Nehodám vozidel ostravské MHD mají pomoci zabránit nové technologie

22. říjen 2018 13:32

Škody za miliony korun, zranění nebo i mrtví. Každoročnímu sčítání nepříjemných následků nehod chce učinit přítrž Dopravní podnik Ostrava (DPO). Pomoci k tomu mají moderní technologie, které včas upozorní řidiče na nebezpečí srážky. Některé se už brzy dočkají nasazení v provozu.

Na záběru pouliční kamery odbočuje na křižovatce Výškovické a Čujkovovy ulice městský autobus. Řidič už vjíždí na koleje, když se najednou vedle autobusu objevuje rychle jedoucí tramvaj. Následuje boční náraz. Při nehodě z počátku října se naštěstí nikdo nezranil. Podle policie řidič autobusu tramvaj přehlédl.

Podobným nehodám by měl zabránit antikolizní systém v tramvajích nebo autobusech. „Ta technologie upozorňuje řidiče na chodce, na cyklisty, na pevné překážky – vlastně na vše, co se děje kolem vozu v 360 stupních. A právě DPO je jeden z prvních, který vypsal soutěž na antikolizní systémy a bude je v příštím roce určitě implementovat,“ říká ředitel DPO Daniel Morys.

Na ještě vyšší úrovni bude technologie, kdy tramvaje a auta komunikují navzájem. Informace se budou zobrazovat na displeji v autě. Testovat se v Ostravě začne na jaře.

„Tramvaj bude varovat přijíždějící vozidla k železničním přejezdům a bude je varovat o nebezpečí možné srážky. V této chvíli je namyšlená trať linky 5, která vede na Vřesinu, tam je to velmi nepřehledné území. A současně je to kruhová křižovatka v Dubině, která je velmi nepřehledná a dochází tam ke křížení s tramvají,“ říká Martin Volný z firmy Intens Corporation.

Inteligentní dopravní systém umožní třeba také varování řidičům aut, že se blíží k tramvaji na zastávce bez nástupního ostrůvku a měli by zpomalit.

MHD bez řidičů

Ostrava zvažuje i další možnosti využití technologie. „Ať už jsou přechody, signalizace, ať už jsou to další vozidla, která mezi sebou mohou komunikovat, aby vlastně zvýšily bezpečnost a komfort řidiče. A všechny věci, které vedou k tomu, aby doprava byla bezpečnější,“ nastiňuje ředitel DPO.

Podle Daniela Moryse je nevyhnutelné, že budoucnost v hromadné dopravě patří autonomním vozidlům, která nebudou potřebovat řidiče. Dopravní podnik na to chce být připravený.

autor: Michal Polášek
Spustit audio

Související