Melodie ke Zdivočelé zemi je prostá. Pár tónů, které jsou na správných místech, říká Zdeněk Barták

4. duben 2023

Skladatel Zdeněk Barták spolupracoval s Karlem Gottem, Hankou Zagorovou, Marií Rottrovou či Michalem Davidem. Mimo to je autorem hudby k více než 20 celovečerním filmům a také mnoha televizním seriálům, třeba k Policii Modrava. „Myslím, že to mělo pro celý region obrovský přínos a že jsme pro propagaci udělali opravdu hodně,“ říká v pořadu Alex a host.

Na svém kontě má přes tisíc skladeb a hudbu k více než dvěma desítkám filmům. „Inspiraci čerpám v ženách,“ směje se a pokračuje: „Je to určitý talent od pánaboha. Naplňuje mě, že jsem měl možnost pracovat s několika režiséry na různých druzích filmů, od historických přes Discopříběhy až po srandovní věci. To mě moc naplňuje. Invence zatím přichází, tak uvidíme, jak to bude dál.“

Zdivočelá země

V roce 1997 napsal hudbu k velmi úspěšnému seriálu Jiřího Stránského a režiséra Hynka Bočana Zdivočelá země. „Tehdy jsem poslal panu režisérovi takový liebesbrief se svými písněmi a řekl mu, jestli si nechce poslechnout nějakou moji hudbu.“

„On mi za čtrnáct dní zavolal a řekl, že začíná dělat Zdivočelou zemi a jestli to s ním nechci dělat. Myslel jsem, že omdlím, a samozřejmě jsem s tím souhlasil. Vzniklo z toho přátelství, které trvá dodnes, a já si toho hrozně vážím. Ta melodie je vlastně prostá, jen to jen pár tónů, ale ty tóny jsou umístěné na správných místech.“

Dvorní skladatel Jaroslava Soukupa

Alex Mynářová a Zdeněk Barták

Zdeněk Barták je také známý tím, že je dvorní skladatel známého a úspěšného filmového režiséra Jaroslava Soukupa, kterému napsal hudbu ke všem jeho celovečerním filmům. „Seznámil jsem se s ním tak, že jsme ho pozvali s Edou Pergnerem na minimuzikál v Redutě, aby si poslechl moji hudbu, načež on o pauze zmizel, takže jsem si myslel, že společně nic nenatočíme. On se ale později ozval, že se mu hudba líbila, a nakonec jsme spolu udělali 24 celovečerních filmů.“

Zdeněk Barták také komponoval ústřední melodii a všechny skladby seriálu Policie Modrava, jehož natáčení se několikrát i zúčastnil. „To je taková moje doména. Vždycky, když pracuju na nějakém filmu nebo seriálu, tak musím být občas účasten natáčení. I na Modravu jsem tedy jezdil, mám tam úžasné kamarády. Myslím, že to pro celý region mělo obrovský přínos, dnes tam neseženete chalupu,“ směje se.

Spolupráce s Karlem Gottem

Zdeněk Barták také dlouhá léta spolupracoval s Karlem Gottem. „Karel přesně věděl, co chce. Byl to velmi elegantní gentleman, který měl jasno. Když jsem přinesl nějakou písničku, tak mi klidně řekl, že už ví, jak to bude pokračovat, že mu to ani nemusím pouštět,“ vzpomíná.

„Myslím, že tak hodného, vzdělaného a chytrého člověka už náš národ asi v hudební branži mít nebude. Byl nesmírně moudrý, pracovitý a pečlivý. Nezapomenu na to, že když skončil jakýkoli koncert, tak on ještě tři hodiny v mokré košili podepisoval kartičky a druhý den skoro ležel s angínou. Nedokázal nikoho odmítnout. Spolupracovat s ním byl pro mě vrchol mojí činnosti a dodnes mám schovaný kapesník, do kterého jsem ukládal svoje slzy, když jsme se s ním loučili.“

Jak se jeho skladba dostala na repertoár Andrea Bocelli? Na čem momentálně pracuje? Jak vzniknul hit Blázen žárlí? Jde jeho syn v jeho šlépějích? Poslechněte si v pořadu Alex a host.