Největší chybu děláme, když ve slevě nakoupíme to, co nepotřebujeme
Středeční poradna patřila slevám. Hostem byla ekonomická publicistka Světlana Rysková. (Neautorizovaný a needitovaný přepisu pořadu najdete v článku.)
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posloucháte dopolední vysílání Českého rozhlasu Dvojka a vy samozřejmě víte, že každou středu je čas na rubriku Rodinné finance. Před malou chvílí jsme se bavili o PEN klubu, takže jsme, doufejme, nakrmili ducha, teď se pustíme trochu do těla a budeme se Světlanou Ryskovou, kterou tímto vítám, přeji hezké dopoledne.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hezké dopoledne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Budeme se věnovat tématu, které je, řekla bych, na internetu velmi frekventované, oblíbené a na druhou stranu zase mnohdy napadané, a to slevové nákupy. Takže, abych začala, tak, že se nezačíná, určitě mi to některý posluchač vyčte, tak já takto nezačínám, ale slevové nákupy jsou teď skutečně v kurzu. Možná by se znovu hodilo připomenout všechny ty triky, všechny ty nástrahy, rizika nákupů ve slevě, a o to vás přesně prosím, Světlano.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
No, já bych nechtěla hlavně posluchače odrazovat od nákupů ve slevách, i když jsme tak trošku pejorativně nazýváni jako Češi, že to jsme takoví ti, kteří se honí jenom za slevami, údajně v tom i máme nějaký primát, nevím, jak to je, pochybuju o tom, možná, že je to spíše díky tomu filmu Český sen, který ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já myslím, Světlano, že jsme nedávno viděli různé záběry z Londýna ze slev a podobně a že lidé na celém světě jsou pro lepší cenu ochotni udělat něco, co hraničí s lidskou důstojností.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Určitě. Když to vezmeme, tak ceny u nás jsou poměrně vysoké ve srovnání s platy a s okolními zeměmi, takže je to celkem pochopitelné, že domácnosti se snaží šetřit. No, a na druhou stranu, ale jak už jste to nakousla, tak obchodníci nebo prodejci zboží a služeb vlastně vymýšlejí, jak tedy té vlastně touhy nakoupit si levnější zboží využít ve svůj prospěch. Někdy je to takové nevinné, jsou to nějaké reklamní akce, letáky a podobně, ale někdy to opravdu hraničí s nekalými obchodními praktikami nebo prostě s porušováním zákona na ochranu spotřebitele a jiných předpisů, a tak to také konstatovala Česká obchodní inspekce, která nedávno dělala kontroly, vydala dvě zprávy, jednu na konci loňského roku, ta byla taková souhrnnější za 3 čtvrtletí loňského roku a jedna nová, kde sledovala povánoční slevy, čili velmi aktuální. A obě ty zprávy ukázaly, že vlastně 30 až 40 % subjektů, které nabízejí ty slevy, tak se nějakým dopouští porušování tedy zákona na ochranu spotřebitele, nebo jiných předpisů. Nejčastěji to bývají takové řekněme netransparentní ceny, netransparentní slevové akce, někdy to bývá i netransparentně kalkulovaná přímo ta sleva, ta cena, takže myslím, že posluchači určitě, je nebudeme odrazovat v nákupu ve slevách, ale měli by si dát pozor na to, když tedy obchodník vyhlašuje například velkou slevovou akci 70 % z ceny dolů a podobně, vždycky za tím něco je, protože opravdu tak velká sleva není možné ji tak až reálně dosáhnout u většího počtu zboží, to znamená, že zákazník může očekávat, že tam najde jenom část toho zboží v této slevě, nebo okrajové velikosti například u oděvů. Velmi bych varovala před tím, aby lidé kupovali s tak velkou slevou například potraviny. Dnes například si mohou v tisku přečíst, že řada obchodníků s potravinami přelepuje data expirace potravin a pak třeba tyto potraviny prodává ve slevě, čili na to pozor, tam skutečně už nejde jenom o to šetření, ale tam už jde o zdraví, čili dát si na to pozor, podívat se na to, zkontrolovat si tedy ten výrobek, který kupuju ve slevě. Další věc, na kterou by si měli dát posluchači pozor, aby dostali k tomuto výrobku paragon, řádný paragon se všemi údaji, na které na něm mají být a případně s tou vyznačenou slevou, protože na základě toho paragonu případně to zboží mohou reklamovat, to je další taková věc, na kterou také bych upozornit, řada obchodníků odmítá reklamovat zboží ve slevě. Není to správně.