Nepoctivé praktiky prodejců

13. únor 2014

Tématem poradny na Dvojce byly nepoctivé praktiky prodejců a nový institut tzv. neúměrného zkrácení. Co si pod tím máme představit? Hostem byla Kristýna Opletalová, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, je tady rubrika Rodinné finance a jako host je tady dnes Kristýna Opletalová, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net. Přeji krásné dopoledne.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Krásné dopoledne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Kristýno, vy jste si vybrala téma nepoctivé praktiky prodejců a takzvaný nový institut takzvaného neúměrného zkrácení. Já musím říct, že jsem si musela sama nastudovat co to je neúměrné zkrácení, protože mně tam pořád chybělo to podstatné jméno, neúměrné zkrácení čeho? Ale vy nám teď vysvětlíte jak si tady tento institut neúměrného zkrácení vlastně vede v novém občanském zákoníku a zdali je to pro nás spotřebitele dobře a nebo špatně?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak určitě je to dobře, že nový občanský zákoník tento institut upravuje. Jen pro zajímavost řeknu, že to existovalo už v římském právu a je to také součást mnoha evropských právních řádů. A jde o to, že pokud se strany nějaké smlouvy zaváží k vzájemnému plnění a plnění jedné strany je v hrubém nepoměru k plnění té druhé strany, tak se právě jedná o to neúměrné zkrácení. A ta strana té smlouvy, která byla takzvaně zkrácena nebo můžeme zjednodušeně říci jakoby poškozena, se může domáhat zrušení této smlouvy.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, že ten institut neúměrného zkrácení chrání to, aby když se rozhodnu špatně, tak abych měl ještě možnost opravy?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, ta možnost jakoby té opravy, ta je možná do jednoho roku od uzavření této smlouvy. Je nutné ale zdůraznit, že jsou z toho výjimky. Jednak se toho neúměrného zkrácení nemůže domáhat podnikatel, který uzavřel smlouvu také s podnikatelem, to znamená tam se počítá s tím, že ti podnikatelé jsou řekneme profesionálnější nebo mají možnosti jak porovnat ty nabídky, jak zjistit, jestli ta cena je přiměřená.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená jakmile mám IČO, tak už to nemůžu, tak už se nemohu vlastně dovolat?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Takto, pokud máte IČO a uzavíráte nějakou smlouvu v souvislosti ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
S plněním toho obsahu svého živnostenského listu.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak. Protože jinak ve volném čase si půjdete koupit rohlíky, tak samozřejmě podnikatelkou nejste v tu chvíli, respektive nejednáte v souvislosti s tou svoji podnikatelskou činností. Výjimkou je také to, pokud mezi těmi dvěma stranami existuje nějaký zvláštní vztah. Můžeme říci, pokud by třeba ta jedna strana té druhé někdy v minulosti zachránila život nebo udělala pro ni něco výjimečného, tak tam se samozřejmě na to bude pohlížet poněkud jinak. Stejně tak, pokud by ta jedna strana se zavázala si jakousi tu věc pořídit za takzvanou mimořádnou cenu ze zvláštní obliby, to znamená, kdyby někdo byl třeba vášnivý sběratel a ta určitá mince nebo nějaký jiný sběratelský předmět pro něj měl tak vysokou hodnotu, kterou pro nikoho jiného nemá, tak pak se o to neúměrné zkrácení jednat nebude.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře. Když se podívám ještě na to téma obecně, nepoctivé praktiky prodejců, počítá tedy nový občanský zákoník v tom, že se i ta nepoctivost vyvíjí a její formy uplatňované vůči spotřebitelům se mění?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Teď myslíte třeba, jestli ten nový občanský zákoník počítá s nějakými informačními technologiemi?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, přesně tak. To znamená řekněme třeba s novými médiemi nebo zdali počítá i třeba s tím institutem, který se tady zrodil teprve v těch 90. letech, to znamená ty předváděčky v uvozovkách tomu říkáme podle onoho dokumentu "šmejdi" a podobně?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak s předváděcími akcemi počítal už i starý občanský zákoník, ne tedy od svého vzniku ani od té doby, kdy tedy prostě po sametové revoluci, nicméně přibližně od roku 2001, 2002 máme upraveny už v občanském právu tyto záležitosti, ať už se jedná o nákup po internetu nebo právě o ty předváděcí akce, tedy celkově o ty spotřebitelské smlouvy. Nicméně co se týče nějakých sociálních sítí a obecně informačních technologií, nemůžu říci, že by toto bylo v zákoně upraveno nějak detailně, protože musíme počítat s tím, že právo je přeci jenom velice konzervativní a speciálně ten nový občanský zákoník, který vlastně vychází do jisté míry z rakouského občanského zákoníku z roku 1811 i z návrhu nového občanského zákoníku, který tu byl už v roce 1937, tak samozřejmě i ten jazyk je poněkud archaičtější. Nemůžeme říci, že by ten zákoník byl nějaký, že by jako nedržel krok s dobou, ale přeci jen je konzervativní.