Nora Dolanská: Ručník jednou za tři dny, euro, lázně jako relaxace pro zdravé. I taková je budoucnost českého cestovního ruchu

23. srpen 2022

Jak se změní styl cestování? Skupinky cestovatelů budou menší, lidé budou spojovat práci a dovolenou, odhaduje vývoj českého cestovního ruchu Nora Dolanská z Katedry cestovního ruchu Metropolitní univerzity Praha. Za klíčové považuje zavedení eura nebo udržitelnost. V audiozáznamu můžete slyšet i její názory na situaci v lázeňství nebo jaké dopady pro cestovní ruch bude mít inflace, válka na Ukrajině a pandemie koronaviru. Moderuje Zita Senková.

Po dvouleté pauze lidé opět vyrazili na cesty. Podle Nory Dolanské za boomem v cestovním ruchu nejsou jen uvolněná opatření a ekonomika. „Cestování je i psychologická a sociologická disciplína. Lidé se cítili stísnění a nesvobodní a chyběl jim pocit, že ve volném čase někam mohou,“ vysvětluje v pořadu Jak to vidí…

I proto Češi vyrazili častěji za hranice a tuzemští provozovatelé na turisty čekali déle. Odhady říkají, že v letošním roce vyjelo nebo ještě plánuje vyjet do zahraničí až čtyři miliony Čechů. 

Euro přitahuje turisty ze zahraničí

Za klíčové Dolanská považuje zavedení eura a změnu přístupu ke službám.

Čtěte také

Odhaduje, že lidé budou cestovat v menších skupinách a budou mnohem častěji propojovat odpočinek s prací.

„Euro už jsme u nás dávno měli mít. Pro cestovní ruch je to naprosto zásadní položka,“ říká v rozhovoru se Zitou Senkovou a jako příklad uvádí změny v cestovním ruchu na Slovensku. 

„Řadu zahraničních klientů odrazuje, že se u nás nedá platit v eurech a raději míří na Slovensko. Slováci na euro nežehrají, jsou rádi, že ho mají.“ 

Odpočinek v lázních uvítají i zdraví lidé

Složité období podle Dolanské nyní zažívá české lázeňství. Řada hotelů se zavírá nebo se přeměňuje na byty.

Čtěte také

Klientů z Ruska je méně a lázně měly hodně ubytovacích kapacit. Odhaduje, že přístup k lázeňství se promění.

„Lidé už nebudou jezdit do lázní na tři týdny nebo čtyři týdny, ale pojedou na týden nebo na pět dní,“ myslí si. Výhodou je, že lázeňské destinace jsou blízko přírody a mají kvalitní vodu. „Budeme muset najít novou klientelu a udělat dobrý marketing v zahraničí. Lázně budou lidé brát jako součást životního stylu a budou je navštěvovat i zdraví lidé.“ 

Méně ručníků a brček v hotelích

Za největší trend v budoucnosti cestovního ruchu považuje udržitelnost.

„Klienti nemusí mít každý den čistý ručník, ale dostanou ho jednou za dva až tři dny. Nebudeme pít z jednorázového brčka. Budeme hledat cesty, jak nabídnout a zajistit i v České republice udržitelné cestování.“

autoři: Zita Senková , juk
Spustit audio

Související