Omyly českých spotřebitelů
Čeští spotřebitelé se dopouštějí mnoha omylů, které se týkají především reklamací, záruk nebo odstupování od smluv. Hostem Dvojky byl Lukáš Zelený ze spotřebitelského časopisu dTest. Více se dozvíme v neautorizovaném a needitovaném přepisu pořadu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dozpíval Karel Černoch a vy posloucháte Dvojku Českého rozhlasu. Musím říct, milí posluchači, že vždycky mám radost, když od vás přijde nějaký mail, třeba jenom pozdrav nebo takové připomenutí, jaké je u vás počasí. Teď jsem dostala krásný mail od paní Věry z Mikulova, která reaguje na minulou hodinu a sice mluvili jsme o zelí, o tom, jak se nakládá, a tak jsem ráda, že i paní Věra se s námi podělila o recept, i když já ho přepošlu, abyste se mohli také vy pokochat tím jak v Mikulově mají skvostné zelí. Ale o tom vůbec nebudeme mluvit teď, i když možná na zelí také dojde řeč, a to v této hodince ve Spotřebitelské poradně, kdy budeme s Lukášem Zeleným mluvit o omylech českých spotřebitelů. Dobrý den, pěkně vítám.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, časopis dTest vydal takovou řekněme brožurku Omyly českých spotřebitelů. Co všechno je v ní psáno, jakých nejčastějších omylů se my jako zákazníci dopouštíme?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, čeští spotřebitelé se dopouští nebo si myslí mnoho omylů. Těch omylů bylo velké množství, a proto jsme je dokonce rozdělili i do několika kapitol. V té první, to jsou omyly při uzavírání smluv, při nakupování, kde tím nejčastějším omylem je, že když člověk nic nepodepsal, tak nemusí nic platit a tam právě je to ten častý kámen úrazu, kdy se mnoho lidí mýlí. Také máme mnoho omylů okolo reklamací, záruk, nebo omyly spojené s odstupováním od smluv.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ono vlastně, když se podíváme na reklamy, které nás zvou k nakupování, tak v té reklamě většinou to je tak jakože nakupování je zábava, je to potěšení, je to odpočinek, ale já mám tedy takovou zkušenost, že když přijdu z nákupu, tak jsem sedřená jako kdybych složila metráky uhlí.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak určitě to všichni známe, že i když jdeme nakupovat potraviny, tak často je to boj prodrat se různými frontami a odolat všem těm nejrůznějším nabídkám, a to si vezměte v situaci, kdy si jdeme kupovat třeba ledničku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, také možná, že jsou zajímavé takové kličky a fígle, protože, když koupíme něco z druhé ruky třeba od souseda, tak by mě zajímalo, jestli se na to vztahují podobná pravidla jako při nákupu zboží v obchodě?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A to je právě taky jeden z častých omylů, kdy si lidé myslí, že zde mají stejná práva. Určitě nemají, protože, když kupujeme zboží od souseda, tak my nejsme spotřebitelem a on zásadně není podnikatelem, ale je to takzvaná koupě mezi občany, kde třeba není dvouletá záruční doba, a také další častý omyl je, že i když soused nám prodává věc, která je ještě v záruce, že na nás přechází automaticky, tomu také tak není.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A od poetické muziky trochu do třeskuté reality, ve Spotřebitelské poradně mluvíme o omylech českých spotřebitelů s Lukášem Zeleným z časopisu dTest a s vámi, milí posluchači, 221552525 nebo 2424 na konci. Dobrý den, vítám ve vysílání, můžete se ptát.