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, řekněme, že já jsem člověk, který si něco řekněme koupí na předváděcí akci nebo uzavřu smlouvu, protože si myslím, že nakupuji za normální cenu a vzápětí nato se s někým poradím a on mi řekne: "Co děláš, vždyť si to mohla mít za polovic," a podobně, co mám v tu chvíli dělat? Litovat nebo vám volat nebo se soudit, co mohu dělat?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak jedna cesta, to bude ta už starší tedy, která existovala i za starého občanského zákoníku, mám možnost od takové smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit bez udání důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů. To je jedna možnost. Teď spolu s novým občanským zákoníkem, jak už jsem tady říkala, je možné se domáhat případně i toho neúměrného zkrácení nebo ten nový občanský zákoník také zvláštně upravuje institut lichvy, který byl doposud upraven jenom v trestním zákoníku, tak teď už se lichvou nemyslí jenom nějaký příliš vysoký úrok u půjčky, ale počítá se s tím, že vlastně jakákoliv smlouva, která byla uzavřená za využití tísně, nezkušenosti nebo rozumové slabosti, rozrušení té druhé strany a zároveň bylo to plnění jedné strany v hrubém nepoměru ku druhé, tak v tom případě taková smlouva je neplatná.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale co když mě přesto nutí ji dodržovat, jako je neplatná, to já řeknu: "Je neplatná" a oni řeknou: "Není to neplatné," a pak najednou přijde exekutor. Jak já vlastně získám ten status, že budu moc považovat tu smlouvu za opravdu neplatnou?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak exekutor by musel přijít až po rozhodnutí soudu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Samozřejmě, já jsem to velmi zkrátila, ale já řeknu: "Ta smlouva není platná, protože vy jste mě podvedli." Ale on řekne: "To jste se zbláznila, paní." A co tedy následuje?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak nejprve samozřejmě se snažíme řešit tu věc mimosoudně, podnikáme úkony, které nám přísluší podle zákona, a to je právě to odstoupení od smlouvy, vrátíme třeba zboží nebo napíšeme dopis, že se domáháme tedy zrušení na základě toho neúměrného zkrácení. Pokud toto nepomůže, můžeme se obrátit na právníka a případně i podat žalobu nebo se domáhat, aby soud rozhodl o tom, zda tato smlouva je či není platná. Samozřejmě musíme počítat s tím, že u soudu se platí soudní poplatky, ale zase senioři často bývají osvobozeni od soudních poplatků, pokud prokáží skutečně, že nemají prostředky, aby to mohli uhradit.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Řekněme, že tedy napíšu dopis, že od smlouvy odstupuji, že ji nebudu plnit a třeba řekněme zboží pošlu zpátky, ale ten člověk nebo ta instituce se mnou nekomunikuje. Mohu se uklidnit a říct fajn, poslala jsem to zpátky a nebo jsem napsala, že nechci, odstupuji, anebo musím mít od nich také vyrozumění, ano, akceptujeme to, že naše smlouva zaniká?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Podstatné je to, že my jsme to odstoupení od smlouvy odeslali na nějakou příslušnou adresu, která je uvedena ve smlouvě a že jsme vrátili zboží a také, že od toho máme doklad, to znamená, že jsme to poslali doporučeně a ten balík také skrz podací lístek. To, že třeba ta společnost má někde jenom fiktivní sídlo, to znamená jenom tu schránku, poštu si tam nevybírá, to už není náš problém, protože my jsme ten úkon provedli a pokud se nám ta obálka vrátí zpátky jako nedoručená, neměli bychom ji rozlepovat, měli bychom si ji takto nechat právě jako důkaz i s tím, kde na druhé straně bude to přeškrtnuto a bude tam napsáno něco.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Adresát nezastižen, ano. Tak, byla bych ráda, kdybyste měla pravdu, kdyby to skutečně stačilo, o tom si budeme povídat ještě za malou chvíli, jaké další kroky můžeme uplatnit či jaké jsou ještě třeba výjimky v tom institutu neúměrného zkrácení, ale také nám můžete své dotazy telefonovat vy, milí posluchači, na číslo 221552525 nebo 2424. Také můžete mailovat na jejakaje@rozhlas.cz a nebo pošlete SMSku ve tvaru R2 JEJAKAJE text vašeho dotazu na číslo 9077704.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, posloucháte dopolední magazín, ve kterém právě teď je hostem rubriky Rodinné finance Kristýna Opletalová, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net. Věnujeme se nepoctivým praktikám prodejců a jejich řešení v novém občanském zákoníku. Vy jste se k nám dovolali, a proto zvedáme telefon a ptáme se, kdo tam, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady u telefonu Jana z Berouna. Haló!