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Co můžeme dělat v tu chvíli, když stojíme proti obchodníkovi a on říká - ne, já jsem vás upozorňoval dopředu, že zboží zakoupené ve slevě nemůžete vrátit.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, můžeme se odvolat na zákon na ochranu spotřebitele, jednoznačné vyjádření České obchodní inspekce, zboží ve slevě, ten, kdo nakupuje zboží ve slevě, má stejný nárok na záruční dobu 24 měsíců jako u jakéhokoliv jiného zboží. Je tu ale jedna výjimka, pokud si ve slevě koupíme zboží nebo respektive spíš bych řekla zlevněné zboží kvůli nějaké závadě konkrétní a je to uvedeno na tom dokladu pokladním, tak samozřejmě pro tuto závadu reklamovat nemůžeme. Můžeme si, takový příklad dát, jdeme si koupit pračku a obchodník ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A ona nepere.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
... nabízí, protože tam je ta sleva třeba markantnější a může nás to víc jako bolet, nabízí pračku s 500korunovou slevou, protože je tam nějaký škrábanec na tom obalu, tedy na té kovové části té pračky. Tak my si řekneme, no, tak nám tak nevadí, pračku postavíme někam do kouta, nebude to vidět, přistoupíme na tu slevu, takže pro tuto závadu už nemůžeme tu pračku reklamovat, ale když zjistíme třeba, že nefunguje programátor nebo čerpadlo nebo něco jiného, naprosto platí, že můžeme uplatnit reklamaci 24 měsíců.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A, paní Světlano, když si kupujeme třeba oblečení a pak, koupíme si červený svetr a zjistíme, že více by nám slušel ten modrý, je to zboží ve slevě a my přijdeme s prosíkem a řekneme - prosím vás, můžete mi ho vyměnit za ten modrý? A oni řeknou - ne, ve slevě toto neděláme. Je to možné, protože to je asi na libovůli toho obchodníka.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
S tím se ano, s tím se opravdu nic dělat nedá, je to jako u výměny i nezlevněného zboží. Pokud si koupíme nějaký svetr červený a chceme modrý, tak je na libovůli toho obchodníka, jestli nám to vymění, když to zboží je v pořádku samozřejmě. Takže i takto, pokud červený svetr byl ve slevě a modrý ne, tak asi obchodník na tu slevu nepřistoupí a bude žádat tedy za ten vyměněný svetr doplatek do té plné ceny.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Velice časté asi také je, že když si objednáme nějaké zlevněné zboží, tak není na skladě, to znamená, že my jsme nalákáni na to, abychom přišli, nakoupili zboží, které je ve slevě, a ono pak není. Dá se proti tomu nějakým způsobem bojovat?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hodně to bylo frekventované tak asi před 2, 3 roky, Česká obchodní inspekce se na to zaměřila, dělala řadu kontrol a myslím si, že řada aspoň těch velkých obchodníků se tomu snaží vyvarovat. To znamená, oni něco, aspoň něco v té slevě mají, ale neznamená to samozřejmě, že toho zboží je dostatek pro všechny, kteří tedy přijdou, kdyby byl o to zboží velký zájem. Tam se to těžko dá asi posoudit, jestli ten obchodník, když vyhlašoval slevu, měl dostatek toho zboží na skladě. Teď se například hodně diskutovalo o podobném problému, a to jsou slevy v restauracích. Byla kolem toho velká debata, protože lidé si mohli na slevových portálech nakoupit kupony na zlevněné občerstvení nebo teda zlevněnou, myslím, že se to týkalo nápojů v restauraci, a pak nebylo možné si v té restauraci zarezervovat místa, protože zájem byl tak velký, že se tam prostě ti zájemci nevešli, takže to se samozřejmě stát může.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já jsem nedávno zažila takový ten okamžik, kdy se mi něco líbí, chci si to koupit, je to příliš drahé a pak jdu kolem toho stejného krámku a vidím 70 % sleva, i vstoupím dovnitř, vidím, že ta moje věc je ve slevě a ona stojí stejně.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
