházíte reálným prostředím. Zároveň dovedně kombinují historické fotografie s těmi aktuálními. V podstatě jde o hru.

Radovanovič zmiňuje také belgický projekt Man with a harpoon, který vypráví o tom, jak je obtížné vrátit se z vězení zpět do běžného života. O pocitech lidí, kteří musejí překonat složité byrokratické překážky, vznikla seriózní hra.

„Můžete o sobě zadat informace jako věk, pohlaví, vyberete si spáchaný zločin a pak se snažíte najít cestu, jak být propuštěn a jak se vrátit zpátky do života,“ popisuje Radovanovič.


Edita Kudláčová z Kreativního HUBu Českého rozhlasu: „Uživateli už nebude stačit pouhé lineární vyprávění příběhu, ale bude klást větší důraz na to, jak jsou výstupy k danému tématu napříč všemi sociálními sítěmi propojené, bude si sám hledat vodítka a další indicie a zároveň si sám určí míru obsahu, kterou k danému příběhu chce dostat.“

Ze všech projektů představených na prestižním Prix Europe v Berlíně Radovanoviče nejvíce zaujalo Refugee republic. Jedná se o projekt, který zachycuje realitu syrského uprchlického tábora v Iráku, který dnes připomíná malé město. Tvůrci připravili mapu a celé město nakreslili. Můžete se tedy doslova toulat v ulicích tábora, které vidíte částečně kreslené, částečně skrz fotografie a videosekvence.

„Po celou dobu slyšíte ruch ulice, útržky hudby a další realistické zvuky. V ulicích potkáváte jednotlivé lidi a dozvídáte se jejich příběh, jak se do tábora dostali. Malého chlapce prodávajícího ptáky, dezertéra z Assadovy armády, mladou dívku, která se touží stát zpěvačkou. Myslím, že je to vynikající způsob jak zprostředkovat realitu tamních lidí i zde, kde je vnímaná zatím velmi jednorozměrně,“ popisuje Radovanovič.

Spustit audio