Na co si dávat pozor při výběru vánočních dárků nebo vracení dárků

2. prosinec 2014

Advent je tady. Vánoce se blíží. To znamená i velké nakupování dárků. Případně i jejich vracení nebo vyměňování po svátcích. Na co si dát pozor? To poradil Lukáš Zelený z časopisu dTest.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači Českého rozhlasu Dvojky, za hodinku přivítám dnešního hosta, se kterým budu mluvit o textiliích, o odívání, o historii odívání. Zeptám se také jaké materiály byly v průběhu let v módě a jaké místo měla v historii nebo mají v současnosti umělá vlákna. Přijde kurátorka textilní sbírky Uměleckoprůmyslového muzea paní doktorka Konstantina Hlaváčková. Teď ale na proti mně sedí muž, reprezentant časopisu dTest Lukáš Zelený. Dobrý den, pěkně vítám.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Dobrý den.

Čtěte také

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A spolu budeme povídat na téma a doufám, že i s vámi, milí posluchači, na co si dávat pozor při výběru vánočních dárků a za jakých podmínek je možné dárky vracet. Tak, doufám, že nemáte už všechny vánoční dárky sehnané, nebo pokud ano, takže přece jenom vám naše rady ještě k něčemu budou. Lukáši, tak na co si dávat pozor při výběru vánočních dárků?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, nejdřív musíme tedy odhalit, co by si asi ten obdarovaný přál, to je to nejdůležitější, jak správně.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To je to nejhorší dárek zvolit.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ale pak samozřejmě záleží, jestli se rozhodneme nakupovat na internetu, anebo v kamenné prodejně. Pokud si nejsme jisti, co, čím uděláme tu radost, tak si hlavně musíme zjistit, jestli ten dárek se dá vrátit a v dnešní době už většina zaběhlých obchodů ať už s oblečením nebo s dárky, pardon, s hračkami umožňuje vrácení třeba do 15. ledna nebo do 30 dnů od nákupu. Takže ta možnost tam je, ale zjistíme si to předem.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
To znamená, když něco kupuju, tak je potřeba ještě před tím než to platím, zjistit za jakých podmínek a zda jde ten předmět?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono pak záleží na tom, jestli třeba tam jsou plakáty, kde je napsaný a do 15. ledna přijímáme, nebo jestli nám to vyjedou na účtence. Máme-li to na účtence, tak asi pak není co řešit, prostě ten doklad máme. Otázkou je, jak pak prokázat, když se s tím prodávajícím jenom ústně domluvíme, tak je lepší si to třeba na druhou stranu účtenky nechat napsat, že skutečně je možné do 15. ledna nebo 30 dnů to zboží přijít vyměnit. Vzhledem k tomu, že to je dobrovolný závazek toho prodávajícího v těch kamenných obchodech, tak většinou se jedná o výměnu, nejedná se o vrácení peněz, ale o tu výměnu.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
S Lukášem Zeleným, milí posluchači, budeme povídat i dál. Také se chci zeptat, jak je to u výprodejů, zda to zboží také jde vrátit. A vy se k nám můžete připojit jejakaje@rozhlas.cz nebo 221552525 nebo 2424 na konci. Na co si dávat pozor při výběru vánočních dárků a za jakých podmínek je možné dárky vracet.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak jsme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest shrnuli to, že zatím se nikdo nechce ptát na vánoční dárky, na to, za jakých podmínek je možné dárky vracet, protože asi máte potíže při cestování. Dneska asi nakupování dárků šlo stranou, nicméně mluvit o nich budeme dál. Já jsem slíbila, Lukáši, že se zmíníme o těch výprodejích, zda je možné tedy vracet to, co jsme koupili ve výprodeji?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono možná u těch výprodejů začít takovým tím varováním stálým, že ne každý výprodej nebo každá sleva je skutečně slevou a že se vyplatí, protože, když někdo začíná s těmi výprodeji už teď před Vánoci, tak je takové riziko, že tam může bejt nějaká manipulace s tou cenou a většinou neumožňují vracet zboží z výprodejů, maximálně ta výměna, ale v kamenném obchodě to většinou neumožňují. Většinou jenom u toho zboží, které je placeno plnou částkou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. 221552525 nebo 221552424, to jsou čísla, která vám jsou k dispozici. V tuto chvíli je jedno z nich obsazené. Dobrý den, můžete se ptát, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den. Já jsem spíš chtěla něco namítat.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