osoba
--------------------
Dobrý den, Martin u telefonu. Já se chci zeptat pana Zelenýho, jestli by mohl trochu rozvinout tu záruku ohledně třeba koupi od souseda, když se to týká nějakého výrobku nebo koupě po internetu, pokud nějaká záruka je, tak jestli, jak dlouho platí? A potom taky vlastně, jestli pořád platí záruka dvouletá na všechny výrobky, pokud je to nový výrobek třeba z obchodu, a nebo může být třeba pětiletá? Díky.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, děkujeme moc. Na slyšenou. Jak to je?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Co se týká zboží nakoupeného od prodávajícího, tedy podnikatele, tak tam samozřejmě je dvouletá záruční doba, ta se nijak nemění. Pokud by byla delší, řekněme třeba ta pětiletá, je to většinu dobrovolný závazek prodávajícího. To, že je sice dobrovolný je, že ho může dát, ale nemusí, však pokud už ho dal, musí ho dodržet. Mezi sousedy, tam samozřejmě ta dvouletá záruční doba neplatí, pokud se na ní nedohodnou a prodávající odpovídá tomu kupujícímu pouze za vady, které na věci existovaly v době převzetí a které nebyly v době prohlídky zjevné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jak je to s tím internetem?
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Na internetu nakupuju-li od prodávajícího podnikatele, tak tam je běžná záruční doba v délce trvání dvou let.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Dobrý den, vítám ve vysílání, můžete se ptát.
osoba
--------------------
Dobrý den, můžu se ptát?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, můžete.
osoba
--------------------
Ano. Tak já mám takový problém, pane Zelený, já jsem v roce 2011, 15.7. uzavřela smlouvu na dodávky elektřiny BICORNu, a potom jsem to chtěla letos převést na RWE, přišel zase takový pracovník, který to se mnou všechno sepsal, ale bohužel tam nějaký špatný jedno číslo dal. A já blázen v naději, že už to mám vyřízené, tak tu smlouvu jsem prostě zlikvidovala a teď prostě jsem psala do BICORNu žádost a prostě řekli, že žádnou smlouvu prostě dál oni nebudou mně poskytovat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Můžu se zeptat, jaké číslo to bylo trošku nejasné, jaké číslo bylo špatně uvedeno?
osoba
--------------------
Nějaké číslo té smlouvy BICORNu, tu formu, abych mohla přejít na RWE.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, asi jste musela nejdřív uzavřít smlouvu s tím RWE o změně dodavatele.
osoba
--------------------
To jsem uzavřela, ale řekli mně, že je tam špatné číslo toho BICORNu a že nemůžu tím pádem uzavřít novou smlouvu a že musím být nadále u BICORNu.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm, tak to my vám asi neporadíme.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, určitě se nejdřív obrátit ještě jednou na tu zákaznickou linku toho RWE a zjistit, které to číslo je přesně špatně a poté se až obrátit na ten BICORN, protože my musíme vědět o které se to číslo jedná.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, děkujeme za tenhle dotaz. Možná bychom mohli také rozvést to, že žijeme v blahé naději, že čím je výrobek dražší, tak tím je kvalitnější, ale ono to asi tak vždycky nemusí být. Mluvím z vlastní zkušenosti.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, tady těch omylů je velké množství. Často se lidé i domnívají, že čím více funkcí to má, tím lepší. Tam je důležité se zamyslet nad tím, které ty funkce vůbec budeme používat, protože pračka samozřejmě může prát, ale také na nás může mluvit, a pak je otázka, jestli chceme za každou opravu mluvící pračky, protože přestala mluvit, dávat třeba 20 tisíc korun. Tam určitě se nejprve zamyslet, které funkce budeme využívat a zda těm funkcím odpovídá cena.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát.
osoba
--------------------
Dobrý den, jsem tam?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, slyšíme vás dobře.
osoba
--------------------
Chtěla bych se zeptat, já jsem prosím zase jeden z těch ubohých, který zblbnul a nějaké té předváděcí akci si koupil aparát, teda lépe řečeno koupit jsem ho nechtěla, ale lichváři úplně mě donutili, že teda ať dám aspoň polovinu ceny, tak jsem dala, řekla jsem, že mně někdo taky dluží, že až mi vrátí, že to doplatím tu druhou půlku. Už ke svému zděšení, když mi tu bednu dávali, tak jsem zjistila, že je tam napsaný Beck, tak to jsem už věděla, že v tom bude podraz. No, a teď se jedná o to, že volala mi paní z toho, že jsem nezaplatila, říkám, však já jsem jasně řekla, že tu druhou půlku dám jakmile dostanu já peníze, protože ze svýho 8300 důchodu nemám možnost prostě to zaplatit těch dalších 12 tisíc. Jednalo se o takový masážní aparát na nohy. Říkám, že jsem tu škatuli ani nakonec neotevřela, protože jsem se od svýho doktora dozvěděla, že v rámci mé diagnózy mých žil a křečových a jiných cév, prostě to ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Že to není vhodné, čili ...