No, to máte pravdu, nevím, jestli tedy tak až velká sleva, ale docházelo k tomu například kolem Vánoc, upozornil na to například dTEST, právník dTESTu pan Jan Votočka o tom psal na serveru a sice jde o to, že v některých obdobích obchodník tu cenu zvedne, a pak ji vlastně po uplynutí toho nějakého pro něj zajímavého období zase sníží na původní cenu a vydává to za slevu, to se děje kolem Vánoc většinou, před Vánocemi obchodníci ceny zvednou, protože chtějí prodat, zájem je veliký, doufají, že prodají za vyšší cenu, a po Vánocích vlastně to zboží přecení na tu původní cenu, která byla před Vánocemi a vydávají to za slevu. To se hrozně těžko prokazuje, museli bychom nějakým způsobem prokázat, že tedy to zboží jsme nakoupili v různých obdobích za různé ceny a potom bychom mohli třeba podat podnět České obchodní inspekci, aby to šetřila, ale je to velice složité prokazovat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Velice často se také stává, že se necháme nalákat v kamenném obchodě na sníženou cenu, a pak zjistíme, že na internetu to ale prodávají běžně mnohem, mnohem levnější, znamená to, že vlastně zákazník musí být neustále ve střehu, taková je prostě doba?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Určitě, tak ty internetové obchody by měly mít ze své podstaty, měly mít nižší ceny, i když dnes už to pravidlem není, protože oni nemají sklady, nemají ty skladové zásoby a podobně, to znamená, ten jejich prodej vlastně se děje podle jiných pravidel a umožňuje jim tedy tu slevu poskytnout. A dnes už, ale jak říkám, často se stává, že někdy i v tom internetovém obchodě to zboží je stejně drahé nebo i dražší než v tom kamenném.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jaké nejčastější chyby my zákazníci v touze po nižší ceně děláme?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Víte co, já myslím, že tu největší chybu děláme, že nakoupíme v té slevě to, co nepotřebujeme.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
To je asi bohužel svatá pravda. Milí posluchači, pokud se na cokoliv ohledně slevových nákupů a nejrůznější slevomatů chcete zeptat mého dnešního hosta Světlany Ryskové, tak nám zavolejte na 221552525 nebo 2424, také nám můžete psát na mail jejakaje@rozhlas.cz. Máte-li u sebe pouze mobilní telefon, napište SMSku R2 mezera JEJAKAJE mezera text vašeho dotazu, a to na číslo 9077704.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V rubrice Rodinné finance si osmnáctou minutu po desáté hodině povídáme s ekonomickou poradkyní Světlanou Ryskovou o tématu slevových nákupů a snažíme se zjistit, zdali nenaplňují tyto nákupy onu známou větu Šimka a Grossmana nechci tu slevu zadarmo. Zajímalo by mě, jaké dotazy máte vy, a proto se ptám paní z Brna, která se nám právě teď dovolala. Přeji dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Já nevolám z Brna, já volám z Rožnova pod Radhoštěm.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Z mého kraje. Ptejte se, dobrý den.
posluchačka
--------------------
A chtěla bych vám říct takovou věc, všimla jsem si, že na letácích, které nám chodí do schránky a tam jsou různé slevy, ano, ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.
posluchačka
--------------------
Nechala jsem si schválně několik těch letáků po sobě, že vždycky ta sleva je z vyšší ceny. Čili není vůbec ta původní cena, ale aby měli nějakou cenu, tak vždycky dávají vyšší ceny dávají další a další slevy a někdy to dělá až 15 korun.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak to je výborné, toho bychom si měli všímat, jenom ne každý je asi tak bystrý a ...