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jano, zdravíme. Ano, ano, já vás slyším a zdravím, dobrý den.

osoba
--------------------
Ano, dobrý den. Prosím vás, já jsem si zaplatila kurz hypoxiterapie v jednou pražském fitcentru a po druhém cvičení se mně udělalo špatně a následně lékař mě poučil, že ze zdravotních důvodů absolutně toto cvičení nebo prostě tuto terapii nemám podstupovat. Nicméně už jsem ten kurz zaplatila dopředu, oni mi fitcentrum nabízí jiného cvičení, jiného druhu, ale já o to nemám zájem o to jiné, protože jsem měla zájem pouze o tu hypoxiterapii. Mám tedy nárok na to, aby mi ty peníze vrátili?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak to je oříšek, viďte, a mám pocit, že Kristýna Opletalová, která má v tuto chvíli rozšířené oči, přemýšlí nad tím jak asi vypadá ta smlouva s tím fitcentrem. Myslíte si, že v tomto případ paní Jana má jaksi en bloc možnost odstoupit ze zdravotních důvodů, a nebo to může mít jakési ale?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Musím přiznat, že si nejsem jistá, když jsem tu smlouvu neviděla a nevím, jestli třeba obsahuje nějaké ustanovení o tom, za jakých podmínek je možné odstoupit od smlouvy. Automatické odstoupení ze zákona šlo by o tom uvažovat, respektive spíš si umím představit, že by paní žádala nějakou náhradu škody za to, že právě bylo poškozeno její zdraví. Ale ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale to přece za to možná nemohou ti v tom fitness centru a zase jsme u toho, možná zdravý selský rozum, já jsem si myslela, že to udělá mému zdraví dobře a mně to ubližuje, můžeme se domluvit jinak.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Samozřejmě nejlepší je, když se ty dvě strany dohodnou a dojde k nějakému smíru, k nějakému kompromisu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale obecně byste prostě musela vidět tu smlouvu a zjistit, jestli není vlastně nějak v podmínkách stanoveno to, že odstoupit nelze.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Ano, a pro případ, že by s tím byl nějaký problém, tak určitě je dobré, pokud paní Jana má potvrzení od toho lékaře, že ji to skutečně udělalo špatně a mohla by pak případně žádat nějakou tu škodu, která nemusí být ani vyloženě finančního charakteru, právě nový občanský zákoník už počítá i s tím, že je možné hradit nějakou nemateriální škodu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, mně se velmi líbí to, jak paní Jana uvažuje velice realisticky a říká škodí mi to, nebudu tam chodit, mohou mi vrátit peníze za ty kurzy, za ty lekce, které už neabsolvuji, a vy říkáte nepřímo ne, ale můžete je žalovat za to, že vám ublížili, to je Amerika. Ne, já si myslím, že paní Jana by se vám měla asi ozvat jako Spotřebitel.net, ukázat smlouvu a pak se můžete možná dohodnout jak postupovat, není-liž pravda?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak, může se nám ozvat buď telefonicky a nebo na náš e-mail.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, paní Jano, máte tady jednu možnost jak můžete postupovat. Já zvedám telefon a ptám se, kdo tam, jaký je váš dotaz?

