Mateřská škola v Řestokách je výjimečná. Má semínkovnu, ježkovník a ředitelku, která umí
V Mateřské škole v Řestokách u Chrasti aplikovali program Začít spolu. Ten je zaměřený na individualitu každého dítěte a rozvíjí jeho silnou stránku. Dítě je pak sebevědomější a má větší chuť učit se něco nového.
Jak se takový program vyučuje na vesnické školce? Zajeli jsme se zeptat do Řestok ředitelky Dagmar Krčilové.
„Je to velmi jednoduché. Neučíme děti hromadně něčemu novému. Pokud všechny děti ve třídě dělají stejnou činnost, jsou pak některé z nich zákonitě zklamané, že jim to nejde tak dobře, jako ostatním. A pokud se to opakuje, může být dítě frustrované. Proto máme ve školce různá stanoviště, kterým říkáme centra aktivit. Děti si mohou individuálně vybrat, co budou v daný den dělat,“ vysvětluje ředitelka.
Školku obklopuje výjimečná přírodní zahrada
Přírodní jezírko, broukoviště, ježkovník, vyvýšené záhony, semínkovna… to je jen malá část různých projektů, které dětem slouží ke vzdělávání. Kromě programu Začít spolu se totiž školková zahrada díky své zapálené ředitelce stala přírodní zahradou. Děti mají skvělou možnost poznávat zákonitosti přírody.
Semínkovna: Přímo u vchodu do školky uvidíte projekt, který spojuje semínkovnu s knihbudkou. „Od písmenka k myšlence a od semínka k rostlince, tak se tento projekt jmenuje. Lidé sem bez kontroly knihy vozí, další si je půjčují a vracejí. A stejně tak je to s osivem. Lidé, kteří vypěstují semínka, mohou je vložit do zásuvky. Děti vidí, jak moc je fajn, když se nejen bere, ale i dává. Funguje to skvěle,“ pochvaluje si ředitelka Dagmar Krčilová.
Přírodní jezírko: V přírodní zahradě nesmí chybět jeden z biotopů, a to je mokrý prvek. Jezírko má přívod vody ze sběrné nádoby na dešťovku. Děti mají možnost pozorovat život na vodní hladině.
Vodní kaskáda: Děti mají na studni vaničku, můžou si do ní napustit vodu, kterou nabírají a poté odchytávají. Čím více vody nachytají, tím déle voda vydrží. Učí se tak vodou šetřit.
Dendrofon: hudební nástroj, díky kterému děti rozezvučí různé druhy dřeva. Každý kus vyluzuje jiný tón. Je to velmi oblíbený prvek, když mají děti hudební téma.
Ježkovník a broukoviště: Vlastnoručně vyrobený pelíšek pro ježky se povedl. Nahromaděné listí skutečně nalákalo ježky do tohoto úkrytu, stejně tak jako do bludiště ze slámy.
Kde se rodí inspirace?
„Teď už je to jednoduché. Jezdím po zahradách jako poradkyně pro přírodní zahrady. Viděla jsem už spoustu věcí, některé byly certifikované a velmi drahé. Ale my jsme je spolu s rodiči zvládli vyrobit svépomocí,“ říká ředitelka.
Spolupracující rodiče jsou podle ní odměna: „Pokud rodiče spolupracují, váží si naší práce i věcí, které pro ně děláme, mnohem více. A vedou k tomu i svoje děti. I po letech se k nám pak vracejí a diví se, jak ten jejich zasazený stromek vyrostl, a podobně. A to je pro nás ta největší odměna,“ uzavírka ředitelka Mateřské školky Řestoky Dagmar Krčilová.
Související
-
Jak dobře vychovat dítě? Ať si některé věci rozhoduje samo, dejte mu ale mantinely
V poslední době se u nás prosazuje volnější výchova dětí. Ale i ta musí mít své mantinely. Podle Zuzany Límové není možné, aby dítě fyzicky trestalo své rodiče.
-
Nepodceňujte vady řeči u předškoláků. Můžou jim zničit pracovní kariéru
Mluvení se nám promítá do kvality života. Co se stane, když nevěnujete pozornost vývoji řeči u svých dětí v předškolním věku? První problémy je potkají hned v první třídě.
-
Dítě je okno do rodiny, souhlasí s Komenským učitel Jaroslav Bauer
Učil 40 let na prvním stupni venkovské základní školy. Jaroslav Bauer ani v důchodu učitelem být nepřestal, věnuje vzdělávání seniorů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka