Odstraňování billboardů od českých dálnic vázne. Od začátku roku jich zmizela jen třetina

2. červen 2018

Z patnácti set nezákonných billboardů v okolí dálnic zmizela od loňského září jen třetina. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Podle zákona, který začal platit loni na podzim, nesmí stát billboard blíž než 250 metrů od dálnice.

Reklamní společnosti k pátečnímu dni odstranily celkem 450 poutačů. Podle ministerstva dopravy jich nejvíc zmizelo z dálnice D1, upřesňuje mluvčí rezortu Lenka Rezková. „Bylo to celkem 265 billboardů a na dálnici D11 bylo odstraněno celkem 52 reklamních zařízení.“

Firmy, kterým reklamní plochy patří, s likvidací poutačů nepospíchají. Z ochranné zóny odmontují v průměru jedno až dvě zařízení za den. Podle mluvčí Rezkové některé firmy odstraňování ploch účelově zdržují.

„Například účelovou změnou vlastníka, nebo sídla společnosti provozující dané reklamní zařízení. Při samotné demontáži pak na samotné pracovníky údržby dálnic volají policii s poukazem na to, že dochází k ničení jejich majetku,“ přibližuje Rezková.

Všechna nezákonná reklamní zařízení měla být pryč už loni na podzim. Ministerstvo už rozeslalo přes 100 výzev, aby majitelé své poutače odmontovali. Odstranění jedné reklamní plochy stojí stát několik tisíc korun, náklady pak bude vymáhat po majiteli billboardu, což se může protáhnout. Mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa však účelové zdržování odmítá.

„Myslím si, že je to jen dojem, že se to šourá. Svaz provozovatelů venkovní reklamy má dohodnutý harmonogram s ministerstvem dopravy a ten dodržuje,“ vysvětluje Váňa. Kdy od dálnic zmizí poslední billboard, ale mluvčí svazu odhadnout nedokázal.

Dva hříšníci

Radiožurnál odhalil dva billboardy, které firmy stále nabízejí k inzerci. Jeden stojí na dálnici D1 u Měřína a druhý na 54. kilometru ve směru na Prahu. Od dálnice jsou vzdálené asi 100 metrů. Tento týden se na nich objevily nápisy s telefonními čísly, které nabízejí reklamní plochu k pronájmu.

S jedním telefonním číslem se Radiožurnálu nepodařilo spojit. Druhý poutač u Měřína patří brněnské firmě Realmedia. Ta vlastní desítky billboardů v Brně a jeden u dálnice. Za jeho měsíční pronájem chce necelých 90 tisíc korun. Podle webu společnosti je to její nejdražší reklamní plocha. Mluvčí Svazu provozovatelů venkovní reklamy Lukáš Váňa tvrdí, že Realmedia není členem svazu. Firma zatím oficiální vyjádření neposkytla.

autor: hbc
Spustit audio