posluchačka
--------------------
Toho by si měla všimnout především česká inspekce.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Určitě, ano. Česká obchodní inspekce to také považuje za jednu z nejčastějších závad a sice netransparentní cenu, my jsme tady o tom hovořili, o tom, že třeba některé cenovky jsou přelepovány, to znamená, je tam několik cen a ten zákazník v ten moment, kdy si to zboží kupuje takzvaně ve slevě, tak on vlastně neví, která ta cena platí, jestli ta sleva je z té ceny, co je poslední nalepená, nebo z té první, co je tam nalepená a často Česká obchodní inspekce zjistila, že někdy také dochází k tomu, že vlastně při té kalkulaci u pokladny, kdy vlastně pokladník má odečíst tu procentní slevu z té ceny, tak prostě se zmýlí a neodečte těch 30 %, ale třeba 29, 28 a podobně, čili pořád je potřeba počítat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Nad stejnou věcí se pozastavuje až rozčiluje pan Talián, který píše, jak je možné, že obchodník, který přelepí prošlé datum na potravinách a prodává je, není u soudu? Vždyť je to podvod a je to ohrožení zdraví, co dělají kontrolní úřady?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, upozornit prostě Českou obchodní inspekce, aby prostě u toho obchodníka udělala inspekci a dala mu za to, vyměřila pokutu, pokud se toho dopouští.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, máme další dotaz. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den. Já jsem samozřejmě spotřebitelka a děkuji, že radíte nám, co máme dělat a jak se máme zachovat a stojíte na naší straně, ale teď bych se chtěla zeptat prostě na něco úplně odlišnýho. Já jsem byla jednou svědkem toho, kdy přišla paní do prodejny reklamovat obuv a tu obuv měla půl roku, ta obuv byla letní, koupená ve výprodeji za pouhých 54 korun, ona v ní ta paní chodila celé léto, byla to textilní obuv, prostě ta bota byla úplně zničená po tom půlroce, už bylo po létu, tak přišla obuv zreklamovala, dostala zpátky 54 korun. Co v takovém případě má zase ten obchod, jaký má právo? Děkuji za odpověď.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
My vám děkujeme za jiný úhel pohledu, protože paní má pravdu, že ta mince má skutečně vždycky dvě strany.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, určitě má dvě strany. Já samozřejmě nevím, jakým způsobem postupují ti obchodníci, ale sama ze zkušenosti spotřebitelské vím, že u některých druhů právě této obuvi, která je označována jako sezónní, to znamená, dá se u ní předpokládat, že nebude mít takovou trvanlivost, tak někdy je přikládán letáček, který právě na to upozorňuje, že někdy si z toho ochranné spotřebitelské organizace dělají legraci, že ta obuv není k chození a že vlastně bysme ji měli mít doma v krabici, ale zas na druhou stranu, pokud skutečně jde o nějaké plátěnky, které jsou určeny na jedno léto, tak asi pravděpodobně po jejich unošení během léta není možné to, nebo teda není solidní to reklamovat.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, já si také vzpomínám na jednu takovou kauzičku, která je opravdu asi takových 28 let stará, kterou si ještě pamatuju, že se k nám dovezly boty z Itálie, což byl obrovský hit, a ony se po prvním dešti úplně rozpadly a pak se zjistilo, že to byly boty určené do rakve.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To si pamatuji také, ano.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme další telefonát, ptáme se, jaký máte dotaz ohledně slev vy, přejeme dobrý den.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, Zemanová. Prosím vás, já mám takový problém nebo problém, já myslím, že ho máme všichni, totiž, když kupujete u vietnamských obchodníků i v kamenných obchodech, oni vůbec nedávají lístky, jak každý normální, koupíte si rohlík a dostanete od něho účtenku, kdežto oni to záměrně nedávají, tím vůbec neplatí daně a potom se nedivím, nemůžou divit, že likvidujou naše české normální obchodníky, protože u nás je ulice ve Frýdku-Místku celá kamenných obchodů sám Vietnamec vedle Vietnamce, zlikvidovali všecky naše české obchodníky, jak je možné, proč na ně nějaká páka, aby oni museli platit daně? Když jsem to dala ČOIce, přišla Česká obchodní inspekce, tak už tam nebyli jo. Oni, aby nemuseli platit, tak se přestěhují do jiného města, takže už tam byl jiný Vietnamec a tak to dělají oni pořád, tak mi řekněme prosím vás, co se s tím dá dělat, protože na to už si všichni stěžují, jo?
