Místo zážitků zkouška nervů. Co dělat v případě zpožděného nebo zrušeného letu? A je dobré připojistit zavazadla?

8. červenec 2022

Letošní prázdniny jsou velkou zkouškou trpělivosti. Letoviska hlásí nápory turistů. S velkými komplikacemi se potýká letecká doprava. Co se to ve světě děje? Proč se před cestováním raději obrnit trpělivostí? A lze se proti případným komplikacím připojistit?

Davy na letištích, zpožděné a zrušené lety, stávky personálu. Taková je realita letošního cestování. Na vině je obrovský zájem lidí znovu po dvou covidových letech cestovat. „Vše je dáno enormním zájmem. Z velké části se jedná o odloženou spotřebu. Letiště sice zvýšený zájem cestujících předpokládaly, kvůli nedostatku pozemního personálu se ale bohužel situaci nepodařilo včas ideálně vyřešit,“ vysvětluje Ondřej Rušikvas, člen Asociace cestovních kanceláří.

Řetězová reakce

Podle něj totiž v letecké dopravě platí, že pokud dojde k určité kumulaci zpoždění, vznikne řetězová reakce, která naruší i další lety v průběhu celého dne. „Letecká společnost toto ovlivnit nedokáže. Vše souvisí s nedostatkem obsluhy na zemi. Cestující se tedy bohužel budou muset obrnit velkou dávkou trpělivosti,“ doporučuje.

Malou útěchou může být, že zpoždění se pohybují maximálně v řádu několika málo hodin. Pokud dojde k delšímu zpoždění, má cestující automaticky nárok uplatnit na letecké společnosti kompenzaci, která je přesně vyměřená podle délky zpoždění. „Pokud by byl let úplně zrušen, letecká společnost se musí o klienta postarat. Musí mu nabídnout náhradní let, případně ubytování v destinaci.“

Zpožděná zavazadla

Aktuální problémy se zpožděnými lety se naštěstí nijak výrazně netýkají zavazadel. Přesto se lze na zpoždění zavazadel připojistit. „Tato nabídka existuje v rámci běžně dostupných pojistných produktů na trhu. Pokud tedy klienti nemají po příletu do destinace více jak den svá zavazadla, platí se jim kompenzace,“ doplňuje Rušikvas.

Mnozí lidé však raději volí cestování jen s příručními zavazadly. „Jedná-li se o krátkou cestu v rámci evropského prostoru, příruční zavazadla dokážou skutečně podstatně urychlit odbavení a zkrátit čas, který klient musí trávit na letišti. Limitující je ale váha. Pokud ale dojde ke zpoždění v rámci obsluhy, je pak naprosto jedno, jestli člověk cestuje s příručním nebo odbaveným zavazadlem.“

Spustit audio

Související