Na začátku byl průstřel stehna. Příběhy slavných značek: Coca-Cola

Původně „posilující prostředek pro osvěžení ducha, proti bolestem hlavy a únavě a pro rekonvalescenci po chřipce“, který kazí zuby milionům lidí po celém světě.

Dějiny tohoto nápoje sahají až do poloviny 19. století, i když jihoamerickou rostlinu, která Coca-Colu dělá Coca-Colou, v Evropě znali už zhruba v 16. století. Jde o malý stromek nebo keřík rudodřev koka (kokainovník pravý). Muž, který může za vznik Coca-Coly, jak ji známe dnes, se jmenuje John Pemberton.

Pemberton ve válce Severu proti Jihu utrpěl průstřel stehna. Na utišení bolesti používal morfium. Tak dlouho a tak důkladně, až se na něm stal závislým. Protože byl profesí lékárník, začal zkoumat látky, kterými by morfium mohl nahradit. První nápoj, který na tišení bolesti v roce 1886 po večerech vynalezl, byl ve formě sirupu a ke koupi byl v lékárnách. Nápoj byl však alkoholický, lehce omamný a návykový, proto musel změnit recepturu. Alkohol vystřídal kofein a kokain.

Není nad dobrou reklamu

První rok prodeje Coca-Coly nebyl nikterak slavný. Bylo potřeba vymyslet chytlavé logo, čehož se ujal Pembertonův účetní Frank Robinson. Ten vymyslel typické logo, které se mu natolik povedlo, že se používá v nezměněné podobě dodnes. A co víc – rozjela se rozsáhlá reklamní kampaň s dnes velmi známými taháky.

Coca-Cola například jako první vymyslela slevové kupony, přišla také s technologií postmixu a každý, kdo si v té době kupoval ledničku, obdržel 215 lahví nápoje zdarma a naopak ten, kdo koupil určité množství nápoje, dostal úměrnou slevu na lednici.

No a další klasika, kterou nás reklama provází každé zimní svátky – Santa a jeho vánoční kamion plný Coca-Coly. Jeden z dalších promyšlených tahů firmy, která potřebovala v zimě zvednout prodeje. Navíc díky Santovi ještě firma oslovila velice důležitou cílovou skupinu – děti.

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související