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Například asi musíme stále trvat na tom, aby na těch paragonech.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Na tom, aby nám dávali ty paragony. Oni, když na tom budete trvat, oni vám ten paragon vydají, protože oni se bojí zase nějakého konfliktu nebo tedy toho, že vlastně budete si na ně stěžovat a tak dále, pro ně to také není nic příjemného. Já aspoň mám tu zkušenost, že pokud požaduju ten paragon, tak ho dostanu, otázka už jenom je, jestli má všechny ty náležitosti, to znamená, jestli je tam vlastně ten prodejce, jeho IČO, jeho adresa té jeho provozovny nebo teda té jeho firmy a tím vlastně to umožňuje i to zboží potom případně reklamovat, když mám takový paragon.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě musíme připomenout, že samozřejmě nejsou všichni stejní a u mnohých obchodníků dostaneme všechno, co máme, tedy má všechny náležitosti, ale samozřejmě na druhou stranu tady ten černý trh velice kvete. Milí posluchači, pokud se chcete ještě cokoliv dozvědět od Světlany Ryskové na téma slevové kupony, tak si s ní teď můžete povídat na našem chatu, a to na webu dvojka.rozhlas.cz, protože právě tam se Světlana Rysková teď laskavě přesouvá a bude vám k dispozici. Moc děkuji, Světlano.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Také děkuji, hezký den.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Já vám zdravím. Já mám jenom takový dotaz na pána, který je tam dnes hostem.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, pana Hroudu, ano.
posluchač
--------------------
Ano, pana Hroudu, dobrý den. Já jsem se chtěl zeptat, mám navigaci v kamionu za docela nemalé peníze a nedá se v ní nastavit výška, váha, průjezdnost prostě toho kamionu, zatížení náprav a tak dále a mnohdy to člověka zavede na místa, kde se dá těžko projet i osobákem, myslíte, že firmy, které nabízejí ten software, připravují nějakou řekněme nějaký update, kdy už to konečně bude fungovat to, co nabízejí?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, tak ty mapy jsou aktualizované, většinou, teď záleží na dodavateli pro různé výrobce, a většinou jsou aktualizovaný jednou za čtvrt roku, nicméně je pravda, že nikdy není jisté, že ty mapy budou naprosto přesné. Většinou je pravidlem, že třeba hlavní tahy nebo důležité komunikace ty jsou už v té další aktualizaci, ale často se stane, že třeba nějaká méně významná komunikace nebo zapadlá komunikace tam není ani po 2 letech, takže oni na tom určitě pracují, ale nikdy nelze říct ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není to stoprocentní.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Není to stoprocentní. No, to bohužel je jedna z nevýhod, že se na to nedá, nedá se vždy příliš spoléhat na ...