osoba
--------------------
Asi tak, že když se to týká, ty dárky, když se týkají oblečení a vůbec takového jako spodního prádla třeba, tak jsem zásadně proti tomu, aby se to mohlo vracet, poněvadž teď existuje tolik nemocí, které jsou nevypratelné, takže jako jsem zásadně proti tomu vůbec, když to zboží vybírám za vyšší obnos, tak bych požadovala, aby bylo krásně zabalené a prostě nepoužité, a eventuálně, aby byly nějaké vzorky, které tedy se dávají k dispozici těm, kteří si je vyzkoušet chtějí. Ale jinak bych považovala prostě za rozumné, ...

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Rozumíme.

osoba
--------------------
... aby lidé už si zvykli na svoje míry a uměli si vybrat, ale rozhodně ne vracet, protože, když beru v úvahu, že se pořád mluví teď třeba o tom AIDS, ano.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano, rozumíme. Tak tímto způsobem asi onemocnět AIDS nemůžete, ale máte pravdu, že různé choroby se mohou přenášet tím, asi bychom vám dali oba s Lukášem Zeleným zapravdu. Děkujeme za to zavolání, díky.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono třeba u těch, u toho oblečení, tak je rozdíl, když nakoupíme v e-shopech, kde to právo máme ze zákona na případné odstoupení od smlouvy. Mnohdy to e-shopy dokonce prodlužují okolo těch Vánoc. Jde-li o zboží v kamenných obchodech, jak jsem říkal, to právo ze zákona nemáme, ale prodávající to obvykle umožňují, ovšem dávají si podmínky zásadně oblečení nenošené, jsou tam visačky nebo jde-li třeba o košile, kdy jsou nerozložené nebo podobné věci tam mají nějaké podmínky. A skutečně, když to poskytují nad rámec zákona, tak podmínky jsou nějak přiměřené si stanovit, to mohou. Takže byť se nám to nemusí líbit, ale ti obchodníci to umožňují, a to z jednoho prostého důvodu, lidé spíše těch dárků koupí víc, když mají tu jistotu, že když to nebude sedět, že to mohou vyměnit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Mnohdy bývají na kalhotkách třeba taková, takové folie ochranné, čili tam je jasné, že se člověk nedostane do kontaktu s nějakou chorobou.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tam můžou mít i tu podmínku, že to nesmí být odlepené, ale uznávám, že to spodní prádlo už je takové jako na hraně, že tam asi to spoustě lidem vadí. Opravdu ale záleží to na tom rozhodnutí toho obchodníka, zda to umožní.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
My bychom možná mohli, Lukáši, si srovnat to vracení v rámci kamenného obchodu a v rámci e-shopu?

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ten e-shop, tam máme výhodu ze zákona v podstatě, nakoupíme-li přes e-shop a není tam nějaká výjimka, tak máme 14 dnů od doručení zboží na vrácení, tedy nakoupíme-li těsně před Štědrým dnem, nám to přijde 22., 23., tak pak máme tu 14denní lhůtu na vrácení. Ale jak jsem říkal, některé e-shopy tu lhůtu dokonce prodlužují. Zažil jsem e-shop, který se zavazoval, že zboží přijme zpět po dobu 1 roku, ale uznávám, to byly šperky nebo hodinky, takže tam ta lhůta byla opravdu dlouhá. Ale tam to právo máme ze zákona. Dokonce máme právo si to přiměřeně vyzkoušet, ne to zničit, vyzkoušet, prohlédnout, případně vrátit. A co ten kamenný obchod, tak u kamenného obchodu to právo ze zákona skutečně nemáme, ale pokud už se ten obchodník k tomu zaváže ať už nějakou cedulí, nějakým letáčkem nebo na účtence, tak pak to už musí dodržet, byť má nastaveny nějaké podmínky, jak jsem říkal visačky, že tam musí být, že to nesmí být nošené, nesmí to být třeba potrhané krabice.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Určitě.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Takže to se musí dodržet, ale když se k tomu zaváže předem, můžeme to vyžadovat. Můžeme se s ním na druhou stranu také dohodnout, pak ale doporučuje to třeba napsat na účtenku nebo na jiný doklad, že to právo máme.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě chvíli budeme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest povídat o tom, na co si dávat pozor při výběru vánočních dárků a za jakých podmínek je možné dárky vracet. 221552525 nebo 221552424, případně jejakaje@rozhlas.cz.

