Miroslav Zikmund: S Jiřím Hanzelkou jsme se uměli vzájemně respektovat

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mroslav Zikmund a Martina Kociánová

Velmi vzácným hostem Dvojky ČRo byl ve středu 24. srpna po 11:05 hodině asi náš nejznámější cestovatel Miroslav Zikmund.

Čtěte takéVše o Miroslavu Zikmundovi na webu Českého rozhlasu

„My jsme s Jirkou udělali kolem 3000 besed. Jak rozhlasových, tak živých, televizních, po celém světě, v různých jazycích. Takže v 92 letech jsem si už řekl, že stáhnu oponu. Prostě vyhýbám se,“ vysvětloval Miroslav Zikmund, proč už nedává rozhovory.

Poprvé cestoval s falešnými doklady

Emil Holub

Málo se ví, že Zikmundova první zahraniční cesta byla za protektorátu na falešný průkaz do Alp a tam na vlastní žádost přespal ve vězení. „Bylo to v době, kdy Němci odzbrojili italskou armádu. V pohraničí se potloukala spousta zběhů a hrozilo, že za něj budu i já považován,“ vzpomíná.

„Jelikož ve všech hotelích bylo plno a já věděl, že mě seberou, když budu ležet někde na lavičce, tak jsem šel rovnou na policii,“ smál se muž, který má spolu s Jiřím Hanzelkou na kontě světový rekord za ujetí 1000 km v osobním voze núbijskou pouští.

„Když jsem později přistával v Asuánu a viděl pod sebou tu jedovatou žluť pouště, nekonečnou, tak jsem to řekl nahlas: Jací jsme to byli před těmi pár lety šílenci, že jsme si vzali do hlavy jet ze severu z Káhiry až na jih po ose,“ přiznával zpětně.

Dvě slavné výpravy

S Tatrou 87 jezdili i slavní cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka

Na první výpravu se svou legendární Tatrou odjížděli v roce 1947. Vraceli se do úplně jiné země na začátku politických procesů v 50. letech. „Kdybychom odjezd byli ještě odkládali o pár měsíců, tak jsme nikdy nevyjeli,“ předpokládal. Přesto neemigrovali.

„Ten pocit, že kdybychom se nevrátili, odskáčou to rodiče, celé vedení Tatry, Československého rozhlasu. My jsme taky byli vlastenci.“ Za Zvláštní zprávu č. 4, která popisovala hospodářskou situaci na dálném východě a Uralu, ale po návratu z druhé expedice dostali na 20 let dištanc.

My jsme se nikde neučili být cestovateli. Ale měli jsme několikaleté přípravy, znali jsme jazyky, složili jsme inženýrské diplomy a pak se nechali najmout do Tatry jako dělníci. Tam jsme se naučili, jak zacházet s nářadím, co a jak opravit a také které náhradní díly musíme vzít s sebou a které netřeba.

O čem si během několikaletých expedic dva muži vlastně povídali? „Dokázali jsme si nejen povídat, ale také mlčet,“ vysvětluje Zikmud. „Když sedíte za volantem a máte za sebou nějaké dojmy, potřebujete si je zafixovat. Není nic horšího než dva ukecaní chlapi.“

V Rusku jsou pořád neobjevená místa

I dnes je ale podle něj stále co objevovat. „Domnívám se, že v Rusku je ještě spousta míst, která jsou neobjevená. Je tam obrovská romantika. My jsme na některých těch místech ani nebyli, protože byla nedostupná. Ani automobilem, jedině letecky. Pokud se najde takový další český Eskymo Welzl, tak ten tam má šance úplně fantastické.“

„Jinak já bych nebyl proto, abychom cestovali na Měsíc ani na Mars. Protože tady na té modré planetě máme tolik krásy, tolik nádhery, tolik dosud neobjevených zemí... Bylo by to plýtvání časem a energií sápat se  do těch nadhvězdných výšin.“

Několik faktografických údajů

  • 1947–1950 se uskutečnila 1. výprava H&Z, kdy s vozem Tatra projeli Afriku a Jižní Ameriku. Z cesty odvysílali přes 700 reportáží
  • 1951 Zikmund se stává spisovatelem a novinářem z povolání
  • 1959–1964 se uskutečnila 2. výprava H&Z, tentokrát po Asii a Oceánii, kde je doprovázely dva vozy Tatra.
  • 1969–1989 zákaz veškeré veřejné a publikační činnosti
  • 1992 se Zikmund stal čestným členem prestižního Klubu cestovatelů Hanzelky a Zikmunda Globe v Prosiměřicích. Taky navštívil Austrálii a Nový Zéland
  • 1994 se Zikmund vydal do jihovýchodní Asie a v dalších létech znovu do Austrálie, Izraele, Egypta, Maroka, Španělska, na Maledivy a Srí Lanku
Spustit audio

Odebírat podcast

Související