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Chce to kombinaci se zdravým selským rozumem?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Zatím stále ano.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den, vítáme ve vysílání. Můžete se ptát. Ano, můžete se ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Chtěla jsem se zeptat, máme navigaci TomTom, ale bohužel nabízejí aktualizaci map pouze čtvrtletně, nám jako důchodcům by to stačilo třeba jednou za dva roky, jak se to dá, kde se to dá v České republice sehnat?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak většinou ty aktualizace probíhají přes internet, že musíme si to koupit přes internet. Někteří prodejci třeba v kamenných obchodech mohou nabízet CD nebo DVD, kde ty mapy jsou nebo paměťovou kartu, ale není to až tak často, takže bohužel je třeba přes internet a teď těch nabídek nebo možností, jak často aktualizovat je celá řada a čtvrtletní, tak to asi paní mluví o nějakém předplatném na 2 roky třeba za jednu cenu a každý čtvrt roku přijde nová ..., opravdu udělat tu jednorázovou aktualizaci, to stojí skoro jako ty levnější nové přístroje celé, takže tam je třeba pečlivě zvážit, jak tohle to pojmout.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Čili už vybrat si tu navigaci, abych věděla, jak často se mi to bude aktualizovat.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Už při výběru se podívat na stránky výrobce, jaké možnosti nabízí aktualizace, to se může prodražit velmi, když si na tohle nedá pozor potom.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, připomínám telefonní číslo 221552525 nebo 2424 na konci a můžete také poslat mail jejakaje@rozhlas.cz. Pane Hroudo, já myslím, že je docela důležité naučit se obsluhovat ten přístroj, protože to může zabrat docela dost času, mnohdy není ani kde zaparkovat a jak si vlastně tam naťukat tu cílovou adresu.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, je to tak. Zvlášť u některých navigací je ta obsluha a zvlášť vybírání cíle poněkud zdlouhavé, což byl případ hlavně modelu Becker 43 Traffic a modelu TomTom z řady Start, tak tam to opravdu chvíli trvá. V žádném případě není vhodné trasu vybírat nebo měnit za jízdy, protože to zabere hodně pozornosti, takže vždycky zastavit, až potom cokoliv dělat. Také procházení v menu a změnění nastavení je často zdlouhavé.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den. Vítáme ve vysílání. Můžete se ptát, milí posluchači. Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Tady je posluchačka z Prahy, dobrý den.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Já bych měla dotaz na GPSky, které by bylo vhodné pro cykloturistiku.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Aha, děkujeme mockrát. Díky.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak my jsme v tomto testu se zaměřili na automobilové GPS navigace, ale ta otázka není úplně od věci. Většina z těch navigací, ale taky je dobré si to ověřit před nákupem, má i režim pro chodce, pro cyklisty, to znamená, že vybere trasu, po které by měli ti, mohou cyklisté nebo turisté chodit, nicméně pořád platí, že za prvé provozní doba je většinou tak kolem 2, 3 hodin, což není úplně ono.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Když jedeme na nějaký delší výlet, tak to už ...
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
To znamená, že pokud opravdu někdo chce vážně to používat pro pěší túry a pro cyklistické túry, tak je lepší koupit speciální navigaci určenou pro tyto účely, které váží méně, vydrží déle a hlavně obsahují cykloturistické mapy. Ty automobilové navigace, přestože mají chodecký režim, tak v podstatě se s nimi dá orientovat, akorát pokud chcete jít po silnicích nebo pokud jdete ve městě a výjimku tedy tvoří modely Garmin, které umožňují zdarma stažení turistických map, takže pak máme tam i turistické trasy, protože, když jdete do přírody s normální autonavigací, tak sice stále vidíte svoji pozici, ale v podstatě nevíte, na jaké jste cestě a vidíte jenom okolní silnice a ještě do některých modelů, například do některých Navigonů a jiných se dá stáhnout turistická mapa, ale ta zase stojí několik stovek až tisíc korun, takže tady spíš sáhnout po jednoúčelových cykloturistických navigacích.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Máme další telefonát. Vítáme ve vysílání, dobrý den. Můžete se ptát.
posluchač
--------------------
Dobrý den. Haló, slyšíme se?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, slyšíme se výborně.