/ Písnička /

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
A jsme na Dvojce ve Spotřebitelské poradně a mluvíme s Lukášem Zeleným z časopisu dTest. Dostali jsme mail na jejakaje@rozhlas.cz. "Při nákupu holicího strojku přes e-shop mi tvrdili, že pokud holicí strojek rozbalím, že ho nemohu ve 14 dnech vrátit. Je to zboží osobní hygieny."

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Tak, a my se tady dostáváme na tu nejspornější výjimku z práva na odstoupení od smlouvy. Ona říká, že nelze vrátit zboží, které je uzavřeno, je v uzavřeném obalu a z hygienických důvodu jej pak nelze vrátit. No, a mnozí obchodníci tu výjimku rozšiřují na různé zboží, ale ono jde o výjimku, a ta výjimka se musí vždycky vykládat co nejúžeji a třeba je tady příklady sluchátek. Takže je, jsou to třeba normální sluchátka, tam říkáme ne, tahle výjimka se sem nevztahuje, člověk to vrátit může. Jde-li o ty špuntová suchátka, kde skutečně jsou zataveny v tom blistru a někdo si to dá do uší, tak tam bych řekl, že to třeba vrátit už nejde, nejdou vracet třeba krémy, zubní pasty a podobné věci.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
No, tak samozřejmě.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
U toho elektrického strojku je to velice sporné, a tam si myslím, že dokud nebude soudní rozhodnutí, že to nedokážeme úplně odhadnout. Já bych řekl, že vrátit jde, elektrický holicí strojek vrátit jde, normální břity nejdou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Hm. Dobrý den, vítáme ve vysílání, můžete se ptát.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady Valeš. Já mám takovou zkušenost, že je potřeba ještě na tu účtenku napsat, že zboží bylo uloženo neporušený, protože mně se stalo, že mi potom řekli, vrátili mi sice peníze, ale o tisíc korun míň, že bylo poškrábaný, přitom to poškrábaný nebylo.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
To bych souhlasil s pánem, že skutečně pokud vrací zboží a ví, že je v dobrém stavu, tak nechat si klidně potvrdit, ano, přejímáme v nepoškozeném stavu. Může se stát, že skutečně dojde i třeba na té prodejně k nějakému poškrábání nebo skutečně může se to stát u toho spotřebitele, tak pokud jsme si jisti, že tam žádná vada není, tak si to nechat klidně potvrdit.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, Lukáši, možná, že bychom ještě mohli třeba ty slevy, je to vždycky dobře spočítáno, když tam je napsáno třeba 30 % sleva a teď je tam cena.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Ono obecně se setkáváme při výprodejových akcích s různými triky v podstatě, obchodník se snaží toho zákazníka zmást. Buď se může jednat o věc, že je zlevněno jenom určité zboží nebo úzký sortiment zboží, které třeba není pro toho zákazníka tak zajímavé, ale naláká ho do té prodejny, a to zboží, o které ten zákazník skutečně bude mít zájem, bude za plnou nebo za zvýšenou cenu. Takže to je jeden z těch triků. A druhý z těch triků je, že třeba zboží stojí tisíc korun, je tam napsaná 50% sleva, ale je vypočtena třeba na 650 korun, což víme, že je špatně, ale člověka to zmate nebo si toho nevšimne.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
A nebo tím dalším trikem je, že ta cena původně je navýšena, dojde k té slevě a vlastně jsme na té původní ceně. Takže různé triky. Skutečně ověřit si cenu toho zboží, zkontrolovat si to a být si jistý, že se nám to vyplatí.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano. Děkuju moc pro dnešek Lukáši Zelenému z časopisu dTest. Děkujeme za užitečné informace a rady a těším se na slyšenou zase příště.

Lukáš ZELENÝ, časopis dTest
--------------------
Hezký den, na slyšenou.

Marie RETKOVÁ, moderátorka
--------------------
Děkuju a děkuju i vám, milí posluchači, Českého rozhlasu Dvojky.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio