Nebojte se volat na barevné telefonní linky. Víme, které z nich jsou zdarma a kde se nedoplatíte

Různé společnosti používají různě barevné telefonní linky. Označují je jako modré, bílé, zelené, žluté nebo třeba duhové. Za volání někdy zaplatíte, jindy ne. Prostě chaos. Jak se v tom vyznat?

Všechny zelené linky jsou pro vás jako volajícího zdarma. Používají je třeba obchodní řetězce. Naopak existují tzv. bílé linky, kde volání platíte jenom vy jako volající. A pak jsou modré linky, a ty jsou pro orientaci lidí asi nejsložitější.


Modrá linka
- o náklady se dělí volaný i volající
- čísla, která začínají 810, 830 a 843 až 846
- používají obchodní řetězce


Bílá linka
- platí volající
- čísla, která začínají 84, 840 až 845 a 847 až 849


Zelená linka
- volající neplatí
- čísla, která začínají 800
- dříve používaly hlavně banky, pojišťovny, dodavatelé elektřiny, plynu, vodárny, České dráhy a třeba Česká správa sociálního zabezpečení (ti všichni postupně přecházejí na linky placené)

Modrá není dobrá

U modrých linek totiž část platí volající a část volaný. I tak vám ale dokážou z kapes vytáhnout docela slušný obnos. Někdy dokonce víc, než když voláte na pevnou linku. Jsou taky vyčleněny z volných tarifních minut, které si dohodnete u svého operátora. Zaplatit můžete až 7 Kč za minutu.

Pořád se v tom nevyznáte?

Podle Lukáše Zeleného, právníka časopisu dTest, stav upravuje vyhláška, která telefonní linky reguluje a třídí. Do tohoto chaosu dále vstupují telefonní operátoři se svými ceníky. „Každý ceník má tak deset stránek a mění se každých 15 dnů. A pak jsou tady výjimky.“

Co vadí lidem nejvíc?

Je to právě zmíněné vyčleňování volání na barevné linky z volných minut, které nabízejí operátoři. „Často říkají, že platí 700, 750 korun měsíčně za neomezené volání a pak ve vyúčtování najdou tyto výjimky.“


Používání čísel s 900 na začátku je zakázáno. Pokud na ně narazíte, zbystřete!

Obzvláště nepříjemné je, pokud chcete nahlásit výpadek proudu, poruchu na vodovodním řadu nebo pojistnou událost. „No a pak zjistíte, že vás hovor stál třeba 300 korun. To je nepříjemné dvojnásob protože platíte za služby volaných společností a navíc ještě operátorům.“

Co na to naše nebo evropská legislativa?

Ta evropská říká, že obchodník nesmí využívat linku s vyšší než běžnou cenou. „A to jsou právě bílé i modré linky. Je tady ale další ale. Omezení se vztahuje pouze na zákazníky obchodníka. Když se tedy chcete ptát na poskytované služby jako potenciální zákazník, už můžete platit víc,“ říká Lukáš Zelený.

Zajímavé je, že evropská legislativa je vlastně přísnější, než tak česká. „Naše zákony výslovně zakazují pouze používání čísel, které začínají 900. Pokud na ně narazíte, tak zbystřete,“ dodává.

Čtěte také

Dotazy posluchačů:

osoba
--------------------
Loni jsem reklamoval vyúčtování telefonu a byla mi započítána částka za barevnou linku. A představte si, reklamace uznali s tím, že už je to zpoplatněno. Mám schovanou SMSku někdy z roku 2013. Tam je informace, že všechny barevné linky jsou zdarma.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Reklamace byla uznána proto, že ten pán nebyl informován o změně ceníku. O2 byla posledním operátorem v zemi, který zahrnoval volání na barevné linky do volných minut a nezpoplatňoval je nad rámec. Ke změně ale došlo a dnes budete platit stejně jako dalších operátorů. DTest vyzýval všech 13 operátorů k tomu, aby změnili svůj přístup. Zatím jsme dostali jen odpovědi ve stylu: „Dělají to všichni, tak my taky."

osoba
--------------------
Dobrý den, já jsem posluchač ze Žďáru nad Sázavou a chtěl bych poprosit o vysvětlení, kdy tedy jsou čísla s osmičkou placená a kdy ne.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Předčíslí 800 je linka zelená a znamená, že volání je na účet volaného.

osoba
--------------------
Prosím vás pěkně, proč to nezjednodušit tím, že by vždycky u toho, když tam je uvedeno volejte na zákaznickou linku, nemohlo být poznámka: bezplatná a nebo poplatná linka. Vždyť to by bylo přece úplně jednoduché.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono to není tak jednoduché. Když bude v závorce bezplatná, tak tam problém není. Ale když to bude zpoplatněna, tak je rozdíl, jestli za minutu zaplatíme 3,50 a nebo 7,50. To je velice důležité. A pokud tady máme 60 operátorů, tak by ta společnost musela vypsat cenu u všech těch 60 operátorů. I ta se totiž liší.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Ostatní záznamy poraden najdete v iRadiu v Dopoledni s Dvojkou.