posluchač
--------------------
Novák u telefonu, dobrý den. Já mám takovej nevím možná dotaz, možná podělení se o jednu skupinu z navigací, vyzkoušel jsem víc modelů a zjistil jsem, že to je v podstatě bolest, která funguje u všech, a sice jsou to tunely a výjezdy z tunelů. Stalo se mi konkrétně, nejčastěji je to v Brně, protože tam jezdím služebně mimo, ale zažil jsem to i v Paříži, kde těch tunelů na okruhu je požehnaně, jakmile vyjedu z tunelu, trvá strašně dlouho, než se ta navigace chytne signálu a já nemám šanci zjistit, kde ten výjezd, kterým jsem měl vyjet, už prostě byl. Pak jsem zkusil několik navigací a prostě trvá to kolikrát 20, 25 vteřin, což v tý rychlosti někde 50 kilometrů než vyjedu z tunelu, vyjedu hodně dlouhou dobu a ty výjezdy jsou dávno pryč. Jenom prostě jestli na to nemáte nějakej recept? Asi s tím nic nejde udělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, děkujeme, to je zajímavý dotaz. Díky.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
No, některé navigace mají, ale taky nefunguje to vždy úplně spolehlivě, funkci, že drží směr, i když zmizí, protože, aby byl signál, nebo, abysme věděli, kde jsme, tak musíme mít, být v dohledu těch satelitů, které samozřejmě v tunelu nejsou v dohledu, tak některé ty navigace se snaží nějak v uvozovkách inteligentně dopočítávat, kudy zhruba jede a takže některé v tom tunelu tu svoji pozici jakžtakž udrží, nicméně pokud nefunguje, nefunguje to úplně skvěle a asi záleží na tom, že jednotlivé modely se liší v rychlosti, s jakou prostě si tu změnu najdou. A ty novější často jim to trvá několik vteřin, tak do 10 vteřin třeba, nicméně je pravda, že dříve a i dnes to některým trvá těch 20 až 30 vteřin a s tím se pak nedá příliš moc co dělat.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, to je dlouho.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Taky určitou, určitou nebo bojovat proti tomu umí třeba navigace v mobilních telefonech, které mají zároveň připojení do mobilní sítě, tak tam jsou schopny zjistit ještě nějakým jiným způsobem rychleji tu pozici, ale ty klasické automobilové bohužel tohle to dělají.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak možná bychom mohli porovnat ty ceny a co se týče kvality, to znamená, čím dražší, tím kvalitnější, nebo jsou srovnatelné i ty levnější s těmi dražšími, jaký je rozdíl?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Tak i ty levnější jsou, ne všechny levnější jsou nutně horší, většinou teda mají menší displej, trochu déle, pár vteřin déle jim trvá výpočet trasy, obsluha, jak už jsme zmínili, může být trošku pomalejší, ale v podstatě ten hlavní účel a to navigovat tam nebyly výrazné rozdíly, nebyly výrazné rozdíly v podstatě, no.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Zdravíme, dobrý den a vítáme volajícího do vysílání.
posluchač
--------------------
Dobrý den, Červenka.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchač
--------------------
Prosím vás, mám takový dotaz k vašemu hostu, jsem invalidní, jezdím na vozíčku a existuje nějaká navigace, která by mi mohla pomoct v cestování v okolí bydliště nebo prostě někde, kde jsem, kde by mě to navedlo na nějaký cesty, kde bych mohl s tím vozíkem projet pohodlně, ne, kde je úvoz nebo něco takového, ale kde by byly třeba cyklostezky, ale upravený aby to mohlo být i pro vozíčkáře, je něco takového?
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme za dotaz.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
To popravdě řečeno nevím úplně jistě, ale myslím si, že asi bude obtížné něco takovéhle najít, ale nevím to teďko stoprocentně.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Možná bychom mohli, pane Hroudo, povědět, které ty navigace dopadly vzhledem k ceně nejlépe?
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Asi nejvýhodněji z našeho testu dopadla navigace Miospirit 485, která stojí necelé 3 tisíce a v ceně má i aktualizaci map po dobu dvou let, nicméně se to týká pouze map střední Evropy, ta verze, která má celou Evropu, tak ta stojí o pár stovek víc. No, ale úplně nejlépe hodnocenou navigací byl Garmin Nüvi 2460T Lifttime za 7 tisíc, který má v ceně aktualizaci map do konce životnosti přístroje a pak tam v podstatě nebyly vážnější problémy u většiny navigací až na model Dynavix Stera, který měl různé chyby vykazoval při hledání cíle, se občas zasekával, dělal takové nesmyslné věci a obecně byl méně vyvinutý proti těm ostatním, takže ten rozhodně nedoporučujeme a jinak v podstatě ty rozdíly nejsou až tak výrazné.
Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkujeme, pane Hroudo, že jste přišel povědět o satelitních GPS navigacích. Díky. Na shledanou.
Jan HROUDA, časopis dTEST
--------------------
Na shledanou.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor


Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.