Nahlédli jsme do soukromí vos

31. říjen 2013

Dnešní rozhlasová noc patřila Meteoru a všem, kteří ve 23.30 hod. přišli na jedinečnou noční komentovanou prohlídku výstavy k 50. výročí tohoto pořadu.

Měli totiž jednu z posledních možností vidět tuto výstavu v prostorách historické budovy Českého rozhlasu před tím, než se vydá do regionů. Autoři výstavy - Marek Janáč a Khalil Baalbaki - všem přítomným prozradili "veselé historky z fotografování" a samozřejmě také zodpověděli všechny otázky, které se týkaly námětu výstavy, fotografií, ale i těžkostí, které byly s přípravou takového množství fotogafií. Jako host se s výpravěním přidal i vědec Dalibor Titěra - biolog, který se věnuje po celý život včelám.

Netradičním zážitkem pro všechny bylo bezesporu otevírání vosího hnízda, Využili jsme totiž přítomnosti člověka, který se nebojí včel a doufali, že se nebude bát ani vos, pokud by bylo hnízdo obydlené. Případně, že nám pomůže prchat.

Jak se nakonec ukázalo, a vy můžete vidět na fotografiích, vosí dům byl skoro prázdný. Slovo skoro je uvedeno záměrně, protože když jsme se podívali do dolních pater domku, zjistili jsme, že je doma asi deset, patnáct vos a ty se nás jaly hned zkoumat. Ale přežili jsme. Hnízdo si vosy postavily netradičně v krabici, což jim neumožnilo dát mu klasický kulatý tvar, ale vyplnily všechny volné prostory. Podle charakteru a množství pláství odhadl Ing. Titěra jejich množství na cca 24 000 jedinců.

Pokud vás fotografie zaujali, nalaďte si v sobotu 9. listopadu od 8.05 hodin pořad Meteor, kde se dozvíte nejen více, ale budete mít možnost si i poslechnout záznam zvuků, které jsme v hnízdě natočili. A budete překvapení, jak se vosy hlasitě dorozumívají.

autor: Jakub Hritz
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.