osoba
--------------------
Ale co je nejpodstatnější, v té škatuli, teda otevřela jsem ji, ale nepoužila jsem to, vůbec nebyl žádnej, prostě žádná příručka jak se to používá, co to je. A oni furt tvrdili, že to je originál ze Švýcarska a že k tomu zatím nic nemají. Tak já se jenom chci zeptat, je to podvod nebo kam se mám otočit? Já ten přístroj ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A co vy byste chtěla, vy to chcete vrátit, vy to chcete vrátit nebo si to chcete nechat?
osoba
--------------------
No, ne, já to potřebuju vrátit, ale já mám teď ten aparát a zaplatila jsem jim 12 tisíc.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme, rozumíme.
osoba
--------------------
On teď mi poslal v pátek nějakej advokát dopis, že musím zaplatit ještě jednou celou sumu, protože jsem to nezaplatila včas. No, tak a já jsem se s nima nedohodla na žádném termínu, kdy to zaplatím.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono je to tady v tomto případě velmi složité, když nemáme ty smlouvy, nevíme jaké tam bylo třeba poučení o odstoupení od smlouvy, kdy uplynuly lhůty. Já u tady těch složitějších případů bych vždycky doporučil vyhledat řekněme poradnu, klidně se nebát obrátit na poradnu dTestu, to je 299149009 a tam už ty smlouvy přesně projdeme a budeme vědět jak přímo poradit, nejlepší postup.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Tady přišel jeden mailový dotaz na jejakaje@rozhlas.cz, "Chci se zeptat u krbových kamen praskla šamotová vyzdívka, zřejmě cihla. Při reklamaci mně bylo řečeno, že se záruka na tento šamot nevztahuje. Muselo by být reklamováno prý do 14 dnů. Je to pravda? Kamna byla zakoupena v prosinci 2011."
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Pokud někdo vyjme ze záruky řekněme část toho zboží a ještě ke všemu to omezí na 14 dnů, tak bych řekl, že v té na tom dokladu nebo kde to bylo uvedeno v té kupní smlouvě, bude dost ustanovení neplatných, protože toto určitě nemůže být pravda a omezovat záruku na 14 dnů, to určitě ne. Tam vypadá, že to mohlo být třeba koupeno přes internet nebo něco podobného, a to byla lhůta na odstoupení, ale takto přesně nedokážu říct, proč tam ta lhůta byla.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Dobrý den, můžete se ptát, vítáme vás.
osoba
--------------------
Dobrý den, to jsem já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.
osoba
--------------------
Mám takový dotaz. U telefonu František, posluchač. Energetické centrum, mám s ním smlouvu, která byla uzavřena mezi dveřma na chodbě. Před měsícem mi volali, že mi nabízí nějaké nové podmínky, lepší podmínky pro odběr elektřiny, a abych telefonicky potvrdil, že přistupuji na nějakou tu změnu. Odmítl jsem to, zašel jsem do jejich kontaktního centra někde u Masarykova nádraží a tam jsem se dozvěděl, že energetické centrum změnilo majitele. Tak jsem říkal, no v tom případě tu smlouvu ruším, protože já mám smlouvu s energetickým centrem, oženil jsem se s Maruškou, Maruška mě nemůže prodat, já nevím, Evičce. Bylo mi řečeno prosím vás, že ta smlouva stále platí, přitom je tam energetické centrum údajně změnilo majitele. Ptám se, platí taková smlouva?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme za dotaz.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam je to pravda, tam je České energetické centrum a České energetické centrum jih, a oni si ty smlouvy převádí mezi sebou. Ta smlouva platí, ale v okamžiku, kdyby třeba měnili obchodní podmínky nebo prováděli jinou úpravu nebo měnili cenu, tak vy byste měl právo od smlouvy odstoupit.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, tady je jeden mailový dotaz, nebo máme telefonický? Asi ne. "Koupila jsem lednici, dovezli mi ji až po nastěhování, to je po 3 měsících po koupi, kdy byla zapojená. Když vznikl problém po dvou letech, bylo mi řečeno při opravě, že není v záruce a že za opravu platím. Že záruka už neplatí."
