Neexistující hotel, pokoj bez výhledu na moře. Jak si užít dovolenou bez právních komplikací?
Blíží se léto a s ním i čas dovolených. Na co všechno myslet při plánování rekreace? Jak si užít dovolenou bez komplikací? Jak řešit případné problémy? A co všechno nás na cestách může potkat za nepříjemnosti? Vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest Jan Šůra vysvětlí rozdíl mezi cestovní kanceláří a agenturou a popíše úskalí při on-line rezervacích na oblíbených ubytovacích platformách.
Výčet komplikací spojených s letními dovolenými je široký. Mezi nejčastější problémy patří bezesporu potíže s odbavováním zavazadel nebo prodlevy při odletu. Zklamání ale často čeká i v cílové destinaci. V hotelu třeba není slíbené vybavení nebo zákazník dostane jiný pokoj, než si zaplatil, typicky bez výhledu na moře.
Komplikace lze do jisté míry eliminovat cestováním na vlastní pěst. I to má ale podle vedoucího právního oddělení spotřebitelské organizace dTest Jana Šůra své nevýhody. „Zájezd s cestovní kanceláří je spojen s určitým pohodlím. Je to ale vykoupeno tím, že soubor nabízených služeb musí vyhovět širokému okruhu lidí,“ upozorňuje.
Pozor na zprostředkovatele
Hodit takzvaně všechno za hlavu se ale nevyplácí ani při cestování s cestovní kanceláří. Obezřetnost je namístě nejenom při výběru operátora, ale také při uzavírání smlouvy. „Před uzavřením smlouvy je nutné vědět, co všechno je obsahem zájezdu a jaká je jeho celková cena. V případě, že je dohodnuto něco nad rámec běžné katalogové nabídky, musí to být zaneseno i do kupní smlouvy, případně do potvrzení o zájezdu,“ zdůrazňuje právník.
Čtěte také
Pozor by si cestovatelé měli dát i tehdy, pokud kupují zájezd u cestovní agentury. „Cestovní agentura je pouhým zprostředkovatelem, který přeprodává zájezdy cestovních kanceláří. Výhodou je, že díky agenturám si lze koupit i zájezd od zahraniční kanceláře. Nevýhodou je menší ochrana klientů. Cestovní kancelář má na rozdíl od agentury povinnost být pojištěna proti úpadku.“
Pouhým zprostředkovatelem jsou ale i oblíbené platformy nabízející ubytování typu Booking. Nezřídka se ale stává, že daný hotel na místě vůbec není nebo ubytovací zařízení odmítne cestovatele ubytovat. „V takových případech je třeba službu reklamovat u konkrétního prodejce. My ale zároveň tvrdíme, že ubytovací platformy se nemohou jenom tak zřeknout své odpovědnosti, ale měly by odpovídat za subjekty, které na svých stránkách inzerují. Měly by prověřovat, jakým způsobem fungují,“ dodává Jan Šůra.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka