Michelin: Kvalitu svých pneumatik demonstrovala firma pomocí hřebíků a střepů pod koly cyklistů

Odnímatelná pneumatika, průvodce nejlepšími restauracemi, silniční mapy, dopravní značení nebo pneumatiky s integrovanou duší. To je jen zlomek z dědictví dvou bratrů z malého francouzského města.

Připravil: Jan Kovařík
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový design: Jiří Litoš
Režie: Jitka Škápíková
Premiéra: 30. 6. 2020

Všechno to začalo v první polovině 19. století ve francouzském Clermont-Ferrand. Tenkrát se Édouard Daubrée oženil s Elizabeth Pugh Barkerovou. Pocházela se Skotska a byla příbuzná proslulého vědce Charlese Macintoshe, který prováděl pokusy s látkami, v nichž bylo možné rozpouštět kaučuk. Napadlo ho vložit vrstvy gumy mezi dva kusy látky, čímž vznikl první nepromokavý plášť.

Paní Elizabeth zkoušela ve svém novém francouzském domově vyrábět z kaučuku malé gumové míčky pro děti. Její manžel jí chtěl práci ulehčit, a tak vymyslel speciální stroj. Začátek strojové výroby kaučuku byl na světě.

Fascinace kaučukem

Logo

Édouard Daubrée se pro vulkanizovaný kaučuk nadchl. Začal zkoumat možnosti, jak by ho bylo možné využít v průmyslu. Společně se svým bratrancem Aristidem Barbierem si v Clermont-Ferrand otevřel malou továrnu. Vyráběli především žací a zavlažovací zemědělské stroje a nejrůznější součástky z kaučuku: řemeny, ventily a těsnění.

V osmdesátých letech po smrti zakladatelů ale firma začala upadat. Když ji převzal Barbierův vnuk André Michelin, byla skoro v troskách. André sám nevěděl, co si s krachujícím podnikem počít, a tak si zavolal na pomoc svého bratra Édouarda.

Opravitelná pneumatika

Bratři Michelinové se zaměřili na výrobu pneumatik pro jízdní kola. Brzy přišli s převratnou novinkou. Roku 1891 vynalezli demontovatelnou pneumatiku. Do té doby totiž byla výměna píchlého kola hotová věda! Pneumatiky se na ráfky lepily a oprava trvala několik hodin v dílně a dalších pár hodin sušení. První návrhy byly brzy na stole a patent na světě.

V roce 1906 už firma ve svém hlavním sídle v Clermont-Ferrandu zaměstnávala přes čtyři tisícovky pracovníků. A přišly další inovace, vynálezy a patenty (např. pneumatiky s nafukovací duší a ventilkem pro automobily, pneumatiky s hroty pro zimní provoz atd.).

Logo

André vedle svého mladšího bratra Édouarda nehrál jen druhé housle, naopak. Byl schopným inovátorem, průkopníkem a vizionářem. Na samém počátku dvacátého století přišel s dalším originálním nápadem, který rodinnou firmu proslavil. Vydal prvního pomocníka pro cestovatele Guide Rouge, čili Červeného průvodce.

Průkopníci automobilismu

Logo

V roce 1910 André Michelin vydal svůj první detailní soubor map silniční sítě. Ale pořád to nebylo dost. Následovaly první patníky a plošné značení silnic. Přišel také s peticí za plošné číslování silnic. Konečná podoba informačních tabulí se ustálila v první polovině dvacátých let. V roce 1931 vláda schválila použití značek Michelin po celé zemi.

Následovala pneumatika s integrovanou duší, tedy první bezdušová pneumatika, a také pneumatika s radiální kostrou. Tu vynalezl Marius Mignol, kterého Édouard Michelin najal ve třicátých letech. Na jejím vývoji Mignolův tým tajně pracoval i v době druhé světové války. Patentovat si ji nechal až v roce 1946.

Jak vzniklo firemní logo? Kdo byli André a Édouard Michelinovi? Má firma Michelin něco společného s michelinskými hvězdičkami? Kdy se firma objevila v Československu a co vyrábí dnes?

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související