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam předpokládám, že asi bude operováno tím, že už záruka uplynula, ale tam přesně ty lhůty úplně nebyly uvedeny. Vždycky je důležité si od toho převzetí napočítat 2 roky, případně je-li třeba zboží v té době v reklamaci, tak se prodlužuje o dobu, co je zboží v reklamaci. Takže vždycky si to přesně napočítat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Dobrý den, vítáme ve vysílání ještě posledního volajícího. Dobrý den.
osoba
--------------------
To jsem já?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to jste vy.
osoba
--------------------
Dobrý den. Já bych se chtěla zeptat, skoro rok trvá, co mi dali exekuci na důchod. No, jako už jsem na tom i docela zdravotně špatně, že nemůžu chodit, jo, ale já už jsem byla na policajtech, na soudě, všude možně, v právní poradně, nikdo mi nedokáže poradit, ale pětistovku mi strhávají z důchodu. Údajně ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vy jste asi musela podepsat nějakou smlouvu, protože ...
osoba
--------------------
Ne, já jsem žádnou smlouvu nepodepsala.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to má nějaký důvod asi.
osoba
--------------------
Ne, víte, proč jsem jí, vypni to, nepodepsala jsem ji z toho důvodu, že já už jsem takovouhle chybu udělala jednou u T-Mobile, a tomu T-Mobile jsem podepsala na ulici, chtěla jsem to ihned zrušit, ale nešlo to. Takže já už bych neudělala stejnou chybu, jo.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam, jestli nebyla nějaká smlouva uzavřena třeba telefonicky nebo?
osoba
--------------------
Ne, vůbec nic, já jsem ani nevěděla, kdo za tou exekucí stojí. Nakonec jsem se dopátrala, že teda za tou exekucí stojí pan Smejkal a není to žádná legrace, protože v lednu, údajně to mělo být 18 tisíc, zřejmě se to navyšuje.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale vy jste asi něco musela koupit nebo něco.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Exekuce může být nařízena ...
osoba
--------------------
Opravdu vůbec nic.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Exekuce může být nařízena poté, co rozhodne soud, ať už na základě platebního rozkazu nebo běžné žaloby.
osoba
--------------------
Ale já jsem nic nedostala, já jsem nedostala ani žádný vyrozumění, vůbec nic.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono v případě, že se nepodaří třeba doručit platební rozkaz, je zrušen, probíhá pak běžné řízení a rozhoduje se třeba rozsudkem pro zmeškání, ale musí vám být doručen ten, aspoň ten rozsudek.
osoba
--------------------
Ne, nebylo mi doručeno nic.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Případně ten exekuční příkaz vám musí být potom doručen.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Bohužel ten případ neznáme dopodrobna, čili asi bych si ...
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tady asi bych určitě doporučil aspoň telefonický kontaktovat buď některou spotřebitelskou poradnu a nebo poradnu při finanční tísni třeba, kteří by dokázali vyhledat ty dokumenty někde na internetu řekněme na justici.cz a podívat se jak to probíhalo ten případ.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano. Tak, milí posluchači, Lukáš Zelený z časopisu dTest zůstává na chatu na webu 2.rozhlas.cz, čili pokud se ho chcete ještě na cokoliv zeptat, máte dál možnost. Děkuji mockrát a těším se zase tady na Dvojce na slyšenou.
Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.