osoba
--------------------
No, už jsem na řadě?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to jste vy, dobrý den.

osoba
--------------------
Já mám takový dotaz. Prosím vás, včera jsme podepsali smlouvu na udělání koupelny. Je fakt, že jsem si myslela, že je to nabídka, ale když jsem si to doma přečetla, tak to byla smlouva už o dílo, a protože se nám to zdá předražené, tak jsme večer volali, že bychom chtěli odstoupit od té smlouvy a tady pán řekl, že musíme zaplatit storno poplatek. Je to pravda?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, to je zase další otázka. Paní Kristýno, jak to vidíte vy, co má paní, které se k nám dovolala, paní posluchačka dělat?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
V případě, že byla uzavřena smlouva o dílo, určitě zase bude dobré podívat se do té smlouvy, jestli tam takovýto storno poplatek je uveden. Pokud by byl třeba nějaký i nepřiměřeně vysoký, neměl by být schovaný někde v nějakých přiložených smluvních podmínkách.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale měl by být přímo v tom těle smlouvy.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená jak má postupovat, má si přečíst smlouvu, v případě, že je tam ten storno poplatek, třeba i v té smlouvě, ale oni si mysleli, že podepisují jenom nějakou nabídku, tak jak mají postupovat dále? Mohou skutečně říct - vy jste nám uvedli v omyl, my se cítíme podvedeni?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Říci to určitě mohou, jiná věc je samozřejmě jak se toto prokáže potom v praxi, protože samozřejmě pokud nebyl sepsán nějaký řekněme protokol z toho jednání nebo nebyli u toho nějací svědci, aby bylo jasné, že se mělo skutečně jednat jenom o nabídku, tak je to opravdu náročné potom od takové smlouvy bez dalšího odstoupit nebo domáhat se její neplatnosti.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ale v každém případě se mohou obrátit na vás.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Určitě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Mám tady ještě jeden dotaz. Po telefonické nabídce jsem souhlasila, že budu v určitém časovém období odebírat zboží, po obdržení zásilky, které nechodí doporučeně, ale jako obyčejná poštovní zásilka, vždy uhradím přiloženou složenku. Nyní jsme dostala upomínku na platbu za zboží, které mi ovšem nepřišlo. Jak se mohu proti tomu bránit?

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Tak, teď nevím, jestli jsem tomu dobře porozuměla, paní tedy má uzavřenou nějakou smlouvu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Po telefonu.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Po telefonu a už v minulosti tedy na základě ní odebírala nějaké zboží a teď v jednom konkrétním případě se stalo, že po ní požadují úhradu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Za zboží, které si neodebrala. Ano

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Které si neobjednala, hm. Tak to by bylo možné považovat i případně za nekalou obchodní praktiku. Samozřejmě mohlo tam dojít k omylu, myslím na straně té společnosti, že se domnívala, že tam byla objednávka, ale obecně pokud nám přijde nějaké zboží bez objednání, tak my nejsme povinni jej vracet, my nejsme povinni s tím cokoliv dalšího dělat.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže v každém případě se paní posluchačka nesmí dát, musí se jim ozvat, musí to urgovat, pokud možno písemně, všechno si schovat a když nic nebude fungovat, tak se obrátit na vás.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Přesně tak.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Paní Kristýno Opletalová, já vám mockrát děkuji za návštěvu ve studiu i dobré rady. Doufám, že naši posluchači jsou i díky vám teď více v bezpečí. Děkuji moc.

Kristýna OPLETALOVÁ, vedoucí právního oddělení sdružení Spotřebitel.net
--------------------
Na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.