Filip Remunda: Film pro mne není novinový článek, ale umělecké dílo

18. září 2017

V režijním tandemu Klusák/Remunda se před více než deseti lety zapsal do nejširšího povědomí jako spoluautor fiktivního hypermarketu Český sen.

Málokdo ale ví, že Filip Remunda je „kulturním aktivistou“ v širokém slova smyslu, a patří tak i k zakladatelům Institutu dokumentárního filmu, který soustavně pomáhá budovat mezinárodní vazby na poli nefikční kinematografie.

„Institut dokumentárního filmu jsem se rozhodl založit v prvním ročníku svých studií na FAMU spolu se svou spolužačkou, když nám došlo, že potřebujeme sehnat druhou polovinu financování našeho společného filmu. Díky tomu jsem objevil svět inspiračních fór, pitchingových panelů a tak podobně, který jsme se rozhodli nabídnout i východoevropským dokumentaristům, včetně těch českých.“
Filip Remunda

Jak fungují dílny vývoje dokumentárního filmu, proč je dokumentární film blíže hrané kinematografii než televizním zprávám a proč patří dokumentární film na velká plátna? Také o tom hovořil s Filipem Remundou ve Vizitce Bohdan Bláhovec.

Filip Remunda vystudoval pražskou FAMU, katedru dokumentární tvorby, v dílně Karla Vachka. Za film Obec B získal cenu na MFF Karlovy Vary a řadě dalších festivalů v Evropě a USA.  Je držitelem Ceny Pavla Kouteckého, udělovanou za osobitý dokumentaristický počin, za film Pulec, králík a Duch svatý. Za dokumentární komedii – o radaru, který nebyl – Český mír získal spolu s Vítem Klusákem Cenu filmových kritiků a teoretiků za nejlepší dokument – v rámci soutěže Český lev a hlavní cenu na Mezinárodním festivalu dokumentů DMZ v Jižní Koreji.

Čtěte takéVizitky, rozhovory s lidmi, kterým umění proměňuje život. Od 4. září na Vltavě

 Spolu s Vítem Klusákem založil v roce 2003 nezávislou filmovou produkční společnost Hypermarket film, která se podílí na dokumentech dalších známých i debutujících tvůrců (např. sérii autorských dokumentárních filmů Český žurnál).

autor: Bohdan Bláhovec
Spustit audio